PDA

View Full Version : PPIMV in MESA F-50 mogelijk?



hdhv
3 april 2009, 13:32
Ik heb een MESA F-50 combo. Ben daar erg tevreden over. Echter voor thuis gebruik gaat het ding veel te hard.
Reeds wat getemperd met een eq. in de loop maar dat is het niet helemaal.
Kan ik hier ook een PPIMV inbouwen?
Ik heb wel het schema, maar weet niet hoe hier te posten.
6L6 Eindbuizen. Pin 8 van beide buizen aanelkaar en naar aarde.
Op Pin 4 470V
Pin 3 462V naar uitgangstrafo
Pin 5 ligt op -48V en middels 2k2 weerstand en condensator naar pin 1 en 4 van de voortrapbuizen.
Tussen deze condensatoren en de 2k2 weerstanden een aftakking met 330K weerstanden naar bias spanning van -49V.

Ik hoop dat jullie het nog kunnen volgen.
Kan ik hier een ppimv inbouwen en hoe moet dat.
Bias pot is reeds aangebracht in deze versterker.

Ik hoor het graag

olaftheholy
3 april 2009, 13:56
daar moet je die puber amptech voor hebben,hangt ook wel rond in chat topic #2 in de off-topic sectie

AART
3 april 2009, 13:56
Werkt de normale volumeknop niet naar jouw zin dan?

Naar mijn idee is een ppimv meer iets voor non-mastervolume amps waar volume gelijk staat aan gain, niet echt jouw amp dus.

hdhv
3 april 2009, 14:36
Er zit voor beide kanalen een volumepot op. Echter op 7 uur is geluid 0.
op8 uur al veel te hard. Moeilijk instelbaar dus. Bovendien met PPIMV kan ik beide kanalen met de standaard pots op elkaar afstemmen, met de PPIMV volume knijpen voor thuis gebruik, en verder open voor bandsituatie. Dus geen geklooi meer om beide pots op elkaar af te stemmen.

sjaak1990
3 april 2009, 14:37
Het lijkt mij ook niet echt nodig. Het moet wel kunnen lijkt me als verbetering voor de master volume die er nu inzit.

Rutger Molenberghs
3 april 2009, 16:44
Als er lineaire volumepots in zitten, dan kan je deze vervangen door logaritmische. Zo kan je het volume wat gelijkmatiger regelen.

Negative K3 fan
4 april 2009, 11:33
een ppimv zal je wel bij het doel brengen waar je naartoe wilt, maar het is zeker niet de enige of simpelste manier. Het makkelijkst is om een weerstandje met een SPST schakelaar over de volume pot te hangen.

AART
4 april 2009, 16:48
Als er lineaire volumepots in zitten, dan kan je deze vervangen door logaritmische. Zo kan je het volume wat gelijkmatiger regelen.

Dat is inderdaad de oplossing voor de gevoelige volumepots in mesa's. Je hebt voor dat probleem geen ppimv nodig.

Chris Winsemius
4 april 2009, 19:17
Post pi mv kan wel 'n oplossing zijn als de versterker pas "tot leven komt" bij hogere reguliere MV-standen. Op dat moment gaat de PI wat meer "z'n ding doen" qua gain en voicing....

hdhv
6 april 2009, 15:48
Chris dat is inderdaad de bedoeling.
Ik heb je het schema al gemaild. Wil dat nog wel een keer doen mocht je het niet ontvangen hebben.
"Waar moet ik een dubbele potmeter plaatsen en welke waarde moet deze hebben.

Chris Winsemius
6 april 2009, 15:49
Chris dat is inderdaad de bedoeling.
Ik heb je het schema al gemaild. Wil dat nog wel een keer doen mocht je het niet ontvangen hebben.
"Waar moet ik een dubbele potmeter plaatsen en welke waarde moet deze hebben.

Ik zag 'm en ik zal straks of morgen even kijken.

almarvk
7 april 2009, 08:12
Dit soort zaken kan je ook buiten het forum om regelen...