PDA

View Full Version : Carbon/Zinc batterrijen voor fuzz



jpb
20 maart 2003, 09:07
- Is het verschil groot vgl. met alkaline?
- Waar kun je ze krijgen?

Dirk_Hendrik
20 maart 2003, 11:06
Dit smaakt naar het amerikaanse gezwets over speciaal voor effecten gemaakte batterijen.

Pure geldklopperij.

Lucky
20 maart 2003, 13:15
voor een fuzz schijnt een zinc/carboon batterij beter te klinken. voor de rest van de effeceten maakt het niet zo gek veel uit, geloof ik.

het zal heus wel zo zijn maar ik denk dat het hoorbare verschil direkt wegvalt op het moment dat je met een bandje gaat spelen.

ik zou zeggen probeer het eens uit
je kunt ze bij bijna elke gittarrsjop scoren

Dirk_Hendrik
20 maart 2003, 13:26
Op 2003-03-20 13:15, schreef Lucky:
voor een fuzz schijnt een zinc/carboon batterij beter te klinken. voor de rest van de effeceten maakt het niet zo gek veel uit, geloof ik.


Je kunt hier een punt hebben. Moet er over nadenken.

Zijn er ook boutique-batterijen-makers?? Anders wordt Sash niet tevreden als hij dit leest. :wink:

Lucky
20 maart 2003, 13:58
Zijn er ook boutique-batterijen-makers??

gat in de markt !!!!!!!!

:grin:

Robbert
20 maart 2003, 15:06
Hmm..:

http://www.analogman.com/fuzzface.htm
en dan ff naar Sound Samples scrollen.

DOLBY
20 maart 2003, 15:13
Als je een adapter hebt maakt het zeker ook nog uit of je groene stroom hebt, dan klinkt je fuzz wat biologischer

Lucky
20 maart 2003, 15:30
Wat maakt die Analogman toch mooie spulletjes !!!


grrrrrrr...fuzz pedalen en adapters !?!?!?!?!
foei !!!!!!

:smile:

sash
20 maart 2003, 17:11
Op 2003-03-20 13:26, schreef Dirk_Hendrik:


Op 2003-03-20 13:15, schreef Lucky:
voor een fuzz schijnt een zinc/carboon batterij beter te klinken. voor de rest van de effeceten maakt het niet zo gek veel uit, geloof ik.


Je kunt hier een punt hebben. Moet er over nadenken.

Zijn er ook boutique-batterijen-makers?? Anders wordt Sash niet tevreden als hij dit leest. :wink:


Ga nu uiteraard wel de zink/carbon batterijen proberen zodra ik m'n everman fuzz heb :grin:

Bouke
21 maart 2003, 10:02
Hey,

ik heb ook hele goede batterijen gekocht bij die boutique, ehhh... kom... hoe heet 't ook al weer ehh.... o ja... HEMA! 9v oplaadbaar. Supergeluid. Het maakt wel uit in welk stopcontact ik ze oplaadt en welke muziek opstaat tijdens het gecompliceerde vintage laadproces. Je schijnt er ook lief tegen te moeten praten, heb ik van horen zeggen.

duh...

Bouke

jpb
21 maart 2003, 11:12
bedankt jongens voor de reacties, maar ik word er niet veel wijzer van. Ik heb wel bij muziekwinkel gevraagd maar dan werd ik (weer) glazig aangekeken. carbon, zinc en fuzz zijn ook drie moeilijke woorden...

Dirk_Hendrik
21 maart 2003, 12:00
Ik denk dat ik wel wat, niet veel maar wat, zie in de opmerking dat het type batterij uit kan maken bij sommige fuzz pedalen. Of het een "klank van batterijen" discussie waard is durf ik niet te zeggen.

De meeste fuzzen zijn geconstrueerd door heel eenvoudig de versterking van de inwendige elektronica zo hoog te maken dat een signaal vastloopt (clipt) tegen het "dak" van de versterker. de voedingsspanning dus. Je kunt tenslotte niet verder versterken dan je maximale voedingsspanning groot is.

Daar je met zo'n extreem grote versterking ook direct blokgolven maakt heb je dus een hoop harmonischen. Hoe goed deze harmonischen gedefinieeerd zijn is weer afhankelijk van de snelheid waarmee de versterkende trap in je fuzz reageert en afhankelijk van de snelheid waarmee je batterij de benodigde spanning en stroom kan leveren. Een batterij die wat langzamer reageert op veranderingen in spanning en stroomconsumptie zal er dus voor zorgen dat hogere harmonischen minder goed versterkt worden.

In dit perspectief klinkt het bovenstaande misschien apart. Een Mesa dual rectifier is echter ook op dit principe gebaseert. Een snellere en en langzamere gelijkrichter en daarmee dus een verschil in klank.



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dirk_Hendrik op 2003-03-21 12:03 ]</font>

Robbert
21 maart 2003, 13:15
Klinkt zeer aannemelijk!

Sommige voedigen, zoals die van Voodoolabs, hebben hiervoor een speciale 9V uitgang. Die kun je dan met een draaiknopje iets hoger, of lager, afstellen.

sash
21 maart 2003, 16:41
Justin Everman is momenteel bezig met zo'n voeding voor z'n Ring Modulated Fuzz en Fuzz Drive. Daarmee kan je van 9 tot 18 volt met een draaiknop elk gewenst voltage bereiken. Op die pedalen van hem scheelt dat echt een hoop.

aadplagiaat
21 maart 2003, 23:51
Uiteraard heeft het veranderen van de voeding(s) spanning invloed op je effect. Een variabele voeding lijkt mij ook wel lachen.
Bedenk dat de meeste (analoge) effecten gebouwd zijn met z.g. opamps. Deze kunnen over het algemeen een voedingsspanning van maximaal plus en min 18Volt aan (totaal dus 36Volt. Bedenk dat met het toenemen van deze spanning de headroom toe kan nemen zodat het effect beter klinkt, of in het geval van een fuzz of distortion (en dan nog speciaal die met transistoren of FET's) juist niet.
De techniek van een fuzz met torren zorgt er vorr dat het signaal tegen de voeding klipt, dus hoe lager de voeding hoe eerder (en wellicht verder) het signaal klipt. Bij een opamp schakeling wordt meestal het signaal over twee anti-parallelgeschakelde diodes geklipt. Hier voor kun je experimenteren met germaniumdiodes van diverse typen op silicium of zelfs schottky diodes en LED's (rood groen geel blauw of zelfs wellicht infra-roode leds). Alles zal een eigen bijdrage kunnen leveren al of niet mooi.

Wat de batterijen betreft, het is zowat de oudste soort die er bestaat (bestaan heeft).
Een optie zou kunnen zijn om het effect van slechte (maar niet lege) batterijen te benaderen een weerstand in serie met de voeding op te nemen en te experimenteren met de bufferelco die in de schakeling zit. Voor degenen die dit niet snappen...vraag maar.

Rest mij nog een waarschuwing. Ga niet zomaar de voeding van je effect varieren. Zeker niet als het een digitaal (min of meer) effect betreft. Digitale effecten werken meestal met 5Volt voeding. Nou zal er wel een regelcircuitje in je kastje zitten die deze voeding keurig verzorgt, maar dat kan alleen goed gaan als je de voorgeschreven maximale spanning niet overschrijdt. Doe je dit wel, dan kan dat resulteren in grote hitteontwikkeling en zelfs defecten (en ik durf niet te voorspellen hoever en hoeveel).

Dat je dit maar even weet!!!!

Kijk dus even uit voor je daarmee gaat experimenteren