PDA

View Full Version : Potmeter, Logaritmisch/lineair



koentjo
4 april 2009, 17:31
Hey,

Ik wilde laatst de tone-pot vervangen van mijn ibanez sz-320 omdat hij kraakt, ik keek even welk type het was, een alpha A500kΩ.
Op internet kan ik vinden dat dit een logaritmische pot is.
De andere 2 pots (2x volume) van de gitaar zijn beide alpha B500kΩ welke lineair zouden moeten zijn.
Het vreemde is dat over het algemeen lineaire potmeters voor tone worden gebruikt en logaritmische voor volume. Dus precies anders om als op mijn gitaar.

Ik ben nu van plan al de pots te vervangen, maar welke kan ik het best nemen voor volume en welke voor tone?
Ik merk bij het dichtdraaien van de volume pots altijd een heel groot verschil in volume bij de eerste stukje, de rest loopt dan maar langzaam terug.

alvast bedankt voor de reacties :)

hier het schema van de SZ:
http://www.ibanez.com/support/wiring/W04003W.gif

G.G.
4 april 2009, 17:37
A en B is niet overal hetzelfde voor wat betreft Log en Lin (er was een land, of landen waar het net omgekeerd is). Heel erg debiel.

Voor volume kan je het beste Log. nemen, voor tone Lin. Met een universeel meterje kan je makkelijk testen wat je in je handen hebt.

artnaz
4 april 2009, 17:40
Het "meest gangbare" vind ik ook het meest handig en logisch, maar als jij denkt dat je het op een andere manier handiger is kun je dat natuurlijk doen...

Anders bestel je één extra potmeter (2x log, 2x lin) en kun je beide opties proberen?

Heynis
4 april 2009, 17:50
Of je zet de potmeter halverwege, en meet of de waarde de helft is van de maximale weerstand van het ding. Als dat zo is, heb je een lineaire, anders niet. Houdt er rekening mee dat de meeste potmeters een redelijke afwijking kunnen hebben, dus meten op verschillende standen kan uitsluitsel geven als je het niet zeker weet.

koentjo
4 april 2009, 18:02
Of je zet de potmeter halverwege, en meet of de waarde de helft is van de maximale weerstand van het ding. Als dat zo is, heb je een lineaire, anders niet. Houdt er rekening mee dat de meeste potmeters een redelijke afwijking kunnen hebben, dus meten op verschillende standen kan uitsluitsel geven als je het niet zeker weet.

ja, dat zal het beste gaan.


Het "meest gangbare" vind ik ook het meest handig en logisch, maar als jij denkt dat je het op een andere manier handiger is kun je dat natuurlijk doen...

Anders bestel je één extra potmeter (2x log, 2x lin) en kun je beide opties proberen?

tsja, ik heb niet zo veel ervaring met verschillende potmeters, of althans niet bewust. ik zat er ook al over te denken om er inderdaad 2 om 2 te bestellen, zodat ik zelf even kan testen wat ik het best vind.


A en B is niet overal hetzelfde voor wat betreft Log en Lin (er was een land, of landen waar het net omgekeerd is). Heel erg debiel.

Voor volume kan je het beste Log. nemen, voor tone Lin. Met een universeel meterje kan je makkelijk testen wat je in je handen hebt.

dat is niet handig nee, multimeter erbij en testen maar dan.

bedankt voor de reacties, ze bevestigen mijn vermoedens :)

Chris Winsemius
4 april 2009, 19:24
Gebruik ajb wat voor jou het lekkerst werkt. Vreemd genoeg kom ik zelf meestal uit op LINs voor volume en LOGs voor tone bij Teles en Strats.....

artnaz
4 april 2009, 19:26
Ik gebruik ajb wat voor jou het lekkerst werkt.Is zijn mening zo belangrijk voor je ja? :D

Chris Winsemius
4 april 2009, 19:45
Is zijn mening zo belangrijk voor je ja? :D

Oeps, al aangepast.....

Fijn weekend Artnaz!

koentjo
4 april 2009, 23:09
Gebruik ajb wat voor jou het lekkerst werkt. Vreemd genoeg kom ik zelf meestal uit op LINs voor volume en LOGs voor tone bij Teles en Strats.....

k heb 2 om 2 besteld, binnenkort even tijd voor vrij maken. :)
tegen die tijd zal ik mijn bevindingen hier wel weer posten.

t was meer zo, dat ik erg verward was in eerste instantie, dus me af vroeg wat nou meest gebruikelijk is, en hoe het nou precies in mijn gitaar zit.