PDA

View Full Version : Zadeltjes, hoe en wat?



Jilles
6 april 2009, 22:07
Ik zat laatst naar de zadeltjes van mijn opknapjap te kijken, en die hebben hun beste tijd gehad helaas (ingesleten, ziet er niet uit). Dus ik op onderzoek uit (ff surfen).
Als ik bij Vox Humana naar de bruggen kijk, zie ik een standaard strat brug voor 18 euro liggen (GTR). Alle andere bruggen zijn een stuk duurder, richting de 50 euro. Als ik op internet naar zadeltjes voor de gitaar zoek, kom ik ook uit op setjes van rond de 50 euro, die er exact hetzelfde uitzien als die op de brug bij vox humana.
Nu is mijn vraag: Hoe kunnen brugzadeltjes nou zo duur zijn? Zit er echt een wezenlijk verschil tussen die brug van 18 euro en die zadeltjes van bv.
gotoh? Verschil tussen chroom en graph-tech kan ik me goed voorstellen...maar hier kon ik geen verschillen spotten.:???:

Iemand die hier wat meer vanaf weet? Ik zou zelf niet de duurste hardware op deze gitaar doen, maar krijg je waar voor je geld bij deze dure, of duurdere, zadels? (even graph-tech buiten discussie gelaten, alhoewel ze in dezelfde prijsklasse zitten. hier is al een topic over.)

Groeten,
Jilles

Gothra
6 april 2009, 22:15
Het verschil ligt hem het meest in de hardheid van het metaal dat gebruikt wordt. De duurdere bruggen hebben dan ook harder metaal, dus slijt minder snel, moeilijker te bewerken, dus duurder.

In principe kan je het doen met een goedkopere brug, maar deze zal dus minder lang meegaan dan een hele dure.

Jilles
6 april 2009, 22:24
hmm oke, klinkt logisch.
Hoe zie je dat je zadels aan vervanging toe zijn? Ik heb dit nog nooit gedaan, maar ik zie duidelijke groeven in mijn zadeltjes waar de snaren in hebben gelegen. In sommige zadels zitten zelfs meerdere groeven en kun je ook de afdruk van de koperen omwinding zien. Ze zien er vertieft uit, maar zijn denk ik nog wel enigzins functioneel.
Ik heb op deze gitaar trouwens nog geen snaren gehad sinds ik hem heb, dus ik weet niet hoe die brug zich gaat gedragen t.o.v. de snaren als de oude zadels erop zitten. :noob:

Jilles

Yoshida
7 april 2009, 08:19
Dude, hoe oud is die gitaar? Of beter: hoeveel speeluren??

Misschien de moeite waard om een volledig nieuwe brug te nemen (Gotoh of Wilkinson). Het spijt me om dit te lezen; heb begin dit jaar iemand een volledig setje zadels gestuurd. Dit was trouwens Boston spul en naar mijn idee is dat bedoeld als massaproductie voor muziekscholen en dergelijke. Forgive my ignorance als ik ernaast zit.

Adresjes die ik je zeker aan kan raden zijn Mainmusic en Guitarsupplies. En misschien Tonefactory hoewel ik die beter vertrouw met pickups en dergelijke.

Jilles
7 april 2009, 09:07
He Yoshida,
Volgens de site van matsumoko is hij tussen 81 en 83 gemaakt. Dan zou hij nu maximaal 28 jaar oud zijn.
Ik geloof niet dat er ooit aan geprutst is, afgezien van de knoppen die eraf waren en de topkam die ontbrak.
Speeluren zou ik niet durven zeggen, hij heeft in het muzieklokaal gestaan voor zolang ik op school zit. Hoelang hij al in het bezit was van school en wie hem daarvoor bezat, dat is ook onbekend.
Nouja, ik denk bij mezelf dat ik er wel nieuwe zadeltjes op ga zetten. Ik heb de frets nu ook al gevlakt dus dan maken we er gelijk maar een echte opknapbeurt van! :crazyhappy:
Ben ook van plan om die lelijke jack ingang aan de voorkant de verplaatsen naar een wat subtielere plek aan de zijkant van de gitaar. Maar dat gaat vakantiewerk worden.
Het blijft een projectje hè? Altijd wel iets anders aan de hand :satisfie:

Yoshida
7 april 2009, 09:15
He Yoshida,
Volgens de site van matsumoko is hij tussen 81 en 83 gemaakt. Dan zou hij nu maximaal 28 jaar oud zijn.
Ik geloof niet dat er ooit aan geprutst is, afgezien van de knoppen die eraf waren en de topkam die ontbrak.
Speeluren zou ik niet durven zeggen, hij heeft in het muzieklokaal gestaan voor zolang ik op school zit. Hoelang hij al in het bezit was van school en wie hem daarvoor bezat, dat is ook onbekend.
Nouja, ik denk bij mezelf dat ik er wel nieuwe zadeltjes op ga zetten. Ik heb de frets nu ook al gevlakt dus dan maken we er gelijk maar een echte opknapbeurt van! :crazyhappy:
Ben ook van plan om die lelijke jack ingang aan de voorkant de verplaatsen naar een wat subtielere plek aan de zijkant van de gitaar. Maar dat gaat vakantiewerk worden.
Het blijft een projectje hè? Altijd wel iets anders aan de hand :satisfie:

Meen je dat je een Strat input naar de zijkant wil verplaatsen? Het inherent praktische aan een Stratocaster vind ik dat je niet met die input aan het prutsen bent. Komt nog bij, als je een typische Strat hebt, dat de input cover qua verhoudingen mooi past bij de vorm van de pickguard.
Maargoed zelf weten ;) ik ben benieuwd naar het resultaat, en de typische Strat heeft iedereen wel vaak genoeg gezien denk ik.

Jilles
8 april 2009, 20:48
Neeeeee het is geen strat, het is alleen een stratbrug die erop zit.
Dit is het model:
http://www.matsumoku.org/models/ariaproii/cs/cs.html

EDIT:
Och gutte gut, matsumoko wil niet dat je hotlinkt naar hun site.. teletubbies instead!
Nouja, Ariapro CS-200 in google, 1ste hit. Sorrie foor te inkonvieniejenz..!

Jammer genoeg staan van de CS-200 (de mijne) alleen de specs online, maar geen nood! Het ontwerp is exact hetzelfde als die van de CS-250 enzo, alleen heeft de CS-200 maar 2 knoppen. (geen coilsplit als ik het goed begrepen heb). De CS-200 is minder uitgebreid en er zit geen hoogglans op.

De jack ingang zit, net als bij een SG, aan de voorkant. Onder een hoek van 90 graden... :dontgeti:
Ieder zn ding, ik vind het in ieder geval lang niet zo handig als die schuine input van de strat die jij bedoelt geloof ik?

er staan ondertussen snaren op, die hals is nog wat aan het bijtrekken nu. Ik laat hem denk een weekje goed gestemd staan. De frets vlakken is volgens mij prima gelukt, ik heb in ieder geval nog geen problemen gehad. Maar misschien komt er nog wat tegenspoed bij het intoneren en het echte precieze afstellen, wie weet. :)

jan jansen
8 april 2009, 20:52
[QUOTE=Jilles;2002871]Neeeeee het is geen strat, het is alleen een stratbrug die erop zit.
Dit is het model:
http://www.matsumoku.org/models/ariaproii/cs/cs.html


als ik op die link klik krijg ik iets van die teringtubbies te zien en geen gitaren?

JJ

Jilles
9 april 2009, 10:19
Ja ik zag t 4 minuten nadat ik m gepost had ook (linkje controleren). Toen heb ik mijn bericht gelijk ge-edit.
Matsumoko wil niet dat er hotlinks geplaatst worden denk ik.
Maar ''Ariapro CS-200'' in google geeft hetzelfde resultaat, het is de tweede link die je ziet. Jammer dat ik niet direct kon linken maar ach..

Groeten, Jilles