PDA

View Full Version : Eenvoudig DIY Project...De Fat-ass overdrive



Hilltree
3 april 2009, 16:57
Oi..Hierbij beschrijf ik mijn diy project van de FAT-ASS Actieve Overdrive.
Deze Overdrive werkt op line niveau ,maar omdat de drive regelaar zo'n groot bereik heeft ,gaat deze ook goed achter een gitaar.
Universeel dus.....
Nu is mijn insteek ,dat deze voor de "weinig electronica begaafden" ook eenvoudig te maken moet zijn.
Met gangbare componenten , goedkoop en niet veel componenten.

Nu is dit schema eigenlijk niet erg spectaculair, omdat er gebruik gemaakt word van maar 1 actief component [versterkertrap] in de vorm van een NPN transistor.
Dit is dus weer basis electronica.
Ook de toonregeling ,de rechtse potmeter van 10k en de 100nF keramische condensator is eigenlijk optioneel, maar te leuk om er niet te gebruiken.

R1 Potmeter 10 kOhm Drive
R2 Potmeter 47 kOhm Volume
R3 Potmeter 10 kOhm Tone

R4 220k
R5 22k
R6 47k
R7 22k
R8 22k

C1 4,7uF [druppel tantaal]
C2 4,7uF [druppel tantaal]
C3 4,7uF [druppel tantaal]
C4 100 nF keramisch

Transistor NPN type

http://www.synthforum.nl/forums/attachment.php?attachmentid=46176&stc=1&d=1238579852

Het mooie van dit schema is dat de componenten en de voeding niet erg kritisch zijn.
6 tot 12 volt gelijkspanning doet het [ook peNdalen voedingen]
Weerstanden en condensatoren ...als het maar in de buurt van de waarde is.
Transistor is een verhaal apart.
Deze moet van het NPN type zijn...verder maakt het niet uit.
Een goedkope silicium bc547 doet het...maar ook een mooie germanium type voor een uber coole "vintage" soundje.
Dus als je een oude germanium transistor hebt , gewoon doen
Ik kan mij indenken dat men met een dubbele wisselschakelaar 2 transistoren van verschillende types ,schakelen kunt, en deze optie erin gaat bouwen.

Mijn Overdrive kastje heeft een , van buiten verwisselbare transistor op een transistor voet.
Dus erg mooi om mee te expirimenteren,en is eventueel eenvoudig van buiten af bereikbaar

http://www.synthforum.nl/forums/attachment.php?attachmentid=46240&stc=1&d=1238664615
En ik heb hem een beetje "artistiek" beschilderd .
Zoals tegenwoordig bij de boutique stomboxen erg in is.
http://www.synthforum.nl/forums/attachment.php?attachmentid=46241&stc=1&d=1238664615

Nog even een testopstelling gemaakt waar ik 3 verschillende transistoren gebruik bij het kastje.
Een standaard BC547 silicium
Een vroegere silicium/silicon BF242a
Een oude AC 127 Germanium

De bc547 heeft meer hoog en het geluid is wat scherper dan de andere twee
De Bf242a is wat ronder en minder scherp.
De ac127 is nog ronder en gaat meer naar een buizen sound.

De versterkings factor [HFE ] van de transistor is natuurlijk ook beslissend voor de klank.
Ik heb er even een stelletje van hetzelfde soort [bc547] doorgemeten .
Ik heb gemerkt....ze zijn niet erg naukeurig , van 125 tot 475
Ik ben overigens zelf voor een germanium type gegaan.
http://www.synthforum.nl/forums/attachment.php?attachmentid=46242&stc=1&d=1238665707

Dirk_Hendrik
3 april 2009, 18:27
Gain regelen met je biasinstelling. Interessant.

Mijn eerste impressie is om het ding (meteen) een uitgangsbuffer te geven zodat de toonregeling niet meer afhankelijk is van de ingangsimpedantie van het volgend apparaat.

Hilltree
3 april 2009, 18:41
De tone regeling kan natuurlijk ook net voor de 4.7 uF tantaaltje bij de uitgang geplaatst worden.
Is die ook gelijk gebufferd , geluid is wel iets anders wat eruit komt.
Eventueel kan ook een 100 kOhm parallel over de uitgang heen om deze te onladen bij rust.
Het schema is erg basis gehouden .
Nu kun je er wel van alles bij bedenken om ook aan een eventueel [CE] norm te voldoen, maar dan heet deze topic ook geen " eenvoudig diy project" meer ;)

guitaraddict
3 april 2009, 19:53
Erg leuk gedaan vooral die transistor onder dat lampvoetje , geweldig idee om te kunnen tweaken..

Heb je al geprobeerd of hij niet beter klinkt met bv. gewone condensatoren in de signaalweg ipv elco's ? ( C1 , C2 en C5 ? )
De gainregelaar kraakt wel neem ik aan ?

Maar Zvex zegt ook : crackle okay ( alhoewel het ook cracklefree blijkt te kunnen.)

Alf

Hilltree
4 april 2009, 08:31
Nee. hoor ..de gain/drive regelaar kraakt niet,.... iig niet bij mij.
Ik kan mij indenken dat als men een "el Cheapo" of een oude potmeter daarvoor gebruikt , dat het dan gaat kraken.
Bijna elk component is signaal voerend, dus op de sound van invloed.

C1/C2/C5 mag men naar smaak veranderen, ook door een gewone [keramische]
Zoals in mijn eerste post.....het is allemaal niet zo kritisch.
Als je een echte purist bent mag je de tone regeling zelfs weglaten [deze was dus optioneel .in mijn eerste post ook verteld].
Voordeel is dat het tantaaltje zich wat kan ontladen .[niet helemaal natuurlijk, zit ook nog c4 achter]

Dit schema is dus "optimaal" getekend.
En het resultaat klinkt erg direkt.
Elk component is naar keuze te veranderen ,maar men moet zich bedenken dat elk component ook van invloed is op de sound ..zelfs het merk of type.

Nou, doe je er jou voordeel mee.........
Iedereen is vrij om deze overdrive na te maken.
Anders had ik het hier ook niet geplaatst ;)

Meneer I.
4 april 2009, 10:19
Leuk projectje :ok: Kun je ons voorzien van een geluidsimpressie ('jijbuis'?).