PDA

View Full Version : Wat is beter ?



Bloodline
6 april 2009, 17:27
Hallo heren,

Ik heb een epiphone les paul met emg's waar ik een klank uit haal waar ik ontzettend tevreden over ben.
Nou komt er een custom LAG gitaar aan en ik vraag me af: wat kan er nou beter ?

Stel je hebt een gitaar van 800 euro en een gitaar van 2700 euro.
Wat zijn dan factoren die duidelijk het verschil maken?

Punten waar ik zelf op kwam:
Lekkerder soepeler spelen ?
Blijft beter in stemmen ?
Op alle fretten puur zuiver ?
Floyd Rose blijft beter in stemming na dive bombs en dergelijke ?

Uiteraard zal ik het zelf wel merken als hij er een maal is maar ik vroeg het mij gewoon af wat jullie ervaringen zijn met duurdere gitaren.

lodi
6 april 2009, 17:35
simpel hè, speel 15 min.op de twee afwisselend en als ge d'r na 1 uur nog niet klaar in ziet heb je ofwel ;1) n' miraculeus goeie epiphone
2) geen verstand van gitaren
d'r is echt wel verschil tssn eentje van 2700 euro en eentje van 600 euro o.a.al de punten die je daar opnoemt,kwaliteit hout,bewerkingstechnieken,deze franse gitaarbouwer maakt topgitaren

Orpheo
6 april 2009, 18:10
ik heb een gibson LP custom van 2700 euro, en een studio van 500. de studio is kaler; geen binding, minder leuke flashy inleg, maar verder precies hetzelfde, en klinken beiden even goed. Ik snap daarom ook niet waarom de custom 2200 meer moet kosten, want binding maken, tja tis veel werk, maar zeker geen 2200E waard. de bouwer bij wie ik mijn LP's laat maken, vraagt voor multi ply binding slechts 60 euro extra, dus waar 't m in zit? hij doet alles met de hand, gibson heeft machines die binding grotendeels doen. het freeswerk vooral.

ik snap dus ook niet waarom een gitaar van mahonie, esdoorn en ebben 2700E moet kosten. trek er de pups en brug vanaf. ik kies dan effe een kahler en een 3pup set bareknuckles. heb je nog 2000E over. een plank esdoorn, ebben en mahonie is qua hout, 500E, MAXIMAAL. dan heb je dus nog 1500E over. waar gaat dat dan inzitten? in de bouwkosten, labour? welnee, dat is pure winst. get real.

weer, om mijn stokpaardjes van stal te halen, warmoth en crimson. ik heb nog nooit gitaren bespeeld die zo goed speelden en klonken als dezen. mijn crimsons kosten meer dan 'normaal' omdat ik heel bijzonder hout en constructies wil, maar warmoth kost ook geen 2700 voor mahonie en esdoorn. voor 2700E heb je iets veel exotischers, exclusievers, bijzonderders. niet dat je dat PERSE moet hebben, tuurlijk niet, iedere heug z'n meug. maar wel dat je bij warmoth en crimson een gitaar van mah/esd. hebt voor 1500, niet 2700. zelfde specs, zelfde kwaliteit, als niet beter.

dus vandaar de vraag; waar komt de prijs vandaan? als je brazilian mahonie, brazilian rosewood, en lake sunk maple gebruikt (esdoorn dat 200 jaar geleden gekapt is, en tijdens vervoer over een rivier/meer zonk, en nu pas geborgen is; heeel fijne nerf, heel erg goed gespoeld en daardoor werkt 't heel weinig), dan snap ik de prijs wel. dat hout is exclusief, bijzonder, prachtig in tone eigenschappen. maar dat zie je niet op gitaren. niet standaard in ieder geval.

de prijzen van de meeste gitaren zijn gewoon exorbitant, overdreven hoog.

Orpheo
6 april 2009, 18:12
simpel hè, speel 15 min.op de twee afwisselend en als ge d'r na 1 uur nog niet klaar in ziet heb je ofwel ;1) n' miraculeus goeie epiphone
2) geen verstand van gitaren
d'r is echt wel verschil tssn eentje van 2700 euro en eentje van 600 euro o.a.al de punten die je daar opnoemt,kwaliteit hout,bewerkingstechnieken,deze franse gitaarbouwer maakt topgitaren

tja, epi is een geval apart. soms kunnen er pareltjes tussenzitten, maar vaak niet. Ik heb een warmoth, daar heb ik 750E voor betaald. wenge hals, ebben toets, massief body, AAAA flame top, rio grande pickups...(z'n broertje heeft een padouk hals, chambered body, AAAAA quilt top, en SD pups). en die klinken en spelen gewoon iedere gibson eruit. die ik heb, in de winkel, om het even. gewoon zo uit de kartonnen doos getrokken, in elkaar geschroefd, zo strak als ik 't kon, en klaar. best klinkende en bespeelbare les paul die ik zo'n beetje heb. mocht je niet weten wat mijn collectie is, zou ik zeggen, veel plezier met het zoeken ;)

Harry
6 april 2009, 18:14
naast de materialen zijn er ook mensen die ervan moeten leven. Bouwers, spuiters, tussenhandel, marketing, winkels. Is ook bepalend voor de prijs.

interessander
6 april 2009, 18:15
Heb je de LAG niet gebaseerd op je persoonlijke voorkeuren dan, want dan zou hij toch perfect voor jou moeten zijn, en in theorie op alle punten 'beter' dan je Epiphone.


Hallo heren,

Ik heb een epiphone les paul met emg's waar ik een klank uit haal waar ik ontzettend tevreden over ben.
Nou komt er een custom LAG gitaar aan en ik vraag me af: wat kan er nou beter ?

Stel je hebt een gitaar van 800 euro en een gitaar van 2700 euro.
Wat zijn dan factoren die duidelijk het verschil maken?

Punten waar ik zelf op kwam:
Lekkerder soepeler spelen ?
Blijft beter in stemmen ?
Op alle fretten puur zuiver ?
Floyd Rose blijft beter in stemming na dive bombs en dergelijke ?

Uiteraard zal ik het zelf wel merken als hij er een maal is maar ik vroeg het mij gewoon af wat jullie ervaringen zijn met duurdere gitaren.

Orpheo
6 april 2009, 18:17
naast de materialen zijn er ook mensen die ervan moeten leven. Bouwers, spuiters, tussenhandel, marketing, winkels. Is ook bepalend voor de prijs.

dat zal wel, maar dan zou de gitaar bij de fabriek(swinkel) goedkoper moeten zijn, dan dat is bij bijvoorbeeld Gibson niet zo.

Bloodline
6 april 2009, 19:37
Heb je de LAG niet gebaseerd op je persoonlijke voorkeuren dan, want dan zou hij toch perfect voor jou moeten zijn, en in theorie op alle punten 'beter' dan je Epiphone.

Het heeft hoofdzakelijk met een endorsement deal te maken.
Ik heb nog nooit op een LAG gespeeld maar had zoiets van het kost mij niets en het MOET wel goed zijn voor zo'n prijs.

Houtsoort is Afrikaans mahonie, eerlijk gezegd had ik ook zoiets van zal wel goed zijn neem ik aan. LAG is uiteraard niet zo populair als Gibson of Fender dus prijs en naam verhouding zal dan wel eerlijk zijn neem ik aan. Bij een Gibson gitaar betaal je ook wat voor de naam, maken ze een beetje misbruik van vindt ik.

Danieldg
6 april 2009, 19:40
LAG maakt naar mijn weten zeer deftige gitaren :) En gitaren in de hogere prijsklasse zijn vaak zeer erg aan elkaar gewaagd, dan maakt merk niet zoveel meer uit.

Heb je een endorsement deal? Hoe vet :blast:

sjaak1990
6 april 2009, 20:39
LAG maakt mooie gitaren, ben benieuwd hoe het eruit gaat zien.

En geld zit echt niet alleen in materiaal. Een gitaar gemaakt uit super materialen hoeft niet perse goed te klinken. En voor naam betaal je ook.

Waar je rekening mee moet houden bij Custom gitaren. Als je smaak bijvoorbeeld verandert en je de gitaar kwijt wilt zal de 2e hands waarde ook gewoon stukken lager zijn. Bij een Gibson betaal je nieuw veel maar je krijgt er 2e hands relatief veel voor terug. En nee ik ben geen Gibson fan, heb zelf meer met exclusiever spul en zal niet snel een Gibson of Fender kopen. Vind dat te merken voor het geld te weinig bieden.

Bloodline
6 april 2009, 22:26
LAG maakt mooie gitaren, ben benieuwd hoe het eruit gaat zien.

En geld zit echt niet alleen in materiaal. Een gitaar gemaakt uit super materialen hoeft niet perse goed te klinken. En voor naam betaal je ook.

Waar je rekening mee moet houden bij Custom gitaren. Als je smaak bijvoorbeeld verandert en je de gitaar kwijt wilt zal de 2e hands waarde ook gewoon stukken lager zijn. Bij een Gibson betaal je nieuw veel maar je krijgt er 2e hands relatief veel voor terug. En nee ik ben geen Gibson fan, heb zelf meer met exclusiever spul en zal niet snel een Gibson of Fender kopen. Vind dat te merken voor het geld te weinig bieden.

Klopt helemaal. Maar deze custom gitaar is wel een Lag Arkane model.
Dus dan kan ik er nog wel wat voor krijgen neem ik aan.

Robdop
6 april 2009, 22:28
wat mij nu interesseerd hoe kom jij aan een endorsement deal??




:hippie:

sjaak1990
6 april 2009, 22:31
Klopt helemaal. Maar deze custom gitaar is wel een Lag Arkane model.
Dus dan kan ik er nog wel wat voor krijgen neem ik aan.

Dat denk ik ook ja! Wel een standaard model met ook gewoon dezelfde kwaliteit. Als het ooit nodig is zou je hem wel kwijt kunnen raken lijkt me. Maar je zult dat vast niet willen en er heel veel plezier aan beleven :)

Bloodline
7 april 2009, 00:28
wat mij nu interesseerd hoe kom jij aan een endorsement deal??




:hippie:

Ik heb stage gelopen bij een muziek zaak en daar een aardige man van een importeur leren kennen. Vertelde mij ooit of ik eens een lag gitaar wou uitproberen, toen ik hem belde vertelde hij mij dat hij misschien wel een beter idee had, en van het een komt het ander.

Wat ook handig is is groot denken.

bijvoorbeeld:
zo niet;
Hey, jullie zijn tof man! Ik zou wel een endorsment willen, mag dat ?

zo is beter:

Hallo,

Ik ben Mendel bij de Leij sena guitar awards winnaar 2007.
Ik zit in de band escadron en tour door heel Europa.

zulke dingen :)

Robdop
7 april 2009, 16:28
klinkt goed:)
moet je hem nog een X aantal gigs gebruiken of is het geheel vrijblijvend?

Ibanez666
7 april 2009, 17:16
Hoi, ik ben Michel, heb wat youtube filmpjes en treed 2 keer per jaar op. Zou dat helpen? ;)

Ferraririk
7 april 2009, 17:18
nee jongen, nog ff wat meer gigs, 2x per maand moet lukken

Ibanez666
7 april 2009, 17:20
nee jongen, nog ff wat meer gigs, 2x per maand moet lukken

nah, ik heb maar tijd voor max 10 per jaar

Riky
7 april 2009, 19:51
heb een Lag Arkane AM 100. Zo'n goedkopere (400eu ongeveer) arkane en dat ding scheurt al als een malle. Kwaliteit gewoon goed.
Heb ook al is zo'n duurdere lag arkane zien hangen en die zien er helemaal goed uit. Heel netjes afgewerkt enz. Sound kan ik niks ove rzeggen, maar als mijn arkane van een paar honderd euro al goed scheurd dan zal een custom shop dat helemaal goed doen.

Minpunt bij die van mij is clean, maar dat komt door de elementen. Die klinken clean een beetje plat. Brug elemnet klinkt dan wel weer heel erg goed met distortion.

Ik vind het prima kwaliteit gitaren en ze worden steeds bekender merk ik, dus de waarde zal ook minder snel meer dalen.

Bloodline
7 april 2009, 19:54
klinkt goed:)
moet je hem nog een X aantal gigs gebruiken of is het geheel vrijblijvend?

Bij gigs hem gebruiken, product demo's in de winkel geven en bij interviews de winkel noemen :)


@ ibanez666: Veel live spelen en minder youtuben :P