PDA

View Full Version : Goede pickup voor 12-snarige gitaar



apekop
4 april 2009, 00:37
Ik ben op zoek naar een goede pickup voor mijn 12-snarige gitaar.

Liefst iets wat ik ook weer in een andere gitaar kan zetten, mocht ik mijn gitaar nog ooit verkopen. Dus niet te veel aanpassingen aan mijn gitaar.
Is een een klankgat element beter dan een element onder de brug of juist niet?
Ik heb gelezen dat een Fishman single coil klankgat element wel goed klinkt, maar dat je kans hebt op brom (?)

Hebben jullie misschien tips?

budje
4 april 2009, 02:21
Heb er zelf een, van B-Band maar dat is niet eens zo belangrijk.

Tip: Hou er rekening mee als je een piezo wil, dat de lengte van je brugkam, waar ie onder komt, een fractie langer is dan van een gewone (6 snarige) gitaar. Ik heb 'm bij de gitaarbouwer laten inbouwen, en die had verschillende modellen waar het piezo elementje net ietsje te kort was. Als ik zoiets blindelings zou kopen dan past zou die maar onder 10 a 11 snaren passen. Goed informeren dus!!!

zoon van Piet
4 april 2009, 12:06
Een goede pickup voor 12 snaren is inderdaad een hele opgave. Ik ben er zelf een tijdje mee bezig - en kom er ook niet uit ;)

De discussie over piezo in de brug of magnetisch in het klankgat wordt hier op het forum oeverloos gevoerd. Wat voor zes geldt, geldt voor een groot deel ook voor twaalf. Zelf ben ik niet gecharmeerd van de knerpend klinkende brugpiezo's.

Wat het versterken van een twaalfsnaar moeilijk maakt is dat een brugpickup naast dat door budje gesignaleerde probleem de neiging heeft sommige snaren een ander volume te geven dan andere - door de verschillende druk van die snaren. Dat kan erg storend zijn. Om die reden gebruikt Harry Sacksioni - groot liefhebber van piezo- voor zijn Bozo-twaalf een magnetisch element.

Maar ook dat heeft zo zijn dingen. de (onomwonden octaafsnaren gaan in de regel harder dan de omwonden grondtoonsnaren. Vraag is of je daarmee kunt leven.
Ik heb voor het bluesey/rootsy gedoe fijne ervaringen met klankgatelementen (vroeger deden ze het immers ook met zulke dingen) maar nu ik in theaters speel via een DI... ik weet het nog niet.
De kans op brom... hmm. in principe zijn akoestische gitaren niet geaard. Maar ik heb nooit problemen gehad met klankgatelementen. alleen toen ik zelf een probeersel maakte met een stratelement.. ( jammer, want dat klonk wel erg lekker).

Wat wel blijft: de meeste klankgatelementen kun je zonder problemen in het gat inbrengen ( jaja), met de snaren er op. Geen aanpassingen dus. In jouw geval lijkt het me de makkelijkste manier. Brugelementjes vereisen wel degelijk ingrijpende aanpassingen aan de gitaar.

apekop
4 april 2009, 12:47
aan de hand van jullie reacties, lijkt me zo'n klankgat element wel de beste optie voor een 12-snarige.

Iemand ervaring met deze? hier wordt ook gewaarschuwd voor een brom (bij de rare earh versie).
En is bij deze een speciale preamp nodig? Ik heb zelf nog een ART Tube MP preamp, maar ik weet niet of dat goed samen gaat?
http://www.benelly.nl/Scripts/prodView.asp?idproduct=151349

deze zijn er ook in een humbucker versie, en ook nog de duurdere rare earth serie (ook in single coil en humbucker verkrijgbaar):
http://www.benelly.nl/scripts/prodView.asp?idproduct=151351

Is er veel verschil tussen de Rare earth en de Neo (behalve de prijs)? en wat is beter voor een natuurlijke sound, single coil of humbucker?

zoon van Piet
4 april 2009, 13:09
De brom betreft alleen de typische single coil- brom , niks om je zogrn over te maken. gewoon uit de buurt van dimmers en trafo's blijven - en voor het spelen je gsm uit je broekzak halen..

Blend
4 april 2009, 16:30
Seymour Duncan Woody, dat is een aanrader! Fijn dingetje, zet je heel makkelijk in het klankgat, goed geluid. Helaas wel té humbucking-geluid, het karakteristieke geluid van je gitaar gaat wel voor een deel verloren. Verder zitten er geen toon / volume pot's etc op, maar het is een makkelijk dingetje.

apekop
5 april 2009, 17:41
bedankt voor de tip.

Maar ik zoek juist iets waardoor het karakteristieke gitaargeluid niet verloren gaat.

Is dan een singlecoil klankgat element meer geschikt of een humbucker?
Wat ik gehoord heb is dat een humbucker meer output heeft (en uiteraard minder bijgeluiden).

En iemand ervaring met bovenstaande Fishman elementen?, want daar neigt het toch een beetje naar. Tenzij er nog andere goede tips komen.

zoon van Piet
5 april 2009, 20:32
ff lekker kort door de bocht:

Humbucker: minder bijgeluid, minder hoog, meer output
single coil: helderder en dynamischer, meer kans op brom
fishman: goei spul

fuk de brom en koop de fishman single coil, zou ik zeggen

apekop
5 april 2009, 21:04
hey da's duidelijke taal..haha
Ik denk inderdaad dat ik die Fishman single coil maar eens aan de tand moet gaan voelen.

Doe Piet trouwens de groeten.

Buzz
5 april 2009, 23:35
ff lekker kort door de bocht:

Humbucker: minder bijgeluid, minder hoog, meer output
single coil: helderder en dynamischer, meer kans op brom
fishman: goei spul

fuk de brom en koop de fishman single coil, zou ik zeggen

Ik geef de zoon van Piet hierin gelijk en ik spreek uit ervaring. Heb zelf ervaring mer de Fishman Neo-D single coil. Echt goed geluid en met die brom heb ik nooit last gehad. Echt een fijn ding, veel beter geluid dan een piezo.

budje
6 april 2009, 07:05
Ik snap alleen niet zo goed dat mensen hier allerlei theorieeen hebben over verschillende klankgatpickups, terwijl ze alle piezo's over een boeg gooien. Er zijn piezo's te vinden vanaf ergens rond een tientje, tot een veelvoud ervan! Ik durf van mijn B-Band piezo rustig te zeggen dat ie retegoed is.

Als je een gitaar van 150 euries koopt die al compleet is met piezo klinkt ie natuurlijk 9 van de tien keer k*t!

apekop
6 april 2009, 09:49
Ik geef de zoon van Piet hierin gelijk en ik spreek uit ervaring. Heb zelf ervaring mer de Fishman Neo-D single coil. Echt goed geluid en met die brom heb ik nooit last gehad. Echt een fijn ding, veel beter geluid dan een piezo.

hoi Buzz,

nu ben ik overtuigd! hoe zit het met de installatie? ik zag dat de kabel aan de buitenkant hangt...hangt deze dan gewoon los? of kan je de kabel ook aan de binnenkant van de gitaar wegwerken?

en wat voor preamp gebruik jij in combinatie met deze pickup?

zoon van Piet
6 april 2009, 11:49
Ik snap alleen niet zo goed dat mensen hier allerlei theorieeen hebben over verschillende klankgatpickups, terwijl ze alle piezo's over een boeg gooien. Er zijn piezo's te vinden vanaf ergens rond een tientje, tot een veelvoud ervan! Ik durf van mijn B-Band piezo rustig te zeggen dat ie retegoed is.

Als je een gitaar van 150 euries koopt die al compleet is met piezo klinkt ie natuurlijk 9 van de tien keer k*t!

Je hebt gelijk. Maar Ts vroeg om iets met zo min mogelijk aanpassingen aan de gitaar. Piezos zijn wat dat betreft niet de makkelijkste dingen. En bij twaalfsnarig gebruik stuit je vaak op dat volumeverschil tussen grond- en octaaftoon - al heb ik nooit een 12 met B-band gespeeld.
( want het zal wel aan mij liggen, maar ik vind echt alles dat onder de brug zit volkomen kut klinken! )

apekop
10 april 2009, 08:33
gisteren mijn Fishman neo single coil ontvangen. Ik was tevreden met de klank en installatie etc.

MAAR het volume van de A snaar was te hoog t.o.v. de andere snaren. Erg irritant en zodoende is het element onbruikbaar voor mij. Ik heb hem ook even express verkeer om in het klankgat geplaatst en toen had ik hetzelfde probleem bij de B snaar, deze was te hard. Voor mij een bewijs dat het aan het element ligt.

Ik heb hem gelijk weer terug gestuurd en ze zouden een nieuwe op sturen.
Ik ben erg benieuwd of die nieuwe dat ook heeft. Het zou toch eigenlijk niet moeten.

Buzz, hoe zit dat bij jouw Fishman neo single coil?
en hebben mensen dit probleem ook bij andere klankgat elementen?

dadgad
10 april 2009, 09:58
Hallo Barend,

Ik heb zelf goede ervaringen met de Dean Markley Tahoe,
en ook wel met de Baggs M1 (hoewel ik die nogal lelijk
vind). Die hebben beide verstelbare pooltjes per snaar,
wat de Neo D - en ook zijn duurdere broertje Rare Earth -
niet heeft.

Een klankgatelement waarvan de pooltjes niet verstelbaar
zijn heeft altijd een zeker risico van onbalans in zich,
omdat die voor een bepaalde set snaren afgesteld zijn -
en niet iedereen gebruikt net die snaren.

Overigens is het wel raar dat net de A snaar een probleem
geeft. Een magnetisch element "ziet" alleen de kern van
een acoustische snaar (messing/"bronze" is niet
magnetisch), en die loopt qua dikte bij alle merken die ik
ken geleidelijk op van de lage E tot de G. De B is dikker
dan de kern van de G, en die geeft meestal volume
problemen. Maar daar wordt bij de fabrikage van die
dingen ook al rekening mee gehouden....

Greetz,

Han.

apekop
10 april 2009, 10:43
het ligt niet aan de snaren in dit geval.

Zoals gezegd heb ik hem ook een keer omgedraaid en toen had hij het bij de B snaar.
Het is dus gewoon dat ene pooltje dat harder het volume weergeeft.

Ik ben zeer benieuwd naar het nieuwe exemplaar. Ik hou jullie op de hoogte.

Buzz
10 april 2009, 15:08
Buzz, hoe zit dat bij jouw Fishman neo single coil?
en hebben mensen dit probleem ook bij andere klankgat elementen?

Dat moet inderdaad aan het element liggen. Mijn ervaring is juist zo'n mooi evenwichtig geluid.
Wel balen deze eerste ervaring. Ik hoop dat de volgende een goeie wordt :)

apekop
22 april 2009, 11:35
nog even een update over het klankgat pickup verhaal/probleem.

Ik heb een nieuwe opgestuurd gekregen en die is beter.

De A snaar van mijn 12 snarige gaat echter nog steeds een beetje harder. Maar dat kan misschien ook iets te maken hebben met het feit de de A snaar van mijn 12-snarige een niet omwonden octaafsnaar heeft, en de E snaar een omwonden octaafsnaar (?).

Akoestisch en bij opnames met een microfoon hoor ik echter geen volumeverschil maar met de pickup wel, misschien dat de pickup bepaalde frequenties harder versterkt.

Iemand hier een idee over?

misschien moet ik eens een keer een omwonden octaaf A snaar set proberen. Welke 12 snarige snarensets hebben een omwonden octaaf A snaar?