PDA

View Full Version : Nieuwe SV5470A-BKD snaren gekletter



Box
6 april 2009, 00:11
Hallo,

Dit weekend mijn nieuwe SV5470A-BKD opgehaald bij de winkel.
Prima dingetje. Echter, de snaren (en dan met name de lage E en A) kletteren nogal erg tegen de frets. Nu is het 10 jaar geleden dat ik voor het laatst een gitaar in mijn handen heb gehad .. dus .. waar kan dit aan liggen.
De hals ziet er volgens mij prima uit ... redelijk recht en eerder wat holler dan boller.

Muzieknono
6 april 2009, 06:54
FF terug naar de winkel en de gitaar goed laten afstellen.
Mvgr. Dirk Jan :metal:

Bram+
6 april 2009, 09:32
Heb je er al nieuwe snaren op gelegd? Anders zouden deze er zomaar al eens dik drie maanden op kunnen liggen en daar kunnen ze een beetje slap van worden.

pimmedoris
6 april 2009, 09:50
nieuwe snaren kletteren bij mij meer dan oude... (of hoor je het gewoon beter bij nieuwe?)

(laten) afstellen lijkt mij de oplossing

sjaak1990
6 april 2009, 10:27
Nieuwe snaren maken bij mij ook meer lawaai. Terug naar de winkel ze horen een goed afgestelde gitaar te leveren.

Box
6 april 2009, 13:52
Ok ik ga er mee terug om hem af te laten stellen.
Vraag me alleen af wat beter is ... terug naar Feedback (Ehv) of naar een echte gitaarbouwer (http://www.luthiers-gitaren.nl/) hier in Den Bosch.

Bram+
6 april 2009, 14:03
nieuwe snaren kletteren bij mij meer dan oude... (of hoor je het gewoon beter bij nieuwe?)

(laten) afstellen lijkt mij de oplossing


Nieuwe snaren maken bij mij ook meer lawaai. Terug naar de winkel ze horen een goed afgestelde gitaar te leveren.
Daarom rek je snaren dus op bij het opleggen. Bij mij zijn ze ook 'trebly' als ik ze net vervangen heb, maar hele oude snaren verliezen ook de spanning. Desalniettemin moet je eigenlijk meteen fabriekssnaren vervangen omdat ze sowieso te oud zijn, of dat nou dit probleem oplost of niet.

Box
6 april 2009, 14:11
Ok .. dan ga ik dat sowieso als eerste eens doen.
Gek genoeg nog niet bij stilgestaan.

Hoe (on)veilig is het trouwens om de halspin te verstellen ? Ik wilde de hals iets rechter of misschien wel iets holler maken. Maar het 'aandraaien van een 8ste slag ongeveer ging behoorlijk zwaar (in tegenstelling tot losser draaien) .. en ik hoorde ook een soort van onprettig 'gespannen' geluid in het hout. Ben toen maar meteen gestopt .. en heb hem weer 'neutraal' gezet. Is zo'n geluidje normaal als het hout zich wat rechtbuigt? En doe je zoiets normaal met gespannen snaren of draai je eerst de spanning van de snaren af bij het rechtzetten ? (just to be sure .. want ik blijf eraf vanaf nu ;)

Box
8 april 2009, 18:42
Nou lekker zeg.
Net ff naar de gitaarwinkel teruggegaan. Met afstellen van brug en/of hals was het niet te verhelpen. Er komt nu een gitaartechnicus naar kijken en evt. de frets polijsten.
En dat op een splinternieuwe gitaar van 1300 euro.

Grrrrr.

espike
8 april 2009, 19:09
Kletteren van snaren is altijd: of fretwerk, of te laag afgesteld.
Beide mag gewoon niet aan de orde zijn bij een nieuwe gitaar, mogen ze in de winkel waar je m gekocht hebt, gratis voor je fixen. Ze leveren namelijk gewoon een niet goed werkende gitaar.
btw, bij t aanspannen van de trussrod, is t geluid vrij normaal, zeker als je t doet met snaren er op ( wat eigenlijk niet aan te raden is) Sowieso, als je m toch wilt afstellen met snaren er op, druk de tremelo even in, minder spanning op de hals = makkelijker draaien)

Box
8 april 2009, 19:45
Ok bedankt voor de info !

Nah het zal links- of rechtsom allemaal vast en zeker goedkomen. Hoop alleen dat er bij een evt. aanpassing niks 'verloren gaat ' wat ik over 4 jaar misschien ineens nodig heb (als de fysieke eigenschappen van de gitaar veranderd zijn).

Maar ik vertrouw op de deskundigheid van de dealer.