PDA

View Full Version : Multi-effect



jurrian-93
7 april 2009, 20:58
Hallo allemaal!

Ik ben op zoek naar een multi effect pedaal. Ik heb al lopen zoeken op internet maar kom er niet helemaal uit. Ik heb wel een Boss Gt 10 enzo gezien alleen ik heb nog nooit effecten gehad dus is het een beetje stom om gelijk zo'n 1 te kopen. Ik heb er max € 250 voor over. Weet iemand iets?
Ik had ook een Line 6 floorpod plus gezien..Is dat wat of moet ik toch wat anders zoeken?

Alvast bedankt!



My stuff:
Epiphone sg Tommy lommi G400
Marshall MG 50 DFX
Crafter lite TE/CD

Roel#1
7 april 2009, 21:14
Hey Jurrian-93
Welkom op het Gitaarnet.
Zelf gebruikt ik een Digitech RP350. Ben er tevreden mee, meer niet.
Vind het uiteindelijk toch niet ideaal, een multieffect. Als ik meer live zou spelen zou ik liever alles los hebben.
Voornamelijk gebruik ik standaard effecten (delay/reverb/echo/chorus/phaser/flanger/volume/wah). Wel leuk om iets mee uit te proberen.
En handig is om 'm met de USB aan de computer te hangen, dan kun je veel makkelijker de verstellingen doen. Omdat je dan een beter overzicht hebt.
Maar voor oefenen/studie werkt het wel.
Succes

bert k
7 april 2009, 21:24
Idd, welkom! Paar puntjes over het forum: Plaats je vragen in het juiste topic. Dit gaat naar Effecten.
En verder, opmerkingen van mods staan in het rood.

Thiez
7 april 2009, 22:03
Heej welkom hier,

ik zou zeggen orienteer jezelf een op wat er is. deze site heeft wel veel verschillend spul:
http://www.thomann.de/nl/cat_PG_2.html?gf=multieffects_for_guitars&oa=pra

zo een boss me-20 misschien of als je analoge wilt een boss me-50.
of een toneworks van korg.

ik heb zelf ook geen ervaring met de pedalen dus ik kan er niet al te veel over zeggen. wel maak ik veel gebruik van http://reviews.harmony-central.com/reviews/Effects
hier kun je reviews lezen van mensen die ze in bezit hebben. word je vaak wel stuk wijzer van.

Ik heb zelf de digitech rp300A gehad. leuk pedaal om wat mee te spelen en leuk dat drumcomputertje erin maar persoonlijk ben ik niet zo van het digitale. geef mij maar lekker analoge. veel overzichtelijker en makkelijker in te stellen.

jurrian-93
8 april 2009, 07:58
Goedemorgen:P

IK had nog een vraagje.. wat is het verschil tussen digitaal en anoloog??

iWishmaster
8 april 2009, 09:01
Goedemorgen:P

IK had nog een vraagje.. wat is het verschil tussen digitaal en anoloog??

'Vroeger' (30 jaar geleden) was er alleen analoog: de effecten die toen gebruikt werden door bands waren dus analoge effecten. Veel mensen zijn het erover eens dat die mensen toen een geweldig geluid hadden en willen dat kopiëren door ook analoge effecten te kopen.

Nu is er (al jaren trouwens) de opkomst van digitale effecten, die veel goedkoper te maken zijn en veel meer mogelijkheden hebben dan analoge. Daarom worden er veel lowbudget digitale effecten gemaakt: dit is vaak niet veel soeps. Digitaal hoeft echter niet altijd slecht te zijn: goede digitale effecten kunnen net zo goed of beter zijn dan sommige analoge (niet iedereen is het hier mee eens).

Ofwel: staat je niet blind op digitaal of analoog. De verschillen zijn er zeker, maar zeker voor een beginnende gitarist is het niet relevant en soms zelf vrijwel onhoorbaar. Mijn tip: een Boss GT-8 tweedehands kopen. Niet de makkelijkste om in te stellen, maar je kunt er erg veel mee, de meeste effecten zijn best goed en mocht je het niks vinden kun je 'em zonder al teveel problemen wel weer doorverkopen.

edje kadetje
8 april 2009, 09:04
tsja verschil digitaal en analoog: het ene is met nullen en enen, het andere met stroom ...
kortom ik weet het niet zo goed.


Wat je vooral eerst moet bedenken is of je een multi-effect zoekt, of een modeller (al dan niet met effecten).

De vraag die daarbij van belang is, is of je hem in combinatie met een amp gebruikt of stand alone. Combinatie amp dan multi-effect; stand alone dan modeller.

zeppo
8 april 2009, 09:55
Ik heb zelf een Digitech RP350, net als Roel.
Het is een prima apparaat, voor niet al te veel geld. Ik heb een aantal patches voor de meestgebruikte sounds voorgeprogrammeerd (via de PC editor, werkt idd heel gemakkelijk), en dat werkt goed, maar op de een of andere manier ben ik er nog net niet helemaal tevreden over.
Vermoedelijk ligt dat aan mijzelf: ik heb er een paar uur aan besteed, en dat is nog niet genoeg.


Wat ik wel handig vind bij zo'n multi-effect, is dat je gemakkelijk aan A/B sound kunt programmeren per patch en dat je aan het pedaal een heleboel parameters kunt toewijzen (volume / drive / wah, etc.)

M Kactus
8 april 2009, 11:03
Digitaal = met software en programma's die berekeningen uitvoeren
Analoog = met stroompjes, geleiders en weerstanden

Wat wil je met het ding doen ? Is het alleen voor thuis of ook voor optredens ? En wil je er een versterker mee nabootsen, of is het enkel voor de effecten die je dan voor je eigen versterker hangt ?
Als multi-effect voor thuis zou ik zeker de Korg Pandora aanraden! Binnen je budget en vaak betere effecten dan in de meeste goedkopere mfx's.

Izegrim
8 april 2009, 11:40
Voor €250 kun je wel een 2ehands Line 6 PODxt Live scoren. Ben je voorlopig wel zoet mee! :)

Epic
8 april 2009, 12:03
Volgens mij is dit wel een leuk ding, zijn een aantal boss pedaaltjes verenigd in een unit:
http://www.rockpalace.com/product/Boss-ME70

Hier iemand op gitaarnet die hem heeft:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=121588

edje kadetje
8 april 2009, 12:13
Volgens mij is dit wel een leuk ding, zijn een aantal boss pedaaltjes verenigd in een unit:
http://www.rockpalace.com/product/Boss-ME70

Hier iemand op gitaarnet die hem heeft:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=121588

en daar moet je dan weer de vraag bij stellen:
modelling? ja, dan me-70
modelling? nee, dan volstaat de me-50.

Thiez
8 april 2009, 12:20
het is ook maar net wat je fijn vind. digitaal vind ik wat onoverzichtelijker omdat het allemaal met menu's gaat enzo. analoog kun je in 1 oogopslag zien hoe je instellingen staan en je kunt ze met draai aan een knop veranderen.
Heb er zelf spijt van dat ik voor digitech rp300a gegaan ben ipv de boss Me-50 (me-70 was er toen nog niet)

Mij lijkt idd die me-70 een erg leuk pedaaltje ook. maar aan de andere kant is door de komst van de me-70 de me-50 weer een heel eind in prijs gedaald.

Je moet gewoon zelf gaan testen wat je fijn vind om mee te werken en waar de effecten in zitten die jij zoekt.

zeppo
8 april 2009, 13:37
Als multi-effect voor thuis zou ik zeker de Korg Pandora aanraden! Binnen je budget en vaak betere effecten dan in de meeste goedkopere mfx's.
+1!

Ik heb zelf een Pandora PX4, en die gebruik ik thuis zeer veel om te oefenen.
In mijn geval (onze band speelt covers) extra handig: ik plug de ipod er ook bij, en gaan.

jurrian-93
8 april 2009, 17:09
Ik zat zelf ook al te kijken naar een Boss ME -70.. alleen werkt die ongeveer hetzelfde als een GT 8 oid? Zeg maar een sound maken en dan opslaan?

Ferraririk
8 april 2009, 19:15
je hebt wel een stuk of 36 user presets ja, dus dat kan je instellen, maar het is ook belangrijk, dat je in de andere mode elke sound met 1 knopje kan aanpassen, geen gekloot met menus dus

Schuey
8 april 2009, 20:06
Ik zat zelf ook al te kijken naar een Boss ME -70.. alleen werkt die ongeveer hetzelfde als een GT 8 oid? Zeg maar een sound maken en dan opslaan?

Ik vraag me dit ook af, maar belangrijker, wat is het verschil tussen de ME-70 en een GT-10 ? Is het enige verschil dat de ME serie analoog is, en de GT serie digitaal?

Ferraririk
8 april 2009, 20:30
nou, er zijn grote verschillen tussen die 2,

zoals je zei: Analoog en digitaal,
maar ook kwaliteit,
Geluid, mogelijkheden.

maar daarentegen is die wel heel duur
dus wat je tegenelkaar moet stellen:

Huiskamergitarist, ME-70, goedkoper, je leert wat voor effecten je gaat gebruiken, goed gebouwd, maar iets minder kwalitatief geluid

Optredens waar geluid belangrijk, Boss GT-10, tikkie duurder, maar meer mogelijkheden, effect-send-return voor fx-loop, goed kwalitatief geluid, maar reken er wel op dat je de eerste dagen met handleiding op schoot zit

Heynis
8 april 2009, 21:47
De ME-70 en GT-10 zijn beiden digitale effecten. Sterker nog, ze gebruiken exact dezelfde chips voor AD en DA conversie. In feite is de ME-70 gewoon een gestripte GT-8/10, waarbij het display, midi en de uitgebreide programmeermogelijkheden weggelaten zijn om hem klein en goedkoop te maken. Ze zijn beiden even geschikt voor het podium en voor thuis, alleen de GT-10 biedt meer flexibiliteit en mogelijkheden. Zelf zou ik denk ik de ME-70 kopen in plaats van de GT-10, kost minder en er zit niet zo veel overbodige rotzooi in.

Schuey
8 april 2009, 21:54
Bedankt voor jullie antwoorden!
Denk dat deze voor de topicstarter ook heel nuttig zijn. Ik weet zelf weer waar ik voor kan sparen :D Qua gebruiksvriendelijkheid zal het voor mij niet zo een probleem zijn, ik gebruik de pocket pod dus ben wel wat gewend :seriousf:

dml
9 april 2009, 03:51
het is ook maar net wat je fijn vind. digitaal vind ik wat onoverzichtelijker omdat het allemaal met menu's gaat enzo. analoog kun je in 1 oogopslag zien hoe je instellingen staan en je kunt ze met draai aan een knop veranderen.
Heb er zelf spijt van dat ik voor digitech rp300a gegaan ben ipv de boss Me-50 (me-70 was er toen nog niet)

Mij lijkt idd die me-70 een erg leuk pedaaltje ook. maar aan de andere kant is door de komst van de me-70 de me-50 weer een heel eind in prijs gedaald.

Je moet gewoon zelf gaan testen wat je fijn vind om mee te werken en waar de effecten in zitten die jij zoekt.

Is natuurlijk niet helemaal waar. Bij een opgeslagen patch kun je NIET in één oogopslag zien wat de stand van de knoppen is, zoals deze in een patch is opgeslagen.
Sowieso is de ME-50 live onwerkbaaar i.v.m. de te lange signal drop bij het wisselen van patches.

Thiez
9 april 2009, 12:18
nee ok daar heb je gelijk in.

De lange signaaldrop is ook de reden dat ik mijn digitech rp300 niet fijn vond. deze heeft ook te lange stilte tussen het wisselen van kanalen.

dennis_rhcp
9 april 2009, 17:54
vox tonelab mischien?

kwaliteit,prijs, geluid allemaal prima denk ik

sebass
16 april 2009, 00:24
Ik heb altijd met multi-fx pedalen gewerkt, maar ik doe ze nu weg. Tegenwoordig heb je echt veel mogelijkheden met die dingen, plaats van de effecten op verschillende plaatsen zetten e.d. Je moet er wel echt tijd voor nemen om goede geluiden te maken. Ik moet zeggen dat ik daar geen zin meer in heb. Daarbij vind ik de losse pedalen meer charme hebben en toch een wat beter geluid. Bij losse pedalen kun je meteen alles duidelijk overzien, nadeel is dat je geen settings met meerdere effecten kan opslaan en moet gaan draaien. Het is ook een stuk duurder.

Ik heb overigens een gt-8 te koop voor 250e omdat ik op losse effecten overga