PDA

View Full Version : Simpel recorden.. Alsook met hoofdtelefoon spelen



Geoffrey
4 april 2009, 14:01
Van recorden en software weet ik dus helemaal niets af.
Ik heb dit subforum al wat doorzocht.. maar vond niets wat ik kon gebruiken.
Wat ik wel weet is dat ik een gitaar heb en een computer.

Momenteel speel ik thuis over een pocket pod met een hoofdtelefoon (vooral om niemand tot last te zijn).
Ik vraag me nu af of het mogelijk is om alles wat ik speel rechtstreeks te recorden via die pod. Het hoeft geen hoogwaardige kwaliteit te zijn, enkel dat ik mn rif en tempo kan horen en herkennen.

Omdat ik aan het uitkijken ben om zelf een pod te kopen (de pocket pod is in bruikleen) lijkt het me intressant om direct iets bruikbaars te kopen voor mij.
En hier zijn forumleden die er veel meer van afweten dan ikzelf..

bert k
4 april 2009, 14:13
Dan zou ik dit subforum maar eens wat beter doorzoeken. Jouw vraag is al heel vaak langsgekomen en beantwoord. (Ja, het kan dus.)

Geoffrey
4 april 2009, 14:35
De pod studio ux2 lijkt me de makkelijkste oplossing.. of de pod 2.0 / xt.

Schuey
4 april 2009, 16:13
Als je toch een pocket pod hebt gewoon die gebruiken he? Gaat perfect. Voor voorbeelden, luister en bekijk mijn voorbeelden maar eens.

http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=1983016&postcount=1

Gewoon met de pocket pod rechtstreeks opgenomen via line in. Geen latency, geen ruis, werkt perfect, en helemaal niet nodig om extra geld uit te gaan geven.

bass blom
4 april 2009, 16:20
pocketpod, 3,5 mm snoertje naar computer (ok, via een mengpaneel, maar kan net zo makkelijk zonder)

http://www.hetgelegevaar.nl/highwayfloyd.mp3 :ok:

:strat:

Geoffrey
4 april 2009, 18:41
Alvast bedankt..
Maar aangezien deze pod die ik nu gebruik in bruikleen is ben ik zelf aan het uitkijken om me een pod aan te schaffen.

Maar ik heb nog een probleem.
Aangezien mijn vriendin de computer veel nodig heeft is het moeilijk om constant te kunnen opnemen. (gitaar--pod--computer)
Bestaat er iets waar ik kan op opnemen en daarna opslaan/overzetten op mn computer?

Thmz
4 april 2009, 21:54
Alvast bedankt..
Bestaat er iets waar ik kan op opnemen en daarna opslaan/overzetten op mn computer?
Dacht het wel.
Maar da zal wel wa meer kosten.

Héél vroeger toen ik mijn gitaar opnam wasdat van mijn versterker out naar de line-in van mijn mp3 of pc :P
Goede kwaliteit was het niet echt. Maar toch leuk om je ideetjes te laten horen.

Je kan iets van een Line 6 Pod studio ux2 (of ux1) of toneport ux2 of ux1 kopen. Is gemakkelijk. Je kan wel niet opnemen zonder pc.

Ikzelf gebruik nu een Tascam US-122L (had voor die gekozen omdat ie MIDI had en zo mijn keyboard goed kon beheren.)
En met Guitarrig goed gitaargeluid verkrijgen. En dan opnemen met Cubase 4.

Met de pod studio of toneport werkt dit ongeveer hetzelfde.
Alleen is het dan met Gearbox (of pod farm, ken er zelf niet zoveel van) het gitaargeluid goed maken en opnemen met Ableton.

Enige nadelen van zo'n manier is dat je een beetje een digitaal geluid hebt dat niet helemaal klinkt zoals een echte, goede versterker.

harrie-beton
4 april 2009, 22:06
Een tweede computer is goedkoper dan een los opname apparaat. Je vriendin krijgt de nieuwe langzame natuurlijk.

Geoffrey
5 april 2009, 12:40
Zoiets dacht ik al..
Ondertussen heb ik de kans om een Line6 TonePort UX-2 te kopen en dan kijk ik even uit voor een laptop.

Bedankt voor jullie reacties!!

harrie-beton
5 april 2009, 15:03
Ik bedoel een pc, een laptop is veel prijziger dan een pc.

Geoffrey
6 april 2009, 21:03
Feit..
Maar met een laptop kan ik meteen ook onze repetities opnemen..

Heeft iemand hier ervaring met de Line6 toneport ux-2?
Is het de meerprijs waard tegenover die ux-1?

harrie-beton
7 april 2009, 09:28
Met een laptop uit de doos kun je geen repetities opnemen, je heb dan nog een fatsoenlijke audio interface nodig en 1 of 2 goede microfoons om nog maar te zwijgen over de plaats en techniek achter de opname..

Ik snap wel dat je het handig lijkt maar het is veel eenvoudiger om repetities op te nemen met een mini recorder met ingebouwde geheugenkaart.
Een laptop is nogal een kwetsbaar en duur ding in een oefenruimte met stof, zand, rook, geweld en bier.

Op de site van line6 kun je het type 2 en 1 vergelijken.
http://www.line6.com

Geoffrey
7 april 2009, 21:19
In onze repetitieruimte is er dus geen rook, drank, geweld,.. :soinnocent:

Onze zanger neemt nu de repetities op met zn laptop.. micro er in en opnemen met audacity.
En het zijn toch behoorlijke opnames.. niet professioneel natuurlijk, maar dat hoeft ook niet.
Het belangrijkste voor mij is dat het een geheugensteuntje is en dat je door je eigen nummer te horen verbeteringen kan aanbrengen.

harrie-beton
8 april 2009, 09:08
Als er al een laptop is dan hoef je alleen maar een usb stick mee te nemen :-)

Geoffrey
8 april 2009, 18:27
Feit.. maar onze zanger komt pas 1a2u later repeteren.

Nils47
28 april 2009, 16:51
Gewoon de Toneport / ux 2 kopen. Is usb powered dus laptop en toneport, 2 keer klikken (voor gewenste sound) en knallen met die handel.


EDIT: Repetitie opnemen? Mengpanneeltje met 2 mics aangesloten doorlussen naar toneport --> Geen preset selecteren of amp. BAMBAMBAM klaar!

pol
29 april 2009, 13:06
waar heb je dat mengpaneeltje voor nodig als je maar 2 mics gebruikt, da's het onnodig moeilijker maken. een UX2 heeft toch 2 mic ingangen, de kwaliteit zal alleen maar achteruit gaan als daar nog een mengpaneel tussen gaat.

verder prima dingen, die toneports.

Nils47
29 april 2009, 16:51
Ik heb eigenlijk nooit geprobeerd met 2 mics tegelijk op te nemen (met de toneport), ik weet niet of het een succes is en of het fatsoenlijk werkt vandaarrrrrrr

bert k
29 april 2009, 17:51
Ja, dat werkt prima, geen probleem. Alleen in je opnameprogramma ff opletten dart je twee sporen aan de juiste ingang toewijst. Ieder spoor zijn eigen mic dus.