PDA

View Full Version : roller nut instaleren.



pasqual
3 april 2009, 23:45
ik heb me een roller nut ( topkam ) aangeschaft. het is geen lrs of wilkinson. ik heb me vantevoren niet gerealiseerd dat deze topkam niet zomaar past op dezelfde plaats als een gewone topkam. ik wist wel dat er nogal wat hout weggehaald moest worden in de diepte, maar ( nu blijkt ) dus ook richting de eerste fret.
moet ik nu het midden van de asjes aanhouden als denkbeeldige lijn van de nulfret? ( zeg maar het begin van een gewone topkam ). ff voor de duidelijkheid: de snaren lopen hierbij over gelagerde assen heen die gewoon "liggen" i.t.t. het lrs systeem waar de snaar dóór 2 lagertjes loopt.

groeten Pasqual.

Yoshida
3 april 2009, 23:53
ik heb me een roller nut ( topkam ) aangeschaft. het is geen lrs of wilkinson. ik heb me vantevoren niet gerealiseerd dat deze topkam niet zomaar past op dezelfde plaats als een gewone topkam. ik wist wel dat er nogal wat hout weggehaald moest worden in de diepte, maar ( nu blijkt ) dus ook richting de eerste fret.
moet ik nu het midden van de asjes aanhouden als denkbeeldige lijn van de nulfret? ( zeg maar het begin van een gewone topkam ). ff voor de duidelijkheid: de snaren lopen hierbij over gelagerde assen heen die gewoon "liggen" i.t.t. het lrs systeem waar de snaar dóór 2 lagertjes loopt.

groeten Pasqual.

Ik heb deze nut ook met veel bewondering aanschouwd. Naar mijn idee is het veilig om aan te nemen dat de as van de rollers inderdaad gelijk moet liggen met het begin van je vorige nut.
Is het niet mogelijk om deze nut op je fretboard te bevestigen zonder hout weg te halen? (kwestie van orientatie)

Zelf kies ik in mijn projecten voor Graphtech.

(misschien foto van nut en hals?)


In vogelvlucht bekeken vind ik dit wel een grappige ontwikkeling. Wat is de meerwaarde hiervan? Daarentegen, wat is de meerwaarde van een locking nut? Is een roller nut geen ramp als je straks gaat benden?


Succes, en hou ons op de hoogte!

pasqual
4 april 2009, 00:03
de meerwaarde zit 'm in het feit dat de snaren geen weerstand ondervinden bij tremelo gebruik. bij het benden zal het niet zo veel uitmaken. ik kan 'm in ieder geval niet zomaar overzetten omdat de asjes in het midden zitten van het frame waar ze in gemonteerd zitten. dat betekent dus dat er dan wat hout in de weg zit. het grootste probleem is natuurlijk dat ik erg goed zal moeten meten want als ie verkeerd geplaatst is, zal ik 'm niet meer zuiver kunnen intoneren. ik zal morgen ff een foto plaatsen om het wat duidelijker te maken.

groeten Pasqual.

snaarplukker
4 april 2009, 12:14
Ik lees hier vaak dat je bij veelvuldig tremellogebruik beter locking nuts kan hebben.:dontgeti:

G.G.
4 april 2009, 12:16
Ik lees hier vaak dat je bij veelvuldig tremellogebruik beter locking nuts kan hebben.:dontgeti:

Alleen bij een tremelo met finetuners. Of daarvan hier ook sprake is, is nog iet vermeld in het onderwerp.

pasqual
4 april 2009, 12:24
geen floyd rose e.d., gewoon een vintage strat trem. ik ga ff foto's maken, tot zo.

groeten Pasqual.

pasqual
5 april 2009, 17:00
bij deze wat foto's om het wat te verduidelijken:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-7INCCQ86.jpg

zoals je kunt zien zitten het midden van de asjes zo'n 3 mm naar achteren t.o.v. het begin van de topkam.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-NNTHO6AX.jpg

kijk hier maar eens: rechts de positie van de orginele topkam en links daar waar de nieuwe moet komen. dat betekent dus hout weghalen. gelukkig heeft hier ooit al eens een toplock gezeten, dus hoef ik niet meer de diepte in.

groeten Pasqual.