PDA

View Full Version : Vijlen van de Topkam



hugo123
3 april 2009, 16:03
Hallo,
Ik gebruik normaal altijd .10 snaren maar ik heb eens voor de verandering .12 snaren genomen(en omdat .10 er niet meer was) Maar nu moet ik de topkam dus uitvijlen, als ik dit doe, kunnen er dan nog wel .10 snaren op? En moet er ook nog iets met de zadels gedaan worden?

snaarplukker
3 april 2009, 16:48
Alleen in de breedte, niet in de diepte je topkam een beetje ruimer vijlen.
Daarna zal je de hals iets rechter moeten stellen omdat de dikkere snaren harder trekken en daardoor je hals holler gaat staan. De brugzadels zal je hoger (bij fretbuzz) of lager (bij te hoge aktie) moeten stellen. En naar voren of achteren als de intonatie niet meer goed is.
Als je terug gaat naar 010 dan moet je alles opnieuw afstellen en hoeft je aan de topkam niets meer te doen.

hugo123
3 april 2009, 17:06
Ooh, dat gaat dan niet lukken, want ik kan mijn hals niet afstellen, ik weet nameijk niet hoe..

Rinze
3 april 2009, 17:33
Kijk op mijn site, vind je voor beide klusjes handleidingen, of google even op "Don Hofstee", die weet het ook goed uit te leggen.

hugo123
3 april 2009, 19:25
OK, nu snap ik wel hoe het moet, maar als je dan weer terug gaat naar .10, dan liggen die snaren toch meer te "kletteren" in de topkam..

snaarplukker
3 april 2009, 21:15
OK, nu snap ik wel hoe het moet, maar als je dan weer terug gaat naar .10, dan liggen die snaren toch meer te "kletteren" in de topkam..
Is me nooit opgevallen. Ik weet wel dat ik geen pling meer hoor als ik ga stemmen.