PDA

View Full Version : 2 Versterkers tegelijk



ackm
7 april 2009, 17:45
Hallo,

Ik vroeg me af hoe het zit om met 1 gitaar over 2 versterkers tegelijk te spelen.
Hoe kan ik dit doen? Met een line selector ofzo?
Ik neem aan dat het effect is dat je geluid wat grootser , steviger en warmer klinkt.

Kortom ik hoop dat ik hier wat van kan leren en het dus ook zelf dan een keer kan uitproberen

Bvd

sjaak1990
7 april 2009, 17:49
Met een ABY box. Zo split je het gitaarsignaal in 2 signalen.
Het effect hangt erg van de gekozen amps af. Ik moet ook een keer zo'n ding hebben... Lijkt me erg vet.
Wat voor amps wil je gebruiken?

ackm
7 april 2009, 18:08
Met een ABY box. Zo split je het gitaarsignaal in 2 signalen.
Het effect hangt erg van de gekozen amps af. Ik moet ook een keer zo'n ding hebben... Lijkt me erg vet.
Wat voor amps wil je gebruiken?

Bedankt voor je reactie
Ik heb nu een jcm 900 4100 door een g212 celestion v30 speakerkast van harley benton.
Voor de rest heb ik nog een kleinere oefenamp (15wattertje) ik ga maar eens kijken naar zo'n ABY switch pedaaltje misschien wel interessant.

Als iemand nog tips voor de switch heeft of over het spelen op 2 amps blijven ze welkom :)

Bolder
7 april 2009, 18:14
Als je hendrix stacks wilt maken moet je de slave-uitgang, of de efx loop-send doorsturen naar je volgende amp's efx-return. Voor elke amp gebruik je dan 2 cab's. En dat dan drie keer ofzo heb je groots geluid neem ik aan. Sommige mensen gebruiken ook verschillende amps, heb ik geen ervaring mee:soul:

edit: dit is niet je vraag maar, ik heb er vorig jaar een topic over gedaan (overde marshallstacks), en dit is wat ik er van geleerd heb :gitarist:

sjaak1990
7 april 2009, 19:33
Die kleine oefenamp. Geen idee wat het is maar het kan zijn dat hij wat klein is in vergelijking met je andere en dat hij dan niet zoveel toevoegt. Weet niet of het een buizenbakkie is dus.

WillemdaGuide
7 april 2009, 19:37
maakt niet uit, 2 versterkers klinkt altijd breder
Als je een willekeurig effectpedaal hebt met stereo outputs kun je die eerst ook wel proberen.

sjaak1990
7 april 2009, 19:44
maakt niet uit, 2 versterkers klinkt altijd breder
Als je een willekeurig effectpedaal hebt met stereo outputs kun je die eerst ook wel proberen.

Dat is wel zo maar breder betekent niet meteen dat het beter is. Als je ene amp veel beter klinkt dan de andere dan voegt het naar mijn mening niets toe aan het geluid maar maakt het alleen maar slechter. Hoeft dus niet zo te zijn, maar kan wel want als ik mijn 15 watt amp naast 1 van mn buizenamps zet dan wordt het geluid best verprutst.

jplm
7 april 2009, 19:48
Hallo.

Hier even een antwoord van een slaapkamergitarist. Ik speel altijd via twee versterkers, twee maal dezelfde Fender Princeton Chorus. Ik heb doodgewoon een Y-stekker gekocht, dus kabeltje van gitaar naar Y, en dan twee kabels van de Y naar elke versterker.
Reden was voor mij destijds dat ik, omdat ik dus gewoon thuis wat op de kamer speel, het niet moest hebben van het volume, daarom dacht ik dat twee versterkers de zaak wat breder zouden maken, en dat bleek te kloppen. Een Princeton Chorus heeft twee 10 inch speakers in stereo, dus ik heb nu een 4x10 die ik per twee kan regelen, bijvoorbeeld de onderste versterker met chorus, de bovenste clean, en allerlei andere variaties. Het is opmerkelijk wat je allemaal kunt variëren als je over twee (dezelfde) versterkers speelt.

Groet, Jan.

sjaak1990
7 april 2009, 20:14
Is ook een oplossing. Zo is er natuurlijk niet te schakelen.
Hangt dus van het doeleind af. Ik wil mijn 1e amp bijvoorbeeld voor crunch gebruiken en andere voor brute leads en combinatie clean enz...

Dit lijkt me iig een goede manier om het geluid breder te maken.
Hoe zit het met verlies? Ik zat zelf aan een gebufferde aby box te denken.

WillemdaGuide
7 april 2009, 20:42
Is ook een oplossing. Zo is er natuurlijk niet te schakelen.
Hangt dus van het doeleind af. Ik wil mijn 1e amp bijvoorbeeld voor crunch gebruiken en andere voor brute leads en combinatie clean enz...

Dit lijkt me iig een goede manier om het geluid breder te maken.
Hoe zit het met verlies? Ik zat zelf aan een gebufferde aby box te denken.

Als je naast tussen die versterkers ook nog kanalen wilt schakelen dan zou ik een oplossing zoeken die en je kanalen en ABY schakelt en dan natuurlijk het liefst met 1 druk op de knop.