PDA

View Full Version : reverb + delay + eq (vocals)



JvD.
7 april 2009, 22:49
Ik ben WEER opzoek naar vocal effects. Zowel voor live als voor repeteren.

Ik wil:
1. reverb: galm op vocals is nice.
2. delay: kort voor meer body en lang voor een uithaal. (deze wil ik met mijn voet aan/uit kunnen doen)
3. EQ: om de boomyness uit mijn stem te halen die ik krijg als ik digt op een dynamische mic zing.

Ik heb dit apparaat: http://www.tc-helicon.com/voicetonecreate.asp en het doet alles behalve EQ-en.
Maar ik ben er absoluut niet over te spreken.
– Elke preset heeft een ander volume die je niet kunt opslaan of editen. Dus moet je tijdens het spelen knoppen draaien! (anders feedback)
– Bij presets wisselen heeft het ding een hickup, dus als je vloeiend naar een uithaal gaat en je wilt delay intrappen dan is ie even stil.
– De “advanced tweak mode” snap ik als wiskunde student geen eens.
Er is ook een digitech vocal pedaal, maar dat ding doet zo plastic aan, en er zitten allemaal robot stemmen in. Ik durf dat apparaat niet aan hoor.

Het fijne is dus dat ie in mijn gigbag kan. Ik zeul al een pedalen board mee, en heb dus geen zin in nog een 19” ding ofzo.

Ik heb heel erg de drang om gewoon een boss reverb/delay/eq te kopen:
– ze zijn klein(met z'n 3en best groot nog)
- ze reageren goed op dc-chains

wat ik me af vraag:
- Werkt zo'n EQ goed voor een stem?
– Het is wel duur zo'n set pedaaltjes. Dus iemand een alternatief?

Eigenlijk ben ik opzoek naar mensen die mee denken, dan krijg ik weer wat creativiteit.

dml
8 april 2009, 05:58
Heb je wel je eigen microfoon?

bastiaanvanbeek
8 april 2009, 07:40
– Het is wel duur zo'n set pedaaltjes. Dus iemand een alternatief?

losse (goede) pedaaltjes zijn nu eenmaal duur, en boss valt zelfs nog onder de wat goedkopere pedalen over het algemeen. ik zou zeggen, ga eens op marktplaats kijken voor tweede hands pedaaltjes, scheelt je echt een hoop geld. meestal zijn ze dan ook nog in goede staat, of hooguit aan de buitenkant beschadigd. je hebt merken als Behringer die hele goedkope pedaaltjes hebben, maar echt qualiteit heb je dan niet echt.

JvD.
8 april 2009, 09:16
Heb je wel je eigen microfoon?
yup, gewoon een sm58


losse (goede) pedaaltjes zijn nu eenmaal duur, en boss valt zelfs nog onder de wat goedkopere pedalen over het algemeen. ik zou zeggen, ga eens op marktplaats kijken voor tweede hands pedaaltjes, scheelt je echt een hoop geld. meestal zijn ze dan ook nog in goede staat, of hooguit aan de buitenkant beschadigd. je hebt merken als Behringer die hele goedkope pedaaltjes hebben, maar echt qualiteit heb je dan niet echt.
I know, ik heb een 'veel euro' pedalen board.

maar ik dacht, misschien noemt iemand nog een goed multieffect kastje of is iemand heel gelukkig met die artec(zien er goed uit) pedaaltjes.
reverbs zijn geloof ik wel altijd duur.

edje kadetje
8 april 2009, 09:19
wees voorzichtig met eq op vocals, het gaat heel snel onnatuurlijk klinken. Dat wil zeggen toehoorders zijn veel gevoeliger voor onnatuurlijkheid bij zang dan bij instrumenten.

dml
8 april 2009, 11:13
yup, gewoon een sm58


En waarom heb je voor een SM58 gekozen?

JvD.
8 april 2009, 16:39
En waarom heb je voor een SM58 gekozen?
euh, dat doet er toch niet toe?

hij was cheap 2dehands, ik heb goede ervaringen met de sm57.
toen ik ging zoeken naar vocal mic's met minder laag kwam daar niet echt iets uit.

Eko
9 april 2009, 07:53
De SM58 is niet een echte topklasse mic. Geeft niet , maar je moet het wel weten. Als je een microfoon gebruikt moet je er op letten welke karakteristiek de mic. heeft. Als hij minder laag meepakt wordt het nooit meer met een eq. Hoe beter het geluid uit de mic. komt des te beter kun je het afmixen.
Kun je niet denken aan een kleine Behringer mengpaneel met een aantal effecten er in? Alles schakelbaar op elk moment gaat alleen , denk ik , als je allerlei effecten gebruikt buiten het mengpaneel om. Dan krijg je denk ik een wat grotere kostenpost. Echt goedkoop en goed gaat niet samen in dit geval. Wij zijn ook begonnen met een klein mengpaneel en goedkope mics. Inmiddels staat er voor een vermogen aan reut en kosten de mcs net zo veel als een goede USA strat nieuw kost.

JvD.
9 april 2009, 09:13
De SM58 is niet een echte topklasse mic. Geeft niet , maar je moet het wel weten. Als je een microfoon gebruikt moet je er op letten welke karakteristiek de mic. heeft. Als hij minder laag meepakt wordt het nooit meer met een eq. Hoe beter het geluid uit de mic. komt des te beter kun je het afmixen.
Kun je niet denken aan een kleine Behringer mengpaneel met een aantal effecten er in? Alles schakelbaar op elk moment gaat alleen , denk ik , als je allerlei effecten gebruikt buiten het mengpaneel om. Dan krijg je denk ik een wat grotere kostenpost. Echt goedkoop en goed gaat niet samen in dit geval. Wij zijn ook begonnen met een klein mengpaneel en goedkope mics. Inmiddels staat er voor een vermogen aan reut en kosten de mcs net zo veel als een goede USA strat nieuw kost.
je zegt: je mic is nietzo goed, dus koop maar een cheape mixer, met NOG CHEAPERE ingebouwde effecten. ik snap je punt niet.
de 3band EQ die altijd op zo'n mixer zit is echt waardeloos. de low pot beinvloed mijn vocal geluid niet eens.

ik wil een EQ, omdat mijn stem + dicht op een dynamische mic zitten gewoon idioot veel boomy laag geeft.
maar ik heb gedacht over een andere mic, dat leverde toen dit topic op: link (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=117248&highlight=microfoon+laag)

dml
9 april 2009, 09:52
euh, dat doet er toch niet toe?

hij was cheap 2dehands, ik heb goede ervaringen met de sm57.
toen ik ging zoeken naar vocal mic's met minder laag kwam daar niet echt iets uit.

Wat denk je zelf? Misschien een idee om je probleem bij de bron aan te pakken en niet de oplossing te zoeken in pedalen. De SM58 is gewoon een zeer middelmatige microfoon. Ik weet niet hoeveel en welke mic's je hebt geprobeerd en misschien ligt de oplossing wel in een niet-vocal mic.

Als de EQ van een mengtafel volgens jou op jouw stem niet werkt, dan zal een EQ-pedaal dat ook niet doen. Bijv. de Boss EQ-7 werkt pas vanaf 100 Hz, "boomy" geluid zit er meestal onder. Zit er wel een laag-af filter op de door jou gebruikte mengtafel? Daarmee haal je meestal dat "boomy" geluid weg.

Als je toch met pedalen gaat werken, hou er dan ook rekening mee dat je een D.I. koopt om je ongebalanceerde mic-signaal weer gebalanceerd te maken en dat je hoogstwaarschijnlijk nogal wat aan dynamiek (en in mindere mate toon) gaat inleveren.

In het dat andere topic staan mijns inziens veel waardevolle tip die jij afdoet als "common sense". Dan snap ik niet waarom je dan toch voor een SM58 hebt gekozen, afgezien van de prijs.

Eko
9 april 2009, 20:21
JvD,
Ik dacht dat je niet veel wilde uitgeven en dat alles in een rugzak moest passen. Het beste wat je kunt doen is naar een speciaalzaak gaan en je goed voor laten lichten. Ga bv naar feedback om eens te kijken wat er mogelijk is. Ik weet dat dit bijna een dooddoener is , maar kijk eens niet naar een budget , maar naar je wensen.
Zingen met een beetje reverb deden we eerst via een Fender Acoustasonic die we er bij hadden staan voor een ( acoustische ) gitaar. Inmiddels staan we met een heel uitgebreide p.a. en een eigen geluidsman. De standaard preset geluiden in de meeste mixers zijn inderdaad minder van kwaliteit , maar ze zitten er tenminste in. De beteren zitten in 19`vorm en dat zal in the end de oplossing blijken.
Dat van de toonregeling op een mixer hoeft niet altijd te kloppen. Bij ons zit er een zeer uitgebreide eq. op per kanaal. Daar bij geld nog sterker , zorg voor goede microfoons. Hoe beter het basisgeluid , des te beter het eindresultaat.
Het ploppen bij een microfoon , zoals je omschrijft , is ( met excuus) een gebrek aan microfoontechniek. Of gebruik een scherm er voor zoals in studios.

JvD.
10 april 2009, 12:31
JvD,
Ik dacht dat je niet veel wilde uitgeven en dat alles in een rugzak moest passen. Het beste wat je kunt doen is naar een speciaalzaak gaan en je goed voor laten lichten. Ga bv naar feedback om eens te kijken wat er mogelijk is. Ik weet dat dit bijna een dooddoener is , maar kijk eens niet naar een budget , maar naar je wensen.
Zingen met een beetje reverb deden we eerst via een Fender Acoustasonic die we er bij hadden staan voor een ( acoustische ) gitaar. Inmiddels staan we met een heel uitgebreide p.a. en een eigen geluidsman. De standaard preset geluiden in de meeste mixers zijn inderdaad minder van kwaliteit , maar ze zitten er tenminste in. De beteren zitten in 19`vorm en dat zal in the end de oplossing blijken.
Dat van de toonregeling op een mixer hoeft niet altijd te kloppen. Bij ons zit er een zeer uitgebreide eq. op per kanaal. Daar bij geld nog sterker , zorg voor goede microfoons. Hoe beter het basisgeluid , des te beter het eindresultaat.
Het ploppen bij een microfoon , zoals je omschrijft , is ( met excuus) een gebrek aan microfoontechniek. Of gebruik een scherm er voor zoals in studios.
ploppen? nee, ik heb gewoon ontzettende dikke laag als ik zing. het past totaal niet in de mix. ik ben geen goede zanger maar om nou te bitchen op de sm58, elke dynamische mic doet toch heel veel laag geven als je er dicht op zit. ik gebruik voor opnemen de studio project b1, dit ding klinkt heel steriel en nog moet ik veel laag wegfilteren.
er moet gewoon ge-eq-ed worden. dat is echt een must. maar ik begrijp dat je dan weer een di moet hebben.