PDA

View Full Version : Is een telecaster model goed te gebruiken voor metal??



Maarten vd Berg
5 april 2009, 13:21
zoals de titel het zegt .. mijn neef speelt in een Screamo/Metal band Devilsplayground maar hij gebruikt een telcaster als gitaar op podium ik vind het we leen vette gitaar maar ze worden tog gebruikt voor jazz en dat soort dingen???:strat:

Tho
5 april 2009, 13:24
Tele's zijn vrij veelzijdig. In de jazz zul je ze niet veel zien, maar bijvoorbeeld elke britpop band heeft er 1, en veel bluesgitaristen kunnen er ook mee uit de voeten.

Voor metal? Zolang er een high-output humbucker in de brugpositie zit en je een goede versterker hebt kan je eigenlijk op elke solidbody metal spelen. Het ligt er maar net aan welk geluid je wilt hebben.

Ik denk persoonlijk dat een Telecaster veel te veel hoog heeft, en dat dat natuurlijke 'twangy' geluid van de Tele niet in je voordeel werkt. Kortom: echt een vette sound zul je er niet uit krijgen.

sjaak1990
5 april 2009, 13:31
http://www.fender.com/products/search.php?partno=0134444780
Deze doet metal :seriousf:
In de band Thrice wordt een telecaster gebruikt. Een metalband dus. Het klinkt niet enorm dik maar heel helder en fel. Toen ik het live zag was ik echt verbaast dat dit zo geweldig klonk met een tele, het kan dus zeker! Vind het alleen meer een scheur dan beuk gitaar.

Luke-wannabe
5 april 2009, 13:35
1 van die gasten van Underoath gebruikt een Tele en dat klinkt fkkng bruut! Ik ken zo nog een paar gasten en ik vind het (met een ietwat hotter element) erg lekker klinken.

Mitch
5 april 2009, 13:38
Hai! Niet onverstandig als je net op het forum zit om af en toe de zoekfunctie te gberuiken. Deze discussie is onlangs (voor de -tigste keer) voorbij gekomen. Belangrijkste tip is om de Uitgebreide zoekfunctie te gebruiken.
Dit subforum selecteren. Metal en tele en telecaster als zoektermen, evt. selecteren "in topictitel", dat gaat nog wat sneller.

Korte versie van de vorige discussie: het is niet de meest voor de hand liggende keuze, maar Luke-Wanabe vindt van wel :D

budje
5 april 2009, 13:40
Het hangt er gewoon af van wat je wil spelen, dat is al vaker gezegd.

Nofx (http://www.youtube.com/watch?v=fF7StGyI0Mw) is misschien geen metal maar toch aardig heftige muziek en ook daar heeft een van de gitaristen een tele

Luke-wannabe
5 april 2009, 13:40
Korte versie van de vorige discussie: het is niet de meest voor de hand liggende keuze, maar Luke-Wanabe vindt van wel :D
Tsjah het is misschien ook een smaak dingetje, maar ik vind inderdaad van wel. Het hangt er ook vanaf wat voor metal je zoekt natuurlijk. Voor een nette scheur sound ala Petrucci zou ik het niet doen, maar voor een alles vernietigende screamo achtige sound zou ik het wel doen ja!

Tho
5 april 2009, 13:43
Daargelaten dat screamo voor homo's is. Hou daar rekening mee beste topicstarter!

Luke-wannabe
5 april 2009, 13:45
Daargelaten dat screamo voor homo's is. Hou daar rekening mee beste topicstarter!
Vind je mij homo?

Rinze
5 april 2009, 13:45
Daargelaten dat screamo voor homo's is. Hou daar rekening mee beste topicstarter!


Tho is hier duidelijk aan het vissen of je ook bij zijn clubje wilt komen om dan elkaars prostaat lekker te masseren :cheerup:

Tho
5 april 2009, 13:48
Tho is hier duidelijk aan het vissen of je ook bij zijn clubje wilt komen om dan elkaars prostaat lekker te masseren :cheerup:

:soinnocent:


@Luke: Moppie... doe nou niet zo

Luke-wannabe
5 april 2009, 14:12
En je noemt me ook al niet meer bij de naam! Nee, leuk zo! :angry:

Tho
5 april 2009, 14:18
En je noemt me ook al niet meer bij de naam! Nee, leuk zo! :angry:

anders gaan mensen dingen vermoeden... laatst werd Rick al jaloers

Dweezman
5 april 2009, 14:25
klik (http://www.myspace.com/thespiritthatguidesus)


123456789

geert1976
5 april 2009, 14:30
juist, als het poepstampersgilde "klaar" is kunnen we verder:seriousf:

@topicstarter

als een Tele je erg aanspreekt en je wilt er metall mee spelen, zou ik op zoek gaan een 72-73 reissue met twee humbuckers

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Fender-Telecaster-Deluxe-1977.jpg

zijn gemaakt door Fender en Squier, en ook nog door een aantal japanse fabrieken en eventueel humbuckers naar smaak erin zetten

Tho
5 april 2009, 14:30
juist, als het poepstampersgilde "klaar" is kunnen we verder:seriousf:



:seriousf:

Luke-wannabe
5 april 2009, 14:53
klik (http://www.myspace.com/thespiritthatguidesus)


123456789
Ik bedoel maar. Super bruut!

Orpheo
5 april 2009, 15:02
het halselement van een tele laat zich juist goed lenen voor jazz.

de brugpup, tja... ik ken geen enkel element dat ruisvrij is, de tele twang levert met crunch of clean, en strak genoeg is voor heavy metal. ik heb zelf een tele die dat WEL heeft, maar die is 'verkeerd' bedraad. is een heel hotte single die bij toeval stil is. totaal geen brom; pure toeval.

de enige die ik ken, is de fasttrack van dimarzio of de lil 59 van SD, waarbij de eerste veel meer output heeft, maar de tweede veel natureller klinkt, meer als een echte telepup, maar iets 'beefier', iets meer output, iets meer ranzigheid, en clean+split of parallel heel erg tele klinkt.

de tele is voor mij de meest veelzijdige gitaar ever. zou niks nodig hebben op een tele na, ware het niet dat ik ze verschrikkelijk lelijk vind.

macwilliams
5 april 2009, 16:46
Ronnie v/de wey speelt op een tele. Is de gitarist van DeadHead en reken maar dat die gast beukt.

EMG's drin & knallen maar!!

RobertoL
5 april 2009, 18:04
John 5/ex-marilyn Manson heeft altijd een telecaster en die van Slipknot ook. Dus waarom niet?

budje
5 april 2009, 18:56
John 5/ex-marilyn Manson heeft altijd een telecaster en die van Slipknot ook. Dus waarom niet?

Die zijn wel ff een poepie anders dan die telecastertjes waar de gemiddelde cowboy mee zwaait hoor ;)

tidalwave_sideburns
5 april 2009, 19:22
Misschien kun je hier wat mee:

https://tvjones.com/cgi-bin/commerce.cgi?preadd=action&key=02-011-0100

RobertoL
6 april 2009, 08:47
Die zijn wel ff een poepie anders dan die telecastertjes waar de gemiddelde cowboy mee zwaait hoor ;)
Dat maakt toch niet uit, het zijn telecasters:

John 5:
http://www.fender.com/products/prod_images/guitars/0139000306_md.png
Alleen een humbuckertje zou ik zeggen, headstock maakt niet uit, is voor 'behind the nut bends'.

Jim root/Slipknot:
http://www.fender.com/products/prod_images/guitars/0134444780_md.png
Niiiiiiiiice. deze gitaar is ook maar een beetje anders.

Bram+
6 april 2009, 09:21
Dus een 'telecaster' is heel veelzijdig zolang je de specificaties er maar (drastisch) van verandert, zoals een mahonie body en twee EMGs bij die J. Root sig :D Of je er dan nog cuntry mee kan spelen is een tweede.

Robdop
6 april 2009, 10:03
die jimroot telecaster is zoooooo uber gail:hippie:

beruk
6 april 2009, 10:11
Deze kan er ook flink herrie mee maken (gitarist Van Katoen):
http://www.vankatoen.nl/reageer/fanpics/VK_Lowlands/images/VanKatoen_39.jpg

Luke-wannabe
6 april 2009, 10:44
Een Telecaster kun je stock gewoon gebruiken voor metal en als die gitaar een beetje dik van zichzelf klinkt, zal -ie alleen maar dikker klinken met een dikke distortion!





(:D)

olaftheholy
6 april 2009, 10:49
Stock tele's gillen piepen en fluiten tot je er ziek van wordt...
Wel even de boel isoleren "joe bonamassa" style voor je superhighgain gaat met die krengen!

Luke-wannabe
6 april 2009, 10:55
Ja ok, maar het kán wel!

olaftheholy
6 april 2009, 10:56
Ja ok, maar het kán wel!


zeker!, krullebol!

interessander
6 april 2009, 11:00
Deze kan het ook wel, ESP model van Devin Townsend:

http://img201.imageshack.us/img201/1355/espdevin001cx9.jpg

sjaak1990
6 april 2009, 11:08
Die kende ik niet maar ziet er enorm vet uit. Zou graag eens op een dergelijke gitaar spelen.

Robdop
6 april 2009, 11:09
de zwarte hardware van de jim root is juist zo gâil.


maar dat is ook wel een lekker castertje:cheerup:

LP_CL
6 april 2009, 11:42
Natuurlijk kan het, maar er bestaan veel betere opties voor metal dan een standard SS config tele. Je gaat me niet vertellen dat een Telecaster beter is voor metal dan pakweg een doorsnee ESP of Jackson.

Mr Orange
6 april 2009, 13:41
Gitarist van pungent stench speelt op een telecaster , best wel death metal is dat.ja met een pedaal of een goede versterker lukt dat wel
ik vind het er alleen niet uitzien voor een metal band maar dat is natuurlijk niet echt belangerijk

gitarist van marduk en obituary spelen op een stratocaster..komt toch ook wel iets bruuts uit.

Orpheo
6 april 2009, 13:47
Natuurlijk kan het, maar er bestaan veel betere opties voor metal dan een standard SS config tele. Je gaat me niet vertellen dat een Telecaster beter is voor metal dan pakweg een doorsnee ESP of Jackson.
waarom? je wilt voor heavy metal een gitaar hebben met veel mid (de metal die ik speel dan, maiden, priest, glammetal), veel hoog, veel 'scheur', grit. en een tele levert dat zonder problemen. een telepup ruist in mijn oren stukken minder dan een p90 of een stratsingle. mijn eigen tele bijvoorbeeld, is verschrikkelijk stil zelfs.

het enige waar een tele niet 'goed' in is, is palmmutes, omdat die schroefies van de zadels vaak flink inje hand hakken, maar tegenwoordig heb je eigenlijk heel weinig van de 'originele' bruggen op stock tele's zitten.

ik zie het probleem niet.

@olaf: kerel, waar heb je het over? ik heb hordes tele's geprobeerd, en 99% is gewoon heel erg stil.

olaftheholy
6 april 2009, 17:23
@ orpheo ; Over feedback (en niet weinig ook),wordt veroorzaak door loszittende koperen basplate van het brugelement.
Even vastzetten met contactlijm/siliconenprut en het probleem is weg hoor,nix ernstigs aan.
Veel tele's (gelukkig niet alle) uit de doos hebben er last van.
en die van mij had dat ook.

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=120987

interessander
6 april 2009, 17:36
Zoals een superstrat een zeer gangbaar model is voor metal zijn de Jim root en Devind Townsend tele's gewoon supertele's (©)

Nog eentje:

http://img.photobucket.com/albums/v66/ImperiumThroughTheAshes/GAS/CharvelSanDimasStyle2.jpg?t=1239032122

Dark_Tranquillity
6 april 2009, 17:40
Ik zie zelf ook wel wat in een tele, aardslelijk, en daarom super gaaf! Maar wat is nou een leuke, schappelijk geprijsde tele om een vette EMG in the gooien? Iemand tips?

olaftheholy
6 april 2009, 17:44
@ DT ; London city,MIM fender,Squier,vintage

Orpheo
6 april 2009, 17:49
@ orpheo ; Over feedback (en niet weinig ook),wordt veroorzaak door loszittende koperen basplate van het brugelement.
Even vastzetten met contactlijm/siliconenprut en het probleem is weg hoor,nix ernstigs aan.
Veel tele's (gelukkig niet alle) uit de doos hebben er last van.
en die van mij had dat ook.

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=120987

ik speel geen zachtzinnige metal (maar ook niet 'tho-style') en heb er NOOIt last van gehad.

Dark_Tranquillity
6 april 2009, 17:59
@ DT ; London city,MIM fender,Squier,vintage

Waar zou men kwa prijs dan aan moeten denken?

olaftheholy
6 april 2009, 18:02
Waar zou men kwa prijs dan aan moeten denken?

niet meer dan 300,- maar in veel gevallen eronder! zonder emg dat weer wel

olaftheholy
6 april 2009, 18:03
ik speel geen zachtzinnige metal (maar ook niet 'tho-style') en heb er NOOIt last van gehad.


tja,ik speel geen metal meer de laatste tijd maar blues... bij 't aantrappen van de tubescreamer piepte hij,maar na de lijmtruuk was het weg hoor.

Jimwoud
6 april 2009, 18:05
Ik ben ook al heel lang van plan een telecaster om te bouwen met humbucker en zwarte hardware. Heb ook de hardware allemaal al liggen, nu nog een gitaar. Ik heb nu een standaard telebrug met humbucker spacing, maar eigenlijk een TOM met string trough body wel vetter, en ik ben het gewend van mn lp, wat ik ook lekkerder vind spelen.

Dark_Tranquillity
6 april 2009, 18:07
Emg's zijn tweedehands niet schokkend duur, dus dat zal wel meevallen. Een lekker humbucker in de brug en een single bij de hals lijkt me super, om 'm nog een beetje 'veelzijdig' te houden, haha! Affijn, bedankt Olaf, ik ga eens rondkijken :rockon:

Orpheo
6 april 2009, 18:17
tja,ik speel geen metal meer de laatste tijd maar blues... bij 't aantrappen van de tubescreamer piepte hij,maar na de lijmtruuk was het weg hoor.

Ik betrap me erop dat ik metal-blues speel. dus vermetalde blues. Cinderalla en Poison heel erg. Ik probeerde Slaughter leuk te vinden, om te spelen dus, maar ik vind dat maar saaie troep eigenlijk. leuk om te luisteren, zeker. maar niet leuk om te spelen.

Ik vind white lion soms leuk om te spelen, ook van die blues on the rocks.


maar ik blijf poison eigenlijk het leukst vinden om te spelen. Hoe CC dan opeens uit 't niets zo'n 'pieeeeeuuwwwwwiieeeeeeeeeeeehhhh' doet, zo'n gesqueelde pull up, te gek! Ik vind hun versie van bijvoorbeeld little willy en suffragette city verdomd gaaf.

Jimwoud
12 april 2009, 00:00
Om dit topic maar even te bumpen. Ben al een tijd op zoek naar een tweede gitaar naast mn epi LP voor m'n metal band. Nu ik toch eigenlijk wel weer een LP wil, maar dan toch eigenlijk een betere dan mn epi(hoewel dat toch wel echt een goede gitaar is), heb ik geen zin om een hoop geld uit te geven. Dusss.....

Ga ik m'n Tele proberen te veranderen in een metal beest. Heb net van GFS de nieuwe lil puncher type modern lead mini humbucker(15k output) besteld en hoop dat dat goed gaat uitpakken. Als ik hem binnen heb en gemonteerd heb zal ik mijn bevindingen plaatsen.

gr Jim

2shane
12 april 2009, 14:11
mijn jongere broertje speelt op een telecaster custom met 2 humbuckers erin. en in combinatie met zijn marshall MG30 komt er toch een aardig stevig geluid uit.
binnenkort gaat hij er EMG 81 - 60 in laten zetten ( niet mijn keuze van pickups maargoed ) ben benieuwt hoe hij dan gaat klinken.

guitarkid
12 april 2009, 21:20
Dus een 'telecaster' is heel veelzijdig zolang je de specificaties er maar (drastisch) van verandert, zoals een mahonie body en twee EMGs bij die J. Root sig :D Of je er dan nog cuntry mee kan spelen is een tweede.

+1.....!!!!

Het komt er dan eigenlijk op neer dat alleen het model van de body nog van een Telecaster is, maar voor mij (noem me maar conservatief....:soinnocent:) is een Tele "gewoon"' een Tele met zijn originele singlecoils. Hooguit Keef mag met een humbuckertje !!:)
Ik heb de laatste tijd overigens alleen maar met m'n '71 Tele gespeeld, snoertje zo naar de versterker en jeetje, dat ding is dan toch wel veelzijdig !!! En geen HB te bekennen.
Helemaal geen behoefte gehad aan mijn Strat of Les Paul en toch stiekem "Whole lotta Rosie" gespeeld :)

Gr. C.

sjaak1990
13 april 2009, 02:11
Het idee van tele gaat naar mijn mening wel een beetje weg als je hem helemaal aanpast. In metal (niet alle natuurlijk) kan een heldere scheurgitaar geweldig klinken. Een mahonie tele met humbuckers en alles erop en eraan klinkt niet als een tele dus tja...

Jimwoud
14 april 2009, 12:43
Heb gister met m'n tele voor het eerst op hoog volume metal gespeeld. Thuis klinkt het niet zo, maar op hoog volume krijg je echt wel een vette sound, beetje Yngwie Malmsteen achtig. Maar daarna mn epi ingeplugt en dat klinkt dan toch wel vetter, maar een tele heeft zeker wel wat. Heb nu alleen al dat andere elementje gekocht, dus toch ook maar eens proberen.

Flipkoos
14 april 2009, 13:02
klik (http://www.myspace.com/thespiritthatguidesus)


123456789

Wahoei, eindelijk een christelijke band die zwaar rockt! Paar jaar terug gespot in VERA, erg leuk.
Persoonlijk vind ik een tele met humbuckers eigenlijk geen tele...maar het kan natuurlijk.
Het piepende schurende, en twangende geluid zorgt er m.i. voor dat metal net iets minder gelikt en dus vuiger gaat klinken. En dan wordt metal ineens interessant :P

Orpheo
14 april 2009, 13:35
Wahoei, eindelijk een christelijke band die zwaar rockt! Paar jaar terug gespot in VERA, erg leuk.
Persoonlijk vind ik een tele met humbuckers eigenlijk geen tele...maar het kan natuurlijk.
Het piepende schurende, en twangende geluid zorgt er m.i. voor dat metal net iets minder gelikt en dus vuiger gaat klinken. En dan wordt metal ineens interessant :P

precies. Ik krijg die krasserige, gillende, krijsende sound van CC Deville er het lekkerst uit, uit een tele. niet les paul, niet SG (close, but not quite!), niet V. tele.


klotegitaren dat 't zijn. ze klinken altijd te gek.