PDA

View Full Version : Vervang speakerdoek Marshall 1960A



Bolder
5 april 2009, 18:06
Hallo forumgenoten,

Ik heb laatst een Marshall 1960A speakcab gekocht, alleen er zit geen logo op en het speakerdoek is een beetje gehaverd. Ik wil er dus een nieuw speakerdoek op zetten. Zoiezo een andere kleur, bruin of grijs, ik vind dat zwart zo metal eruit zien. En ik wil er dus ook een nieuw logo op zetten.

Weet iemand een site waar dit uitgelegd word, of kunnen jullie het me uitleggen?

Ook links/winkels met waar ik dit kan kopen zijn welkom.

Als dit topic al bestaat laat het ff weten.

Bolder
5 april 2009, 21:32
NIEMAND?:gitarist:

Agent_Smith
5 april 2009, 22:07
Stelt niets voor. Baffle eruit schroeven. Dan kun je al zien hoe het doek en de piping gemonteerd zit.
Oude doek eraf halen en alle nieten eruit halen. Het nieuwe doek opspannen en rondom vastnieten.
Klaar! :)

Ace 1.15.19
5 april 2009, 22:18
Nieuw logo:

Peter Verspuy Muziekinstrumenten (http://www.peterverspuy.nl/cgi-bin/x/6809.html)
Tone Factory (http://www.tonefactory.nl/shop2/advanced_search_result.php?keywords=Marshall+logo&osCsid=cd585c245d6cd729a3f14c7f3703bf6d/)

erwin_ve
6 april 2009, 11:22
Speakerdoek: www.verelec.com (http://www.verelec.com)

Bolder
6 april 2009, 12:07
De winkel ben ik over uit, gewoon bij Nico Verduin, maar hoe doe ik dat doek er nou op? Want ik heb m'n kast opengemaakt, maar ik zag gewoon de speakers op een houten plaat gemonteerd. Dus hoe doe ik dat dan?
:gitarist:

bert k
6 april 2009, 12:33
Doek om het hout heenvouwen, en dan vastnieten.

Agent_Smith
6 april 2009, 12:51
De winkel ben ik over uit, gewoon bij Nico Verduin, maar hoe doe ik dat doek er nou op? Want ik heb m'n kast opengemaakt, maar ik zag gewoon de speakers op een houten plaat gemonteerd. Dus hoe doe ik dat dan?
:gitarist:

Ik zou de speakers even van losschroeven, anders is de baffle (plaat hout waar jij het over hebt) wel erg zwaar. Langs de randen van de baffle zie als het goed is schroeven zitten. Als je deze allemaal eruit schroeft kun je de baffle eruit halen.

Bolder
6 april 2009, 16:50
Ah ja, sorry ik had even niet gezien dat we het over de baffle hadden, ik dacht gewoon de achterkant :).

Oh dan is het wel te doen.

En de piping? Hoe doe je dat? weer nieuwe piping gebruiken en vastlijmen of kan je de oude opnieuw gebruiken?

fredjuh
6 april 2009, 17:39
Piping gaat ook met nietjes. Je moet zelf maar afwegen of je de piping recyclet of nieuwe koopt, recyclen is wel te doen denk ik, maar dan moet je het netjes loshalen.

Bolder
6 april 2009, 19:41
Hmm, ik zie nergens nietjes zitten bij de piping...

Of schieten ze die er van de andere kant in?

fredjuh
6 april 2009, 20:20
Vreemd, ik zie het altijd met nietjes. Zo dus:
http://www.southbayampworks.com/69smallboxr/sbr36.jpg
Zou ook met lijm kunnen hoor, voorzichtig lostrekken dan en bij het erop doen alsnog nieten.

bert k
6 april 2009, 20:41
Het zit dus aan de binnenkant. Heb je die baffle al los?

Bolder
6 april 2009, 20:56
Nee eerst even geld en dan pas even nieuw speakerdoek en logotje kopen ;). Ik wil gewoon alvast even weten hoe het moet

Antoon
6 april 2009, 21:39
Ik zou eerst maar eens opzoeken op een nieuwsgroep hoe het moet. Om het goed te krijgen is niet zo heel makkelijk. Je krijgt blaren aan je handen en je moet spierballen hebben, zeker bij een 4x12. Plastic doek moet je verwarmern als het erop zit om het strak te krijgen, katoen of sisal moet je nat maken en weer laten drogen. Het doek wordt dan zo strak als een drumvel.

Bolder
6 april 2009, 22:00
antoon heb je msisschien een link ofzo? ik weet eigenlijk niet eens wat een nieuwsgroep is.

wrvh
7 april 2009, 00:35
Ik heb pas geleden een nieuw stukje grill cloth op een Marshall cabinet gezet. Met hulp van een ander erg strak getrokken en vastgeniet. Was toen hardstikke strak en mooi.

Maar: De volgende dag hing het helemaal slap. Toen ik op internet zocht kwam ik meer mensen tegen die dit probleem hadden. Zelfs na opnieuw spannen ging het weer los hangen.

Oplossing: opwarmen. Na met een fohn het hele doek een tijdje op te hebben gewarmd stond hij weer netjes strak. Daarna is het nooit meer los gaan hangen. Deze methode wordt op meerdere sites genoemd.

Sommige mensen raden het gebruik van een fohn af (je kan immers stukken overslaan of te veel verwarmen), je zou het ook op een andere manier kunnen doen. Let wel op dat sommige cloths bij te lang verwarmen zonder waarschuwing kunnen springen.

Hoe dan ook, misschien is het bij jou wel niet nodig. Mocht het los gaan hangen, dan heb je hier je oplossing ;) Succes ermee!

EDIT: Piping heb ik ook gedaan, gewoon met een nietpistool. Met een beetje geduld heel netjes te doen.

Bolder
7 april 2009, 10:25
Maar kan je het doek ook fohnen met de speakers erin, of moet je de baffle eruit halen en dan ook nog de speakers eruit halen en dan kan je pas fohnen?

En de piping waar schiet je de nietjes in dan? En hoe - vanaf de zijkant? of vanaf de binnenkant?

nico verduin
7 april 2009, 10:27
Oplossing: opwarmen. Na met een fohn het hele doek een tijdje op te hebben gewarmd stond hij weer netjes strak. Daarna is het nooit meer los gaan hangen. Deze methode wordt op meerdere sites genoemd.


Wees heel voorzichtig met die dingen. Voor je het weet vliegen de gaten (smelten) erin.

wrvh
8 april 2009, 00:31
Nee niet gaan fohnen met de speakers erin! Die hitte wil je natuurlijk niet op je speakers hebben. Ik neem aan dat de baffle eruit moet voor het nieten? Dan kan je meteen wat opwarmen. Je kan natuurlijk ook even kijken of het zonder verwarmen al strak blijft.

En zoals Nico al zegt, oppassen. Er kan van alles misgaan. Misschien kan je even googlen naar een meer veilige methode dan een fohn. Ik heb het van tevoren even getest op een reststukje. Omdat mijn fohn niet zo warm kan was het redelijk veilig.