PDA

View Full Version : Tekenprogramma's



Mattia
5 april 2009, 17:17
Javaca, vraagje: welke software gebruik je om (vector danwel CAD) bouwtekeningen te maken? Liefst iets simpels, 2D.

Kakihara
5 april 2009, 20:50
Javaca, vraagje: welke software gebruik je om (vector danwel CAD) bouwtekeningen te maken? Liefst iets simpels, 2D.

Van TurboCAD is er een gratis 2D versie te downloaden op de site van guitarbuild van een paar posts hoger

wodkabier
6 april 2009, 10:23
en dan heb je gelijk ook 2 spywareprogramma's te pakken. t is maar dat je het even weet.

en even on-topic: heeft er misschien iemand een building plan voor een dreadnought gevonden op deze manier?

Javaca
6 april 2009, 16:07
Ik gebruik vooral Autocad 2002 LT.
Eigenlijk voor 2D, maar je kan er ook wel wat 3D uitkrijgen. Vlakvullingen e.d. lukken enkel niet.

Een collega van me gebruikt Solidworks. Schijnt ook goed te zijn.

Yoshida
6 april 2009, 16:16
Solidworks rules, Autodesk Inventor ook. Ik gebruik Revit Architecture omdat ik daar ook mee werk. AutoCAD heeft naar mijn mening de laagste instapdrempel en kan overweg met gemeenschappelijke CADstandaarden (die van AutoCAD zelf namelijk) die overal op het web zijn te vinden.

De 'geruchten' zijn dat Autodesk niks geeft/gaf om illegale kopieën die van AutoCAD rondzwerven. Mooie gratis promo. Echter op een forum als deze 'mag' hierin niet voorzien worden. ;)

HaroldA
6 april 2009, 16:50
De 'geruchten' zijn dat Autodesk niks geeft/gaf om illegale kopieën die van AutoCAD rondzwerven.

Kwats ende nonsens! :stop:

Waarom zou Autodesk anders lid zijn van de BSA (http://www.bsa.org/country/BSA%20and%20Members/Our%20Members.aspx)???

espike
6 april 2009, 17:01
Dit is een oude microsoft tactiek om marktleider te worden/blijven

1 Sta illegale kopieen onofficeeel toe tot iedereen er mee werkt. (zi ook Ms Word vs Word perfect)
2 Controleer streng op bedrijven maar niet op particulieren.
3 drijf de prijs op, concurentie is er al niet meer, mensen hebben geen keuze
4 thuis gebruiker pesten.

Zelf gebruik ik 3d max trouwens.. niet omdat t handiger is als autocad, maar t staat nog op de pc, en ik kan er mee lezen en schrijven.

HaroldA
6 april 2009, 17:04
Dit is een oude microsoft tactiek om marktleider te worden/blijven

En MS heeft het weer van drugsdealers afgekeken! ;) "De eerste shot is gratis"

Yoshida
6 april 2009, 18:13
Ik heb goede resultaten gezien met het gratis open source programma Blender, maar dat heeft meer te maken met visualiseren dan met het maken van technische tekeningen.

thijser
6 april 2009, 18:26
IRON CAD gebruik ik altijd op school

Je kan er in 3d mee tekenen en 2d

Ook kan je iets wat je in 3d hebt getekend openen in 2d

Erg handig programma

piet elektron
6 april 2009, 20:53
http://www.rhino3d.com/ is heel krachtig

Thiez
6 april 2009, 21:04
ik gebruikt autocad 2008 of solid works. af en toe voor een snelle 3D neer te zetten sketchup

interessander
6 april 2009, 21:08
Rhino is geweldig. Sketchup is handig voor het snelle werk inderdaad, maar je kunt er geen vloeiende vormen mee maken. Alles wat rond is wordt afgevlakt, dus niet geschikt voor de gitaarbouw. Alhoewel, een BC rich ironbird moet kunnen!

Thiez
6 april 2009, 21:11
bijna alle bcrichvormen zijn goed te doen hoor. teken je eerst in autocad je vooraanzicht, importeren in sketchup en optrekken tot de dikte die je wilt ;)
maar idd voor gitaarbouw moet je dat niet gebruiken. tis leuk om een impressie te maken ofzo van je pedalboard of wat dan ook.

interessander
6 april 2009, 21:17
Sketchup heeft ook een heel fijn werkende 'snap' functie wat snel schetsen in 3d vrij makkelijk maakt.