PDA

View Full Version : Ibanez JEM



PearlDrum
7 april 2009, 12:49
hallo,

ik heb een vraagje want ik overweeg misschien een nieuwe gitaar te kopen, maar voordat ik dat doe wil ik hier eerst wat info scoren.:hippie:

Ik heb nu zelf een LC telecaster, en een Epiphone LP standaart. niks mis mee maar ik wil graag een gitaartje met een Tremolo. Ik spel zelf vaak Rock/metal en dat soort dingen.

Nou kwam in ineens op internet een plaatje tegen van de Ibanez JEM serie.
Is dit een Goede gitaar? en zijn het allemaal signatures van Steve vai?
Als iemand ervaring met deze gitaar heeft, laat horen laat horen ! !:blast:

Alvast bedankt!

PearlDrum :hippie:

De Beer
7 april 2009, 12:56
Jup, Jem is de RG-variant lijn van Vai.
Zijn iets duurder vanwege een wat chiqere uitvoering, en de naam Vai.

De standaard RG serie is wat meer basic, maar komt in de basis op het zelfde neer.

PearlDrum
7 april 2009, 13:09
aaha dus de RG serie is eigenlijk hetzelfde als de JEM serie.
Is qua geluid, de RG/JEM serie een goede serie?

en qua speelbaarheid

Madcow
7 april 2009, 13:10
de nek word wennen, nu zijn de telecaster nekken van lc ookal erg dun. maar een ibanez is echt ongelovelijk dun.

De Beer
7 april 2009, 13:15
aaha dus de RG serie is eigenlijk hetzelfde als de JEM serie.
Is qua geluid, de RG/JEM serie een goede serie?

en qua speelbaarheidIn beide reeksen zijn behoorlijk wat verschillen onderling. hout, pickups,... etc.

Van budget gitaren uit Korea, Japanners(prestige), en een exclusief voor Japan (J-custom) lijn, bij de RG.
Van "prima gitaartje" tot erg goed, als het ware.

De Jem is eigenlijk ook een RG reeks die naar de wensen van Vai zijn ontwikkeld. Daar zijn ook verschillende modellen in.

Wellicht dat een ander daar specifieker in kan antwoorden dan ik.

Kaïn
7 april 2009, 13:17
JEM serie is weinig op aan te merken qua kwaliteit. In weze zijn het allemaal goede gitaren. De JEM555 krijgt de kritiek te duur te zijn, en daar ben ik het mee eens. De JEM heeft iets andere features dan een 'normale' RG. De brug heeft een wat ruimer bereik iets andere pickups, de hals is ook ietjes anders. En er zit natuurlijk een handvat aan, maar die heeft uitermate weinig praktisch nut.

Conclusie, alles wat je met een JEM kan, kan je ook met een RG. Een RG heeft een betere prijs kwaliteit verhouding. Dus wil je gewoon lekker een stuntvlieg gitaar en val je op Ibanez, en niet speciaal op Steve Vai, ga lekker voor de RG.

Robdop
7 april 2009, 13:18
is er niet laatst nog gediscussieerd over de kwaliteit van de Jem??

ik denk dat zoeken je ook wel iets verder helpt:)

Kaïn
7 april 2009, 13:18
De Jem is eigenlijk ook een RG reeks die naar de wensen van Vai zijn ontwikkeld. Daar zijn ook verschillende modellen in.


Do watch yourself! De JEM was eerder dan de RG, echt waar :)

PearlDrum
7 april 2009, 13:25
is er niet laatst nog gediscussieerd over de kwaliteit van de Jem??

ik denk dat zoeken je ook wel iets verder helpt:)

ja ik had ook gezocht alleen waren zoveel topics die meer over ibanez gaan dan de JEM zelf zegmaar :P dus toen had ik het opgegeven haha.

Maar over het algemeen dus wel goede reacties over de RG/JEM
De RG prijsklasse ligt toch zo rond de 500 euro?
en deze heeft toch ook een tremolo, en mocht hij die hebben dan toch ook zon ( i kweet niet hoe het heet ) dingetje die boven op de kam ligt?

De Beer
7 april 2009, 13:33
ja ik had ook gezocht alleen waren zoveel topics die meer over ibanez gaan dan de JEM zelf zegmaar :P dus toen had ik het opgegeven haha.

Maar over het algemeen dus wel goede reacties over de RG/JEM
De RG prijsklasse ligt toch zo rond de 500 euro?
en deze heeft toch ook een tremolo, en mocht hij die hebben dan toch ook zon ( i kweet niet hoe het heet ) dingetje die boven op de kam ligt?Een top lock! die heb je nodig bij heftig tremolo werk, anders gaan je snaren in de kam glijden en kunnen ze in de onjuiste positie terug schieten, en is je gitaar vals.

Gr's zijn er met en zonder tremolo.

www.ibanez.com staat nogal vol met de huidige reeks gitaren, dus ook de rg's en jems.

mesaman
7 april 2009, 13:59
hallo

ik heb zelf jems en rg's/j custom dus kan er goed een mening over geven.
als het over een jem hebt zijn er nog 15verschillende,kleur,trems,
elementen,nek profielen.uit eigen ervaring zeg ik dat een jem gewoon
een grote stap boven de gewone rg is(vanaf rg 550tot de 3000 serie)
kan ik zeggen dat een jem beter hout heeft fijnere constructie.
(ja hout verschilt echt)de trem gaat verder naar achteren mooier afgewerkte
frets.de hals is niet extreem dun.juist niet! deze heeft een meer ronde hals profiel.een rg550 ed.heeft juist die snelle dunne hals.tis net wat je fijn vind hoor.en als je kijkt naar de jem 7wh heeft ander hout vande body dan de andere types.ik meer voor de jem dan de gewone rg.dat is een simpele uitvoering van de jem.zou zijn deze ook ontworpen.de jem is een proline gitaar gemaakt naar de wensen van dhr vai.ibanez zocht in 1985/6 gewoon een stel gitaar freaks die op hun gitaren moesten spelen (vai/satriani/gilbert/enz.ze konden elk merk kiezen destijds..)en gaf hun de mogelijkheid het hun gitaar te laten worden.een toplijn met bijna de zelfde gitaren maar met andere specs,en een budget lijn er onder.begon met de 550 en dat is ook al een topgitaar! inderdaad van rond de 500€ en de jem is minstens een keer zo duur.dat is een goed te overwegen verschil.maar voor mij is het duidelijk. de JEM
dus nu even testen zou ik zeggen

Bram+
7 april 2009, 14:04
ja ik had ook gezocht alleen waren zoveel topics die meer over ibanez gaan dan de JEM zelf zegmaar :P dus toen had ik het opgegeven haha.

Maar over het algemeen dus wel goede reacties over de RG/JEM
De RG prijsklasse ligt toch zo rond de 500 euro?
en deze heeft toch ook een tremolo, en mocht hij die hebben dan toch ook zon ( i kweet niet hoe het heet ) dingetje die boven op de kam ligt?
De prijzen van nieuwe RG's lopen van ca. 200 euro tot ca. 3000 euro, eigenlijk is er een RG in iedere prijsklasse. Het is het meest belangrijke model van Ibanez op dit moment en ze bieden 'm dan ook in veel varianten aan. Eigenlijk dus hetzelfde als bij de Stratocaster, die verkoopt Fender voor een paar 'tientjes' als een Squier Affinity series en voor duizenden euros als een Fender Custom Shop exemplaar. Het zijn allebei Stratocasters, maar zeker niet dezelfde gitaren.

Ik weet niet wat je budget is, maar een RG waarbij nieuwprijs en kwaliteit wel belachelijk dicht bij elkaar liggen is de RG1570. Die bevat alle kenmerken van een goede RG.

RG's worden ook volop tweedehands aangeboden voor soms belachelijk lage prijzen. Stelregel om een goede RG te bemachtigen is om er een te kopen waarbij het typenummer minstens begint met een 5 (dus RG550, RG570, maar dat mag ook hoger zijn zoals RG770), of eentje met een aanduiding 'Prestige' die eigenlijk automatisch ook een hoger typenummer hebben (RG1570, RG2550, etc.). Lagere RGs zoals de RG350 en RG370 hebben doorgaans een slechtere tremolo.

Bij twijfel of iets een 'goede' RG is, kun je 't natuurlijk altijd navragen op dit forum.

Wat betreft de JEM, de strekking van het vorige JEM topic was:
Tenzij je heel graag een nieuwe JEM wil en bereid bent daar plusminus duizend euro extra voor neer te lappen, kun je eigenlijk net zo goed een RG Prestige kopen.

PearlDrum
7 april 2009, 14:25
hmm oke, nou kijk ik ben dus geen proffesionele gitarist. maar wil gewoo neen wat betere gitaar waar ik lang mee kan doen. Daarom dacht ik dus juist aan deze gitaar.

Ik heb ( nog niet ;) ) een budget tussen de 500 en 600 euro.

welke is dan het beste voor mij om eens op te letten?

Bram+
7 april 2009, 14:35
hmm oke, nou kijk ik ben dus geen proffesionele gitarist. maar wil gewoo neen wat betere gitaar waar ik lang mee kan doen. Daarom dacht ik dus juist aan deze gitaar.

Ik heb ( nog niet ;) ) een budget tussen de 500 en 600 euro.

welke is dan het beste voor mij om eens op te letten?
Een tweedehands RG, bijvoorbeeld een RG550, RG570 of RG1570 (oftewel alles hoger dan 500) Nieuw heb je voor dat geld niet een beroerde RG, maar tweedehands voor dat geld soms wel een substantieel betere met een betere tremolo.
Een andere optie is een Ibanez S. Het zijn iets andere gitaren, op sommige vlakken misschien wel beter dan een RG, maar waar in principe wel dezelfde regels voor gelden bij het kijken naar een tweedehands (S540 of hoger).

sjaak1990
7 april 2009, 23:19
hallo

ik heb zelf jems en rg's/j custom dus kan er goed een mening over geven.
als het over een jem hebt zijn er nog 15verschillende,kleur,trems,
elementen,nek profielen.uit eigen ervaring zeg ik dat een jem gewoon
een grote stap boven de gewone rg is(vanaf rg 550tot de 3000 serie)
kan ik zeggen dat een jem beter hout heeft fijnere constructie.
(ja hout verschilt echt)de trem gaat verder naar achteren mooier afgewerkte
frets.de hals is niet extreem dun.juist niet! deze heeft een meer ronde hals profiel.een rg550 ed.heeft juist die snelle dunne hals.tis net wat je fijn vind hoor.en als je kijkt naar de jem 7wh heeft ander hout vande body dan de andere types.ik meer voor de jem dan de gewone rg.dat is een simpele uitvoering van de jem.zou zijn deze ook ontworpen.de jem is een proline gitaar gemaakt naar de wensen van dhr vai.ibanez zocht in 1985/6 gewoon een stel gitaar freaks die op hun gitaren moesten spelen (vai/satriani/gilbert/enz.ze konden elk merk kiezen destijds..)en gaf hun de mogelijkheid het hun gitaar te laten worden.een toplijn met bijna de zelfde gitaren maar met andere specs,en een budget lijn er onder.begon met de 550 en dat is ook al een topgitaar! inderdaad van rond de 500€ en de jem is minstens een keer zo duur.dat is een goed te overwegen verschil.maar voor mij is het duidelijk. de JEM
dus nu even testen zou ik zeggen

Je verhaal is erg moeilijk te lezen zou fijn zijn als je het de volgende keer wat duidelijker kan maken :) Punten, hoofdletters en enters ed. maken het makkelijker om te lezen.
Zou graag foto's van je gear zien ;)

Ik zeg RG prestige als je de JEM niet speciaal vind. Als je erg graag een JEM wilt kan je die 2e hands kopen, te hogere (te hoge) prijs krijg je dan ook terug als je hem weer verkoopt :)

mesaman
8 april 2009, 08:14
Hier hoef je van mij geen literair getyp te verwachten.
deze hoofdletter van net was al heel wat.
:cheerup::cheerup::cheerup::cheerup::cheerup::chee rup::cheerup::cheerup:

sjaak1990
8 april 2009, 10:19
Tja ik heb zoiets. Je doet de moeite om nuttige info te geven. Het is dan zo handig om een paar seconde extra te nemen om het overzichtelijker te maken. Ik ga je niet dwingen ofzo maar het is wel makkelijker lezen:hippie:

mesaman
8 april 2009, 12:18
even een nutteloze post er achteraan...heb ik gewoon zin in.

dat eeuwige gezanik over puntjes en hoofdletters.lekker voor de sfeer!
ik begin nog net niet te vloeken.hier op een forum zit er altijd van dat folk dat hier over moeilijk doet,als je dit vind moet je ook zo in de kroeg en op je werk gaan praten over taal gebruik,(slecht voor je tanden)dat wordt gezellig.als jij in heel nederland bij normaal gepraat iedereen verstaat(extreem dialect daar gelaten)is er niets aan de hand maar hier en daar een komma puntje of wat dan ook gelijk gaan blaaten?wegwezen graag!er zijn op dit forum nogal wat van zulke gasten.ik erger mij hier kapot aan.....had iemand niet kunnen herhalen dat hier ik vast nog wel iets op had kunnen zoeken?heerlijk offtopic dit!

hallo topic starter!
hoe is het met je gitaren zoeken?al wat wijzer geworden?

ijzerbroot1
8 april 2009, 12:43
En ik erger me rot aan slordig taalgebruik en verkeerde of het gebrek aan interpunctie. Het leest voor geen meter, het is verwarrend en het leidt af van het onderwerp. Ik gruwel daarvan, net zoals van MSN taal en dat soort mutaties. Dan kun je gaan vloeken maar iedereen heeft recht op zijn eigen mening. Hop, ontopic maar weer ;)

Nou ja.....nog één dan; Volk schrijf je met een V en niet met een F want dat is een muzieksoort.

espike
8 april 2009, 13:05
Kun je gaan vloeken maar iedereen heeft recht op zijn eigen mening.
Nou heb ik zelf niet zo'n probleem met interpunctie, en taalfouten, maar om nou in een klaagzang over interpunctie, en taal opbouw zelf zo'n fout te maken...

Bakc on topic.. gewoon spelen op zo'n ding. welke theoretisch beter is maakt uiteindelijk geen drol uit, als je een maandag ochtend model hebt, maakt t een wereld van verschil. Speel er op.. degene waarbij je ineens een half uur verder aan t pingelen bent, is altijd de juiste.

sjaak1990
8 april 2009, 23:23
Bakc on topic.. gewoon spelen op zo'n ding. welke theoretisch beter is maakt uiteindelijk geen drol uit, als je een maandag ochtend model hebt, maakt t een wereld van verschil. Speel er op.. degene waarbij je ineens een half uur verder aan t pingelen bent, is altijd de juiste.

Precies, er is echt maar 1 manier en dat is testen. Iets wat er op papier perfect uitziet kan vies tegenvallen in het echt!

En @mesaman: ik gaf gewoon mijn mening. Heb niks opgedrongen en dat was ik ook niet van plan.
Het is gewoon vermoeiend om te lezen zo en tja dat mag je zelf weten natuurlijk. Volk met een F kan echt niet trouwens...
Ik kan niet tegen zulk gezeik maar ok.
Ga maar eens over versterker schema's en zooi lullen en doe dat dan met zulke zinnen... Als het ook maar iets lastiger wordt, dan is er niks van te begrijpen en is alle moeite voor niets en met iets meer moeite misschien wel erg nuttig.

brosa77
9 april 2009, 07:17
Het is gewoon vermoeiend om te lezen zo en tja dat mag je zelf weten natuurlijk.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik lees dat soort posts dan ook niet.



De Jem is eigenlijk ook een RG reeks die naar de wensen van Vai zijn ontwikkeld. Daar zijn ook verschillende modellen in.

De RG is ontwikkeld als een goedkoop alternatief voor de JEM. Oftewel de JEM was er eerder dan de RG modellen. ;)

De Beer
9 april 2009, 10:20
I stand corrected......zelfs voor de 2e keer in dit topic ;)

Bram+
9 april 2009, 13:52
Ook dat is volgens mij een beetje geschiedenisvervalsing: de JEM777 (de bodyvorm althans) is ook niet ontworpen door Steve Vai zelf en de RG550 (de eerste 'moderne' RG) is tegelijk geïntroduceerd. De basis voor superstrats onder de naam Roadster/Roadstar/RG gemaakt door Ibanez is ook al veel eerder gelegd, inclusief specificaties als HSH pickups, basswood body, Floyd Rose/Edge tremolo en 24-fret wizardhals. De RG550 was ook 'maar' onderdeel van de oudere Roadstar Deluxe serie. Steve Vai is natuurlijk wel een katalysator geweest voor de populariteit van de uiteindelijke RG serie, de 'moderne' RG vorm en heeft uiteindelijk ook wel het een en ander toegevoegd.

brosa77
9 april 2009, 19:44
Voor de liefhebbers:

http://www.jemsite.com/jem/20-ibanez-jem-a-universe-info/603-origins-of-the-jem.html