PDA

View Full Version : Nieuwe recording van mijn bandje



Luke-wannabe
5 april 2009, 20:46
http://www.myspace.com/cstheband

Het eerste nummer Pretty People.
Vertel! Wat vind je ervan? Songwriting, melodietjes, pakkendheid, stijl, match met onze andere nummers.. Kortom geef je mening, maar hou het wel opbouwend zodat we er wat mee kunnen!

Latra,
Leon

Riky
5 april 2009, 20:59
klinkt opzich niet verkeerd. Niet mijn muziek. Vind het een beetje teveel klinken als een plaat van een idols finalist, maar dat is natuurlijk puur smaak.

Waar ik me wel beetje aan stoor is dat ik vind dat de zang niet altijd even zuiver is.

Verder leuk nummertje, maar het heeft imo niet echt iets uniques. Vind Once upon the past een veel sterker nummer. Minder commercieel en gewoon lekker om naar te luisteren.

Succes met de band!

DTmaster
5 april 2009, 22:01
nee mij te "van nu" :) je zal er niks aan hebben maar dit is pinkpop muziek en dat is al zoiezo niet mijn ding.

de gitaarpartijen zijn trouwens wel leuk!!!

glennshred
5 april 2009, 23:22
Ik ben trouwens blij nog ééns iets origineel te horen want je ziet hier de
laatste tijd alleen nog maar covers voorbijkomen, hiervoor met het klassiek
ook van hetzelfde, niet dat het slecht is maar wat originele dingen eropgooien mag ook wel is ;)


Over jullie nummer, heb het hier op hoofdtelefoon gehoord..
voor mij is het een typisch crimson stijl nummer, leuke melodieen, aparte
originele stijl, niet overdreven hoogstaand maar pakkend en speciaal genoeg om je aandacht vast te houden!

Alles van songwriting, stijl, melodie en stem is goed aangepakt vind ik..
je word echt vrolijk van jullie nummers, vind vooral de stem van jullie zangeres iets speciaal hebben, ben dan dus ook een echte fan.

Het verschil is dat jullie in elk nummer iets apart kunnen brengen, jullie
leggen echt de crimson stijl ziel erin zonder saai of boring te klinken
altijd lekker fris en kleurijk, ik kijk dan altijd wel uit naar iets nieuws van
jullie.

Sorry voor de niet opbouwende kritiek hahaha, maar neem gerust van mij
aan, jullie zijn goed bezig :)

Luke-wannabe
5 april 2009, 23:45
@ Riky: Thnx! Idols finalist is natuurlijk niet per se een compliment, maar je vind het dus gelikt klinken ofzo? Poppy? Dat is opzich wel een compliment, want dat willen wij (ik) ook. Poppy muziek met een edge. Valse nootjes heb ik er nog niet in gehoord. Kun je zeggen rond wel tijdstip ongeveer?

@ DTmaster: Thnx! 'Van nu' is ook ons streven. Die muffe ouwe muziek hebben we inmiddels wel gehoord (no offence ;)) nietwaar :D. Thnx met betrekking tot de gitaarpartijen.

@ Glennshred: Dankje! Doet me echt erg goed om zoiets te lezen. Ik ben vereerd!




Aan anderen: Keep it comin'!

Rexx
5 april 2009, 23:59
Het is goed gespeeld, gezongen en opgenomen maar het is en blijft niet mijn soort muziek:makeup:

artnaz
6 april 2009, 00:10
Lekkere opname, en als ik het met professionele bands vergelijk die soortgelijke muziek maken, doet dit er niet voor onder in het algemeen! Daarbij moet ik wel zeggen dat ik de stijl niks vind persoonlijk. :D

Die chick van jullie doet het behoorlijk goed, ik heb niks vals gehoord. Misschien alleen dat ze de noten niet met het grootste gemak en zuiverheid pakt, maar dat noem ik niet vals.

Ik vind de gitarencombo alleen iets "te". De ene doet behoorlijk zware rhythm en de andere doet blije akkoordjes. Zelf mix ik ook heel veel, maar niet zo extreem, dit vind ik niet zo goed bij elkaar passen.

Maar nogmaals, het is niet mijn muziek dus zeg ik misschien wat rare dingen.

Megadeth22
6 april 2009, 00:17
Ik vind het juist niet op Idols achtige muziek lijken, dit gaat een (grote?) stap verder. Kan me heel goed voorstellen dat als je over een maandje of twee of 't strand ligt met een biertje en de radio aanstaat dat dit lied HELEMAAL tot zijn recht komt :D
Echt tof nummer

Luke-wannabe
6 april 2009, 01:14
Oei dan moeten we snel zijn :D Maar thnx!

@ Arthur: Thnx dude! En ach smaken verschillen heh.. Over de mix van gitaren vind ik lastig, ik vraag me af of dat geen smaakkwestie is. Ik vind het zelf namelij kvet (maar ik heb natuurlijk ook geen objectieve mening hierin)

gitaarvrouwtje
6 april 2009, 01:21
ik ga niet ingewikkeld doen, klinkt gewoon lekker
goede zang, lekker nummer, gewoon prima in mijn oren;)

artnaz
6 april 2009, 01:23
@ Arthur: Thnx dude! En ach smaken verschillen heh.. Over de mix van gitaren vind ik lastig, ik vraag me af of dat geen smaakkwestie is. Ik vind het zelf namelij kvet (maar ik heb natuurlijk ook geen objectieve mening hierin)Tuurlijk is het smaak, dat zei ik ook! ;) Nogmaals, lekkere compositie, goed gespeeld, goed opgenomen! :ok:

Stefan. Ptzl
6 april 2009, 01:27
Nettjes ingespeeld en ingezongen!
Geen slechte nummers, teksten en baslijnen in "Once upon..", waar de meeste al zullen overgezien hebben..
Meestal als ik iets post van muziek neemt men er over het algemeen ook maar een algemeen overzicht over i.p.v de technische onderbouw even te bestuderen en dan vast te stellen dat het een aardig stukje muziek is..! maar goed;
De zangeres is zeer zuiver en zingt met veel gevoel. Goeie riffs en passende drumriffs!

grts.

Riky
6 april 2009, 12:56
@ Riky: Thnx! Idols finalist is natuurlijk niet per se een compliment, maar je vind het dus gelikt klinken ofzo? Poppy? Dat is opzich wel een compliment, want dat willen wij (ik) ook. Poppy muziek met een edge. Valse nootjes heb ik er nog niet in gehoord. Kun je zeggen rond wel tijdstip ongeveer?




heb het gevoel dat de uithaal bij 1:28 hem net niet is en deze komt vaker voor.
En ja vind het net te poppy klinken, maar zoals gezegt is dat puur smaak.

artnaz
6 april 2009, 12:58
Zoals ik al zei, de zang is niet mega-zuiver met het grootste gemak gezongen, maar dat kun je toch niet vals noemen?

Riky
6 april 2009, 13:05
Zoals ik al zei, de zang is niet mega-zuiver met het grootste gemak gezongen, maar dat kun je toch niet vals noemen?

ik heb het ook niet vals genoemd.... Dat maakt hij er zelf van. Ik zei dat ik het niet altijd even zuiver vond. Dat houd dus in dat het grootste gedeelde gewoon zuiver is. Eigenlijk zeg ik dus precies hetzelfde als jou.

Luke-wannabe
6 april 2009, 15:44
Sorry, misverstandje. Niet zuiver versta ik als vals, dus daarom dat ik even de mist in ging.

@ Stefan: Dankjewel!

skabouter
6 april 2009, 18:03
Leon!! RElaxt man, ik vind dit echt wel leuk, terwijl ik verder niet zo poppy ben! maar dit dig ik wel, met name idd de gitaarlicks! Zang vind ik ook nog eens heerlijk, maar ik sluit me aan bij bovengenoemd commentaar als "niet altijd even zuiver". Voorbeeld: het woord "out" op 0:24/0:25. en zo nog wel wat voorbeelden, maar ik val daar verder niet zo over! dat hangt van de zanger(es) zelf af, en diens miereneukerij en van het muzikaal inzicht van de geluidstechnicus (dit had namelijk wel ff via pitchcorrectie aangepast kunnen worden)

Waar is dit eigenlijk opgenomen, en hoe? zo te zien 1 nieuw demo nummer, maar heb je die zelf gerecord? of ben je daarvoor een studio ingedoken? Sounds vind ik namelijk wel errug fijn, dus daar mag je blij mee zijn!

dennis_rhcp
6 april 2009, 18:28
stond jullie drummer toevallig in de slagwerkkrant in dat artikel van het conservatorium?

maar on topic vet nummer zeer professioneel! en goed opgenomen

Herman
6 april 2009, 19:33
Volgens mij is Luke-Wanabe zelf de drummer in deze band ;)

Heb verder weinig echt commentaar op het nummer, ik vind het een lekker fris nummer die goed in het gehoor ligt. Gewoon een fijn gitaar-pop nummertje!

Vind de rest van jullie muziek overigens ook goed te pruimen!

future2future
6 april 2009, 20:31
Klinkt cool. Zit strak in mekaar. Ik vind alleen de gitaar sounds niet bij elkaar passen, ik vind de strat (denk dat het een strat is) te clean iv tot de andere gitaar en voor de lijntjes die hij speelt. Ik zou een wat ruigere sound kiezen, iets meer een randje.

JelmerOnGuitar
6 april 2009, 21:32
Vet man!:D Heerlijk poppie nummer, khou dr wel van!

Als opbouwende kritiek zou ik zou ik zeggen: Probeer niet té veel verscihllende (!) breakjes/tussenstukjes in een nr te proppen.. Bij dit nummer vind ik dat nog helemaal niet storend, maar dr moeten niet meer in.. Imo is het vet om zo'n popnummer lekker simpel te houden, niet te progressief..
Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.. En ik vind dat jullie dat erg goed doen!

Nice job!

Jah volgens mij is Leon de drummer:P, maar weetje wat voor gear dr is gebruikt? Telecaster op rechteroor?:D

Luke-wannabe
6 april 2009, 23:11
@ Arjen: Thnx! Ja de zang is in 1 dag opgenomen en daarna was niet zoveel tijd meer. Dus Mike (Strat-gitarist en producer van dit nummer) heeft echt álles uit haar moeten persen voor zover dat mogelijk was. Autotune heeft -ie expres niet gebruikt omdat hij het gewoon zo natuurlijk mogelijk erop wilde hebben. Er zijn ook in erg weinig tracks geknipt. Drumtrack is gewoon 1 take, gitaren zijn wel in stukjes opgenomen, maar geen knip en plak werk in de takes.

@ dennis_rhcp: Jeps ik stond een paar maanden geleden in de Slagwerkkrant :D

@ Herman: Thnx man!

@ Michael: Ja ik denk dat ik daar zelf ook voor zou kiezen. Alhoewel we hebben bij beide gitaren wat gain eruit gedraaid omdat de mix anders zo dicht ging zitten. Maar voor bepaalde dingetjes kan het wel misschien inderdaad.

@ JelmeronGuitar: Je die breakjes en dingetjes komen van mij, want dat vind ik echt heerlijk vet. Maar ik snap wel dat er niet meer dingen inmoeten, want anders word het wel vrij onoverzichtelijke popmuziek :D
Gear is Fender Jap '62 RI Strat+Marshall JCM2000 met voor de overdrive een Zvex Box of Rock en een Gibson Les Paul Classic+Mesa Boogie Stiletto. Ik speel ergens ook nog 1 klein lijntje (amper hoorbaar) met m'n Tele over de Mesa :D

skabouter
6 april 2009, 23:17
Goed werk dan Leon! Mooie manier van opnemen, het spel is verder erg goed! De samenklank vind ik juist fijn!

Luke-wannabe
6 april 2009, 23:19
Oh ja ik was vergeten om te vertellen waar we het hebben opgenomen en hoe. Nouja een van onze gitaristen is dus een beetje Producer en technicus en onze manager deed hier sound engineering. Het is opgenomen in de Plug Unit te Reeuwijk. De eigenaar daarvan kennen wij als band al een tijdje en we hebben daar allemaal stage gelopen en sommigen werken er ook soms, dus we hebben dat mooi voor niks kunnen opnemen.

paulusdeBKB
7 april 2009, 00:00
Allereerst: supervet dat je het met een bandje schopt tot opnames van je (eigen) eigen nummers!

Eigenlijk ben ik veel te nederig om hier op te schrijven wat ik ervan vind (:soinnocent:) maar ik wil graag het volgende bij je in de week leggen: servet - tafellaken. Het is voor een platendeal (of wat daarvoor doorgaat vandaag de dag) nog niet volwassen genoeg, maar het is het voor de lol-stadium duidelijk ontgroeid.

Ik ga er even vanuit dat het je doel is om min of meer mainstream bekend te worden? Dan vind ik het volgende:
- Ik vind de opnames in tegenstelling tot gewaardeerde forumcollega's helemaal niet zo goed. Niet gelikt genoeg, niet strak genoeg geproduceerd voor op de radio. Voor een demo zijn ze dan weer wel goed genoeg.
- Ook de liedjes zijn nog niet goed genoeg (teksten heb ik niet goed kunnen verstaan): te veel breaks, te weinig hooks, te veel verschillende stukjes en te lang. Bijvoorbeeld 0:28 - 0:50 in Pretty People --> Weg ermee!
- My Thirst begint heel veelbelovend maar de player scheit er al in het intro mee uit. Jammer!
- de solo in once upon a past is echt niet om aan te horen (mineur pentatonisch past niet op die akkoorden).
- in Pretty People zit rond 2:30 een hoog gitaarpartijtje dat ook weer niet past. Een dissonant partijtje in een arrangement kan wel werken maar hier doet het dat niet.
- Tess is een schatje! Dat wordt een prof en ze is nog mooi ook. Afgaand op de foto's op MySpace doet ze het ook op het podium goed. Engelse uitspraak moet wel beter. Jaartje Amerika, zeg ik!

Check voor inspiratie Beatles, The Police, Nirvana. Die konden alledrie compacte popliedjes schrijven als de beste.

mijn € 0,02

Maar nogmaals: respect dat jullie al zo ver zijn!

Luke-wannabe
7 april 2009, 00:31
Allereerst: supervet dat je het met een bandje schopt tot opnames van je (eigen) eigen nummers!

Eigenlijk ben ik veel te nederig om hier op te schrijven wat ik ervan vind (:soinnocent:) maar ik wil graag het volgende bij je in de week leggen: servet - tafellaken. Het is voor een platendeal (of wat daarvoor doorgaat vandaag de dag) nog niet volwassen genoeg, maar het is het voor de lol-stadium duidelijk ontgroeid.

Ik ga er even vanuit dat het je doel is om min of meer mainstream bekend te worden? Dan vind ik het volgende:
- Ik vind de opnames in tegenstelling tot gewaardeerde forumcollega's helemaal niet zo goed. Niet gelikt genoeg, niet strak genoeg geproduceerd voor op de radio. Voor een demo zijn ze dan weer wel goed genoeg.
- Ook de liedjes zijn nog niet goed genoeg (teksten heb ik niet goed kunnen verstaan): te veel breaks, te weinig hooks, te veel verschillende stukjes en te lang. Bijvoorbeeld 0:28 - 0:50 in Pretty People --> Weg ermee!
- My Thirst begint heel veelbelovend maar de player scheit er al in het intro mee uit. Jammer!
- de solo in once upon a past is echt niet om aan te horen (mineur pentatonisch past niet op die akkoorden).
- in Pretty People zit rond 2:30 een hoog gitaarpartijtje dat ook weer niet past. Een dissonant partijtje in een arrangement kan wel werken maar hier doet het dat niet.
- Tess is een schatje! Dat wordt een prof en ze is nog mooi ook. Afgaand op de foto's op MySpace doet ze het ook op het podium goed. Engelse uitspraak moet wel beter. Jaartje Amerika, zeg ik!

Check voor inspiratie Beatles, The Police, Nirvana. Die konden alledrie compacte popliedjes schrijven als de beste.

mijn € 0,02

Maar nogmaals: respect dat jullie al zo ver zijn!
Wat bedoel je hier mee?

Natuurlijk ben ik op mijn teentjes getrapt (het is wel m'n kindje natuurlijk ;)) Maar je hebt op sommige punten zeker gelijk.
Mainstream.. Tsjah.. Sub-top (zoals Moke, Voicst, Kyteman, etc) zou erg tof zijn, maar MTV en TMF hoeft van mij op zich niet per se.

- Strakke productie is ook helemaal niet onze insteek. Tot een zeker niveau wel, maar kijk bijvoorbeeld naar de Kooks. Die gasten hebben een erg open en 'rocknroll' plaat (hoe ik dat dan noem) opgenomen. Helemaal niet zo strak en overgeproduceert als andere dingen die op MTV komen.
- Okee, kan ik misschien inkomen.
- Nog een keer laden! Ik had het pas ook, maar toen ik m opnieuw laadde, deed ie het gewoon. My Thirst is een wat simpeler liedje. Duidelijkere hooks, minder stukjes etc.
- Klopt, die is nu anders, maar toen wisten we nog niet in welke toonsoort de solo staat (:sssh)
- Dissonant? Ik vind dat absoluut niet dissonant klinken!
- (Sorry komt misschien wat lullig over en alsof ik op mn teentjes getrapt ben, maar zo is het absoluut niet bedoeld:) Ik ben benieuwd waarom zij dan volgens jou een prof word en de anderen dan niet ofzo.. Nouja ik denk al wel dat ik het weet, en dat neem ik je absoluut niet kwalijk, maar ik denk wel dat het zo is..

Hoop niet dat je me verdedigend vind en onredelijk. Maar ik vind het vrij moeilijk om mezelf in zon positie te zetten dat iedereen er maar wat over kan zeggen. Want jullie (zij) doet het niks. Schrijven het even, en dan is het klaar. Maar dat is voor mij anders. Dit is mijn bandje waar ik met de volle 100% voor ga, en dan is het moeilijk om kritiek te aanvaarden en niet persoonlijk aan te trekken.
Desalniettemin vind ik dat ik het gewoon moet kunnen verdragen en sportief op moet kunnen pakken. En dat ben ik nu aan het trainen :D
Ik neem ook niemand iets kwalijk!

paulusdeBKB
7 april 2009, 01:16
Hee Leon,

:hippie: Geen zorgen man! Ik waande me even Henkjan Smits.

Nee, effe serieus. Je vroeg in alle openheid en in alle ernst om opbouwende kritiek. Dat heb ik geprobeerd te geven. Ik kan wel opschrijven "supervet dat je het met een bandje schopt tot opnames van je (eigen) eigen nummers! " en het daarbij laten, maar daar heb je niets aan.

Hopelijk prikkelt mijn post jullie om het nog beter te doen en nog rigoreuzer te schrappen in jullie liedjes, totdat de keiharde kern overblijft, gepolijst en genadeloos glanzend in de oren van iedereen die ze hoort.


Ik ben benieuwd waarom zij dan volgens jou een prof word en de anderen dan niet ofzo.. Nouja ik denk al wel dat ik het weet, en dat neem ik je absoluut niet kwalijk, maar ik denk wel dat het zo is..
Dit pik ik er nog even uit: ik denk dat ze een prof wordt omdat ze erg gefocused bezig is met haar presentatie. Veel zangeressen waarmee ik in coverbandjes speelde, wilden maar niet begrijpen dat je als zangeres wel iets moet geven aan je publiek. Er staan en mooi zingen is niet genoeg. Zo op een afstandje inschattend denk ik dat Tess dat al door heeft. Dus ja, ik vind haar lekker. En dat is precies de (haar?) bedoeling want een muzikant met een beetje 'sex' in zijn/haar uitstraling krijgt het publiek mee.

En voor de goede orde: ik bedoelde niet te zeggen dat de rest van de band dus geen pro wordt, of het niet verdient te worden.

Jullie zijn op de goede weg, je moet alleen kritisch blijven. Hoe verder je komt, hoe moeilijker dat wordt. Als het zo is dat je best tevreden was over de liedjes en de opnames, en je bent na mijn opmerkingen vastberaden om mij een poepie te laten ruiken met betere, puntigere liedjes, dan heb ik mijn tijd welbesteed... :mmmm:

paulusdeBKB
7 april 2009, 01:21
Oja, ik heb de Kooks even opgezocht (kende ze niet). Nou, met alle respect, jullie opnamekwaliteit en productie moet echt veeeeel beter om daar bij in de buurt te komen.

Mag ik jullie aanraden om eens met een professionele producer / bandcoach te gaan praten? Er zit echt wel potentie in jullie muziek.

Keep your eyes on the ball!

Luke-wannabe
7 april 2009, 08:49
Jazeker, daar vroeg ik om. Dat heb je gegeven en daar ben ik je dankbaar voor!

Ik moet zeggen dat ik altijd een beetje de gene ben die het qua structuur altijd vrij vol stop. Ik houd ervan als er iets gebeurd in muziek (2de coupletje anders dan het eerste, langer refrein, bridge meerdere delen, etc) en kan daar soms wel in doorslaan. Maar mijn partner in crime (strat gitarist, en producer van dit nummer) zegt soms wel van: 'Hee let je op dat we het niet weer te vol gooien?'
Ik moet nog zeggen dat onze andere liedjes wel iets minder ingewikkeld zijn. Dit is ons 'moeilijkste' nummer. Ook om strak live te spelen. Luister anders nog even 'My Thirst' op de Myspace. Hij moet het gewoon doen.

Over de zangeres. Ja dat moet ik haar wel nageven. Qua presentatie is ze ook flink bezig met d'r moves en altijd kijken wat ze aan doet op het podium etc.. (Ze studeert music management aan de HKU, dus dat kan er allicht mee te maken hebben ;)) Andere jongens (en ik denk ik dan ook) zijn daar minder mee bezig. Denken gewoon van: dit ben ik en zo doe ik. Alhoewel we ze soms wel aansporen om nog een tikkeltje meer te bewegen op het podium. Wat soms best tof gaat. Dan is het geheel meteen wat intenser en leuker om naar te kijken.

Je bent altijd bezig met mensen overtuigen van hoe vet je band is. En dit commentaar zal ik zeker onthouden. Je lijkt me wel iemand die er verstand van heeft.

Ik weet dat de Kooks' opnamens beter zijn en beter geproduceerd, maar ik haalde even die band aan omdat dat geen gladde platgeproduceerde plaat is. Konk.
Tsjah met een bandcoach/producer gaan praten vind ik lastig. Ik wil het liever eerst zelf uitzoeken. Want met alle nederigheid, ik denk wel dat ik weet wat een goed popliedje moet hebben (hoop niet dat dit arrogant overkomt). Ik weet ook dat Pretty People niet echt een radiovriendelijk liedje is. In z'n huidige gedaante dan. De vraag is of wij/ik dat wel willen. We hebben genoeg eenvoudigere, meer to the point liedjes. Een vreemde eend in de bijt is ook wel eens leuk.

Ergens weet ik dat het 'verstandig' is om te doen. Maar zelf die muziek schrijven is gewoon zo leuk en het geeft zoveel voldoening..

Rinze
7 april 2009, 09:32
Allereerst wil ik zeggen dat ik het een leuk nummer vind, al is het mijn soort muziek niet. Het heeft duidelijk iets wat blijft hangen, op een niet irritante manier :D

En paar puntjes die mij opvallen:
- de mix in de drukkere stukken lijkt bij mij een soort van gat te hebben in het mid, alsof er iets mist. De snare staat hier en daar ook heel erg los van de rest van het geluid lijkt het, zowel van de rest van het drumstel als van de band
- in het laag lijkt de mix op mijn speakers juist nogal vol, alsof er iets elkaar in de weg zit. Ik bedoel verder niet dat de mix slecht is maar probeer aan te geven waar ie volgens mij nog iets beter zou kunnen, zodat je een vet maar toch zo transparant mogelijk geluid krijgt wat niet vermoeit
- de zangeres kan het wel maar hoe ze hier zingt doet mij vermoeden dat ze bij het inzingen of zichzelf of de rest net niet goed kon horen. In mijn ervaring is dat in 9 van de 10 gevallen de oorzaak voor net niet zuiver zingen bij mensen die dat verder wel kunnen. Ze hangt er regelmatig net tegenaan en dat is jammer, dan hadden jullie beter nog een extra dagje kunnen opnemen want de zang is toch juist in dit soort muziek heel belangrijk. Ik moet erbij zeggen dat het me ook bij professionele bands vaak opvalt dat er onder andere live (net) niet zuiver gezongen wordt, ken het zelf wel van wanneer je een solo moet inspelen onder niet ideale omstandigheden. Als je jezelf niet precies goed in balans hoort met de rest dan is zuiver spelen/zingen praktisch onmogelijk omdat je de toonhoogtes niet goed op elkaar kunt afstemmen.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt, wat betreft het al of niet maken van ingewikkelde muziek, in de arm nemen van producers etc.: ik denk dat je met elkaar goed voor ogen moet hebben wat je wilt met je band, en daar dan de juiste stappen voor moet nemen. Duidelijke keuzes, dat soort dingen.

Ik vraag me wel af waar je bang voor bent mbt tot een producer, je kunt er in principe toch alleen maar van leren. Pik op wat je nodig hebt en ga verder je eigen gang zou ik zeggen. Ik snap wel dat je het zelf wilt doen maar soms is het slimmer om niet het garen opnieuw uit te vinden. Met advies van een buitenstaander met kennis van zaken kun je snel achter dingen komen waar je anders jaren over doet, ik denk niet dat je alle fouten zelf moet maken om te beseffen waarom het fouten zijn. Je hoeft je niet meteen uit te leveren, als dat is waar je bang voor bent.

Luke-wannabe
7 april 2009, 11:15
Haha toen ik jouw naam zag staan dacht ik: 'Ik zet me schrap' :D Maar het valt me heel erg mee! Goede opbouwende kritiek! Ik ga weer even de puntjes af..

- Qua een gat in de mix in het mid; dat hoor ik dan weer niet. Ben nog niet zo bedreven in mix-techniek etc om dat te horen. Dat de snare los staat van alles vind ik dan weer niet eigenlijk..?
- Nogmaals, dat hoor ik (nog) niet. Ik ga nog eens goed luisteren!
- Ze zat tijdens het opnemen vaak te zeggen dat ze zichzelf niet hoorde, maar de zang stond al vol op d'r koptelefoon. Misschien hadden we dan de andere instrumenten zachter kunnen zetten, maar ik weet niet precies hoe dat toen gegaan is. Ben er ook niet de hele tijd bij geweest..

Producer in de arm nemen kan inderdaad wel bij het opnameproces. Zo had ik er nog niet over nagedacht. Maar een bandcoach zie ik om de een of andere reden dan weer niet zitten.. Ik zou gauw denken van: wie ben jij om zoiets te zeggen. Mits het een algemeen bekend iemand is ofzo die zijn sporen al verdiend heeft.

Rinze
7 april 2009, 12:02
Als de zangeres zegt dat ze zichzelf niet hoort kan ze bedoelen dat ze inderdaad zichzelf niet hoort óf dat ze zichzelf niet lekker hoort in verhouding tot de rest. Wat er dan vaak gebeurt is dat er wat aan volumes wordt geschroefd en dan op een gegeven moment wordt gezegd "nou zo moet het dan maar, opnemen!" Met als resultaat een opname die niet goed kan zijn. Elke partij in een nummer staat immers in verhouding tot de rest.

Het ligt vaak ook aan de persoon zelf die of nog te weinig weet van hoe het werkt en/of niet lastig wil zijn of niet weet hoe aan te geven hoe het dan wel moet. Maar de zang (en de rest trouwens ook) moet gewoon zuiver. Ik meen ook te horen dat ze bij de stukken waar ze meer voluit gaat zuiverder gaat zingen, terwijl het ertegenaan hangen vooral in de rustige stukken gebeurt. Dat wijst er ook op dat het een volumeprobleem is, hoewel het ook zou kunnen dat de ene manier van zingen haar meer ligt dan de andere. Letten jullie bij het componeren ook op of het nummer geschikt is voor haar stem qua bereik?

Luke-wannabe
7 april 2009, 12:57
Als de zangeres zegt dat ze zichzelf niet hoort kan ze bedoelen dat ze inderdaad zichzelf niet hoort óf dat ze zichzelf niet lekker hoort in verhouding tot de rest. Wat er dan vaak gebeurt is dat er wat aan volumes wordt geschroefd en dan op een gegeven moment wordt gezegd "nou zo moet het dan maar, opnemen!" Met als resultaat een opname die niet goed kan zijn. Elke partij in een nummer staat immers in verhouding tot de rest.

Het ligt vaak ook aan de persoon zelf die of nog te weinig weet van hoe het werkt en/of niet lastig wil zijn of niet weet hoe aan te geven hoe het dan wel moet. Maar de zang (en de rest trouwens ook) moet gewoon zuiver. Ik meen ook te horen dat ze bij de stukken waar ze meer voluit gaat zuiverder gaat zingen, terwijl het ertegenaan hangen vooral in de rustige stukken gebeurt. Dat wijst er ook op dat het een volumeprobleem is, hoewel het ook zou kunnen dat de ene manier van zingen haar meer ligt dan de andere. Letten jullie bij het componeren ook op of het nummer geschikt is voor haar stem qua bereik?
Ja nogmaals hoe dat gegaan is weet ik niet meer. Maar de jongens hebben al vrij veel ervaring in de studio, dus zo amateuristisch als jij het nu beschrijft gebeurt het nou ook weer niet (waarmee ik niet wil zeggen dat wij nou profs zijn ofzo).

Qua toonsoort is standaard E misschien te hoog. Dat hebben we al gemerkt. We gaan waarschijnlijk ook permanent van stemming veranderen naar Eb, want dat trekt ze veel beter (hebben we al mee geexpirimenteerd).

Rinze
7 april 2009, 15:08
Die jongens zijn afhankelijk van de aanwijzingen van de zangeres voor wat ze wil horen. Als zij niet goed weet aan te geven wat er schort aan de balans dan kunnen zij de balans niet goed schuiven, dat wilde ik maar zeggen. Mijn ervaring is dat een hoop zangers nou niet echt uitblinken in technische zaken, waar ze zich normaal ook niet zo mee bezig houden.

Anyway, misschien is wat ze hoort tijdens het inzingen iets om in de gaten te houden want ik denk dat de zang een stuk beter kan en dat zij dat ook wel kan.

En je stemming veranderen is slim, ze moet zo krachtig mogelijk kunnen zingen. Misschien kun je ook eens kijken in welke toonsoort je een nummer schrijft en hoe zij dat vindt zingen.

Luke-wannabe
8 april 2009, 13:22
Ja precies. Dat moeten we even goed in de gaten houden de volgende keer!

JelmerOnGuitar
9 april 2009, 10:59
@ JelmeronGuitar: Je die breakjes en dingetjes komen van mij, want dat vind ik echt heerlijk vet. Maar ik snap wel dat er niet meer dingen inmoeten, want anders word het wel vrij onoverzichtelijke popmuziek :D

Dat is precies wat ik bedoelde!:D Ook nog bedankt voor het posten van de gear.

Ik vind je drumwerk vet!

Luke-wannabe
9 april 2009, 13:01
THNX!!! Dude!

savale
9 april 2009, 15:28
Tja de opname/productiekwaliteit zou voor radio nog wat finishing touch nodig hebben, maar lekkere muziek. Lekkere poppy nummertjes. Ik zou ook zeker eens kijken of jullie een wat simpeler en iets meer catchy nummer kunnen maken om een beetje mee proberen door te breken. Dan hoor ik jullie vanzelf n keer op de radio :)

Ibanez666
9 april 2009, 15:54
Ik vind het nummer zeer goede maar ook veel mindere stukken hebben. Bijvoorbeeld tot 50 seconden klinkt het echt heel goed om daarna in mijn ogen weer ver terug te zakken. zo tussen 140 en 200 ook weer erg vet. Op een een of ander manier doen de "rustigere" stukken het wat minder goed bij mij. Ik zou ook wat vaker gebruik maken van een tweede stem

Luke-wannabe
9 april 2009, 16:01
@ Savale: Ja daar ben ik het wel mee eens. We hebben ook een aantal liedjes die eenvoudiger zijn. Maar ik weet niet of de radio in die zin echt ons doel is...

@ Iba: Ja backingvocals zijn we aan aan het werken. Dat van de rustigere stukken is denk ik smaak. Ikzelf vind het fijn dat het niet 4,5 minuut vol gas is.

Ibanez666
9 april 2009, 16:04
@ Iba: Ja backingvocals zijn we aan aan het werken. Dat van de rustigere stukken is denk ik smaak. Ikzelf vind het fijn dat het niet 4,5 minuut vol gas is.


Ja aan een stuk doorraggen is ook niet wat ik bedoel, maar vind die rustige stukken gewoon wat inkakken tov van de ruigere stukjes en dat is weer wat anders dan een nummer met dynamiek erin.

Luke-wannabe
9 april 2009, 16:10
Ja aan een stuk doorraggen is ook niet wat ik bedoel, maar vind die rustige stukken gewoon wat inkakken tov van de ruigere stukjes en dat is weer wat anders dan een nummer met dynamiek erin.
Ach zo. Ja inkakken is nooit goed.

Ibanez666
9 april 2009, 16:14
Ach zo. Ja inkakken is nooit goed.

Maar over het geheel genomen vind ik het wel een fijn nummer :)

Luke-wannabe
9 april 2009, 16:40
Maar over het geheel genomen vind ik het wel een fijn nummer :)
Danku vriendelijk!