PDA

View Full Version : Paar Stratvraagjes



Moonchild
20 maart 2003, 00:27
Is de American Hotrodded Texas Special Stratocaster de enige USA strat die ook in de Ash body versie te krijgen? (de Sienna Sunburst versie volgens http://www.fender.com)

Hoe herken ik het in een winkel of de body Ash of Alder is? Zijn er tussen deze twee soorten hout ook karakteristieke geluidsverschillen waar ik op moet letten, om ze dus uitelkaar te houden? (hoe klinkt het hout dus?)
En ook nog wat over het fretboard, wat voor verschillen in geluid kan ik verwachten tussen de vier combinaties van maple/rosewood hals met ash/alder body?

nog even voor degenen die meer thuis zijn in de nederlandse benamingen van het hout:
Ash=Essen
Alder=Elzen
Rosewood=Pallisander
Maple=Esdoorn

7th heaven
20 maart 2003, 10:23
gewicht en vragen aan de verkoper

7th heaven
20 maart 2003, 10:24
palsander klinkt warmer dan maple

Jeee
20 maart 2003, 11:32
Ash klinkt veel helderder dan Alder. En een Maple fretboard klinkt over het algemeen helderder dan een rosewood. Logischerwijze : voor het warmste geluid alder body + rosewood FB, voor het helderste geluid Ash Body en Maple FB.
De geluidsverschillen zijn wel niet zo héél uitgesproken, misschien merk je zelfs 't verschil amper tussen een maple en een rosewood hals. Qua geluid, bedoel ik dan, qua uitzich moet het echt wel lukken. :smile:
Ook qua uitzicht kan je normaal wel zien welk materiaal de body is. Ash heeft een meer uitgesproken "grain" dan Alder.

http://www.fender.com/new_repository/fender_guitars/images/0100202_xl.jpg

Die grain is heel mooi, en typisch voor Ash. Daarom dat de meeste natuurlijke finishes (zoals die sienna sunburst of ook de 2-tone sunburst denk ik) een Ash body hebben. Bij Alder heb je die "grain" veel minder.

Op http://www.gouldguitars.com/Woods/Bodies/bodies.html staat nog wat info over ash en alder.

Electrical Storm
20 maart 2003, 13:02
Maple is stugger (grotere dichtheid) en laat daardoor trillingen met een hoge frequentie en een lage amplitude beter door dan rosewood hout. Een maple toets klinkt dus iets penetranter en feller vergeleken met een pallisander...

Qtron
20 maart 2003, 15:34
ik heb een 57 ri strat met ash body. de reissues komen normaal gesproken in alder, maar voor de transparante kleuren zoals white blond wordt ash gebrukt. volgens mij gewoon voor het uiterlijk / tekening in het hout.

ik heb de alder en de ash versie allebei uitgeprobeerd, en ik vond deze iets vetter klinken. maar goed dit kan ook liggen aan afstelling van elementen andere snaren etc.

het verscchil is niet enorm groot. volgens mij kun je het beste gewoon even luisteren wat je het meest aanspreekt.

Moonchild
20 maart 2003, 17:00
Thx voor de reacties mensen!

Ik heb gelezen dat de Ash bodies als het ware meer "plop" in het geluid hebben, ik heb wel een idee wat ze daarmee bedoelen, een vriend van mij heeft een Japanse Fender Paisley (de roze, gebouw in begin jaren 80 volgens mij, dus een originele misschien?) en die heeft wel een ploppig geluid als het ware. Weet iemand of die paisley tele een ash body heeft?



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Moonchild op 2003-03-20 17:00 ]</font>

sash
20 maart 2003, 17:14
Nee die Tele's zijn gewoon alder. Elke Fender is alder behalve de naturel en vintage blonde gekleurden en op wat uitzonderingen na.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: sash op 2003-03-20 17:17 ]</font>

Moonchild
20 maart 2003, 22:31
ok, ik kan er dus vanuit gaan dat het Fender Strat geluid wat ik zo heb leren kennen toch wel uit de alder body strats komt?
Hendrix, SRV etc, allemaal alder?

PeArLjAm
21 maart 2003, 13:31
Op 2003-03-20 22:31, schreef Moonchild:
ok, ik kan er dus vanuit gaan dat het Fender Strat geluid wat ik zo heb leren kennen toch wel uit de alder body strats komt?
Hendrix, SRV etc, allemaal alder?


hendrix en srv wel ja, maar of ze nou op een ash of alder body spelen, kun je toch niet horen hoor...