PDA

View Full Version : Snaarzweving/fretbuzz nieuwe gitaar



Annoesjka
3 april 2009, 23:01
Hai!

Ik heb laatst besloten dat ik nu echt met gitaar spelen wilde beginnen en ik heb sinds vandaag een nieuwe gitaar in huis, een Martinez MTC-080-P.
De snaren zijn inmiddels goed gestemd, behalve de D-snaar. Dit is een beetje een snaar apart, haha, want qua geluid klinkt 'ie wel goed als ik 'm eenmaal gestemd heb, maar de snaar blijft een beetje trillen (een 'zweving', las ik op een site?), wat aangeeft dat het dus eigenlijk niet helemaal de juiste toon is. Maar of ik 'm nu aandraai of iets losser draai, de trilling gaat niet weg, terwijl er met de toonhoogte niets mis is (of ik luister niet goed).
Deze snaar heeft ook last van een fretbuzz, wat - tenminste, dat denk ik - waarschijnlijk te maken heeft met die trilling van de snaar. Ik vind dat best irritant tijdens het spelen, dus ik zou ook dat graag verholpen zien.

Nu ben ik een echte beginner op het gebied van gitaarspelen, dus misschien denk/doe ik het wel helemaal fout? Misschien kunnen jullie wat meer over deze verschijnsels zeggen en met oplossingen komen?

Jedeel
4 april 2009, 01:49
Ik kende die gitaar niet, maar zag op google dat het een klassieke gitaar betreft.

Je kan eens proberen of de fretbuzz over de hele snaarlengte is.
Bespeel de d-snaar eens in steeds de volgende fret over de gehele hals.
Luister of het ergens begint en ergens ophoud.
Het kan zijn dat de hals niet helemaal correct is?
Maar dan zouden er toch meer snaren fretbuzz moeten hebben.
Of..... als het alleen bij de D-snaar is, trilt het stemmechaniek soms mee?

Annoesjka
5 april 2009, 11:36
Ja, het is inderdaad een klassieke gitaar, dat was ik vergeten erbij te zeggen.

Ik heb even geprobeerd wat je zei, maar het is bij meer snaren het geval, hoor ik. Maar het is niet altijd zo, de ene keer wel, de andere keer niet. Een beetje vreemd, dus.

Wat bedoel je precies met het stemmechaniek?

Jedeel
5 april 2009, 12:21
Ik heb even geprobeerd wat je zei, maar het is bij meer snaren het geval, hoor ik. Maar het is niet altijd zo, de ene keer wel, de andere keer niet. Een beetje vreemd, dus.

Wat bedoel je precies met het stemmechaniek?
Dat is wel vreemd; de ene keer wel de andere keer niet....
Als het bij meer snaren is zou de hals wel eens niet correct zijn.
Maar ja, die hals blijft wel in zijn vorm, niet de ene keer wel en de andere keer niet :-)

Met stemmechaniek bedoel ik dat draaigedeelte waarmee je je snaar stemt.
Soms wil daar wel eens iets meetrillen.

Zoek eens in dit subforum (akoestische gitaren) naar soortgelijke berichten en lees die eens door.
Berichten met 'fretbuzz' etc....