PDA

View Full Version : Preamp kanaal switchen via GT-Pro



Swappie
3 april 2009, 20:03
Na veel gelezen te hebben hier op gitaarnet nog maar 's een berichtje, 'n probleem helaas.

Ik ben sinds een tijdje in het bezit van een Boss GT-Pro en dat bevalt super. Lekker veel om mee te spelen en te experimenteren.

Nou wil ik via een footswitch, gewoon zo'n standaard Marshall, via de GT-Pro het kanaal van m'n preamp switchen. De preamp is een Lag Spitfire TL1.

Als ik de footswitch direct achter in de preamp knal (zoals 't orgineel was) is dat geen probleem. Nu heb ik dus de footswitch in de Control 1 ingang van de GT-Pro, en via de Amp Control 1 van de GT-Pro naar de preamp.

Als ik de preamp nu via de GT-Pro wil switchen door gewoon op het knopje op de GT-Pro te duwen switcht die in 1 x van kanaal. Als ik dat via de footswitch wil doen moet ik 2 x op de knop trappen voordat ie wisselt!

Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen, zodat ik maar 1 x hoef te trappen?

(Iemand trouwens ooit van die preamp gehoord? Kan er op internet bar weinig over vinden maar ben super tevreden met 't geluidje!)

WillemdaGuide
3 april 2009, 20:36
ik ben wel benieuwd waarom je hem op die manier switcht, waarom via de GT-pro en niet direct in de pre-amp als je toch een footswitch gebruikt?

Maar dat terzijde, volgens mij heeft het met de instelling van je GT-pro te maken. Wanneer je een external control aanstuurd moet je de GT-pro denk ik wel "vertellen" wat die external control is en hoe die moet werken.
Kwestie van even in de handleiding duiken denk ik want ik ken die GT-pro verder niet maar ik denk dat je hier eerst eens naar moet kijken
succes!

Swappie
3 april 2009, 20:42
Mja twee dingen die ik inderdaad nog wel had aan kunnen geven.

Als ik de preamp op die manier switch, kan ik het preamp kanaal meenemen in de patch van de GT-Pro.

Verder staat er in de handleiding weinig hierover, behalve hoe je 'm kunt aansluiten. Geen instellingen in de handleiding dus en ik kan er ook geen vinden in de GT-Pro.

WillemdaGuide
3 april 2009, 20:58
Ja ok, maar dan ga ik ervan uit dat je je GT-pro met je een midi pedaal oid aanstuurd. Indien dat het geval is hoef je de footswitch niet nog extra op de GT-pro aan te sluiten.

Ik heb ff snel de handleiding in gekeken, maar ik denk dat er vanaf hoofdstuk 6 veel te vinden is over external controllers.

Swappie
3 april 2009, 21:16
Hoofdstuk 6 klopt inderdaad, maar dat gaat grotendeels over volume- en expressiepedalen. Je kunt verder niet meer instellen dan welke ingang welke functie schakelt, en dat staat goed. Ik zoek 't eigenlijk meer de hardware van de footswitch.

Verder 'misbruik' ik op dit moment m'n Digitech GSP-21 Legend incl pedalboard om de GT-Pro te schakelen. Dat wil zeggen, 5 knoppen om een patch te kiezen, en 5 knoppen om eventueel comp, eq, delay, chorus en reverb te schakelen. Dat wil ook nog niet lukken trouwens, maar daar heb ik dan ook nog niet al te veel tijd in gestoken. Als ik die extra footswitch dus kan gebruiken, kan ik per patch dus gewoon fijn tussen 2 kanalen kiezen. Hetzij op de preamp of op de GT-Pro zelf, al naargelang de instellingen. Dat is dus wat ik eigenlijk wil.

En natuurlijk is een nieuw pedalboard of losse footswitch een makkelijke oplossing, maar ik vind het een vaag verschijnsel dat ik 2 x moet trappen.

En tijdens het typen schiet me te binnen dat de bose waarschijnlijk op een puls reageert, en niet op een open of gesloten switch. Dat zou dus gewoon betekenen dat de footswitch geen footswitch zou moeten zijn, maar een 'footbutton' oid. Kan dat kloppen?

WillemdaGuide
3 april 2009, 21:28
Denk wel dat ik snap wat je wilt en dat kan vrij eenvoudig.
Die footswitch heb je niet nodig om de Boss je pre-amp te laten schakelen dat doet je boss. Via een ander 19" effect, aansturen kan,maar dan maak je het jezelf echt overbodig moeilijk. Zoals je zelf eigenlijk al zegt is een goede midicontroller de oplossing.

Nogmaals dat van je footswitch is niet vaag, dat kun je gewoon instellen. Op pagina 67 van je manual staat alles tot in detail uitgeschreven, sorry, ga het niet overtypen.

Edit, kijk anders eens op: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=90781

dml
5 april 2009, 03:03
Om nog even terug te komen op de vraag, zie pagina 69 van de manual. Waarschijnlijk staat jouw Control 1 ingang ingesteld als Toggle en niet als Normal. Als je deze op Normal zet, fungeert de losse footswitch zoals jij wil.

Liquid_Metal
5 april 2009, 16:35
Haha ik had het bericht gelezen maar blijkbaar niet grondig. Het is inderdaad 100% zoals dml zegt. Je kunt kiezen voor latch en momentary (of toggle en normal). Je moet 'm volgens mij op latch zetten want dat is aan/uit voor zulk soort switches. Deze switch zend namelijk bij 1x trappen een 1 uit en bij de tweede keer trappen een 0. Op momentair zet 'ie 'm dan de eerste keer aan, de tweede keer gebeurt er niets, de derde keer gaat 'ie uit en de vierde keer gebeurt er wederom niets.
Op latch zet gaat het toestel aan bij ontvangen van een 1 en uit bij ontvangen van een 0.

Swappie
6 april 2009, 12:41
Aah ik heb 'm!

Probleem was dat ik die footswitch general in het systeem als Amp Control had toegewezen en niet onder Assign per patch. Daar kun je inderdaad mooi kiezen tussen toggle of normal. Super, kan ik weer 'n beetje verder experimenteren met m'n setupje!