PDA

View Full Version : Custom gitaar laten bouwen



Igos du Iskana
6 april 2009, 22:33
Hoi Allemaal,
Ik heb flink GAS naar een een nieuwe gitaar. Liefst iets zoals een Les Paul Special of een SG special; p-90 elementen in ieder geval.
daarbij moet het ook een linkshandige gitaar zijn waardoor je al snel bij een custom opdracht uitkomt... (ik heb geen zin om een Epi om te bouwen of een customshop gibson te kopen)

Nou was ik eigenlijk benieuwd of er mensen op dit forum zijn die ooit een gitaar hebben laten bouwen door Patrick Koopman en hier hun ervaringen willen delen.
Van z'n site word ik namelijk niet heel veel wijzer...

alvast bedankt allemaal
Auke

Eko
6 april 2009, 22:47
Te zien aan je adres zou je iets goedkoper uit zijn door het daar lokaal te laten bouwen. Ik heb alleen een handgebouwde Galama Les Paul tot m`n beschikking en kom regelmatig bij Dick Dijkman van Double D. De overeenkomst tussen die twee is de kwaliteit die geleverd wordt. Als Patrick zoiets bouwt , zou ik mogen zeggen , doen!
Het belangrijkste bij het in opdracht laten bouwen is je eigen wensen goed weten weer te geven. Dat is moeilijker dan een hoop mensen denken. Exact aangeven welke breedte van hals , dikte , vorm en hoe af te werken. Welke fretdraad , welk toetsmateriaal , bodyvorm , wel of niet met kamers , bodymateriaal , topmateriaal , lakvorm , tuners , brugvorm. En dan natuurlijk nog de electronica, mensuur en kleur.
Het is iets meer dan : Doe maar een zwarte ( Oh ja , met of zonder binding op body/hals of kop ) en het moet een LP zijn.

Igos du Iskana
6 april 2009, 23:10
ik verhuis over een maand weer terug naar Nijmegen, dus dat scheel wel in de verzendkosten ;)

Ik heb een goed idee wat het moet gaan worden (en snap dat het inderdaad dat er meer bij komt kijken dan de kleur :) ) maar een aantal dingen moet ik me nog verder in verdiepen (zoals de radius van de hals, breedte v.d. hals en frets)

Igos du Iskana
7 april 2009, 16:32
niemand? :(

Orpheo
7 april 2009, 18:00
tja, ik blijf bij mijn eigen stokpaardjes. warmoth en crimson. crimson neemt nu geen werk aan, maar warmoth altijd. voor nog geen 1000 euro heb je dan een custombuild axe. koopman is zeker 1,5 tot 3 keer meer voor hetzelfde, en mindere garantie dat wat hij maakt, dezelfde kwaliteit is als warmoth. je moet je dan wel over het bolt-on heen zetten.

Ik heb namelijk eens een koopman bespeeld, maar ik vond 'm echt niet zo geweldig als dat de eigenaar het deed overkomen. rammelende snaren, het liep aan, fretwerk niet echt netjes, inlegwerk niet netjes, lakwerk niet netjes, puprouts en brugrouts niet netjes, binding net netjes. kieren tussen de laagjes, en qua tone, gewoontjes. beetje vlak, weinig diepte. en 't was een mahonie body...

nee, ik vond 't niet echt te gek.

Eko
7 april 2009, 21:45
Als je toch naar Nijmegen terugkomt kun je hier bij Dick Dijkman eens komen kijken. Hij heeft een site ( Double D) en is net verhuisd naar Delden. Hij bouwt z`n eigen model ( een iets grotere LP-body met klankkamers) maar ook op bestelling ieder ander model.

Kingfisher
8 april 2009, 07:04
Als ik het goed begrijp, levert Warmoth alleen een neck en een body, en dan moet je zelf aan de slag met de bedrading, tremolo, tuners en andere hardware? Of leveren ze kant en klaar ook af?

Niet dat ik hier tegen op zie, het is gewoon wat knutselwerk, en misschien een finale afstelling bij iemand die er wat van kent.

Comfort tele met honey burst quilted maple top, brazilian rosewood fb en witte binding (Hmmm doohnuuuhts, aaaaaaaargh)

Orpheo
8 april 2009, 08:08
Als ik het goed begrijp, levert Warmoth alleen een neck en een body, en dan moet je zelf aan de slag met de bedrading, tremolo, tuners en andere hardware? Of leveren ze kant en klaar ook af?

Niet dat ik hier tegen op zie, het is gewoon wat knutselwerk, en misschien een finale afstelling bij iemand die er wat van kent.

Comfort tele met honey burst quilted maple top, brazilian rosewood fb en witte binding (Hmmm doohnuuuhts, aaaaaaaargh)

hals en body leveren ze ja. je moet het zelf inderdaad in elkaar schroeven. klinkt heel 'eng', maar alles is al voorgeboord. het kan gewoon niet fout gaan. de hals zit al direct uitgelijnd met de body en brug enpickups. alle gaten voor de studs van de bruggen,om het even welke brug, zit al voorgeboord.

het is alsof je de tuners en pickups van je gitaar vervangt. Als je het in hameren van de brugstuds van je trem of tune o matic niet prettig vindt, dat kunnen ze wel doen. maar bij bijvoorbeeld de fixed strat brug of de 6 punt schroefbrug van de strat, de vintage brug dus, hoef je alleen maar te schroeven, en dat kunnen ze dus wel doen.

wiring, tja, als je kunt solderen, en kunt schroeven, is het hele gebeuren zo gepiept. Ik heb een warmoth in 4 uur compleet, helemaal af.

Gothra
8 april 2009, 08:28
Patrick Koopman is de gitaarboer van een leraar op mijn school, ik heb alleen maar goede dingen over hem gehoord. Meer kan ik je niet vertellen.