PDA

View Full Version : Basversterking, wat moet ik nemen?



Roger85
20 maart 2003, 11:24
Hallo allemaal,

Ik speel in een punkbandje, we spelen zowel covers (oa pennywise, millencolin) als eigen nummers. Nu ben ik van plan een nieuwe (of tweedehands) basversterker te kopen (losse top en cabinet), maar weet niet zo goed wat ik moet kiezen. Het moet iig geschikt zijn voor het oefenen (twee 100-watt gitaren, zang en drums), en optredens in bijvoorbeeld cafe's en middelgrote zaaltjes. Ik zelf zat te denken aan een Hartke 3500 met een 4x10' cabinet, of zoiets maar dan van Trace Elliot. Heeft iemand hier ervaring mee of andere (betaalbare, max 800 euro ongeveer) suggesties? En weet iemand je bij een combinatie van een top en een cabinet het vermogen kan berekenen (uitleg over Watten en Ohms), dit is me nl. ook nog niet helemaal duidelijk. Hoeveel Watt vermogen heb je bijvoorbeeld als je op een versterker van 350 Watt bij 4 Ohm en 240 Watt bij 8 Ohm een cabinet met een topvermogen van 300 Watt bij 8 Ohm aansluit? (240 Watt toch??) Alvast bedankt allemaal!!

AntY
20 maart 2003, 11:27
zie onder andere
http://www.gitaarforum.nl/phpBB/viewtopic.php?topic=13083&forum=3&47

gebruik ook eens de zoekfunctie, blader eens door het forum heen

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: AntY op 2003-03-20 11:27 ]</font>

Venomer
20 maart 2003, 13:35
["(240 Watt toch??)"]

Dat klopt.

Ik denk dat je aan een versterker van 250 tot 350 Watt genoeg hebt. Ik heb zelf gespeeld in een band met o.a. twee gitaren en een berg keyboards. Ik gebruik een Trace Elliot van 250 Watt met 2x10" en 1x15" cabinets. Het voordeel van twee kleinere cabs is de draagbaarheid. En als je in een kleinere zaal speelt hoef je maar één cab mee te nemen. Bovendien bevalt de mix van 10" en 15" speakers mij goed.

Ruud
20 maart 2003, 17:49
Ik heb ook wel eens optredens gedaan met mijn oude Laney 120 watter (1x15 inch), kan je vertellen dat je er nog een beste zaal mee aankon .. , als je broek begint te klepperen aan je benen ben je een eind op de goede weg). Als je het laag in ieder geval maar goed kunt voelen, dan weetje dat der veel power in zit..

En ja, op een gegeven moment zul je de gitaar enz toch ook door moeten versterken, (naar mijn ervaring en mening eerder dan de bas)..