PDA

View Full Version : Verschillende types condensatoren, weerstanden, etc...



MattellicA
4 april 2009, 01:49
Maakt het nou voor effecten veel uit of je dan wel Orange Drops, MKS, MKT, Panasonic ECQ-P/B, etc, neemt? In amps kan ik het geloven dat het een wereld van verschil maakt. Iemand die misschien even kort de 'beste' soorten caps voor bepaalde projecten kan opsommen?

En ik heb gelezen dat carbon comp weerstanden meer warmte en iets meer ruis aan het geluid geven? Warmte is voor mij een pluspunt, en ruis kan niet zo veel kwaad als je geen higain gebruikt.

Alvast bedankt iedereen!

JER00N
4 april 2009, 01:56
Die carbon composietweerstanden is rotzooi van lang geleden, dat mensen dat 'warm' vinden klinken is pure onzin. Een 'warm' geluid wordt bepaald door de frequentiekarakteristiek van het hele circuit. Wat voor soort weerstanden erin zitten maken daarin totaal geen verschil (afgezien van de waarde van de weerstanden dan, uiteraard).

Dirk_Hendrik
4 april 2009, 10:00
Die carbon composietweerstanden is rotzooi van lang geleden, dat mensen dat 'warm' vinden klinken is pure onzin. Een 'warm' geluid wordt bepaald door de frequentiekarakteristiek van het hele circuit. Wat voor soort weerstanden erin zitten maken daarin totaal geen verschil (afgezien van de waarde van de weerstanden dan, uiteraard).


Is ook niet geheel waar. Elke passieve component, dus ook weerstanden, kunnen worden gezien als een weerstand met daaraan een vorm van capaciteit en inductie. Hoe groot die zijn is afhankelijk van de techniek waarmee ze gemaakt zijn. Daarmee hebben ze weldegelijk frequantieafhankelijke invloed. Voor 1 weerstand miniem, voor meerdere duidelijker merkbaar.

Daarmee is het niet te ontkennen dat een schakeling met bijv. alles in metaalfilmweerstanden wat scherper klinkt dan iets met alles in koolstof opgeknutselt. Het feit dat metaalfilm vervolgens veel minder last heeft van thermische ruis en dus stillere schakelingen geeft laat ik overigens meer meewegen dan die "warmte" van koolstof.

Idem dat tantaalelko's je klank scherper zullen maken. Om de simpele reden dat ze ontwikkled zijn om met hogere frequenties hun werk te kunnen doen (voorbeeld: voedingsontkoppeling van digitale logica circuits).

Moet het geheel echt "warmer", dan doe ik dat liever gecontroleerd zelf. met zelf aangebrachtte filtering dus.

JER00N
4 april 2009, 13:44
Is ook niet geheel waar. Elke passieve component, dus ook weerstanden, kunnen worden gezien als een weerstand met daaraan een vorm van capaciteit en inductie. Hoe groot die zijn is afhankelijk van de techniek waarmee ze gemaakt zijn. Daarmee hebben ze weldegelijk frequantieafhankelijke invloed. Voor 1 weerstand miniem, voor meerdere duidelijker merkbaar.

Daarmee is het niet te ontkennen dat een schakeling met bijv. alles in metaalfilmweerstanden wat scherper klinkt dan iets met alles in koolstof opgeknutselt. Het feit dat metaalfilm vervolgens veel minder last heeft van thermische ruis en dus stillere schakelingen geeft laat ik overigens meer meewegen dan die "warmte" van koolstof.


Dan ligt het er ook nog aan waar die weerstanden zitten. Zo'n weerstand met parasitaire capaciteiten/inductie in de lijn van het signaal (bijv in een simpel laagdoorlaatfilter) zal een ander effect hebben dan wanneer die weerstand naar de aarde gaat.

MattellicA
5 april 2009, 21:06
Maar voor bvb Fender buizenbakken worden dikwijls Orange Drops gebruikt, terwijl er voor Marshalls meer voor Mallories gegaan wordt. Is het niet? Wat is hier de oorzaak van?

En welke zou ik het beste gebruiken voor bvb een Zendrive?

Dirk_Hendrik
5 april 2009, 22:36
Probeer het en vertel het ons.

Jij bent J-effects custom pedals......

MattellicA
5 april 2009, 22:53
Okay D_H, ik snap het wel ;)