PDA

View Full Version : Nieuwe pickups voor Music Man Axis



LP_CL
7 april 2009, 15:32
Hey gitaarnet,

Vermits ik dit forum al een aantal jaartjes ken, en dat ik weet dat hier een aantal mensen zitten die behoorlijk wat kennis hebben t.o.v. pickups, vond ik het hier een goede plaats om dit te vragen.

Ik heb een music man axis SS, die uitgerust is met de standard pickups: DiMarzio Custom MM90. Op de site van Music Man valt dit te lezen over de pickups:

2 DiMarzio custom humbucking -MM90: 2 Music ManŽ MM90 vintage style "soapbar" single coil, featuring the exclusive patented Music ManŽ "Silent Circuit", which reduces hum and retains true single coil sound

Nu vind ik dat deze pickups nogal trebbly klinken. Heel agressief bijtend hoog. Zeker de neckpickup. Als ik dit vergelijk met de seymour duncans in mijn SL2H (JB in de brug en Alnico Pro II in de hals) dan vind ik dat de SD's veel volle, wolliger en warmer overkomen, zowel clean als met distortion.

Nu is er ook nog het verschil in houtsoort en constructie: de SL2H is gemaakt van alder, met een esdoorn top, neckthru hals met ebben toets, terwijl de music man Basswood met maple top is, bolt on met rosewood.

Wat zoek ik dus: splitbare pickups die in een basswood gitaar niet te schel en bijtend klinken, ook niet in coilsplitted mode. Zelf dacht ik aan de SD custom in de brug en een jazz in de nek, maar wellicht hebben jullie nog meer goede voorstellen?

Laat ze maar horen!

Braindead
7 april 2009, 15:42
Zitten er in de Axis SS eigenlijk dezelfde pickups als in de gewone Axis?

LP_CL
7 april 2009, 15:48
Ja, ik denk het wel. Al weet ik niet zeker als ze ook die speciale soapbar splitmodus hebben. Er staat bij de gewone axis: "Dimarzio custom humbucking pickups", terwijl bij de SS die hele uitleg staat zoals ik hierboven heb vermeld.

Orpheo
7 april 2009, 16:09
Hey gitaarnet,

Vermits ik dit forum al een aantal jaartjes ken, en dat ik weet dat hier een aantal mensen zitten die behoorlijk wat kennis hebben t.o.v. pickups, vond ik het hier een goede plaats om dit te vragen.

Ik heb een music man axis SS, die uitgerust is met de standard pickups: DiMarzio Custom MM90. Op de site van Music Man valt dit te lezen over de pickups:

2 DiMarzio custom humbucking -MM90: 2 Music ManŽ MM90 vintage style "soapbar" single coil, featuring the exclusive patented Music ManŽ "Silent Circuit", which reduces hum and retains true single coil sound

Nu vind ik dat deze pickups nogal trebbly klinken. Heel agressief bijtend hoog. Zeker de neckpickup. Als ik dit vergelijk met de seymour duncans in mijn SL2H (JB in de brug en Alnico Pro II in de hals) dan vind ik dat de SD's veel volle, wolliger en warmer overkomen, zowel clean als met distortion.

Nu is er ook nog het verschil in houtsoort en constructie: de SL2H is gemaakt van alder, met een esdoorn top, neckthru hals met ebben toets, terwijl de music man Basswood met maple top is, bolt on met rosewood.

Wat zoek ik dus: splitbare pickups die in een basswood gitaar niet te schel en bijtend klinken, ook niet in coilsplitted mode. Zelf dacht ik aan de SD custom in de brug en een jazz in de nek, maar wellicht hebben jullie nog meer goede voorstellen?

Laat ze maar horen!

NIET de duncan custom!!!!! die is HEEL erg helder!

Ik denk dat je een goeie hebt aan een tonezone in de brug, air norton in de hals, setje superdistortions, en als je echt veeeeel output wilt, alternative 8 setje.

de alnico2pro klinkt heel 'sweet' en smeuig, en is lekker voor een medium-gain rocksound. als je een amp hebt met HEEL veel gain, klinkt ie daar echt te gek op. ik vind 'm echt heel warm, dat wel. ik vind 'm zelf alleen lekker met n amp die dus veel gain heeft, en veel hoog.

een set prails zou ik je eigenlijk aanraden. 2 pushpull pots erin voor alle wiring opties, en je bent helemaal t heertje. zeker niet schel, maar ook niet modderig. ik vind 't eigenlijk geweldige pups.

de MOtherbucker als set klinkt ook waanzinnig breed, strak, scheurend, breed... vind 't geweldig.

Braindead
7 april 2009, 16:10
MAar is het niet zo dat wat er bij de SS staat dat dat 2 opties zijn? je hebt dus die Dimarzio custom humbucking pickups en daarnaast de versie met soort P 90 singlescoil in humbucker formaat toch?

Anyway, dus als je dan de humbucker versie hebt zijn dat dacht ik wel dezelfde maar heb geen ervaring met de Axis SS. Er wordt wel gezegd dat de standaard Axis pickups neigen (niet hetzlefde zijn!) naar de tonezones. Die vallen dan dus al af...verder kan ik je niet zoveel zeggen over pickups aangezien ik de meeste pickups ook in verschillende gitaren heb getest dus dan is geluid het toch al anders.


Ja, ik denk het wel. Al weet ik niet zeker als ze ook die speciale soapbar splitmodus hebben. Er staat bij de gewone axis: "Dimarzio custom humbucking pickups", terwijl bij de SS die hele uitleg staat zoals ik hierboven heb vermeld.

LP_CL
7 april 2009, 16:28
NIET de duncan custom!!!!! die is HEEL erg helder!

Ik denk dat je een goeie hebt aan een tonezone in de brug, air norton in de hals, setje superdistortions, en als je echt veeeeel output wilt, alternative 8 setje.

de alnico2pro klinkt heel 'sweet' en smeuig, en is lekker voor een medium-gain rocksound. als je een amp hebt met HEEL veel gain, klinkt ie daar echt te gek op. ik vind 'm echt heel warm, dat wel. ik vind 'm zelf alleen lekker met n amp die dus veel gain heeft, en veel hoog.

een set prails zou ik je eigenlijk aanraden. 2 pushpull pots erin voor alle wiring opties, en je bent helemaal t heertje. zeker niet schel, maar ook niet modderig. ik vind 't eigenlijk geweldige pups.

de MOtherbucker als set klinkt ook waanzinnig breed, strak, scheurend, breed... vind 't geweldig.
Oei, ik bedoelde eigenlijk de Custom 5, niet de Custom.
Eerlijk gezegd zat ik zelf ook al met de tonezone in mijn hoofd voor de brugpositie, al ben ik geen super DiMarzio fan. Ik vind ze meestal wat dunnetjes klinken tov seymour duncans. De D-Sonic werd mij ook al aangeraden op gearspot forum. Voor de brug mag dat gerust een humbucker zijn die iets hotter is, maar echt veel output heb ik liever niet, dan draai ik liever de gain op mijn amp wat verder open.

Ja de APH1 is een leuke pickup, dat heb ik al ondervonden met mijn Jackson (hals). Maar ik ik dacht dat zelfs dat iets te schel zou zijn voor de Axis. Eigenlijk is het echt verbazend hoe schel die gitaar kan klinken. Leuk voor mensen die graag twang hebben, maar irritant voor mensen die graag wat distortion gebruiken.

Wat zijn die Prails nu eigenlijk? P90's of humbuckers, of geen van beide? Eerlijk gezegd ben ik geen P90 fan. Ik hou niet van ongewenst lawaai, en ik hou ervan om behoorlijk wat bottom end te hebben als ik scheur (=> humbucker), maar ook lekker zwoel, warm en toch sparkelend in het hoog clean kan spelen (=> single coil)

LP_CL
7 april 2009, 16:33
MAar is het niet zo dat wat er bij de SS staat dat dat 2 opties zijn? je hebt dus die Dimarzio custom humbucking pickups en daarnaast de versie met soort P 90 singlescoil in humbucker formaat toch?



Oh, ja, dat zou wel kunnen, al vind ik het dan echt niet duidelijk geformuleerd. Nu ja, als de customs neigen naar de Tonezone, dan kan je zowat elke DiMarzio afsscchrijven, want de tonezone is zowat de minst schelle DiMarzio met het meeste bottom end als ik de tonecharts bekijk.

sjaak1990
7 april 2009, 17:01
Super Distortion + Air Norton
of Jazz+ Alternative 8
Breed setje, wel weinig hoog.

Rutger
7 april 2009, 17:09
Ja, volgens mij ben je enigszins verward door de lap tekst. Van de SuperSport zijn twee modellen:

De versie met 2 P90 pickups en ash body.
De versie met 2 humbuckers en basswood body.

Dan heb je daarnaast voor beide modellen nog verschillend opties waaruit je kunt kiezen.

Orpheo
7 april 2009, 17:20
de tonezone klinkt veel dikker en vetter dan de duncan custom 5.

prails zijn wat je maar wilt :p tis een p90 spoel met een stratspoel ernaast.daar kan je dus echt alles uithaen wat je wilt.de p90 kant klinkt echt sld n ranzige p90 maar veeel stiller dan normaal heb t getest met n LP met p90's,en de prail was als p90 zijnde veel stiller.

gebruik je de stratkant, heb je een geweldig glasachtig clean.beetje als de 4e positie bij een strat.

de serie optie geeft n lekkere scheur,waar je alle kantrn mee op kan.van blues tot heavy metal.

parallel is weer warmer,smmoother,opener dan serie.beetje paf achtig karakter. ik heb eigenlijk geen humbucker gehoord waar ik zoveel mee kon.de serie sound geeft een heel breed geluid met veel dynamiek,geweldige pinches,heel gearticuleerd,direct,gebalanceerde eq...

ik zou t wel weten...

LP_CL
7 april 2009, 17:32
de tonezone klinkt veel dikker en vetter dan de duncan custom 5.

prails zijn wat je maar wilt :p tis een p90 spoel met een stratspoel ernaast.daar kan je dus echt alles uithaen wat je wilt.de p90 kant klinkt echt sld n ranzige p90 maar veeel stiller dan normaal heb t getest met n LP met p90's,en de prail was als p90 zijnde veel stiller.

gebruik je de stratkant, heb je een geweldig glasachtig clean.beetje als de 4e positie bij een strat.

de serie optie geeft n lekkere scheur,waar je alle kantrn mee op kan.van blues tot heavy metal.

parallel is weer warmer,smmoother,opener dan serie.beetje paf achtig karakter. ik heb eigenlijk geen humbucker gehoord waar ik zoveel mee kon.de serie sound geeft een heel breed geluid met veel dynamiek,geweldige pinches,heel gearticuleerd,direct,gebalanceerde eq...

ik zou t wel weten...

Klinkt ideaal voor in de neck, die PRail. Kzal er eens eentje bestellen en testen.

Ik ga ook eens de MM Petrucci van voor 2008 testen, naar het schijnt is dat een basswood gitaar met tonezone in de brug. Nu moet ik er enkel nog eentje vinden...

sjaak1990
7 april 2009, 17:51
De MM petrucci van voor 2008 heeft toch een D-Sonic in de brug en een Air Norton in de neck:???: Verder toch basswood met mahonie toneblock naar mijn weten, maar kan fout zijn. Wat hebben ze bij MM met basswood? Ik zou wel een Axis willen hebben maar dan wel van mahonie ofzo.
En ik heb ze zelf nooit gebruikt hoor, maar ik heb vaker gehoord dat de P-Rails het beste werken in combinatie met elkaar. Dus 1tje in de brug en 1 in de neck.

Orpheo
7 april 2009, 17:54
Klinkt ideaal voor in de neck, die PRail. Kzal er eens eentje bestellen en testen.

Ik ga ook eens de MM Petrucci van voor 2008 testen, naar het schijnt is dat een basswood gitaar met tonezone in de brug. Nu moet ik er enkel nog eentje vinden...

grappig...iedereen vind de prail in de hals te gek, voor men 'm gehoord heeft, en als ze 'm eenmaal in handen hebben gehad,wil iedereen 'm als brugpup. als combinatie is ie briljant, en de brugpup in z'n eentje is ook al te gek, maar als halspup in z'n eentje is ie wat kaal, omdat je bv het strat-standje er niet uit krijgt hoe het de bedoeling was.

LP_CL
7 april 2009, 17:59
De MM petrucci van voor 2008 heeft toch een D-Sonic in de brug en een Air Norton in de neck:???: Verder toch basswood met mahonie toneblock naar mijn weten, maar kan fout zijn. Wat hebben ze bij MM met basswood? Ik zou wel een Axis willen hebben maar dan wel van mahonie ofzo.
En ik heb ze zelf nooit gebruikt hoor, maar ik heb vaker gehoord dat de P-Rails het beste werken in combinatie met elkaar. Dus 1tje in de brug en 1 in de neck.

Juist ja, alweer een vergissing van mijn kant. D-Sonic bedoelde ik (= een van de twee dimarzios die ik op het oog had). Ik zoek nog een gitaar van basswood met een tonezone in de brug. Iemand een idee?


grappig...iedereen vind de prail in de hals te gek, voor men 'm gehoord heeft, en als ze 'm eenmaal in handen hebben gehad,wil iedereen 'm als brugpup. als combinatie is ie briljant, en de brugpup in z'n eentje is ook al te gek, maar als halspup in z'n eentje is ie wat kaal, omdat je bv het strat-standje er niet uit krijgt hoe het de bedoeling was.
Bah, ik speel niet graag op de middelste stand. waarom weet ik niet, maar het lijkt mij altijd zo'n oninteressante compromis-stand.

LP_CL
7 april 2009, 18:07
Misschien nog andere voorstellen in de stal van Bare Knuckle? Of swineshead? Of Gibson? Of Lace? Of nog iets anders?

Orpheo
7 april 2009, 18:30
Misschien nog andere voorstellen in de stal van Bare Knuckle? Of swineshead? Of Gibson? Of Lace? Of nog iets anders?

juist dat middenstandje is bij de prails zo te gek, vanwege de strat-associatie. maar goed, tis een kwestie van eerst proberen voor je kunt oordelen, juist omdat die pups zo bijzonder zijn.


mar bareknuckle? warpig. punt.

swineshead? warthog of de xbucker.

gibson? iommi pups, maar die zijn er alleen in kapje (als je die wilt, PM me dan, heb nog een gouden paar over dat je voor een spotprijs kunt overkopen; dat goud schuur je er zo af met wat brillo btw, mocht je chroom willen).

lace ken ik niet, dus daar zeg ik niks over :)

Braindead
7 april 2009, 21:37
Pertrucci heeft verschillende modellen. De oude "normale"Petrucci met basswood body en de BFR die een mahonie toneblock heeft. De body van de bfr heeft dan ook nog een esdoorn top en ik dacht ook nog alder maar daarin kan ik me vergissen.De oudere Petrucci versie heb ik ook gehad maar daar zat geen tonezone in. Dat waren high output custom wound Dimarzio's speciaal voor de MM Petrucci gemaakt.

Verder moet je de Axis gewoon eens testen (als je dat nog niet gedaan hebt) Hij klinkt toch wel anders met een esdoorn top en de neck is behoorlijk dik. De Axis klinkt toch wel anders dan een ibanez met volledig basswood body bijvoorbeeld.


De MM petrucci van voor 2008 heeft toch een D-Sonic in de brug en een Air Norton in de neck:???: Verder toch basswood met mahonie toneblock naar mijn weten, maar kan fout zijn. Wat hebben ze bij MM met basswood? Ik zou wel een Axis willen hebben maar dan wel van mahonie ofzo.
En ik heb ze zelf nooit gebruikt hoor, maar ik heb vaker gehoord dat de P-Rails het beste werken in combinatie met elkaar. Dus 1tje in de brug en 1 in de neck.