PDA

View Full Version : Legendarisch gitaarstuff



Kingfisher
5 april 2009, 01:14
In samurai zwaarden heb je Hattori Hanzo
In schilderijen heb je van Gogh
Bij eieren heb je Fabergé

Wat is zijn zo de Van Gogh's en Picasso's in de gitaarwereld, dingen die zo zeldzaam zijn dat ze een fortuin waard zijn, die mythisch zijn?

De '59 Gibson
De Pre-CBS fender
Fender Twin Blackface
Klassieke gitaren: ?
Folk gitaar:?
Versterkers:?

Pepe
5 april 2009, 01:26
In samurai zwaarden heb je Hattori Hanzo
In schilderijen heb je van Gogh
Bij eieren heb je Fabergé

Wat is zijn zo de Van Gogh's en Picasso's in de gitaarwereld, dingen die zo zeldzaam zijn dat ze een fortuin waard zijn, die mythisch zijn?

De '59 Gibson
De Pre-CBS fender
Fender Twin Blackface
Klassieke gitaren: ?
Folk gitaar:?
Versterkers:?

Hanzo maakte zwaarden? Je bedoelt de Hanzo uit de Kill Bill film? Dat is een film karakter, dat is niet echt.

GeofJackon
5 april 2009, 01:30
Inderdaad. Katana's worden trouwens niet door een iemand afgewerkt.

Mafia66
5 april 2009, 01:50
Hanzo maakte zwaarden? Je bedoelt de Hanzo uit de Kill Bill film? Dat is een film karakter, dat is niet echt.

Ik las ergens dat hij wel degelijk heeft bestaan...?

rijsberman
5 april 2009, 02:11
Je hebt mensen die het staal maken, mensen die het selecteren op hardheid en smeden, je hebt mensen die, door 'm met klei te bakken, dat golfpatroontje in de zijkant krijgen (en verschillende hardheden in het staal) en meesterslijpers. En dan nog iemand die er een handvat en schede bij maakt. Het rozetje zal ook wel weer door de meesterrozettenmaker gedaan worden...

Een katana is teamwork.

En overrated. In een documentaire op Discovery hebben ze het productieproces eens gevolgd, om af te sluiten (na veel poeha) met een vergelijking met Europese zwaarden, zoals het Engelse broadsword en Italiaanse sabels. Bleken even goed. Hup snel de aftiteling eroverheen, voordat iemand het opvalt.... Komt bij dat een goed getrainde degen- of sabelschermer best gewaagd is aan een samoerai. Ah well....

Blijft natuurlijk wel het meest charismatische wapen, die katana, ook vergeleken met de koele, bijna saaie doelmatigheid van de Europese tegenhangers. Dat zijn in vergelijking een beetje C1000 wapens. Geen fratsen.

Mafia66
5 april 2009, 02:24
Je mensen die het staal maken, mensen die het selecteren op hardheid en smeden, je hebt mensen die er door 'm met klei te bakken dat golfpatroontje in de zijkant krijgen (en verschillende hardheden in het staal) en meesterslijpers. En dan nog iemand die er een handvat en schede bij maakt. Het rozetje zal ook wel weer door de meesterrozettenmaker gedaan worden...

Een katana is teamwork.

En overrated. In een documentaire op discovery hebben ze het productieproces eens gevolgd, om af te sluiten (na veel poeha) met een vergelijking met Europese zwaarden, zoals het Engelse broadsword en Italiaanse sabels. Bleken evengoed. Hup snel de aftiteling eroverheen, voordat iemand het opvalt.... Komt bij dat een goed getrainde degen- of sabelschermer een samoerai best gewaagd is aan een samoerai. Ah well....

Blijft natuurlijk wel het meest charismatische wapen, die katana, ook vergeleken met de koele, bijna saaie doelmatigheid van de Europese tegenhangers. Dat zijn in vergelijking een beetje C1000 wapens. Geen fratsen.

teuring heey, kan het nog beter verwoord worden?

Les Paul R8
5 april 2009, 07:58
On topic....

Niet alleen de 59 Les Paul, maar alle bursts van 1958-1960
PRS pre factory (1985-1990) Met name de eerste 500 worden prijzen van rond de 10000 euro voor betaald
Marshall Plexi's van voor 1970
Oude Bluesbreakers
Dumble amps

Pepe
5 april 2009, 09:38
Ik las ergens dat hij wel degelijk heeft bestaan...?

Jazeker, een legendarische strijder. Maar zwaarden maken ho maar.

ijzerbroot1
5 april 2009, 10:03
Was toevallig gisterenavond een docu over op TV (discovery of national geographic, wil ik even afwezen). Daar vergeleken ze een traditioneel gesmede Katana met een zelfde zwaard gemaakt door een hedendaagse metaalwerker. Dan zie je dat die Japanse Katana wordt gemaakt door oude bebrilde japannertjes die vreselijk moeilijk lopen te doen en het geheel omringen met de meest uitbundige regels en prevelementen. En ze doen er ook nog eens monumentaal lang over om zo'n ding te fabriceren. Over naar de moderne mens: die pakte een staaf hoogwaardig ijzer zo uit het rek, ramt dat ding in vorm onder een pneumatische hamer, slijpt hem en klaar is Kees (of Jim in dit geval). Volgt de test.
Een zwaardmeester of althans een volwassen man gekleed in een middeleeuwse jurk gaat staan hakken met beide zwaarden. De Japanse Katana was beter afgewerkt waardoor het snijvlak en de rest van de kling minder weerstand gaven en dus beter sneden. De hedendaagse versie presteerde een fractie minder op dat gebied. Echter, op het gebied van flexibiliteit en hardheid van het staal won de moderne versie.

Nou kan je zeggen dat die Japanners zich vreselijk uitsloven voor niks, maar ik denk dat het ook heel veel te maken heeft met de mythe die rond de Katana hangt, zeg maar 'Mojo".


Een beetje het gegeven dat men hier toch meer geilt op een USA customshop Fendert in vergelijking met een Mexicaan, ook al zou de laatstgenoemde beter spelen.

Wicked Willy
5 april 2009, 10:08
Het gaat natuurlijk om de vergelijking....Hanzo zwaarden met gitaar relikwieën.......maar goed dat snapt iedereen inmiddels wel denk ik....

On topic: Martin uit de jaren '30, D'angelico New Yorker...

kenx
5 april 2009, 10:27
Jongens toch,

Gaan jullie blijven zijken over die zwaarden en dergelijke van in de eerste post:???::makeup:

De ts vraagt wel degelijk iets anders hoor...

Pepe
5 april 2009, 10:57
Just having some fun. http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif

EvertC
5 april 2009, 11:26
Gitaren:
de gitaren van Pensa-Suhr (bekend dankzij Mark Knopfler)
gretsch white penguin (de originele)

(voor-)Versterkers:
Bogner Fish

Mr.Fingers
5 april 2009, 11:27
Fender Broadkasters (dus van voor dat Gretsch Fender dwong om de naam te veranderen naar wat uiteindelijk telecaster werd)
Rickenbacker 4002 (zijn er echt niet veel van).

wietse
5 april 2009, 11:29
oude wandre's, en dan vooral de schaarse gitaren van dit merk die door picasso zelf van hun kleurtjes zijn voorzien.
naar er beweerd wordt, voor de italiaanse gitaren verzamelaars toch wel de heilige gralen van de wandre's samen met de scarabeo.

olaftheholy
5 april 2009, 11:47
versterkers van die vetzak,al genoemd op pag.1

ik heb gehoord dat hij een amp biast door zachtjes tegen de eindbuizen te fluisteren...:supercool:


Gitaren van Dick Smith!

Guitar GoD
5 april 2009, 12:15
jose ramirez voor de klassieke gitaren

Joost_79
5 april 2009, 12:46
Gibson Moderne uit jaren '50

Zusje van de Explorer en Flying V, in jaren '50 alleen paar prototypes gemaakt is wel ergens begin jaren '80 een reissue geweest.

Oh en Clapton's "Blackie" Stratocaster, is ooit verkocht voor $1 miljoen.

Mufftin
5 april 2009, 12:54
ik zeg foto's erbij... scheelt heel wat google werk ;)

Kingfisher
5 april 2009, 13:41
Dankzij de POwaaah of the internet weet ik nu meer over katana's dan over gitaarparafenelia :ok: Maar nu dus graag OT, pls?

Ik bedoel dus niet een gitaar die speciaal is omdat er een speciale gitarist op gespeeld heeft (Blackie, Lucille,..), maar echt wel instrumenten, versterkers, plectrums, pedalen die door hun unieke makers of samenstelling een mythische status gekregen hebben.

Oh, nog eentje: de Ibanez Tubescreamer 808

Kingfisher
5 april 2009, 13:44
Van mijn strat ken ik het verhaal: CBS koopt de boel en gaat kosten besparen, het betere swamp ash bestaat niet meer, dus pre-1960 strats zijn speciaal.

Maar waarom zijn de volgende objecten speciaal?
Marshall Plexi
Martin uit de jaren '30

Daan_B
5 april 2009, 14:59
'58 Korina Explorers en V's.

koentjo
5 april 2009, 15:13
Dankzij de POwaaah of the internet weet ik nu meer over katana's dan over gitaarparafenelia :ok: Maar nu dus graag OT, pls?

Ik bedoel dus niet een gitaar die speciaal is omdat er een speciale gitarist op gespeeld heeft (Blackie, Lucille,..), maar echt wel instrumenten, versterkers, plectrums, pedalen die door hun unieke makers of samenstelling een mythische status gekregen hebben.

Oh, nog eentje: de Ibanez Tubescreamer 808

the pick of destiny natuurlijk!

Thomash
5 april 2009, 16:38
Ik denk inderdaad dat de Vintage Gretsch White Penguins één van de meest waardevolle gitaren zijn. Of dat het ook een van de legandarische maakt weet ik niet, je ziet ze maar zelden.

Heb gelezen dat er maar een stuk of 100 zijn gemaakt (van 1955 tot 1962 ofzo)

Luke-wannabe
5 april 2009, 17:38
Dumble is inderdaad vrij legendarisch.

hole
5 april 2009, 17:56
Custom Audio Electronics 3+ preamp









rent weg en gaat schuilen

groovieguitarguus
5 april 2009, 21:09
Nu eerst maar eens een afbeelding... De Peter Green Les Paul, die een jaar of 30 in het bezit van Gary Moore is geweest. Dit is 'Ongeveer' het verhaal.
Peter Green heeft des tijds de Les Paul aan Gary Moore voor circa 150 pond verkocht... (slik). Peter Green was onder de indruk van Gary, nog ten tijde van Thin Lizzy. In de jaren '90 heeft de Les Paul nog een flinke klapper gemaakt toen de auto, waarin Gary en nog iemand zat, was betrokken bij een auto ongeluk. De Les Paul lag achterin de auto die total loss is geraakt.
De hals van de Les Paul lag behoorlijk in puin. Echter de boel is weer goed gerestaureerd. Om financiële middelen beschikbaar te krijgen voor zijn scheiding is de Les Paul verkocht voor circa 1,5 tot 2 miljoen euro!!! (dit zijn echter gissingen, omdat het echte bedrag nooit bekend is geworden).
En dat te denken dat je een Les Paul met een lichte Neckcrack aan de staatstenen niet kwijraakt... ;-)

http://a574.ac-images.myspacecdn.com/images01/72/l_90ef95b818384f03371958a4641bfaed.jpg

http://www.lilypix.com/photos/data/d58072be2820e8682c0a27c0518e805e/2882_p58255.jpg

artnaz
5 april 2009, 21:12
En die rare snuiter is de koper?

Arjan12
5 april 2009, 21:26
En die rare snuiter is de koper?

Da's Gary Moore, dat zie je toch zo!

hole
5 april 2009, 21:39
Hij lijkt op die gitarist die ' inviel' bij TOTO tijdens hun 25 jaar toer.

Edit: Tony Spinner

http://farm1.static.flickr.com/5/8531642_e8f94ffa8c.jpg?v=0

Ash ketchum
5 april 2009, 21:50
Oh, nog eentje: de Ibanez Tubescreamer 808

Dan kan je een begin 70's Big Muff ook wel meerekenen, populair bij zowel gitaristen als bassisten.

groovieguitarguus
5 april 2009, 21:56
Denk zeker niet dat het de koper is.... En het is zeker niet Tony Spinner.
Volgens mij is het een beursbezoeker die de gitaar even mocht vasthouden, of een medewerker van het bedrijf dat de gitaar verkoopt.

golanhall
6 april 2009, 09:48
Net als in de schilderkunst is het de artiest die legendarisch is en niet zozeer het instrument.

Iemand die niet in de kunstwereld zit weet nu ook eenmaal niet welk merk penselen dat Van Gogh gebruikte, met marterhaar, eekhoorn of varkenshaar.

beruk
6 april 2009, 10:03
Ik zeg: Gibson L5. Dit is de headstock van eentje uitje 1928....

Dit is de link, is geen jpeg o.i.d
http://home-and-garden.webshots.com/photo/2794973850091314673rTyZDK

groovieguitarguus
7 april 2009, 19:41
Net als in de schilderkunst is het de artiest die legendarisch is en niet zozeer het instrument.


De gitaar van Peter Green / Gary Moore komt ook het het legendarische jaar 1959. Een 'onbekend' fraai exemplaar levert al 350.000 dollar op.
Dus de gitaar zelf zeker is ook legendarisch!!!
Zie ook deze exemplaren....

http://rfrocks.com/guitars/1%201959%20Les%20Paul%20Burst.jpg

http://www.jmarr.com/johnny-marr/images/uploads/1959-Gibson-Les-Paul.jpg

sjaak1990
7 april 2009, 19:46
Dat is me een berg duiten zeg. Wordt natuurlijk alleen maar meer waard maar ik zou er niet op durven spelen... Eigenlijk niet leuk maar maar wel mooi natuurlijk. Een gitaar moet inderdaad legendarisch zijn om zoveel waard te worden :)