PDA

View Full Version : niet-standaard fretmateriaal



Orpheo
7 april 2009, 01:55
Ik het zitten denken over fretmateriaal. Het bekende werk is een nickel legering, wat je op 99.9999% van de gitaren ziet. Stainless steel zie je ook, steeds regelmatiger. dat is heel hard, behoorlijk zwaar ook, en slijt eigenlijk nauwelijks.

Ik heb zitten denken aan bijvoorbeeld titanium. dat is lichter dan staal, maar bepaalde legeringen zijn wel even hard als staal. kost wel meer, daar ben ik me terdege van bewust. maar in staal zit ook nikkel, en niet iedereen kan daar tegen. titanium lijkt mij dus redelijk ok.

of koolstofvezel. daarmee kan je zelfs hele fretboards maken, dus waarom niet? lijkt dan qua looks op ebben, het is goedkoper dan het maken van een fretboard en fretten en fretjobs, harder, slijt niet/veel minder, dus waarom niet?

wietse
7 april 2009, 05:44
of koolstofvezel. daarmee kan je zelfs hele fretboards maken, dus waarom niet? lijkt dan qua looks op ebben, het is goedkoper dan het maken van een fretboard en fretten en fretjobs, harder, slijt niet/veel minder, dus waarom niet?

er was vroeger een merk die de hele hals van koolstofvezel hadden en dan inplaats van fretdraad een getrapt fertboard, en al ik me niet vergis sleten daarvan de halzen veel sneller dan leuk is.

olaftheholy
7 april 2009, 08:15
er was vroeger een merk die de hele hals van koolstofvezel hadden en dan inplaats van fretdraad een getrapt fertboard, en al ik me niet vergis sleten daarvan de halzen veel sneller dan leuk is.



Wietse! weet ik ook nog..jeezes we worden bejaard...


Bond gitaren bedoel je!!!
En het hele ding was van carbon,maar geperst niet zoals bij F1 auto-carbon gelamineerd.

http://www.edroman.com/rants/images/bond.jpg

olaftheholy
7 april 2009, 08:22
@ orpheo ; Weet niet of het kan...maar blauw (gehard) staal op een donker fretboard zou ook cool zijn hoor,geen last van slijten zoals nikkelzilver.

Of het bestaat weet ik niet,ik vind alleen iets over stainless
http://www.rip-n-guitar.com/Guitar-Fretwire.htm

Eko
7 april 2009, 16:51
Heeft veel met afname en produktiemethodes te maken. Het veel gebruikte staal met nickel is in grote hoeveelheden en eenvoudig te extruderen of te trekken. Dat maakt het goedkoop. Duurdere materialen zoals koolstofvezels moeten in kleinere hoeveelheden gemaakt worden en dat jaagt de eindprijs op. Niemand gaat er honderden euries voor dokken. Messing zou kunnen maar dat is redelijk zacht en slijt dus snel.
Houdt het dus maar op het huidige, beproefde , concept.

Michael AE
7 april 2009, 17:08
Andere materialen zullen ook de klank beïnvloeden en gitariosten zijn nu eenmaal conservatief. Vlees, aardappelen en groente.

johanb
7 april 2009, 18:03
Is titanium niet zo hard dat het niet meer te bewerken is?Wil het wel buigen in de radius van je hals? en de fret afvijlen als ze geplaatst is,kan dat nog ?

espike
7 april 2009, 18:23
Valt wel mee hoor, t is net zo hard als staal ongeveer, alleen lichter.
Wat mischien makkelijker te krijgen is, zijn bronzen frets. ik kan me herrinneren dat die al gemaakt worden, omdat t leuk staat op een gitaar met vergulde hardware. M.b.t. allergie zou dat t wel aardig op moeten lossen.
Stalen frets zou ik zelf niet willen, ben veel te bang dat ik mijn snaren doorzaag met opdrukken.

Orpheo
7 april 2009, 18:33
Valt wel mee hoor, t is net zo hard als staal ongeveer, alleen lichter.
Wat mischien makkelijker te krijgen is, zijn bronzen frets. ik kan me herrinneren dat die al gemaakt worden, omdat t leuk staat op een gitaar met vergulde hardware. M.b.t. allergie zou dat t wel aardig op moeten lossen.
Stalen frets zou ik zelf niet willen, ben veel te bang dat ik mijn snaren doorzaag met opdrukken.

dat laatste is flauwekul. ze zijn gewoon rond en gepolijst, gebeurd niks mee. sterker nog, omdat er geen, of veelminder, wrijving is tussen fret en snaar, gaan je snaren langer mee.

sjaak1990
7 april 2009, 18:49
dat laatste is flauwekul. ze zijn gewoon rond en gepolijst, gebeurd niks mee. sterker nog, omdat er geen, of veelminder, wrijving is tussen fret en snaar, gaan je snaren langer mee.

Hey ja dat klinkt heel logisch. RVS frets lijken mij erg mooi iig. Meerwaarde van titanium zie ik (nog) niet echt.

De Beer
7 april 2009, 19:05
dat laatste is flauwekul. ze zijn gewoon rond en gepolijst, gebeurd niks mee. sterker nog, omdat er geen, of veelminder, wrijving is tussen fret en snaar, gaan je snaren langer mee.De eerste snaar die ik breek op een fret moet nog uit het pakje komen denk ik.
Brug? Zeker!
Kam? Sporadisch!
Fret? Zeldzaam

Ik denk niet dat daar de winst ligt.
Qua slijtage lijkt alles dat harder is dan de snaar me afdoende.

Standaard is een Nickel legering? Snaren ook meen ik? hmm... Iets harders zou me idd dan slijtvaster lijken. met het op op fretwear, niet op snaren breken.

Orpheo
7 april 2009, 19:11
Hey ja dat klinkt heel logisch. RVS frets lijken mij erg mooi iig. Meerwaarde van titanium zie ik (nog) niet echt.

gewichtsbesparing, en nickelallergieen. mijn vriendin kan niet tegen nickel. ze neemt al snaren waar heel weinig nikkel in zit, maar de frets zijn ook een probleem.

De Beer
7 april 2009, 19:16
gewichtsbesparing, en nickelallergieen. mijn vriendin kan niet tegen nickel. ze neemt al snaren waar heel weinig nikkel in zit, maar de frets zijn ook een probleem.Interessant oogpunt!
Zijn die snaren harder?
Iig harder dan het fretmateriaal, dan is een ander (harder)fretmateriaal zeker interessant om naar te kijken ja.
Aangezien je natuurlijk liever een setje snaren slijt dan je frets om de x-jaar te moeten vervangen.

Orpheo
7 april 2009, 19:31
Interessant oogpunt!
Zijn die snaren harder?
Iig harder dan het fretmateriaal, dan is een ander (harder)fretmateriaal zeker interessant om naar te kijken ja.
Aangezien je natuurlijk liever een setje snaren slijt dan je frets om de x-jaar te moeten vervangen.


nee de snaren zijn niet harder. maar de frets, daar zit nickel in, en daar kan zij heel erg slecht tegen :) in titanium zit geen nikkel, in staal wel.

sjaak1990
7 april 2009, 19:36
gewichtsbesparing, en nickelallergieen. mijn vriendin kan niet tegen nickel. ze neemt al snaren waar heel weinig nikkel in zit, maar de frets zijn ook een probleem.

Goed punt. Voor mij niet relevant maar voor jou dus wel.