PDA

View Full Version : Fineer



Blacksteen
4 april 2009, 20:24
Hoi, Gitaarnetters!

ik ben van plan om binnenkort (nou ja.. binnenkort...)
te beginnen aan een elektrisch solidbody Mandoline te beginnen.

nu heb ik alleen een aantal vragen over hoe ik
het fineer moet aanbrengen op de bovenkant van
de toekomstige mando, en of ik nog rekening moet
houden met bepaalde soorten fineer...

alvast bedankt!

Cocobolo
4 april 2009, 20:36
Hoi, Gitaarnetters!

ik ben van plan om binnenkort (nou ja.. binnenkort...)
te beginnen aan een elektrisch solidbody Mandoline te beginnen.

nu heb ik alleen een aantal vragen over hoe ik
het fineer moet aanbrengen op de bovenkant van
de toekomstige mando, en of ik nog rekening moet
houden met bepaalde soorten fineer...

alvast bedankt!

Ik weet eigenlijk niets van mandolines, is er iets speciaals aan die bovenkant dan? Als het een platte plank is, dan kun je de ondergrond insmeren met lijm, het fineer eroverheen, krant eroverheen, daarna kun je (voor de beste gelijkmatige druk) er een enkele laag katoen (van bijvoorbeeld een kapotgeknipt t-shirt) overheen leggen, daar gaat dan weer een grote plank (niet te dun) overheen en die plank ga je klemmen. De krant zorgt ervoor dat je plank of shirt er niet aan vast blijft plakken (eventuele krantresten kun je daarna met een schraapstaaltje verwijderen). Je hebt speciale lijm die langzaam droogt zodat je nog veel correctietijd hebt. Ik gebruik dat alleen als het grote oppervlaktes zijn (bijvoorbeeld een tafel), dat werkt lekker rustig. Oh ja, ik rol de lijm altijd uit met een verfroller (die ik daarna weggooi) zodat overal lijm zit en ook overal even dik.

Oh ja, eerst 1 keer droogoefenen voordat je begint (dan zie je dat je alles klaar hebt liggen). Scheelt een boel stress.

Blacksteen
4 april 2009, 20:42
Ik weet eigenlijk niets van mandolines, is er iets speciaals aan die bovenkant dan? Als het een platte plank is, dan kun je de ondergrond insmeren met lijm, het fineer eroverheen, krant eroverheen, daarna kun je (voor de beste gelijkmatige druk) er een enkele laag katoen (van bijvoorbeeld een kapotgeknipt t-shirt) overheen leggen, daar gaat dan weer een grote plank (niet te dun) overheen en die plank ga je klemmen. De krant zorgt ervoor dat je plank of shirt er niet aan vast blijft plakken (eventuele krantresten kun je daarna met een schraapstaaltje verwijderen). Je hebt speciale lijm die langzaam droogt zodat je nog veel correctietijd hebt. Ik gebruik dat alleen als het grote oppervlaktes zijn (bijvoorbeeld een tafel), dat werkt lekker rustig. Oh ja, ik rol de lijm altijd uit met een verfroller (die ik daarna weggooi) zodat overal lijm zit en ook overal even dik.

Oh ja, eerst 1 keer droogoefenen voordat je begint (dan zie je dat je alles klaar hebt liggen). Scheelt een boel stress.

nee er is niet zozeer wat mis met de bovenkant, maar het leek me een
stuk gaver om er aan de bovenkant een ander kleur/stuk hout te
hebben dan de zijkant en onderkant.

heel erg bedankt voor de Tips!

Cocobolo
4 april 2009, 22:26
nog even een aanvulling over het katoen voor drukverdeling : uiteraard even oppassen dat er geen (dikkere) naden in zitten, want dan gaat het niet goed, doe het dan maar zonder katoen.