PDA

View Full Version : ok hoe zit dat nu met die geluidssterkte van een lampenversterker?



tompie
4 april 2009, 20:32
ik ben van plan een lampenversterker te kopen. nu raadde men mij aan om qua geluidssterkte minstens een '30' te nemen. minder dan 30 zou te weinig geluidssterkte geven voor een optreden in een middelgrote zaal. ik heb de versterker ook nodig in ons repetitiekot. nu lees ik ergens anders echter dat zelfs een 15 al heel veel geluidssterkte geeft... hoe zit dat nou? zijn die verschillen groot of klein? want ik heb geen zin om een lampenversterker van 40 te kopen als ik al voldoende heb aan 15 ofzo... het scheelt immers ook een pak duiten...

Bolder
4 april 2009, 20:38
Ik neem aan dat je over BUIZEN, WATTAGE en GELD praat, maar 40 watt versterker gaat nou eenmaal harder, en komt soms beter uit. Alhoewel een 15 watt buizenamp ook al lekker hard gaat en je zit lekker die buizen op der flikker te geven.

Dus qua geluidsterkte is een 15 watt gewoon goed.

Ferraririk
4 april 2009, 20:39
30 wat? 30 smurfen?

Edit: telaat

sjaak1990
4 april 2009, 20:46
Kijk niet alleen naar het aantal watts. Als je clean wilt spelen dan blijft een 85 watt fender vele malen langer clean dan een 100 watt Marshall bijvoorbeeld.
Een 85 en een 100?

Mitch
4 april 2009, 20:58
Hier is al erg veel over geschreven. Zoek eens op volume, vermogen (of wattage). Het hangt er vanaf of je amp hard genoeg moet om zonder uitversterking mee op te treden in een kroeg (dan moet -ie juist redelijk hard kunnen) of dat je wordt uitversterkt (dan moet -ie liever niet te hard), of je juist erg clean wil blijven of niet, etc. etc.
En dan hangt het niet alleen van het vermogen af, maar ook van het circuit, de voicing van de amp (een scherper klinkende amp zal makelijker door de mix komen), het hangt ook af van de speakers (de ene speaker heeft meer rendement dan de ander), de smanstelling en het totaalgeluid van je band, volume van je drummer etc. etc.

zjanke
4 april 2009, 20:58
Ik neem aan dat je over BUIZEN, WATTAGE en GELD praat, maar 40 watt versterker gaat nou eenmaal harder, en komt soms beter uit. Alhoewel een 15 watt buizenamp ook al lekker hard gaat en je zit lekker die buizen op der flikker te geven.

Dus qua geluidsterkte is een 15 watt gewoon goed.

In belgie hebben ze het over lampen, wij duiden versterkers aan in vermogen ;)

Er is veel info te vinden over de vermogens die je nodig hebt, een en ander is afhankelijk van de ruimtes waar je speelt en hoeveel oversturing je gebruikt. Soms kiezen mensen voor 100 watt om superclean te spelen en de scheur uit een pedaal te halen, soms is minder vermogen beter om de versterker zelf eerder te laten oversturen.

Loop eens een muziekwinkel binnen en zet wat versterkers naast elkaar en hoor het verschil zelf. De ene 50 watter lijkt minder hard te gaan dan de andere en soms is er zelfs een heel groot exemplarisch verschil. Vorige week de Marshall van Zoon van Piet gehoord en dat ding gaat op 2 dus gewoon echt loei- en loeihard.

Mijn 2x12 20 watter gaat zeker zo hard als de 1x12 40 watter van de andere gitarist in mijn band. Domweg roepen dat je minimaal 30 watt nodig hebt slaat nergens op.

kenx
4 april 2009, 21:20
Ik neem aan dat je over BUIZEN, WATTAGE en GELD praat, maar 40 watt versterker gaat nou eenmaal harder, en komt soms beter uit. Alhoewel een 15 watt buizenamp ook al lekker hard gaat en je zit lekker die buizen op der flikker te geven.

Dus qua geluidsterkte is een 15 watt gewoon goed.

Buizen is hetzelfde als lampen, en wordt even vaak gezegd, en is even correct. Dus niet zeiken...


15 watt lampen moet voldoende zijn voor repetities en kleine optredens. Meestal bij middelgrote optredens is een PA aanwezig, en kan het geluid versterkt worden.

bass blom
4 april 2009, 21:27
mijn 30 wat lampenkastje (delta blues) stond bij oefenen van de week op 1
(en hij kan tot 10) :crazyhappy:

Ferraririk
4 april 2009, 21:30
niet eens tot 11? dat valt me dan weer tegen hoor, eerst dat slagplaatje, en nu dit

olaftheholy
4 april 2009, 21:31
mijn 30 wat lampenkastje (delta blues) stond bij oefenen van de week op 1
(en hij kan tot 10) :crazyhappy:

niet waar eikel,ze gaan tot 12 !!!:cheerup:

bass blom
4 april 2009, 21:37
niet waar eikel,ze gaan tot 12 !!!:cheerup:

LOL ja joh? oeps :D
heb ik toch die ene foto die ik er van maakte nooit goed bestudeerd :supercool:

Mitch
4 april 2009, 21:51
De inhoudsloze onderonsjes mogen in Off Topic blijven

Lenweë Míriel
4 april 2009, 23:44
Eigenlijk valt er niet echt iets zinnigs over te zeggen.

De geluids sterkte hangt van zoveel andere dingen nog af dat alleen het vermogen er niet heel veel over zegt.
Ook het aantal speakers wat je gebruikt kan invloed geven op de geluidssterkte die je ervaart. Zo zal een 2*12 harder over komen als een 1*12.
Als je clean wil blijven zo ik wel boven de 30 watt gaan zitten. Maar als je een vette scheur uit de versterker wil halen kan zelf 15 watt al volstaan.

Dus als je een andere versterker zoekt zou ik in het begin eerst kijken naar het geluid dat je zoekt en dan gewoon kijken welke versterkers daar aan voldoen. Dan kan je door te testen wel achter halen welke de juiste toon bij het juiste volume heeft. Want eigenlijk gaat iedere versterker tussen de 5 en ∞ Watt hard genoeg alleen de ene blijft langer clean dan de andere. En ook het clean blijven heeft meer met het ontwerp van de versterker dan het vermogen te maken.

Kaboemba
5 april 2009, 09:03
mijn 30 wat lampenkastje (delta blues) stond bij oefenen van de week op 1
(en hij kan tot 10) :crazyhappy:

Wauwwwwwwwwwwww, zo dat doet je goed.
Onze gitarist heeft en 85 watt transistorbak die scheurt op 0,5 al de vullingen uit je kunstgebit.
Dat ding gaat zo asociaal hard.

sjaak1990
5 april 2009, 12:41
Wauwwwwwwwwwwww, zo dat doet je goed.
Onze gitarist heeft en 85 watt transistorbak die scheurt op 0,5 al de vullingen uit je kunstgebit.
Dat ding gaat zo asociaal hard.

Zeker een Fender dan? In een oefenruimte gebruikte ik een fender 212fm en die zat op 3 al op het maximum volume daarna veranderde er haast niets, het maximum volume was niet zo hoog, het leek alleen alsof hij hard kon door die gekke volumeknop.

AART
5 april 2009, 12:47
Het hangt erg van je muziekstijl en de omgeving af waarin je speelt.

15 tot 30 Watt is qua volume vaak ruim genoeg voor wat dan ook. Het is echter niet altijd handig om op het maximum van de amp te spelen als je een harde cleansound zoekt (low wattage amps breken vaak vroeg op) of als je veel laag en druk in je sound wil (zoals bij metal ed, een grotere eindtrap levert vaak meer druk en/of laag).

sjaak1990
5 april 2009, 13:28
Het hangt erg van je muziekstijl en de omgeving af waarin je speelt.

15 tot 30 Watt is qua volume vaak ruim genoeg voor wat dan ook. Het is echter niet altijd handig om op het maximum van de amp te spelen als je een harde cleansound zoekt (low wattage amps breken vaak vroeg op) of als je veel laag en druk in je sound wil (zoals bij metal ed, een grotere eindtrap levert vaak meer druk en/of laag).

Mooi beknopt gezegd!
Helemaal juist over de cleansound en de eindtrap!

guitarnijboer
5 april 2009, 15:40
Tja, het is een beetje een hype aan het worden om versterkertjes te kopen met weinig vermogen omdat dit hard genoeg zou zijn. Daarnaast lijkt er ook een vast geloof te zijn dat iedere buizenversterker het lekkerst zou scheuren als ie voluit staat. Dit laatste is natuurlijk volstrekt onwaar.

Natuurlijk is het zo dat een 15 watt buizenversterkertje op vol net dat geluid kan geven wat je zoekt en heel hard lijkt te klinken, maar je levert in op dynamiek en moet het vooral hebben van mid en hoge frequenties. Natuurlijk kan dat wat schreeuwende geluid heerlijk zijn voor een blues sound, maar iets anders zit er dan ook al snel niet meer in.

15 watt is echt onvoldoende om in een gemiddelde kroeg een vol geluid te produceren, zeker als even wat anders wilt dan het over de top schreeuw geluid. Zelfs met 25 Watt is het al erg lastig om met een clean geluid hoorbaar te zijn over de drums, bas, zang en natuurlijk de aanwezige mensen.

De grote van de zaal en acoustiek, de hoeveelheid aanwezige mensen, de stijl van muziek die je speelt etc. spelen daarbij natuurlijk allemaal een grote rol.

Vergelijk het bijvoorbeel met licht. Als je in het donker over de snelweg rijdt kunnen de koplampen van tegenliggers je soms verblinden en lijken die erg fel. Overdag heb je daar met dezelfde koplampen en dezelfde lichtopbrengst geen last van. Zo is het ook met geluid. Een klein yoko radiotje van 0,2 watt kan keihard klinken in een rustige ruimte, maar zet je je stereo zachtjes aan dan hoor je het ding niet meer. De beleving van geluidssterkte is erg subjectief. Het zijn dan ook met name slaapkamermuziekanten denk ik die zweren bij die kleine versterkertjes.

Dan het uitversterken als het toch harder moet: Dit is in een kroeg met een relatief klein setje best te doen, maar probeer niet in grote zalen, waar veel (vertraagd) indirect geluid terug komt op te podium of op (grote) buitenpodia te spelen, want dan ben je met 15 Watt echt doodongelukkig. Je wordt volledig overstemd door de PA. En vergeet de monitor want als ie het al doet komt er vaak alleen bagger uit, zeker voor gitaar.

En dan nog... Veel of weinig vermogen heeft ook niet altijd met harder of zachter te maken. In kleine ruimten maakt ook de acoustiek van de zaal dat een kleine versterker toch vol kan klinken. Maar in een grotere ruimte of buiten ben je deze acoustiek kwijt en klinkt een lichtere versterker een heel stuk dunner. Het verschil tussen een 50 en een 100 Watt versterker is dan bijvoorbeeld ineens heel groot. Niet zozeer qua volume maar wel als het gaat om een stevig geluid met ballen.

Dus kortom: 30 Watt minimaal lijkt mij een erg goed advies.

Orpheo
5 april 2009, 16:00
en toch scheelt het echt weinig in db's, 15/30 of 50/100 watt. zelfs 15/100 of 30/50 watt maakt al weinig uit. het scheetl 3 db's, maar wel in een dusdanig spectrum dat je makkelijkh oort, en dat maakt het dat je sommige dingen door de bandmix bij een gig makkelijker/harder hoort/ervaart bij een hoger wattage.

ik heb gemerkt dat mijn SE het lekkerst klinkt, juist niet voluit, maar op ongeveer 2/3 van de max. hij klinkt dan het lekkerst, meeste dynamiek, respons, meeste druk, oompf, en niet alleen maar eindbuisclipping wat het hele gebeuren een modderig gevoel geeft. heb ik wel meer met high gain amps. alles op 10 klinkt nergens naar.

r0etie
5 april 2009, 16:50
Heerlijk onderwerp,

Je raakt er maar niet over uitgepraat. hihi.

Je kunt een laag vermogen buizenversterker natuurlijk ook op een 4 x 12 cab aansluiten. En dan blijkt er ineens heel veel geluid te komen uit bijvoorbeeld 5 watt. Het leuke is namelijk dat 5 watt buizen de helft van het volume geeft in vergelijking met een 50 watt buizen versterker.

Kijk hier maar eens; http://www.amptone.com/g112.htm

Ikzelf ben zeer tervreden met mijn 40 watt. 90 % van de tijd dat ik er gigs mee doe heb ik er een thd hotplate of een weber minimass op aangesloten. Mijn geluidje zit rond 4-5 op de volumeknop, en 12 is max. De thd staat dan op -8 db, de weber staat dan op standje 2. En dat is dus behoorlijk geknepen. Toch ben ik blij dat ik die 40 watt in huis heb. Voor clean jazz bijvoorbeeld.

Het blijft een kwestie van smaak en ervaring volgens mij.

Paul.

Bolder
5 april 2009, 17:25
In belgie hebben ze het over lampen, wij duiden versterkers aan in vermogen ;)


Ja mar da wisk nie he!

zjanke
5 april 2009, 21:15
Tja, het is een beetje een hype aan het worden om versterkertjes te kopen met weinig vermogen omdat dit hard genoeg zou zijn. Daarnaast lijkt er ook een vast geloof te zijn dat iedere buizenversterker het lekkerst zou scheuren als ie voluit staat. Dit laatste is natuurlijk volstrekt onwaar. Klopt als een bus.



De beleving van geluidssterkte is erg subjectief. Het zijn dan ook met name slaapkamermuziekanten denk ik die zweren bij die kleine versterkertjes.
Nee joh, het zijn juist de mensen met 100 watters die hun gebrek aan speelkwaliteiten denken te kunnen compenseren met vermogen :D (kijk, een smilie!)


Dus kortom: 30 Watt minimaal lijkt mij een erg goed advies. Dus iedereen die met minder dan 30 watt speelt heeft per definitie een waardeloze kutversterker? :cheerup:

pasqual
5 april 2009, 22:29
Dus iedereen die met minder dan 30 watt speelt heeft per definitie een waardeloze kutversterker? :cheerup:

ik denk dat je het verhaal van guitarnijboer nog eens kalm moet nalezen en dan proberen te begrijpen voordat je zo'n antwoord geeft. dit heeft hij dus helemaal niet beweert. je trekt te snel conclusies.

groeten Pasqual.

zjanke
5 april 2009, 22:51
Ik ben volkomen kalm en begrijp zijn verhaal prima. Ik verwoord het misschien wat 'direct', maar dat komt omdat ik het niet helemaal eens ben met zijn verhaal. Als je mijn opmerking over het vergelijk tussen de versterkers in mijn band had gelezen snap je misschien ook waarom ;)

Gebaseerd op mijn eigen ervaringen heb ik een voorkeur voor wat minder vermogen, het past beter in de muziek die ik speel. (Ik speel geen strakke metal in volle stadions)
De bewering dat een monitor per definitie kut klinkt voor een gitaar zegt misschien iets over de monitoren die hij heeft gehoord (en ja, je bent wat dat betreft meestal afhankelijk van wat een geluidsman meebrengt), maar ook daar heb ik andere (en gelukkig betere) ervaringen. Ook overstemd worden door een PA op een buitenpodium heb ik nog niet meegemaakt, tekortkoming in mijn opvoeding misschien :crazyhappy:.

pasqual
5 april 2009, 23:09
oké, goed antwoord:) maar ik doelde op het feit dat je reageerde dat alle verstekers minder dan 30 watt dus kutversterkers zijn en dat had hij nou net niet beweerd. ik ken legio versterkers van 30 watt en minder die goed klinken maar met een 50 watter haal je ( in het algemeen!!! ) meer "ballen" als uit een 15 watter. dan heb ik het wel over gelijk gevoice-te amps. er zullen natuurlijk ook wel voorbeelden zijn die best meevallen.

groeten Pasqual.

zjanke
5 april 2009, 23:16
oké, goed antwoord:) maar ik doelde op het feit dat je reageerde dat alle verstekers minder dan 30 watt dus kutversterkers zijn en dat had hij nou net niet beweerd. ik ken legio versterkers van 30 watt en minder die goed klinken maar met een 50 watter haal je ( in het algemeen!!! ) meer "ballen" als uit een 15 watter. dan heb ik het wel over gelijk gevoice-te amps. er zullen natuurlijk ook wel voorbeelden zijn die best meevallen.

groeten Pasqual.

Je hebt natuurlijk gelijk, maar ik reageerde ook een beetje om een reactie uit te lokken. Het was niet helemaal serieus bedoeld, vandaar de :cheerup:

guitarkid
6 april 2009, 09:30
Ok...
Heb ik dus laatst opgetreden met mijn 5 watt Blackstar combootje met 2x12 V30 op een redelijk groot podium en een behoorlijke PA. Ik ging uit mijn dak, hoorde alles goed, had een heerlijk geluid en dus een geweldige avond...!
Blijkt dat dus eigenlijk helemaal niet te kunnen !!!:(
Shit, da's goed balen, zeg...... :)
Nou, dan mijn vier Marshalls en mijn 8 4x12 cabs maar weer ophalen.
K*T... Wou net mijn bus inruilen voor een Fiat 500.

Gr. C.

EuroCinema
6 april 2009, 10:14
Mijn amp is schakelbaar: 15 of 30 watt. Bij optredens (en wij spelen in niet zulke grote zalen, vaak zeg maar een flink cafe) is standje 15 te weinig om de boel clean te houden. Op de 30 watt stand hoef ik 'm eigenlijk nooit boven volume 3 te zetten, vaak wil de geluidsman 'm zo rond 2. We hebben het dan trouwens over een 2x12 combo.

HaroldA
6 april 2009, 10:31
Heb ik dus laatst opgetreden met mijn 5 watt Blackstar combootje met 2x12 V30 op een redelijk groot podium en een behoorlijke PA. ... Blijkt dat dus eigenlijk helemaal niet te kunnen !!!:(

Ik ben juist net van 50 watt naar 100 watt gegaan :rockon:

Met mijn 50 watt JMP 2204 kwam ik gewoon ballen te kort en als hij een keer wat harder moest (boven standje 3) dan draaide je "iets irritants" in het geluid, niet vol en dik meer, maar wat meer 'snerpend' en 'iel'.

Ik heb nu een 100 watt JMP 2203 en die blijft op ieder geluidsniveau vet, vol en duidelijk!

Per genre is volgens mij een soort van "ideaal wattage", en dikke rock tot metal heeft gewoon meer vermogen nodig. Niet voor de volume, want die haal je met een 15 watter ook wel, maar puur voor de druk en vetheid.

guitarnijboer
6 april 2009, 22:09
Ok...
Heb ik dus laatst opgetreden met mijn 5 watt Blackstar combootje met 2x12 V30 op een redelijk groot podium en een behoorlijke PA. Ik ging uit mijn dak, hoorde alles goed, had een heerlijk geluid en dus een geweldige avond...!
Blijkt dat dus eigenlijk helemaal niet te kunnen !!!:(
Shit, da's goed balen, zeg...... :)
Nou, dan mijn vier Marshalls en mijn 8 4x12 cabs maar weer ophalen.
K*T... Wou net mijn bus inruilen voor een Fiat 500.

Gr. C.

Tuurlijk jongen. Wat is volgens jou redelijk groot dan? De slaapkamer van je ouders? :seriousf: Sorry hoor, maar even serieus: Hier een fototje van afgelopen weekend, probeer dat maar eens met 5 Watt...

http://i181.photobucket.com/albums/x297/guitarnijboer/Brussel_040409_5.jpg

pasqual
6 april 2009, 22:19
wel grappig eigenlijk: al die marshall torens op de achtergrond en degene waar ie werkelijk over speelt staat rechts naast hem. heeft ie in ieder geval geen monitor nodig. mooie foto.

groeten Pasqual.

Negative K3 fan
6 april 2009, 22:52
met een van mijn bands oefenden we altijd in een schuurtje, best wel goed gedempt, akoestisch gezien en mijn +/- 8 watter hoefde niet eens voluit om mee te kunnen, clean was net te doen maar verder perfecte sound.

Nu is de oefenruimte verplaatst van de schuur naar een binnenruimte met veel galm waardoor de drums geweldig klinken, maar dat was niet de reden. Maar nu lijkt het alsof mijn amp wat tekort komt... Ik denk niet dat het zo is, maar mijn cleane gitaar valt weg als de drummer tekeer gaat, gelukkig gaat mijn gitaar pas clean als de drummer ook rustig aan doet.

Dus het ligt ook nog eens aan akoestiek!!

guitarnijboer
6 april 2009, 23:07
wel grappig eigenlijk: al die marshall torens op de achtergrond en degene waar ie werkelijk over speelt staat rechts naast hem. heeft ie in ieder geval geen monitor nodig. mooie foto.

groeten Pasqual.

Ik ben die andere, en mijn geluid komt gewoon van achter. De andere gitarist loopt wat meer over het podium en hoort dan niets als er geen speakers over dwars staan. Natuurlijk is het grootste deel van de kasten decor, net als in het echt :)

TimmU
6 april 2009, 23:22
Jeetje,wat een mooie zaal man.Lijkt me lijp om ooit ook eens zulke gigs te spelen!!!Super foto.

marter544
6 april 2009, 23:31
Shit dude, in welke band speel jij dan, Action in DC oid?

EuroCinema
7 april 2009, 09:59
Dus het ligt ook nog eens aan akoestiek!!

Ja, dat heeft enorme invloed. Ook op de klank natuurlijk. Ik had laatst een vloerkleed en een groot bankstel gekocht, en opeens was dat vervelende schelle hoog dat ik thuis altijd hoorde (waarvoor ik nota bene overwoog m'n elementen te vervangen) helemaal weg. :seriousf: Grote galmende hallen zijn wat dat betreft verschrikkelijk vervelend om te spelen, heel moeilijk om daar niet schel en iel te klinken.

On topic: mijn amp doet het perfect in zalen van formaat forse kroeg. Maar ik ben stiekem wel benieuwd hoe hard 30 watt blijkt te zijn als ik er van de zomer festivals mee ga doen. Met m'n rockbands vroeger had ik daarvoor toch wel wat zwaardere jongens (50-100 watt).

zjanke
7 april 2009, 16:53
Tuurlijk jongen. Wat is volgens jou redelijk groot dan? De slaapkamer van je ouders? :seriousf: Sorry hoor, maar even serieus: Hier een fototje van afgelopen weekend, probeer dat maar eens met 5 Watt...

http://i181.photobucket.com/albums/x297/guitarnijboer/Brussel_040409_5.jpg

Ziet er toch niet uit alsof je last hebt van geluidsmannen met dubieuze monitoren :D Heb je in deze set-up last van het geluid wat van de PA terug komt?

pasqual
7 april 2009, 23:42
Ik ben die andere, en mijn geluid komt gewoon van achter. De andere gitarist loopt wat meer over het podium en hoort dan niets als er geen speakers over dwars staan. Natuurlijk is het grootste deel van de kasten decor, net als in het echt :)

als dit ACtion in DC is, wat is er dan met de zanger zijn haar gebeurd? weddenschap verloren? ik heb jullie in februari nog gezien in Kerkrade ( rocktemple ) . of is dit weer een andere ACDC kloon?

groeten Pasqual.

Squier4ever
7 april 2009, 23:54
@ guitarnijboer: is dit in 013? zoja kicken zaal waar je (volgens mij) toch niet echt van slechte monitors/PA/geluidsmannen kunt spreken (purple group)

HaroldA
7 april 2009, 23:56
@ guitarnijboer: is dit in 013? zoja kicken zaal waar je (volgens mij) toch niet echt van slechte monitors/PA/geluidsmannen kunt spreken (purple group)

Ehm, ik heb anders al heel erg vaak echte prutsers daar aan het werk gezien...

En nee: het is niet in de 013. (het plaatje heet "Brussel_040409_5.jpg") ;)

Edit:
Het podium van 013 (grote zaal) is trouwens groter dan deze. Ik heb al het genoegen gehad om daar 2x op te staan, maar vind de kleine zaal leuker!

Squier4ever
8 april 2009, 00:06
hmm nja de enige keer dat in 013 was, was het geluid goed toeven daar, en PG wordt toch wel gezien als een van de beste PA-bedrijven van NL. over het algemeen ben ik toch wel erg te spreken van het geluid als er PG mensen achter de tafels staan.

guitarnijboer
8 april 2009, 22:40
Ziet er toch niet uit alsof je last hebt van geluidsmannen met dubieuze monitoren :D Heb je in deze set-up last van het geluid wat van de PA terug komt?

Heeft niets te maken met dubieuze spullen of geluidsmensen, dat was hier echt top voor elkaar. Monitoren goed, sidefills, maar goede geluidsmannan en spullen kunnen maar zoveel doen. Je moet ook gewoon je eigen shit voor elkaar hebben en met 5 watt op zo'n podium is gewoon echt belachelijk... die lui zien je aankomen! Je moet zorgen dat je eigen geluid staat. Ze zitten tijdens zo'n festifal met nul komma nul change over tijd echt niet te wachten op iemand die met een of ander prutsversterkertje aankomt en allerlei eisen gaat stellen aan gitaar zus en zo hard op de monitor en dat soort gelul. Ze zijn al druk genoeg alles binnen no time uit te miken, af te stellen, line checken etc.

Natuurlijk krijgen ze het, als het moet, best voor elkaar denk ik, maar reken er niet op dat ze er op staan te wachten en ik zou mezelf ook niet serieus kunnen nemen.

De foto is trouwens genomen in 'Halles de Schaerbeek', Brussel. Ik speel daar met mijn bandje uit Verviers en inderdaad....AC/DC.

PS. Ik heb echt veel gespeeld en van grote stacks tot digitale troep gebruikt en van hele grote festifals tot intieme gigs op de plee, maar gitaar uit een monitor klinkt nooit zoals uit een goede gitaarspeaker. Punt uit! Al is de geluidsman nog zo goed en de monitor bekleed met bladgoud: een tweeter in je snuffert terwijl je staat te scheuren is altijd KUT! Iemand die wat anders beweert is of doof of weet niet waar ie het over heeft! Dat is mijn mening.

zjanke
8 april 2009, 22:54
5 watt vindt ik ook wel erg weinig, dan moet je inderdaad goed je best gaan doen. Ik kreeg uit een eerdere post alleen het idee dat je nooit tevreden was over monitors en dat je last had van geluid wat terug kwam van de PA. Kon ik me aan de hand van deze foto niet zo veel bij voorstellen.

Spelen jullie ooit wat meer richting Eindhoven (Lommel is ook goed)? Beeld is goed, ik wil er ook wel een keer geluid bij hebben.

guitarnijboer
8 april 2009, 23:03
5 watt vindt ik ook wel erg weinig, dan moet je inderdaad goed je best gaan doen. Ik kreeg uit een eerdere post alleen het idee dat je nooit tevreden was over monitors en dat je last had van geluid wat terug kwam van de PA. Kon ik me aan de hand van deze foto niet zo veel bij voorstellen.

Spelen jullie ooit wat meer richting Eindhoven (Lommel is ook goed)? Beeld is goed, ik wil er ook wel een keer geluid bij hebben.

Zie mijn PS: Ik ben ook nooit tevreden over gitaargeluid uit een monitor en wil dit ook beslist niet. Dit heeft niets te maken met de kwaliteit van de geluidsman of het type monitor, maar een monitor geeft nooit de klank weer die uit mijn speakerkast komt. Een tweeter recht in je gezicht icm scheurgitaar is iets wat nooit werkt. Daarnaast kun je gewoon niet verwachten dat alles perfect werkt. Hoe goed de spullen en geluidsmensen ook zijn. Regel 1 is dat je nooit kunt vertrouwen op monitoren. De drummer van Van Halen had niet voor niets een 4 x 12 van z'n broertje schuin onder de snare drum staan. No matter what, zo hoorde hij altijd zijn broertje.

Ac/DC heeft bijvoorbeeld de kasten om en om geschakeld. Waar malcolm staat klinkt uit de bovenste rij speakerkasten hijzelf en de onderste zijn broertje. Aan de andere kant zijn de bovenste speakers voor Angus en de rij onderste kasten voor Malcolm. Kunnen ze elkaar altijd horen.

2 Mei spelen we in Eijsden, ligt een uurtje van Eindhoven. :blast:

guitarkid
14 april 2009, 13:28
Spelen jullie ooit wat meer richting Eindhoven (Lommel is ook goed)? Beeld is goed, ik wil er ook wel een keer geluid bij hebben.

Als je al die apparatuur in de richting Eindhoven richt hoor je het het ook wel.... :)




Ac/DC heeft bijvoorbeeld de kasten om en om geschakeld. Waar malcolm staat klinkt uit de bovenste rij speakerkasten hijzelf en de onderste zijn broertje. Aan de andere kant zijn de bovenste speakers voor Angus en de rij onderste kasten voor Malcolm. Kunnen ze elkaar altijd horen.


Gaaf, dat wist ik niet !!!


Gr. C.

guitarnijboer
14 april 2009, 15:16
Als je al die apparatuur in de richting Eindhoven richt hoor je het het ook wel.... :)

Gr. C.

Satisfaction guaranteed!!

guitarkid
14 april 2009, 15:28
Satisfaction guaranteed!!


Me dunkt..... :)

Gr. C

Harry
14 april 2009, 15:36
Ja mar da wisk nie he!

en wattage is ook geen woord, dus daar mag vermogen voor gebruikt worden.

Chris Winsemius
14 april 2009, 15:43
Wattage, Voltage, Ohmage, Amperage, Stroomage, etc. zijn gewoon NIEUWE woorden. Zelfs als technicus zijnde stoor ik me er niet aan, er staan zo veel dingen niet in de Dunne van Daelen....

;)

Harry
14 april 2009, 15:46
stroomage? Het moet echt niet gekker worden......


Ik zie het al voor me: kan ik een tientje van je lenen? Nee, mijn pecuniage is wat laag op het moment. :dontgeti:

guitarkid
14 april 2009, 16:08
Wattage, Voltage, Ohmage, Amperage, Stroomage, etc. zijn gewoon NIEUWE woorden. Zelfs als technicus zijnde stoor ik me er niet aan, er staan zo veel dingen niet in de Dunne van Daelen....

;)

Fromage...... ????? :)