PDA

View Full Version : EMG 85 modderig bij metal in drop C?



RedBuell
7 april 2009, 22:44
IK heb een EC1000VBK waarvan ik de EMG81 in de brug vervangen heb voor een 85, bij high gain settings klinkt hij in D nog wel goed maar draai ik hem terug naar drop C dan wordt hij wat modderig, de 81 vond ik juist in E standard of D standard vooral op laag volume wat minder klinken, terwijl mijn Ibanez RG770 met een EMG 85 in de brug gewoon in E wel erg lekker klinkt.

Wat zou ik kunnen doen, weer een 81 in de brug doen (heb de 81 voor een 85 geruild via het forum) of zijn er wat andere opties?

iWishmaster
7 april 2009, 22:47
Je kunt wat minder bas en/of gain gebruiken op je amp, maar voor rest is er niet veel aan te doen. DE EC1000 heeft een (dikkere) mahony body die wat meer laag veroorzaakt. Een EMG85 heeft nu eenmaal meer bas en is wat minder strak dan de EMG81.

Waarom heb je ze omgewisseld? Niet tevreden over de 81 in de brug? Waarom niet? MIsschien moet je toch een pickup zoeken.

RedBuell
7 april 2009, 22:54
Ik vond de 85 in de brug van mijn RG wel erg lekker klinken op het crunch kanaal en op lead kanaal. De 81 klonk wat iel en dun op het crunch kanaal maar wel goed op het lead kanaal bij high gain en palm mutes, eigenlijk klonk kij bij hogere volumes pas goed terwijl de 85 al op lagere volumes beter klonk.

KamikazaGuitar
7 april 2009, 22:55
iwishmaster, met dank aan jouw onderschrift kan ik nu nooit meer zonder dubbele gedachtes een gitaartje inpluggen :chicken:

EpiCenturiesAWAy
8 april 2009, 00:04
Lijkt mij vooral te liggen aan de combinatie van de iets bassigere pickup en de snaren.
Je zegt dat je van D naar C gaat.. Is dat dan met dezelfde snaren ?
Leg eens dikkere snaren als je in C speelt, dan gaat het wel goed komen denk ik!

Kellet
8 april 2009, 00:20
Probeer ook met de hoogte van de pickup te spelen. Dat kan ook wonderen doen. Ik gebruik zelf een 85 in de brug en een 81 in de neck, en eerst zette ik de 85 vlak onder de snaren. Ik heb hem wat lager gezet en hij klonk veel meer open.

Bloodline
8 april 2009, 01:13
IK heb een EC1000VBK waarvan ik de EMG81 in de brug vervangen heb voor een 85, bij high gain settings klinkt hij in D nog wel goed maar draai ik hem terug naar drop C dan wordt hij wat modderig, de 81 vond ik juist in E standard of D standard vooral op laag volume wat minder klinken, terwijl mijn Ibanez RG770 met een EMG 85 in de brug gewoon in E wel erg lekker klinkt.

Wat zou ik kunnen doen, weer een 81 in de brug doen (heb de 81 voor een 85 geruild via het forum) of zijn er wat andere opties?

Ik heb zelf een epiphone les paul custom met een emg 81 en 60.
Laatst had ik ook mijn 85 eens in mijn brug gedaan en wat klonk dat vet! en strak!

Misschien komt het `moddering` door de vibratie van toon verschil van de d snaar en de dropped c snaar. Als jij je snaar naar C dropt, stem hem dan een fractie lager. Want als je hem aanslaat gaat hij vanzelf omhoog en komt hij in stemming overeen met de andere snaren.

Draai idd een beetje bas terug op je versterker en houdt je palm mute techniek in de gaten.
Ik heb zelfs nog opnames dat ik een 85 in mijn jackson deed ipv de 81 (brug positie) en dat klonk mij toch een partijtje lekker.

Maak eens opnames als je kunt, kan ik het horen.

interessander
8 april 2009, 09:44
Ook hier enkel goede ervaringen met de overstap van een 81 naar een 85, in een Ibanez RG.
Ik ken ook iemand die op een bariton in drop A met een EMG 85 speelt, retestrak!

RedBuell
8 april 2009, 12:22
Ook hier enkel goede ervaringen met de overstap van een 81 naar een 85, in een Ibanez RG.
Ik ken ook iemand die op een bariton in drop A met een EMG 85 speelt, retestrak!

In mijn RG klinkt de 85 idd super lekker, zaterdag de oefenruimte in en dan op hoog volume ff luisteren. Ik zal eens kijken of ik een geluid sample kan opnemen maar ben bang dat de mic van bijvoorbeeld een digitale videocamera het geluid te veel vervormt.

Dark_Tranquillity
8 april 2009, 16:27
Ik ben er zelf van overtuigd dat de 85 in de brug beter klinkt dan de 81 (zowieso niet echt een toffe pickups). Affijn, de 85 is wat basserige, en zoals al gezegd komt dat niet echt super uit met de EC1000, die van zich zelf dat lekkere laag al heeft. Ik denk dat je de 85 beter in de brug kunt houden in een gitaar met een Alder body.