PDA

View Full Version : wat is er zo slecht aan stagg en richwood???



Maarten vd Berg
5 april 2009, 12:54
heey beste mensen ik heb al heel veel goede tips gehad voor mijn eerste ele.gitaar:rockon:
maar...ik heb veel gitaren gezien voor een budget van 100-300 ik zie nogal veel merken als STAGG en RICHWOOD
ik heb hier ff rondgekekn en ze zeggen dat het hele slechte merken zijn:???:
de een vind het goed en de ander weer niet

Guitar GoD
5 april 2009, 12:58
met de meeste richwoods is vaak niks mis. maar stagg daarentegen. ze kunnen wel goed zijn hoor maar meestal zijn ze gewoon bar en bar slecht. kijk: stagg maakt de gitaren niet zelf. ze huren de goedkoopste fabriek in die er is en laat de gitaren maken. meestal een gevolg van brandhout, slechte afwerking.

Robdop
5 april 2009, 13:01
heey beste mensen ik heb al heel veel goede tips gehad voor mijn eerste ele.gitaar:rockon:
maar...ik heb veel gitaren gezien voor een budget van 100-300 ik zie nogal veel merken als STAGG en RICHWOOD
ik heb hier ff rondgekekn en ze zeggen dat het hele slechte merken zijn:???:
de een vind het goed en de ander weer niet

voor die prijsklasse kan je hele mooie (veelzijdige) ibanezjes kopen of als je wilt een squiertje.

en die overstijgen merken als richwood en stagg wel dik.

ccc
5 april 2009, 13:01
Stagg is eigenlijk typisch Belgisch, ziet er mooi uit maar trekt op geen kl...ten.

J-sus Rulez
5 april 2009, 13:03
Stagg is eigenlijk typisch Belgisch, ziet er mooi uit maar trekt op geen kl...ten.

dan lijkt het ook wel sterk op jullie bier hoor...

Guitar GoD
5 april 2009, 13:03
ik vind stagg niet eens mooi, krijg er maar een slappe van.

Tho
5 april 2009, 13:04
dan lijkt het ook wel sterk op jullie bier hoor...

hahaha, touché! Ik snap hem overigens niet CCC...

ccc
5 april 2009, 13:09
hahaha, touché! Ik snap hem overigens niet CCC...

Het moederbedrijf dat Stagg laat maken is Belgisch.


http://www.emdmusic.com/index.php?formChange=true&fc_country=WO&fc_lang=nl&fc_type=customer&fc_login=&tab=who&section=

http://www.staggmusic.com/aboutus/aboutus_index.php?langue=uk

pueblo
5 april 2009, 13:23
Het moederbedrijf dat Stagg laat maken is Belgisch.


http://www.emdmusic.com/index.php?formChange=true&fc_country=WO&fc_lang=nl&fc_type=customer&fc_login=&tab=who&section=

http://www.staggmusic.com/aboutus/aboutus_index.php?langue=uk
damn, wist ik niet, ik dacht dat het uit Duitsland kwam

macwilliams
5 april 2009, 15:11
damn, wist ik niet, ik dacht dat het uit Duitsland kwam
Hahaha

Nee hoor "the Germans" hebben Heke vertrieb gmbh al.
Die maken die h&k gitaren al die trouwens niks te maken hebben met Hughes&kettner of Heckler&Koch.

ccc
5 april 2009, 16:33
dan lijkt het ook wel sterk op jullie bier hoor...



Ons bier is zowat het enige waar ik trots op ben in België.
Mijn grootvader was dan ook brouwer.

LaurentB
5 april 2009, 17:24
Ons bier is zowat het enige waar ik trots op ben in België.
Mijn grootvader was dan ook brouwer, en een familielid brouwt nog altijd (de dolle brouwers ).

Nou, ik vind jullie complete Horeca wel iets om trots op te zijn. België is, net als Italië, een land waar je moeite moet doen om slecht te eten. En bovendien hebben ze in België een fantastisch absurd gevoel voor humor.

Tho
5 april 2009, 17:25
Nou, ik vind jullie complete Horeca wel iets om trots op te zijn. België is, net als Italië, een land waar je moeite moet doen om slecht te eten. En bovendien hebben ze in België een fantastisch absurd gevoel voor humor.

Het verschilt, net als in Nederland vrijwel per dorp. Sowieso per regio. Ik kan het weten, ik ben een halfbloedje.


En nu back on topic

Bolder
5 april 2009, 17:27
Wat is het Belgische woord voor bier ook alweer!?

bert k
5 april 2009, 17:30
Ga dit maar in Off Topic doen. Ik tel al twee pagina's met onzin.

rockablues
5 april 2009, 17:58
First post dus ik zal jullie even een gitaar-relevante introductie geven.

Ik heb zelf een stagg lp 'black beauty' model. Om precies te zijn, deze:

http://www.staggmusic.com/products/products_detail.php?langue=uk&oneid=503

waarom?: Ik vind/vond dat model van Gibson echt heel mooi en was eigenlijk een beetje onder de veronderstelling dat ik, via e-bay trouwens, een Gibson of op zn minst een epiphone aan de haak had geslagen voor 300 euries. Het verschil tussen houtsoortnm, pick-ups, necks wist ik niet. Ik had ook niemand in mijn omgeving die gitaar speelde, ik wou gewoon beginnen met het spelen van elektrische gitaar.

Ik moet zeggen dat ik nooit echt het gevoel had dat deze gitaar echt troep was. Ik kwam er wel achter dat hij best gammel in elkaar gezet was omdat er veel schroeven niet goed vast zaten. ik heb de gitaar nu ongeveer 3 jaar en speel er pas de laatste 6 maanden vrij serieus op en ik begin nu toch te merken dat de gitaar hier en daar toch wat tekort komt.

Ik ben al vrij lang op internet aan het kijken naar een vervanger maar ik wil het nu wel goed doen. Ik ben er eigenlijk best wel uit over wat ik wil;

Een mooie oude strat in sunburst met lindy fralin vhs of rocketfire 60s

http://www.rocketfireguitars.com/Quickstart/ImageLib/54_Two_Tone_Ruben.jpg

en een tele in cherryburst met gewoon de stock pickups.

http://i8.ebayimg.com/07/i/001/3e/3e/2ade_1.JPG


Maar ik heb wel een klein probleempje, ik vind de neck van de stagg veels te breed voor mijn handen. Ik weet dus niet wat voor neck het beste bij mij past, Is er vanuit de link te zien wat voor neck de stagg heeft?

artnaz
5 april 2009, 18:16
Hoe weet je nou dat je Lindy Fralin of Rocketfire wilt? Ik zou echt niet teveel op geluidssamples op internet afgaan, probeer zo veel mogelijk te testen. Nou is dat met pickups vaak lastig, maar dan blijft "trial and error" over. Maar om steevast te zeggen "ik wil die" zou ik niet doen. Bovendien beperk je je keuze daar ook nog eens (overbodig) veel mee.

Wat de neckbreedte betreft, ik denk dat je neckdikte bedoelt? Algemeen genomen zijn de Strats en Tele's wel wat dunner dan de Les Pauls.

Maar ik zou als ik jou was meer in de winkels gaan testen en een eigen mening/smaak ontwikkelen, zonder ervaring via internet dingen kopen is niet heel handig.

rockablues
5 april 2009, 19:48
Hoe weet je nou dat je Lindy Fralin of Rocketfire wilt? Ik zou echt niet teveel op geluidssamples op internet afgaan, probeer zo veel mogelijk te testen. Nou is dat met pickups vaak lastig, maar dan blijft "trial and error" over. Maar om steevast te zeggen "ik wil die" zou ik niet doen. Bovendien beperk je je keuze daar ook nog eens (overbodig) veel mee.

Wat de neckbreedte betreft, ik denk dat je neckdikte bedoelt? Algemeen genomen zijn de Strats en Tele's wel wat dunner dan de Les Pauls.

Maar ik zou als ik jou was meer in de winkels gaan testen en een eigen mening/smaak ontwikkelen, zonder ervaring via internet dingen kopen is niet heel handig.

Ik bedoel inderdaad nekdikte ja en dan ook wat voor soort hals het is v, u, c. Wat mij aanspreek in de RF's of LF is dat vintage geluid. ik ga nu wel op internetsamples en reviews af natuurlijk maar ik ken zo geen winkels/mensen die een gitaar met deze pickups hebben staan die ik even kan testen. Het is wel zo dat ik er echt veel goeds over heb gelezen/gehoord via youtube en andere fora. op deze manier heb ik eigenlijk ook heel veel pickups afgekeurd.

titzenpitzer
5 april 2009, 20:32
Stagg is eigenlijk typisch Belgisch, ziet er mooi uit maar trekt op geen kl...ten.

edit* excuses, off topic

Ben zelf op een Stagg begonnen: niets verkeerd mee hoor. Het zijn zeker geen goede gitaren, maar als je volhoudt/verderspeelt kan je altijd voor een beter gitaartje sparen.

Blend
5 april 2009, 20:38
dan lijkt het ook wel sterk op jullie bier hoor...

:seriousf: 1-0!

hansies
6 april 2009, 08:17
Stagg is eigenlijk typisch Belgisch, ziet er mooi uit maar trekt op geen kl...ten.

Zoals de politiekers aldaar

Pirate
6 april 2009, 16:38
maar om te beginnen met Egitaar is het dan slim om een stagg/richwood te nemen of niet?

Robdop
6 april 2009, 16:45
je kan beter met andere merken beginnen als:
london city
ibanez
squier
ephiphone

vergeet ik nog wat??

Mr_Moustache
6 april 2009, 16:54
gewoon wat doorsparen voor wat beters (epiphone, squier, london city); dat betaalt zich altijd uit.

Als je ermee doorgaat, dan heb je goed spul waar je langer mee verder kan.

Als je na drie maanden zegt dit is niks voor mij, kan je ze gewoon nog voor een goede prijs verkopen.

RS-Rik
6 april 2009, 17:21
Haal n squier affinity strat of tele en laat mn bij een winkel afstellen.. (kost +- 35 euro)

Dan heb je echt een hele puike beginnersgitaar

Robdop
6 april 2009, 17:26
Haal n squier affinity strat of tele en laat mn bij een winkel afstellen.. (kost +- 35 euro)

Dan heb je echt een hele puike beginnersgitaar

dit ben ik zoo niet met je eens:hippie:

spaar dan nog maar effe door en koop een ibanez sa of een lc comet:ok:

lodi
6 april 2009, 17:30
koop een ibanez ARX320 als je ze nog vindt,kost zo'n 420 eur. niet te duur? iedere euro waard? heb de mijne stomweg verkocht ( was m'n reserve! ) heb er al spijt van

frekie
6 april 2009, 20:06
Richwood KAN goed zijn maar dan nog moet je meteen de hele electronica eruit slopen. Voor het geld dan nog nix mis mee maar voor iets meer heb je London City, onverslaanbaar goed onder de 500 euro op Strat/Tele gebied.

Voor een Les Paul zou ik zeggen: 2 humbuckers/vaste brug/gelijmde nek, zet je niet vast op exact dat LP model. Dan heb je Cort, Schecter, weer London City, Vintage, Michael Kelly, Ibanez.

Robdop
6 april 2009, 20:24
Richwood KAN goed zijn maar dan nog moet je meteen de hele electronica eruit slopen. Voor het geld dan nog nix mis mee maar voor iets meer heb je London City, onverslaanbaar goed onder de 500 euro op Strat/Tele gebied.

Voor een Les Paul zou ik zeggen: 2 humbuckers/vaste brug/gelijmde nek, zet je niet vast op exact dat LP model. Dan heb je Cort, Schecter, weer London City, Vintage, Michael Kelly, Ibanez.

en voor de sjiekere flame top strats kom je ook bij ibanez uit..
sorry dat ik zo ibanez spam, maar ik vind het toch wel ondervertegenwoordigt.
vooral als je ziet wat voor topjes sommige goedkope ibanezjes hebben:crazyhappy:

titzenpitzer
6 april 2009, 21:35
Richwood KAN goed zijn maar dan nog moet je meteen de hele electronica eruit slopen. Voor het geld dan nog nix mis mee maar voor iets meer heb je London City, onverslaanbaar goed onder de 500 euro op Strat/Tele gebied.

Voor een Les Paul zou ik zeggen: 2 humbuckers/vaste brug/gelijmde nek, zet je niet vast op exact dat LP model. Dan heb je Cort, Schecter, weer London City, Vintage, Michael Kelly, Ibanez.

Pfff altijd dat electronica-uitslopen-gelul. Alsof een beginner zoveel let op de 'tone' en zo...je moet gewoon zien dat de gitaar goed in de hand ligt, dat ze er ook wat mooi uitziet, dat de frets bv niet te hard uitsteken, ... zodat de motivatie groot blijft om verder te spelen want dat is in de begindagen een van de belangrijkere dingen dan.....een mooi geluidje.

edit: dju om toch maar een productieve bijdrage te wagen: yamaha pacifia!

Robdop
6 april 2009, 21:40
Pfff altijd dat electronica-uitslopen-gelul. Alsof een beginner zoveel let op de 'tone' en zo...je moet gewoon zien dat de gitaar goed in de hand ligt, dat ze er ook wat mooi uitziet, dat de frets bv niet te hard uitsteken, ... zodat de motivatie groot blijft om verder te spelen want dat is in de begindagen een van de belangrijkere dingen dan.....een mooi geluidje.

dit is zoo waar..
maar het scheelt geld als je meteen een gitaar koopt met een goede toon.
ik moest mijn eerste gitaar weg doen omdat hij kut speelde, maar ooo wat mis ik die maple hals:makeup:

wietse
6 april 2009, 21:53
vooral als je ziet wat voor topjes sommige goedkope ibanezjes hebben:crazyhappy:

fotoflame of als je geluk hebt heel dun fineer, net zoals alle chinese cheapo's zoals stagg e.d, niks bijzonders hoor.

vuur
6 april 2009, 21:53
edit: dju om toch maar een productieve bijdrage te wagen: yamaha pacifia!

inderdaad een goede gitaar en vrij goedkoop te vinden: hier het topmodel van de pacifica-reeks : http://www.2dehands.be/yamaha-pacifica-812-v-57878407.html?qq=pacifica

Neen, hij is niet van mij, noch van iemand die ik ken. Lijkt me alleen een goede gitaar voor het geld. Beter dan de stagg inderdaad (ook al ben ik zelf een Belg ;) )

Robdop
6 april 2009, 22:52
fotoflame of als je geluk hebt heel dun fineer, net zoals alle chinese cheapo's zoals stagg e.d, niks bijzonders hoor.

foto flame?? wat moet ik me daarbij voorstellen??
tja het is heel dun fineer(bij mij) maar ik vind het meer classy dan een flatblack gitaar.

die pacifica's vind ik zelf niets, de 2 waar ik op heb gespeeld speelde zwaar en ik vond zelfs een squier affinity lekkerder spelen.(hoewel dat model waar ik laatst op speelde echt lekker speelde)

wietse
7 april 2009, 05:48
foto flame?? wat moet ik me daarbij voorstellen??
tja het is heel dun fineer(bij mij) maar ik vind het meer classy dan een flatblack gitaar.

die pacifica's vind ik zelf niets, de 2 waar ik op heb gespeeld speelde zwaar en ik vond zelfs een squier affinity lekkerder spelen.(hoewel dat model waar ik laatst op speelde echt lekker speelde)

wat de naam zegt, een foto van een hele mooie top die onder de blanke lak is geplakt.
dus een papieren top.
en bespeelbaarheid van een gitaar maak je en breek je met een goede afstelling, iemand die goed gitaren kan afstellen laat zelfs een stagg aanvoelen als een veel duurdere gitaar.

frekie
7 april 2009, 11:00
Moet je wel goed fretwerk hebben Wietse, anders blijf je aan het afstellen :soinnocent:

Valt me wel eens op: de meeste Chinese gitaren hebben van die dunne fretjes en dan ook nog van vrij zacht fretdraad. Een beginner heeft nog geen goede techniek en gaat dus "knijpen". Als ie dat 2 a 3 jaar fanatiek heeft gedaan dan is ie door zijn fretjes heen. Een gitaar refretten is vakwerk dat doet een beginner niet.

stratie
7 april 2009, 12:07
Haal n squier affinity strat of tele en laat mn bij een winkel afstellen.. (kost +- 35 euro)

Dan heb je echt een hele puike beginnersgitaar


dat valt nog best tegen hoor:soinnocent:

Mijn persoonlijke ervaring is dat je beter kan kijken voor een London City ofzo.

hansies
7 april 2009, 12:12
Moet je wel goed fretwerk hebben Wietse, anders blijf je aan het afstellen :soinnocent:

Valt me wel eens op: de meeste Chinese gitaren hebben van die dunne fretjes en dan ook nog van vrij zacht fretdraad. Een beginner heeft nog geen goede techniek en gaat dus "knijpen". Als ie dat 2 a 3 jaar fanatiek heeft gedaan dan is ie door zijn fretjes heen. Een gitaar refretten is vakwerk dat doet een beginner niet.

ik heb een japanse strat squier reeds meer dan 20 jaar en het fretwerk is nog in zéér goede staat, de squiers van nu zijn waarschijnlijk met minder goed fretmateriaal uitgerust.
greetz,

Hansies

guitarkid
10 april 2009, 17:31
ik heb een japanse strat squier reeds meer dan 20 jaar en het fretwerk is nog in zéér goede staat, de squiers van nu zijn waarschijnlijk met minder goed fretmateriaal uitgerust.
greetz,

Hansies

Laten we dan ook even stellen dat de meeste van de huidige Squiers dan ook verrekte weinig van doen hebben met die van 20 jaar geleden....
Overigens vind ik de Classic Vibe etc. geen gekke gitaren.

Gr. C.

Sandro411
14 juli 2009, 13:06
mijn eerste gitaar was een Cort G250
net ietsjes duurder als de goedkoopste series maar ik vind het een erg goeie gitaar vergeleken met sommige andere rond die prijs, is licht en speelt best soepel

Daan_B
14 juli 2009, 13:18
Wat is er zo slecht aan stagg en richwood???

Het hout.
De afwerking.
De electronica.
En de hardware..

muziekschuur
14 juli 2009, 13:58
Hoi,

Ik heb een aantal jaren geleden op een vintage Gibson Black Beauty gespeeld. En ik heb een Stagg Black Beauty. Hij speelt prima en is goed afgewerkt. En hij doorstaat de vergelijking met de legende van toen prima. De elementen zijn ietsje minder dan de originele Paffs die ik in mijn Ibanez Roadster II heb geplaatst, maar toch vind ik het een lekker soundje.

Wel moest ik de gitaar afstellen toen hij binnenkwam. (spannen van de nektruss).

Orbis
14 juli 2009, 14:02
Ik speelde laatst op een Stagg van een jaar oud. De snaren, die er toen een maand of twee op zaten waren aan de onderkant gewoon ranzig van de lak die het fretboard had losgelaten. De hele snaren zaten vol met 'lakvelletjes', bij wijze van spreken. Bovendien voelde je gelijk al aan het gewicht dat het echt geen fatsoenlijk hout was.

Nicks
14 juli 2009, 14:13
Ik speelde laatst op een Stagg van een jaar oud. De snaren, die er toen een maand of twee op zaten waren aan de onderkant gewoon ranzig van de lak die het fretboard had losgelaten. De hele snaren zaten vol met 'lakvelletjes', bij wijze van spreken. Bovendien voelde je gelijk al aan het gewicht dat het echt geen fatsoenlijk hout was.

als het echt van je fretboard afkwam en niet van je frets dan mag je op zo'n moment gewoon een gitaar zonder probleem inruilen, het product is immers een fabrieksfout. Wat het hout betreft, hoe kan je dat anders verwachten van een budget merk? Lijkt me overigens eerder dat je gewoon een multiplex plank in handen hebt gehad, waar niets mis mee hoeft te zijn maar je hebt duidelijk gewoon een fout model in handen.

Stagg heeft een heel hoog uitvalpercentage omdat er gewoon weinig tot geen kwaliteitscontrole is. Ik denk dat mensen die al aardig wat aan een gitaar kunnen sleutelen een Stagg gitaar tot een prima hanteerbaar gitaartje kunnen maken...Alleen als je al zover bent is het niet echt het waard om zoveel tijd in zo weinig geld te steken, dan liever iets mooiers.

Thundermane
14 juli 2009, 14:20
Heb helaas geen intensief ervaring met stagg en richwood, maar ik koop ze maar niet op gevoel, daarnaast vind ik ze sowieso niet echt mooi.
Cort had ik het zelfde gevoel bij, maar heb mij laten vertellen dat Cort wel degelijk goede gitaren heeft.

bagheera
14 juli 2009, 14:29
Hoi,

Ik heb een aantal jaren geleden op een vintage Gibson Black Beauty gespeeld. En ik heb een Stagg Black Beauty. Hij speelt prima en is goed afgewerkt. En hij doorstaat de vergelijking met de legende van toen prima. De elementen zijn ietsje minder dan de originele Paffs die ik in mijn Ibanez Roadster II heb geplaatst, maar toch vind ik het een lekker soundje.

Wel moest ik de gitaar afstellen toen hij binnenkwam. (spannen van de nektruss).

de ervaring die ik heb met stagg was dat het pijn deed aan men vingers, van sommige gitaren wil ik geloven dat ze even goed zijn als gibson maar van stagg niet.
Noem mij maar koppig of noem mij realist.
Stagg is er ook niet mee bezig even goed te zijn als gibson

TIMBER
15 juli 2009, 08:14
Met goed afstellen en het vervangen van de voornaamste elektronica en hardware kun je van de meeste crap gitaren nog wel heel aardige planken maken. Zelf heb ik dat met een Animal en een Dimavery gedaan puur omdat ze wel lekker speelden. Maar het moge duidelijk zijn die elektronica en hardware niet gratis zijn dus het is beter om gelijk wat meer budget voor je gitaar uit te trekken. En ach dat afstellen.. dat moet ik zo af en toe ook met mijn Gibsons daar ontkom je niet aan. Voordeel bij zo’n crap plank is dan wel weer dat je er weinig aan kunt verklooien en dus snel leert..;)

snaarplukker
15 juli 2009, 09:11
de ervaring die ik heb met stagg was dat het pijn deed aan men vingers, van sommige gitaren wil ik geloven dat ze even goed zijn als gibson maar van stagg niet.
Noem mij maar koppig of noem mij realist.
Stagg is er ook niet mee bezig even goed te zijn als gibson
Dat komt omdat je waarschijnlijk met een Stagg bent begonnen met leren gitaar spelen. Als je op een Gibson was begonnen dan had je nu die zelfde ervaring gehad met een Gibson.;)

humbucker
15 juli 2009, 11:25
Dat komt omdat je waarschijnlijk met een Stagg bent begonnen met leren gitaar spelen. Als je op een Gibson was begonnen dan had je nu die zelfde ervaring gehad met een Gibson.;)

waarschijnlijk niet :)

Orbis
15 juli 2009, 11:42
Dat komt omdat je waarschijnlijk met een Stagg bent begonnen met leren gitaar spelen. Als je op een Gibson was begonnen dan had je nu die zelfde ervaring gehad met een Gibson.;)

Zelfs iemand die precies nul ervaring heeft met gitaren kan nog het kwaliteitsverschil tussen een Stagg en een Gibson zien, lijkt me. Je voelt aan werkelijk alles van een Stagg dat het rommel is, of je er nu op leert spelen of als je hem na jaren van oefening beetpakt.

richwoodplayer
15 juli 2009, 12:14
niks mis met de (goeie) richwoods:stop:

Nicks
15 juli 2009, 13:12
http://www.staggmusic.com/aboutus/aboutus_index.php?langue=uk

Established in1995, we are a brand dedicated to bringing high quality musical instruments and accessories to musicians of all types, at the most attractive prices.

All our instruments are handmade from designs created by our team of specialists at our global HQ in Belgium.

Our full range of instruments covers everything from brass and woodwind, guitars and bass, drums and pro audio, not to mention all the necessary accessories.

Our instruments are available all over the the world through our extensive distribution network. You will always be able to find a dealer near you!

We are constantly changing and evolving our product line to bring you, the musician, the widest choice and the best quality we can provide. Don’t forget to bookmark this site and come back to check on us regularily!

Als stagg zegt dat ze hoogwaardige, handgemaakte instrumenten afleveren dan geloven we ze daar toch wel in?:chicken:

Thundermane
15 juli 2009, 13:23
Dat vind ik zo prachtig he, wanneer een bedrijf hun producten als high quality prijst.

muziekschuur
15 juli 2009, 13:25
Ik heb een paar Stagg gitaren (black beauty en een western met electronica erin), een handgemaakte acoustische gitaar uit zagreb, een Dean Q edge 6 snaar (bas), een Ibanez Roadster II met Gibson PAFF's erin en een precision kloon.

Aan al die gitaren heb ik afstelwerk verricht. Mijn Black Beauty weegt genoeg en is van echt (mahony achtig) hout. Het lakwerk is fantastisch en het was niet de goedkoopste. (ongeveer 300-400 euro incl. koffer).

Ik ben er tevreden mee. Al mijn Stagg gitaren hebben een ovaal STAGG metalen logo in de kop gefreesd. Is dit de eerste serie?

Kim Wilson
15 juli 2009, 13:33
Ik heb Stagg totaal een keer of 4 het voordeel van de twijfel gegeven, mezelf afgevraagd of het echt zo erg is als dat men op het forum zegt. Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat Stagg echt speelgoed is. Meer niet. Als je serieus gitaar wil gaan spelen, moet je Stagg absoluut uit je hoofd zetten. Ga dan lekker op zoek naar een London City o.i.d., dan heb je een gitaar waar je eventueel ook nog een keer een podium mee op kunt. Een Stagg is niet podiumwaardig. Je betaalt voor speelgoed, en je krijgt ook speelgoed.

TIMBER
15 juli 2009, 13:48
Ken er anders genoeg die er mee het podium op stappen,
Maar of dit nu waardig is...;)

nickofzo
15 juli 2009, 13:55
agja.. er bestaat altijd nog iets als Behringer


met als motto: "het kan altijd erger"

Bram+
15 juli 2009, 15:34
Ken er anders genoeg die er mee het podium op stappen,
Maar of dit nu waardig is...;)
Dat geeft dus KW dus aan: Nee. Je kunt er wel het podium mee op gaan, maar het zijn geen podiumwaardige gitaren. Vergelijk: ik ben niet luchtwaardig. Ik kan wel van een flat springen in de hoop dat ik een stukje kan vliegen, maar het is maar de vraag of dat een goede afloop gaat hebben.

Ik vermoed dat de 'betrouwbaarheid' van de hardware en elektronica de zwakke punten zijn van dit soort gitaren. Je kunt er dus wel leuk voor een keertje een kwartiertje/halfuurtje mee volspelen tijdens een optreden in een jeugdcentrum in de buurt, maar als je echt meerdere optredens in de maand doet, ga je al snel tegen problemen aanlopen/klinkt het gewoon niet goed.

Kim Wilson
15 juli 2009, 15:43
Elektronica weet ik niet eens. Zo ver ben ik nooit gekomen. Bij het oppakken voelt het al niet goed aan. Het voelt gewoon aan als een speelgoedgitaar, zijn beroerd afgewerkt en er is nauwelijks op te spelen. Ik heb al die vier keren niet de energie erin gestoken om hem in te pluggen. Het voelt zo kut aan dat ik hem niet eens hoef te horen over een amp.

TIMBER
15 juli 2009, 15:45
Niet doen.. gaat hoogstwaarschijnlijk heel erg piepen.. de laatste Stagg die ik tegen kwam kon ik door de elementen zingen.

Kim Wilson
15 juli 2009, 15:50
Ghehe, een Stagg SM57 stratophone. :D

TIMBER
15 juli 2009, 15:51
All In One.. en dat voor die prijs..;)

titzenpitzer
15 juli 2009, 18:05
(als er beginnende gitaristen zijn die dit lezen; don't bother. Als je écht niet zoveel geld hebt, koop een stagg. Het was mijn eerste elektrische gitaar en als beginnend gitarist kon het me geen moer schelen welk hout er werd gebruikt, hoe de electronica-kwaliteit was, ...een gevorderd gitarist gaat NATUURLIJK geen stagg kopen, maar merk wel op hoe graag ze het merk de grond inboren, met als gevolg dat onschuldige lezertjes volledig gebrainwashed naar de winkel gaan om een mexicaanse fender strat "omdat ze die nog kunnen verkopen indien gitaarspelen niets voor hun is". Wat een belachelijke kutreden om voor een bepaalde gitaar te gaan)

Tim..
15 juli 2009, 19:47
(als er beginnende gitaristen zijn die dit lezen; don't bother. Als je écht niet zoveel geld hebt, koop een stagg. Het was mijn eerste elektrische gitaar en als beginnend gitarist kon het me geen moer schelen welk hout er werd gebruikt, hoe de electronica-kwaliteit was, ...een gevorderd gitarist gaat NATUURLIJK geen stagg kopen, maar merk wel op hoe graag ze het merk de grond inboren, met als gevolg dat onschuldige lezertjes volledig gebrainwashed naar de winkel gaan om een mexicaanse fender strat "omdat ze die nog kunnen verkopen indien gitaarspelen niets voor hun is". Wat een belachelijke kutreden om voor een bepaalde gitaar te gaan)

+1
(en dit geldt natuurlijk ook voor een richwood, als je net begint met spelen, gewoon kopen dat ding!)

Git Aar
15 juli 2009, 20:19
Heb nu heel wat klassiek gitaren in handen gehad onder de 100 euro.
Stagg is echt niet minder ofzo.. De 500 serie hebben ze overal liggen, ook in de betere winkels.

wietse
15 juli 2009, 20:22
+1
(en dit geldt natuurlijk ook voor een richwood, als je net begint met spelen, gewoon kopen dat ding!)

als je net begint kan je voor hetzelfde geld wel veel beter kopen.
en als je een gitaar koopt die niet lekker speelt of er steeds wat aan stuk is dat bemoedigt niet echt.
veel stoppen er dan snel weer mee.
maaar zoals ik wel vaker heb gezegd kwa akoestische en basgitaren is stagg prima, niks mis mee, maar bij electrische gitaren laten ze een steekje vallen.

munkie
15 juli 2009, 20:27
En als je geen afschrijving wilt: 2dehands kopen. Er is al vrij veel aanbod op MP. Na de bouwvak gaat de krediet crisis echt toeslaan :rockon:

Kid
15 juli 2009, 20:37
Ik denk dat als je er eenmaal één in je handen hebt gehad, dat jezelf wel door hebt dat het nou niet kwalitatief helemaal geweldig is.. Voor het geld dat je ervoor betaald zijn er gewoon veel betere gitaren op de markt. En je kan je geld maar één keer uitgeven, dus zou ik dat zelf niet daar aan uitgeven. Natuurlijk zijn er nog slechtere gitaren, maar vooral Stagg wordt gewoon afgeraden, omdat er gewoon teveel slecht afgewerkte gitaren tussen zitten..

Tim..
15 juli 2009, 20:44
als je net begint kan je voor hetzelfde geld wel veel beter kopen.
en als je een gitaar koopt die niet lekker speelt of er steeds wat aan stuk is dat bemoedigt niet echt.
veel stoppen er dan snel weer mee.
maaar zoals ik wel vaker heb gezegd kwa akoestische en basgitaren is stagg prima, niks mis mee, maar bij electrische gitaren laten ze een steekje vallen.

Ja daar heb je gelijk in, maar mijn eigen ervaring (richwood) is gewoon dat het voor de prijs een vrij goed instrument is. Kan natuurlijk dat het een uitschieter is, daar heb ik geen ervaring mee.:)
Maar ik denk dat als je de kans krijgt om iemand die een beetje verstand ervan heeft mee naar de winkel te nemen, dat je best een aardige richwood (of eventueel stagg) mee kan nemen. (om mee te beginnen dan)

macwilliams
15 juli 2009, 20:46
http://i257.photobucket.com/albums/hh237/max1m1n0666/Gitaren/DSC06426.jpg

Deze is van mij geweest, heeft mij overtuigd dat het niet alleen crap was.
Moest alleen maar weg omdat het geen LP was.

TIMBER
15 juli 2009, 22:28
(als er beginnende gitaristen zijn die dit lezen; don't bother. Als je écht niet zoveel geld hebt, koop een stagg.


Ok sorry voor het gek aansteken, tis idd een aardige plank om er achter te komen of je gitaar spelen leuk vind. Maar als je dat idd vind dan moet je razendsnel over op een andere plank en dan is het vaak zonde dat je eerste plank amper nog inruilwaarde heeft. Nogmaals zelf heb ik eens een Animal en een Dimavery geüpgrade naar hele aardige planken maar halen het lang niet bij mijn goedkoopste Gibson terwijl het kostenplaatje van deze planken plus geüpgrade elektronica en hardware toch aardig in de buurt van diezelfde Gibson komt. Alles wat ik probeer te zeggen is dat goedkoop al snel duurkoop is. Een niet al te dure plank met behoud van een goede inruilwaarde is ook niet zo’n gek idee om mee te beginnen. Kost iets meer maar als je het niet leuk vind of het lukt niet zie je in elk geval nog wat van je geld terug.

titzenpitzer
15 juli 2009, 22:36
Ik had naast stagg natuurlijk ook richwood en zo moeten vermelden, excuses!

Highway49
15 juli 2009, 23:03
Ik heb een Richwoord Les Paul imitatie gehad (nouja, heb m nogsteeds, maar slechts als backup gitaar met optredens)

Ik moet zeggen dat ik er weinig mis mee vond, het was niet eens mn eerste gitaar. Daarvoor had ik al eens een Squire, en een Ibanez. Ibanez is niet mijn ding, maar dat is puur persoonlijk, de gitaartjes zelf lijkt me weinig mis mee.

Het zou goed kunnen zijn dat je het met Richwood moet treffen, misschien had ik dan inderdaad geluk. Voor 200 euro was het een prima gitaartje.

Stagg daarentegen, heb ik minder goede ervaring mee (ook niet heel veel). Maar heb een Ovation imitatie gekocht, in het tijdperk dat ik nog nauwelijks kon spelen, en niet eens wist wat Ovation was. Mijn grootste ergernis aan dat ding was de intonatie. Barré akkoorden vanaf de 5e fret begonnen zowaar al vals te klinken. Een gitaarbouwer zei dat de enige optie was een bepaald merk/type snaren erop, dat hielp iets maar het bleef bagger. De klank zat ook weinig in, maar dan moet ik erbij zeggen dat dat sowieso een heel ander verhaal is met zo'n kunststof klankkast.

TIMBER
15 juli 2009, 23:08
Hoor wel redelijke dingen over Richwood maar zou als beginner toch gaan voor een Squire, Epiphone of Ibanez. Al was het alleen maar om de inruilwaarde.

Ennuh H49.. had nog een vraagje in je Recording Topic staan..;)

Highway49
15 juli 2009, 23:12
Sh#t nog steeds die deur of niet?!

Morgen ga ik er oefenen met de band, damnnn hoop dak het niet vergeet.

Misschien maar ff een timer op mn telefoon zetten met een herinnering :)

Srry dude !

Edit:


Hoor wel redelijke dingen over Richwood maar zou als beginner toch gaan voor een Squire, Epiphone of Ibanez. Al was het alleen maar om de inruilwaarde.

Heb je helemaal gelijk in. Ook ik denk dat een beginner best op een Stagg zou kunnen starten, maar niet als er voor net zoveel centen iets anders te koop is. Het is al vaker gezegd, maar ben ik het ook mee eens.

bagheera
16 juli 2009, 01:39
Dat komt omdat je waarschijnlijk met een Stagg bent begonnen met leren gitaar spelen. Als je op een Gibson was begonnen dan had je nu die zelfde ervaring gehad met een Gibson.;)

Neen hoor, die stagg heb ik vast gepakt toen ik al een jaartje of 2 speelde ik had dus wel al wat ervaring in men vingers ( niet veel maar toch )

het lag aan de gitaar punt.
En een gibson dat voelt iedereen gewoon meteen.
Dat speelt zaaalig.

Met richwood had ik wel betere ervaringen, goede gitaartjes konden zeker mee met epiphone zonder twijfel

TIMBER
16 juli 2009, 07:36
Sh#t nog steeds die deur of niet?!


Yep.. gewoon even luisteren of het een geluidslek is en wellicht een paar fotootjes..!!

Neals
16 juli 2009, 12:50
Stagg/Richwood kan je best kopen. Je moet alleen zelf de QA afhandelen, want dat zit helaas niet inbegrepen bij dit soort merken. 10 proberen, en tot de conclusie komen dat 1 van die batch misschien nog de moeite waard is.

Dit geld in mindere maten ook voor Fender/Gibson, waarbij je exemplarisch veel moet gaan proberen.

TIMBER
16 juli 2009, 13:13
Ik vind dat elke gitaar die je koopt je moet uitproberen of het wat is en of hij je ligt qua spel en geluid. Maar neemt niet weg dat je daarbij gelijk wel zaken mee kunt nemen als toekomst perspectief en waarde behoud van je investering.

nickofzo
17 juli 2009, 01:14
ik speel hiero op de richwood van men pa .. op een kleine kustom versterkertje(transistor)

http://www.youtube.com/watch?v=KUhMSf6d68s&feature=channel

opzich klinkt en speelt ie redelijk.. alleen als je met gain gaat spelen dan mis je toch wel wat hoog en laag.. vergeleken met mijn gibson.. verder speelt ie best soepel (excuses voor het rommelige gitaarspel daro op het filmpje)