PDA

View Full Version : My opinion: MIM vs USA



stratie
3 april 2009, 10:44
hallo,


Ok, ik weet dat door dit toppic erg veel mensen het met mij oneens zullen zijn. Maar ik weet ook dat veel mensen het met mij eens zullen zijn.

Op dit fora zie ik regelmatig toppic's met

''wat is het verschil tussen mex? en usa?''

''waarom zijn made in mexico's goedkoper?''

etc.


Ik ga nu mijn persoonlijke mening geven hierover!


Zelf heb ik 2 mexicanen gehad, een 60's en een std. Deze gitaren zijn prima strats, niets mis mee..spelen lekker en klinken ook nog eens lekker! de prijs kwaliteit verhouding ligt gewoon erg goed. Zelf denk ik dat je gewone en eerlijke prijs betaald voor een Fender strat MIM.

Ook heb ik 2 verschillende Made in USA's strats gehad. Een American standaard en nu dan een Fender Strat HSS Deluxe. En ik ben voor mijzelf tot de conclusie gekomen dat er toch wel een aardig verschil is tussen de gitaren! De USA strats klinken gewoon beter, en ik vind ze persoonlijk ook gewoon zelf beter spelen. De hardware is beter het hout is beter..tsjah, do I need to say more?:soinnocent:

Maar voor deze strats betaal je dan ook gewoon meer! Maar ik vind dat ze dat eigenlijk wel waard zijn.

Gr stratie

RS-Rik
3 april 2009, 11:02
Nouja het is een beetje zo dat je relatief meer betaald als je betere kwaliteit wil, in een grafiek zou je die lijn als een oplopende curve kunnen neerzetten. Bedenk wel dat de gitaar de hele levensloop een betere kwaliteit blijft houden, dus deze extra kosten zouden zich op termijn weer terugbetalen omdat je continu profiteert van de betere kwaliteit. Meestal zie je wel verschil tussen dure en minder dure gitaren, hoeken van bindings beter aangesloten, frets aan de kopse kant egaler afgewerkt, nerf van hout hout loopt rechter, dat soort dingen.

Even voor de gein: De optimale prijs-kwaliteit verhouding ligt zo net onder de 1000 euro denk ik, gemiddeld dan. Natuurlijk verschilt het best veel per merk. Voor 2e hands gitaren gaat dit niet echt op. Ik heb n ouwe strat kopie voor 175 euro gekocht (later duncans in gepleuahrt) en die gebruik ik in de band, mn Epi flying V ligt te verstoffen...

Joost_79
3 april 2009, 11:05
Ben het wel met je eens, die MIM strats zijn gewoon een goede gitaar voor de prijs.

Heb zelf een Classic Player '60 MIM, ging eigenlijk naar de winkel voor een USA strat, maar vond juist de instap USA minder als deze MIM. Althans kon het prijsverschil niet merken aan de gitaar.

Tuurlijk de deluxe modellen en CS zijn hele andere instrumenten, maar wat betreft instap USA vs. MIM (classic player).

Maar belangrijkste blijft, zelf proberen en gitaar kiezen die je het beste bevalt.

lodi
3 april 2009, 11:12
Het is de laatste tijd in om fender af te kraken op dit forum ,mij niet gelaten maar t' is zeer simpel, de deluxe usa is een topgitaar voor een betaalbare prijs, de mex is een leuke maar iets minderkwaliteit gitaar voor ong. de helft v d prijs deze prijsverhouding vind je ook bij Ibanez, Yamaha.enz... Voor de Gibson adepten, als je gemiddeld zo'n 3500 euro kan uitgeven heb je ook een hele goeie hoor,maar vr dat geld heb je dan wel 2 deluxe's en 1 standard bij fender, stof om over na te denken.......???.....

stratie
3 april 2009, 11:19
Het is de laatste tijd in om fender af te kraken op dit forum


Wie kraakt Fender af dan? :soinnocent:

stratie
3 april 2009, 11:19
Het is de laatste tijd in om fender af te kraken op dit forum ,mij niet gelaten maar t' is zeer simpel, de deluxe usa is een topgitaar voor een betaalbare prijs, de mex is een leuke maar iets minderkwaliteit gitaar voor ong. de helft v d prijs deze prijsverhouding vind je ook bij Ibanez, Yamaha.enz... Voor de Gibson adepten, als je gemiddeld zo'n 3500 euro kan uitgeven heb je ook een hele goeie hoor,maar vr dat geld heb je dan wel 2 deluxe's en 1 standard bij fender, stof om over na te denken.......???.....

Wie kraakt Fender af dan?

Joost_79
3 april 2009, 11:23
Het is de laatste tijd in om fender af te kraken op dit forum ,mij niet gelaten maar t' is zeer simpel, de deluxe usa is een topgitaar voor een betaalbare prijs, de mex is een leuke maar iets minderkwaliteit gitaar voor ong. de helft v d prijs deze prijsverhouding vind je ook bij Ibanez, Yamaha.enz... Voor de Gibson adepten, als je gemiddeld zo'n 3500 euro kan uitgeven heb je ook een hele goeie hoor,maar vr dat geld heb je dan wel 2 deluxe's en 1 standard bij fender, stof om over na te denken.......???.....

Ik heb zelf geen echte voorkeur, vind Fenders net zo prachtig als Gibsons.

Denk dat beide merken wel waar voor hun geld bieden, een Gibson SG is vaak al vanaf zo'n 800 euro te koop, zelfde prijs als een instap USA strat. Daarnaast zijn er fender custom shop gitaren die in de Gibson price-range vallen.

Ok, een Les Paul is duurder als een Strat, maar daar staat wel tegenover dat een LP volgens mij ook een arbeidsintensievere gitaar is om te bouwen. Binding, set-neck en carved top lijkt mij lastiger te bouwen als een strat.

En volgens mij zijn die 2 ook helemaal niet te vergelijken, zijn beide hele andere gitaren met een heel eigen karakter, iemand die een strat wil aanschaffen koopt geen LP en omgekeerd.

blindfaith85
3 april 2009, 11:34
Hoi,

Mssn nog ff leuk knuppel der bij gooien mar ik heb gehoord van de salesman van Fendr nederland dat hij zelf de squier-modellen en beter kwaliteit en kwaliteit prijs verhouding hebben den de mexjes.

maar meetse is denk ook heel persoonlijk en ook stukje beleving wat je met een merk hebt

Di Stefano
3 april 2009, 12:06
Punt is dat vele mensen van hun gitaar vinden dat deze super is en beter klinkt dan een andere (duurdere). Ik speel uitsluitend op USA strats (met vele modificaties weliswaar) en zou graag de helft minder betalen voor een mexicaan als deze net zo goed was of beter, zoals sommigen beweren.

Ik kan me wel inbeelden dat er in de goedkopere series soms ook wel exemplaren te vinden zijn die naar de kwaliteit van een usa strat neigen. Maar als je op fora leest is het precies of iedere mim bezitter er zo een heeft.

Hendriks
3 april 2009, 12:07
Hoi,

Mssn nog ff leuk knuppel der bij gooien mar ik heb gehoord van de salesman van Fendr nederland dat hij zelf de squier-modellen en beter kwaliteit en kwaliteit prijs verhouding hebben den de mexjes.

maar meetse is denk ook heel persoonlijk en ook stukje beleving wat je met een merk hebt

Oke , lees dit nou zelf even door en type het dan weer opnieuw en dan zonder spellingsfouten. Je mag een keer een foutje maken , maar dit is niet meer normaal te lezen.

demetalenman
3 april 2009, 14:01
Ik heb een mex en een usa telecaster.

Mijn mening. De mex speelt minder, klinkt minder, en vooral het fretwerk is minder afgewerkt.
Vind het geluid van de mex heel erg steriel, de usa heeft veel meer karakter. Lekker rond met een randje op het nekelement, en lekker scherp en snijdend op de brug.

olaftheholy
3 april 2009, 14:29
Mim 60's player kost zo'n beetje 700,- niet echt goedkoop hoor.
Japanse Fenders komen bij Cort vandaan (gehoord toen ik met de boy's van piët op excursie was naar cs duitsland) dus (heb ik al eerder gezegd) krijg je een cort met fender decal.
MiM komt bij FENDER mexico vandaan,corona en is gewoon een piepklein fabriekje waar veel geproduceerd wordt.
Kwaliteit? het maakt allemaal geen zak uit vindt ik... als je er naar zoekt vindt je echt wel goeie mexicaantjes,ander topkammetje erin en evt andere pups en je hebt een goeie strat...simpel.
Fender usa? d'r staat hier een clapton strat met een duim stof erop,over de post besteld vier jaar geleden. brug zit er scheef in (niet dat dat uitmaakt bij een strat) en janken wil ie ook niet,één van de mindere gitaren hier in huis.
Elke gitaar van welk merk dan ook zal je punten van kritiek op kunnen vinden.
Een goed ding is upgraden,maakt van de mindere planken allrounders.
Welk merk jij endorsed is smaak gerelateerd en voor ieder verschillend.
Heb een Dick Smith custom telecaster (:D) beste gitaar die ik heb,geen decal erop trouwens

stratie
3 april 2009, 14:36
Mim 60's player kost zo'n beetje 700,- niet echt goedkoop hoor.
Japanse Fenders komen bij Cort vandaan (gehoord toen ik met de boy's van piët op excursie was naar cs duitsland) dus (heb ik al eerder gezegd) krijg je een cort met fender decal.
MiM komt bij FENDER mexico vandaan,corona en is gewoon een piepklein fabriekje waar veel geproduceerd wordt.
Kwaliteit? het maakt allemaal geen zak uit vindt ik... als je er naar zoekt vindt je echt wel goeie mexicaantjes,ander topkammetje erin en evt andere pups en je hebt een goeie strat...simpel.
Fender usa? d'r staat hier een clapton strat met een duim stof erop,over de post besteld vier jaar geleden. brug zit er scheef in (niet dat dat uitmaakt bij een strat) en janken wil ie ook niet,één van de mindere gitaren hier in huis.
Elke gitaar van welk merk dan ook zal je punten van kritiek op kunnen vinden.
Een goed ding is upgraden,maakt van de mindere planken allrounders.
Welk merk jij endorsed is smaak gerelateerd en voor ieder verschillend.
Heb een Dick Smith custom telecaster (:D) beste gitaar die ik heb,geen decal erop trouwens



En daarom doe ik dat nooit haha, ik wil ze zelf voellen, bespelen enzo. Vooral bij strats enzo omdat de kwalitiet nog wel eens wil schommelen.:soinnocent:

Anyway, ik heb denk ik mijn punt wel gemaakt en ik zie dat veel mensen het met me eens zijn.

Mr.Fingers
3 april 2009, 14:40
Heb je blind getest? Waarschijnlijk niet, want vergeet niet dat je automatisch gaat denken "het is een USA, dus hij zal beter zijn" als het Made in USA-logootje ziet.

Hendriks
3 april 2009, 14:43
@ olaf, Dick Smith , jij hebt net een merknaam bedacht, thanks.

Edit : Cort is Koreaans dacht ik , hier worden de Lite-ash gemaakt.

stratie
3 april 2009, 14:49
Heb je blind getest? Waarschijnlijk niet, want vergeet niet dat je automatisch gaat denken "het is een USA, dus hij zal beter zijn" als het Made in USA-logootje ziet.

Nee, maar ik heb ze wel echt critisch getest, en ik ben niet zo merkgeyl to be honest. Maar als de mexicaan beter was had ik het ook gezecht. Maar dat was hij niet:soinnocent:

De Amerikaan voelde gewoon beter aan in meerdere opzichten.

olaftheholy
3 april 2009, 15:04
@ olaf, Dick Smith , jij hebt net een merknaam bedacht, thanks.

Edit : Cort is Koreaans dacht ik , hier worden de Lite-ash gemaakt.

oh ja...koreaans ja,je hebt gelijk.

@ hendriks ; Wou dat in de neckplate laten graveren built by Dick Smith Custom's
ser.number 000000001 :D

je weet maar nooit!

misschien ooit een endorsement?

olaftheholy
3 april 2009, 15:08
Heb je blind getest? Waarschijnlijk niet, want vergeet niet dat je automatisch gaat denken "het is een USA, dus hij zal beter zijn" als het Made in USA-logootje ziet.


Heb ik ook last van gehad van die doctrine,ben er weer vanaf gelukkig.
Het is allemaal subjectief trouwens.
Gilmour speelde jaaaaaarenlang op een witte en candy apple squier.
Lekker belangrijk waar je gitaar gemaakt is trouwens.

Mijn beste (is inmiddels mijn main axe) komt uit Holwierde, das pas stoer!

fok Fender man!

fred dons
3 april 2009, 15:16
gisteren in Frankfurt op de Roadworn gespeeld (mex made) en die dingen speelden
dus net zo goed als de customshop relics die in dezelfde stand hingen, het verschil was voornamelijk dat de mex er net wat beter uitzag (wat authentieker) en de customshop nog wel eens flame maple voor de nekken wil gebruiken (hoewel er dus ook een mex met een flame neck hing). De customshop relics btw hebben een advies prijs van eur 4500 en hoger
Greg Koch deed een demonstratie op een Roadworn die hij ter plekke van een display rack had afgehaald en die dingen klinken dus ook nog eens erg goed.

voor de productie gitaren bied de US versie wat meer moderne opties dan de MIM en dan is een prijs tussen de eur 1000 en eur 1500 prima en krijg je ook prima gitaren, maar zodra je in de prijsklasse boven EUR 2000 komt bij fender dan vind ik dat de prijs kwaliteits verhouding een beetje scheeft gaat lopen (beetje boel) bijvoorbeeld EUR 5000 betalen voor een handgemaakte gitaar die een productie gitaar uit de jaren 50 immiteert is een beetje pervers :D

Hendriks
3 april 2009, 15:54
@ hendriks ; Wou dat in de neckplate laten graveren built by Dick Smith Custom's
ser.number 000000001 :D

je weet maar nooit!

misschien ooit een endorsement?

Number 000000002 is in de maak.

Orgasmocaster
3 april 2009, 16:33
Mim 60's player kost zo'n beetje 700,- niet echt goedkoop hoor.
Japanse Fenders komen bij Cort vandaan (gehoord toen ik met de boy's van piët op excursie was naar cs duitsland) dus (heb ik al eerder gezegd) krijg je een cort met fender decal.
MiM komt bij FENDER mexico vandaan,corona en is gewoon een piepklein fabriekje waar veel geproduceerd wordt.
Kwaliteit? het maakt allemaal geen zak uit vindt ik... als je er naar zoekt vindt je echt wel goeie mexicaantjes,ander topkammetje erin en evt andere pups en je hebt een goeie strat...simpel.
Fender usa? d'r staat hier een clapton strat met een duim stof erop,over de post besteld vier jaar geleden. brug zit er scheef in (niet dat dat uitmaakt bij een strat) en janken wil ie ook niet,één van de mindere gitaren hier in huis.
Elke gitaar van welk merk dan ook zal je punten van kritiek op kunnen vinden.
Een goed ding is upgraden,maakt van de mindere planken allrounders.
Welk merk jij endorsed is smaak gerelateerd en voor ieder verschillend.
Heb een Dick Smith custom telecaster (:D) beste gitaar die ik heb,geen decal erop trouwens

zoals hendrix al zei, Cort maakt de betere squiers, light ash en set neck fenders.

+ je bedoeld Ensenada (Baha California). Corona is waar Fender's USA plant is.
Beter opletten tijdens je excursies! ;)

Mitch
3 april 2009, 17:15
Ah, dus een middenklasser gitaar is goede waar voor zijn geld en een duurdere kan duidelijk beter zijn, maar het hangt er maar net van af of je dat er voor over hebt. En op die regel zijn altijd wel uitzonderingen te vinden, maar het is een algemene stelregel, gebaseerd op ervaring.

Weer wat geleerd.
http://www.chevroncars.com/learn/wp-content/uploads/2006/07/tired-yawn.jpg

Pepe
3 april 2009, 17:27
Ah, dus een middenklasser gitaar is goede waar voor zijn geld en een duurdere kan duidelijk beter zijn, maar het hangt er maar net van af of je dat er voor over hebt. En op die regel zijn altijd wel uitzonderingen te vinden, maar het is een algemene stelregel, gebaseerd op ervaring.


Ikzelf vind, als algemene stelregel gebaseerd op eigen ervaring maar de uitzonderingen daargelaten, dat de high-end in de middenklasse beduidend meer bang for the buck heeft dan de low-end in de middenklasse hoewel wanneer men japans met usa vergelijkt de high-end van de semi low klasse daar soms -uitzonderingen daargelaten-best aan kan tippen, om niet te zeggen, daar soms overheen gaat. Maar uitzonderingen zijn er altijd he. http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif

Mitch
3 april 2009, 17:34
In de regel zijn er altijd uitzonderingen. Hoewel soms...

Pepe
3 april 2009, 17:37
Het kan natuurlijk zijn dat als uitzondering er geen uitzondering is http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif

Negative K3 fan
4 april 2009, 11:57
gisteren in Frankfurt op de Roadworn gespeeld (mex made) en die dingen speelden
dus net zo goed als de customshop relics die in dezelfde stand hingen, het verschil was voornamelijk dat de mex er net wat beter uitzag (wat authentieker) en de customshop nog wel eens flame maple voor de nekken wil gebruiken (hoewel er dus ook een mex met een flame neck hing). De customshop relics btw hebben een advies prijs van eur 4500 en hoger
Greg Koch deed een demonstratie op een Roadworn die hij ter plekke van een display rack had afgehaald en die dingen klinken dus ook nog eens erg goed.

Dus iedereen die nu nog een CS relic koopt heb je bij deze voor gek verklaard? ;)

Heb je die roadworns zelfook geprobeerd? klinkt wel interessant

olaftheholy
4 april 2009, 12:17
eeuwenoud al dit maar hier (http://reviews.photoweborama.com/allthingsguitar1/fendertour/index.html) een factory tour van Fender Mexico

Les Paul R8
4 april 2009, 12:17
gisteren in Frankfurt op de Roadworn gespeeld (mex made) en die dingen speelden
dus net zo goed als de customshop relics die in dezelfde stand hingen, het verschil was voornamelijk dat de mex er net wat beter uitzag (wat authentieker) en de customshop nog wel eens flame maple voor de nekken wil gebruiken (hoewel er dus ook een mex met een flame neck hing). De customshop relics btw hebben een advies prijs van eur 4500 en hoger
Greg Koch deed een demonstratie op een Roadworn die hij ter plekke van een display rack had afgehaald en die dingen klinken dus ook nog eens erg goed.


Persoonlijk vond ik zijn tone OK, maar niet bijzonder. Waarbij ik wel moet zeggen dat ik denk dat dat met name aan de amp lag. Ik vond het allemaal wat schel. Overigens denk ik dat Greg Koch met een instap gitaar van 100 euro nog goed klinkt. Die man speelt echt grandioos.

Wat betreft de Road Worns, heb ik vorige week een Tele uitgeprobeerd. Die was gewoon erg goed. Precies zoals ik een Tele zou willen. Veel gitaar voor een heel redelijk bedrag. Ik zou hem alleen nog een stuk verder relicen, zodat hij er niet meer als een Road Worn uit blijft zien ;)

stratie
4 april 2009, 12:54
Mooi, ik zie dat mijn toppic een interesante discussie op gang heeft doen brengen :) haha.

Ibanez666
4 april 2009, 15:00
Nee, maar ik heb ze wel echt critisch getest, en ik ben niet zo merkgeyl to be honest. Maar als de mexicaan beter was had ik het ook gezecht. Maar dat was hij niet:soinnocent:

De Amerikaan voelde gewoon beter aan in meerdere opzichten.

Ik ben er van overtuigd dat de kracht van een merknaam of land van herkomst groter is dan je denkt.

mesaman
6 april 2009, 11:50
ik heb zelf een golf,nadat ik verschillende passats, touaregs en phaetons had geprobeerd bleek mijn golf als uitzondering toch veel stiller en toch ook sneller te zijn dan de rest.tevens was het verbruik ook lager.de golf van mn buurman daarintegen is een stuk trager en het verbruik ook hoger en ruist ook teveel.
mischien komt het dat de ene uit de linker fabriek in wolfsburg komt en de andere uit vorst.je moet wel goed zoeken maar dan kom je heel mischien zo een tegen.uiteraard heb je dit met alles.richwood,fender,maar ook met keukenmachines kamerplanten en boekenkasten,ik zelf heb dit ook met de vundering van mn huis,en hardloop schoenen die net wat sneller zijn(heel gek)
(schumacher had dit met zn f1 auto ook volgens mij,rossi met zn motor)
en mn dagelijkse boodschappen.sommige mensen hebben dit altijd en anderen lezen er alleen maar over.ook heel gek allemaal,tja hans klok heeft ook altijd tegenwind en houdini had natuurlijk geen sleutels opzak.en dit heb ik nu net nooit.

:jam::jam::jam::jam::jam::jam:

stratie
6 april 2009, 12:08
ik heb zelf een golf,nadat ik verschillende passats, touaregs en phaetons had geprobeerd bleek mijn golf als uitzondering toch veel stiller en toch ook sneller te zijn dan de rest.tevens was het verbruik ook lager.de golf van mn buurman daarintegen is een stuk trager en het verbruik ook hoger en ruist ook teveel.
mischien komt het dat de ene uit de linker fabriek in wolfsburg komt en de andere uit vorst.je moet wel goed zoeken maar dan kom je heel mischien zo een tegen.uiteraard heb je dit met alles.richwood,fender,maar ook met keukenmachines kamerplanten en boekenkasten,ik zelf heb dit ook met de vundering van mn huis,en hardloop schoenen die net wat sneller zijn(heel gek)
(schumacher had dit met zn f1 auto ook volgens mij,rossi met zn motor)
en mn dagelijkse boodschappen.sommige mensen hebben dit altijd en anderen lezen er alleen maar over.ook heel gek allemaal,tja hans klok heeft ook altijd tegenwind en houdini had natuurlijk geen sleutels opzak.en dit heb ik nu net nooit.

:jam::jam::jam::jam::jam::jam:



Ehmm..ok...Dit was echt appart.
Er staat 97% onzin in je reactie, maar voor de andere 3% snap ik je punt.
Even tussendoor vundering=Fundering. :soinnocent: