PDA

View Full Version : Duimplectrum



artnaz
7 april 2009, 14:15
Ik heb maar een duimplectrum gekocht opdat ik dan niet meer een plectrum tussen mijn lippen moet houden voor als ik een solo wil doen onder het fingerpicken.

Maar, een normaal plectrum steekt bij mij niet eens een halve cm uit, duimplectra steken een dikke cm uit. Vind ik niet handig voor het gebruik als "normaal" plectrum (soleren), en voor het fingerpicken (bass aanslaan) ook niet echt.

Ik heb de mijne dan ook bijgeknipt en gevijld:
http://img15.picoodle.com/img/img15/3/4/7/artnaz/f_DSC00079m_d2830c7.jpg

Maar alle duimplectra zijn zo lang. Is daar een bepaalde logica voor?

http://www.woodysmusic.com/wimages/ebay/access/lhthumbpicks.jpg

iWishmaster
7 april 2009, 15:43
Heb me dat ook al eens afgevraagd eigenlijk: is helemaal niet practisch zo'n lang stuk plectrum. Best slimme oplossing op zich.

Heb een tijdje gespeeld met een plectrum tussen duim en wijsvingen en dan 2 fingerpicks aan middel- en ringvinger. Op zich heel praktisch, maar ik kon geen fijne fingerpicks vinden ... Mn nagels scheuren/breken regelmatig waardoor ik niet meer fijn speel, maar eigenlijk doe ik dat nog het liefste.

Harald
7 april 2009, 16:23
de logica erachter weet ik niet, maar het went wel, de normale maat. Steeds bijvijlen is ook niet alles. Er zijn trouwens wel thumbpicks die wat minder uitsteken. De Pat Kirtley modellen die Pat bij zijn workshops uitdeelde bijv.

Maar je kunt met afwisselen duim en wijsvinger, evt. soms middelvinger erbij ook een behoorlijke snelheid maken. Zo doet Doyle Dykes dat. Tommy heeft veel meer een flatpick achtergrond, die gebruikt het duimplectrum dus ook als flatpick. En met een stevige duimnagel kun je die ook wel als plectrum gebruiken.

Harald
7 april 2009, 16:24
de logica erachter weet ik niet, maar het went wel, de normale maat. Steeds bijvijlen is ook niet alles. Er zijn trouwens wel thumbpicks die wat minder uitsteken. De Pat Kirtley modellen die Pat bij zijn workshops uitdeelde bijv.

Maar je kunt met afwisselen duim en wijsvinger, evt. soms middelvinger erbij ook een behoorlijke snelheid maken. Zo doet Doyle Dykes dat. Tommy heeft veel meer een flatpick achtergrond, die gebruikt het duimplectrum dus ook als flatpick. En met een stevige duimnagel kun je die ook wel als plectrum gebruiken.

Maar het is net wat je zelf wilt. Zou wel, als je voor thumbpicks kiest gewoon leren werken met de standaardpicks. Heb je niet steeds kluswerk als je aan een nieuwe toe bent. Bij mij breken ze na verloop van tijd, en ik speel lang niet alles met zo'n ding.

artnaz
7 april 2009, 16:38
Nou ja, ik gebruik het (nog) niet veel, en dat bijvijlen is niet zo heel veel werk, dus vind dat niet erg...

De "plectrum+vingers" methode kan ik niet, maar met gewoon plectrum kan ik wel redelijk overweg, dus ga ik liever flatpicken.

Dat hybrid-picken is ook wel handig, maar niet als je echt drie vingers nodig hebt naast je duim...

Maargoed, ik merkte ook wel dat je met de "gewone lengte" prima kunt fingerpicken, het is alleen wennen. Maar flatpicken blijft onhandig volgens mij...

Harald
7 april 2009, 16:38
Er is ook nog een ander alternatief. Kan er zelf niet overweg, maar gebruik dan af en toe ook de pink om aan te slaan, en het belemmert je bewegingsvrijheid hoe dan ook. Plectrum tussen de wijsvinger en de binnenkant van je hand klemmen en met duim en middel en ring vinger tokkelen.

Ander alternatief is bij dat soort stukken hybrid te spelen. Vind ik dan zelf nog prettiger eigenlijk. (deels ook weer omdat mijn pink vrij makkelijk meedoet met aanslaan. Is niet zo'n luie donder als bij de meeste gitaristen ;D ) Dus, gewoon plectrum tussen duim en wijsvinger, en met de overgebleven vingers tokkelen. Is iets minder flexibel dan met een duimplectrum bij het tokkelen, maar ik kan veel stukken die ik normaal zonder plectrum of duimplectrum speel ook vrij makkelijk hybrid doen. Voor het soleren is een flatpick dan weer net wat makkelijker dan een thumbpick. Bovendien zijn pinch harmonics met een duimplectrum weer een stuk lastiger. (al kan het wel)

artnaz
7 april 2009, 16:49
Makkelijke dingen lukken bij hybrid wil, maar ik mis toch echt een extra vinger. En mijn pink is echt een drama, helemaal wat oriëntatievermogen betreft! :D

Wat ik trouwens ook iemand ooit heb zien doen, is het plectrum verbergen in je pink. Dan kun je normaal met duim tokkelen en als je gaat soleren tover je dat plectrum uit je pink. Hij kon heel snel switchen. Mijn opgerolde pink houdt echter mijn ringvinger behoorlijk tegen, dus dat gaat ook niet werken...

Maargoed, ik ga wel gewoon door met vijlen dan, zo'n probleem is het niet.

Trouwens, duimplectrums worden toch meestal voor akoestisch gebruikt, en pinch harmonics bij elektrisch? Ben wel benieuwd naar een fingerpicker die pinch harmonics doet! :D

espike
22 april 2009, 15:32
De extra lengte van een duim plectrum is maar heel even wennen ( t koste mij ongeveer een dagje fanatiek oefenen) wel een leuk bijkomend verschijnsel: je slaat gelijk weer een stuk strakker en precieser aan