PDA

View Full Version : Strat HSS: 3 schroefjes voor humbucker?



iWishmaster
7 april 2009, 13:18
Ik heb een Fender strat deluxe met humbucker in de brug. Nu vraag ik me al een tijdje af waarom deze humbucker met 3 schroefjes vastzit in plaats van 2 (zoals op veel andere gitaren met humbuckers). Waarom zou je een humbucker die kant op 'schuin' willen zetten? De reden waarom ik dat wil weten is omdat ik er een andere pickup in wil zetten (superdistortion) en die past dus niet in deze slagplaat volgens mij? Weet iemand hier is creatiefs voor misschien?

Plaatje (links/boven 'mijn' strat, rechts/onder een 'andere' met 2 schroefjes):
http://www.schoolmusic.co.kr/shop/fender/mexico/std_strat_hss_rw/9171_1.jpg http://cachepe.samedaymusic.com/media/quality,85/brand,sameday/p25963h-829b47949336cd16da361ab8905b0dcf.jpg

iWishmaster
7 april 2009, 13:39
wat boeien die schroefjes nou weer, mijn Hums zitten vast met 6 schroefjes,

maar onder een strat slagplaat zit een holle ruimte, dus pak een klein boortje, boor tussen die 2 gaatjes, and your finished!

Edit: onee die schroefjes zitten nog net op hout, dus boor wat dieper, en klaar

Ik wil mijn strat zodanig intact laten dat ik hem weer helemaal naar origineel kan herstellen: ik ga niks boren dus. Ik kan denk ik wel een plaatje improviseren en maken zodat het iig past, maar ik vraag me gewoon af waarom ze het zo doen. Ik zie er totaal geen toegevoegde waarde in namelijk.

Rongear
7 april 2009, 13:42
Bestel je toch een nwe HSS slagplaat mee met je nwe pu, daar zitten maar 2 gaatjes in..... 13 euro oid kosten die dingen, houdt je deze slagplaat origineel voor als die ander pu niet bevalt..:strat:

Muzieknono
7 april 2009, 13:57
Ja, en neem dan meteen een turtoise slagplaat want dat wit ziet er echt niet uit.
Mvgr. Dirk Jan :metal:

KamikazaGuitar
7 april 2009, 14:07
wat boeien die schroefjes nou weer, mijn Hums zitten vast met 6 schroefjes,

maar onder een strat slagplaat zit een holle ruimte, dus pak een klein boortje, boor tussen die 2 gaatjes, and your finished!

Edit: onee die schroefjes zitten nog net op hout, dus boor wat dieper, en klaar


om ons te pesten? of dat je de elementen niet door kan verkopen oid denk ik dan

No offence, maar als je totaal geen idee hebt kun je beter niets posten lijkt me eigenlijk. Dat hij gaatjes kan boren had-ie zelf ook wel bedacht denk ik.

Is niet lullig bedoeld hoor :)

Ik heb trouwens ook geen idee waarom dat éne schroefje aan een kant er zit.

iWishmaster
7 april 2009, 14:09
Ja, en neem dan meteen een turtoise slagplaat want dat wit ziet er echt niet uit.
Mvgr. Dirk Jan :metal:

Haha, ik vind die tortoise juist afschuwelijk: slagplaten op strats moeten wit of zwart zijn en niks anders imho. Overigens kost een nieuwe slagplaat niet eventjes 13 euro: de vorm van de humbucker freezing heeft 'ronde' hoeken ipv vierkant en de plaatsing van de schroefjes komt niet altijd overeen. De enige die ik heb gezien die ook echt past is de originele fender slagplaat (van 34 euro).

KamikazaGuitar
7 april 2009, 14:13
Ik vind tortoise ook helemaal niks; fenders moeten er sober uitzien imo :hippie:

Orpheo
7 april 2009, 14:16
Haha, ik vind die tortoise juist afschuwelijk: slagplaten op strats moeten wit of zwart zijn en niks anders imho. Overigens kost een nieuwe slagplaat niet eventjes 13 euro: de vorm van de humbucker freezing heeft 'ronde' hoeken ipv vierkant en de plaatsing van de schroefjes komt niet altijd overeen. De enige die ik heb gezien die ook echt past is de originele fender slagplaat (van 34 euro).

ik heb gewoon hordes slagplaten gezien bij de string, die gewoon passen op een fender strat, voor 13 euro. niet moeiljk doen. tis maar een strat.

iWishmaster
7 april 2009, 14:20
ik heb gewoon hordes slagplaten gezien bij de string, die gewoon passen op een fender strat, voor 13 euro. niet moeiljk doen. tis maar een strat.

Ik heb een heel rijtje klaarstaan om te bestellen en de webshops die ik ken (die 'de rest' wel hebben dan) hebben allemaal geen passende slagplaat, maar daar gaat t niet om: ik vraag me vooral af waarom iemand zn humbucker zou willen 'tilten'.

Overigens, die strat is voor mij meer waard dan elke willekeurige les paul die ik ooit zou kunnen betalen, maar da's weer een ander verhaal.

espike
7 april 2009, 15:14
Ik zou ook gokken dat de extra schroef is, om tilten tegen te gaan. Heb je de slagplaat er ooit afgehad btw ?
zitten beide schroeven bijv. ook vast?

iWishmaster
7 april 2009, 15:18
Ik zou ook gokken dat de extra schroef is, om tilten tegen te gaan. Heb je de slagplaat er ooit afgehad btw ?
zitten beide schroeven bijv. ook vast?

Heb de slagplaat er nooit afgehaald, maar ze zitten wel vast: ik kan de humbucker 'scheef' zetten door eraan te draaien.

Hebben strats die dit niet hebben wel eens scheef gemoteerde humbuckers?

G.G.
7 april 2009, 19:56
De oplossing voor een nieuwe humbucker met twee schoeven is heel simpel.
Nieuwe humbucker: Kort schroefje met een plaatje eraan. Naast de kop van de schroef twee gaatjes met een draad erin. Dat onder de slagplaat wegzetten en twee schoefjes door de slagplaat heen.

Gearjunkie
7 april 2009, 23:58
Heb de slagplaat er nooit afgehaald, maar ze zitten wel vast: ik kan de humbucker 'scheef' zetten door eraan te draaien.

Hebben strats die dit niet hebben wel eens scheef gemoteerde humbuckers?

Door een te korte draad, te stugge shielding en andere redenen kan het wel eens zijn dat een element scheef in de slagplaat hangt. Met dit systeem kan je dat compenseren. Goed bedacht dus!

iWishmaster
8 april 2009, 08:51
Door een te korte draad, te stugge shielding en andere redenen kan het wel eens zijn dat een element scheef in de slagplaat hangt. Met dit systeem kan je dat compenseren. Goed bedacht dus!

Ok, het heeft dus wel zin (af en toe)... Ik blijf het ietwat vreemd vinden, maar ik verzin er wel een oplossing voor. Dat plaatje wat GG beschrijft moet ik wel kunnen maken verwacht ik (evt. met boutjes en moertjes ipv getapte schroefdraad).