PDA

View Full Version : coil split door mini switches



niekb
2 april 2009, 21:19
Hallo allemaal.

Ik wil een coilsplit optie maken op mijn gitaar. Dit dmv mini switches.
Ik ben niet zo thuis in schema's en kon niet zo veel duidelijke info vinden via Google. Ik kwam nog wel een Guttlin tegen :)

Klopt dit schema dat ik gemaakt heb?
http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Naamloos-1-1.jpg

Graag jullie meningen hierover.

Thanks!

niekb
2 april 2009, 21:46
Nu kom ik dit plaatje tegen:
http://i62.photobucket.com/albums/h90/s2170/coilsplit.gif

Ik neem aan dat dit een juiste manier is? Ik heb alleen een switch met 3 lipjes ipv 6.

snaarplukker
2 april 2009, 23:15
Ik denk dat je het beter zo (http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=2_prails_1v_1t_3w_mini) aan kan sluiten. Je hebt slechts één switch nodig.

Orpheo
3 april 2009, 00:19
Ik denk dat je het beter zo (http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=2_prails_1v_1t_3w_mini) aan kan sluiten. Je hebt slechts één switch nodig.

dat is leuk als je 2 compleet ongelijke spoelen hebt, maar voor heel simpele dingen als coiltap is een 2weg on/on schakelaar, dus push pull pot, veel handiger.


Dat wat je ziet van swineshead, is VEEL handiger. en dan heb je alleen maar een helft nodig. je hebt 6 pootjes. 2 kolommen, 3 rijen. dan gaat het om maar EEN deel ervan, voor coiltap. op het midden heb je rood/wit (volgens seymour duncan dus). op een deel heb je niks, op de ander zit aarde. simpel!

niekb
3 april 2009, 00:28
Thnx,
Ik wil 2 switches omdat ik ze beide apart wil kunnen schakelen. Dit om combi's te maken van de split humbucker en de full humbucker en ook om ze beide als single te kunnen zetten.

Als ik het wel goed begrijp moet de witte en rode draad op hetzelfde lipje gesoldeerd worden. De aarde aan 1 van de andere en zo heb je dus een split en een off positie.

Orpheo
3 april 2009, 00:34
Thnx,
Ik wil 2 switches omdat ik ze beide apart wil kunnen schakelen. Dit om combi's te maken van de split humbucker en de full humbucker en ook om ze beide als single te kunnen zetten.

Als ik het wel goed begrijp moet de witte en rode draad op hetzelfde lipje gesoldeerd worden. De aarde aan 1 van de andere en zo heb je dus een split en een off positie.

rood en wit op dezelfde poot. aarde aan een ander, maar niet de aarde van de pickup (dus niet groen) groen gaat naar aarde, en dat pootje gaat ook naar aarde. precies zoals je in dat schema ziet...

niekb
3 april 2009, 00:37
Nee gewoon aarde trekken van de pot naar de switch. Cool thanks!

Ik moet me echt eens meer gaan verdiepen in deze materie.

Yoshida
3 april 2009, 07:22
Vraagje: waarom? Ik weet dat dit hartstikke goed werkt om een derde pickup zijnde een single coil te ontruisen, maar wat is het effect bij een dubbele humbucker setup? Zijn die al niet inherent ruisvrij?
Ik trek geen motieven in twijfel, maar omdat ik me nu ook bezighoud met een dubbele humbucker setup wil ik graag weten wat hiervoor de optimale manier is. Graag met zo min mogelijk switches en toestanden omdat ik ook een effect in ga bouwen.

Interresante topic dit.

niekb
3 april 2009, 11:21
Wat bedoel je precies?
Dit is om de humbucker op te splitsen zodat je een singlecoil achtig geluid krijgt. Ruisen doet ie dan niet meer.

Humbuckers zijn van zich zelf ruis vrij, mits alles goed is aangesloten natuurlijk.

Yoshida
3 april 2009, 11:23
Wat bedoel je precies?
Dit is om de humbucker op te splitsen zodat je een singlecoil achtig geluid krijgt. Ruisen doet ie dan niet meer.

Humbuckers zijn van zich zelf ruis vrij, mits alles goed is aangesloten natuurlijk.

Ahh akkoord :) De voordelen van een humbucker, de sound van een single coil.
Mijn amp is net niet goed genoeg om dat verschil erdoor te drukken, of ik luister gewoon niet goed.

niekb
3 april 2009, 11:29
Het ligt eraan wat je speelt. Vooral op het cleane kanaal is het verschil goed hoorbaar. Ook niet alle hums zijn hier geschikt voor.

Je hebt dus beide opties. Humbucker en singlecoil en daar ook de combinaties van (afhankelijk van hoe je ze aansluit. Vandaar mijn keuze voor 2x mini switch)

Dit kan ook met push pull pots. Dan heb je geen extra schakelaars. Bij de LP die ik gebouwd heb zit deze functie er ook op. Beide tone pots zijn push pull en splitten de hums.

Di Stefano
3 april 2009, 11:48
Wat bedoel je precies?
Dit is om de humbucker op te splitsen zodat je een singlecoil achtig geluid krijgt. Ruisen doet ie dan niet meer.

Humbuckers zijn van zich zelf ruis vrij, mits alles goed is aangesloten natuurlijk.

Als je een humbucker coilsplit is deze volgens mij niet meer ruisvrij. Om een ruisvrije singlecoilachtige klank te krijgen worden de coils parallel geschakeld.

Yoshida
3 april 2009, 11:55
Ojee, geekfight :)

Ik weet dat de single coil in mijn Strat dankbaar gebruik maakt van gesplitte humbucker coils. In pos. 2 en 4 is ie ruisvrij, beide settings geven een ander geluid en zijn inherent minder crunchy dan de andere settings.
Hieraan kan ik helaas geen theoretische kennis ontlenen. Ik heb gewoon mazzel gehad denk ik.

niekb
3 april 2009, 12:02
Ik weet het ook niet technisch gezien maar in de lp is ie gesplit ook gewoon stil. Je hebt wel die andere spoel ernaast.

Ik zou zeggen dat dat de hum ook nog bucked.

Di Stefano
3 april 2009, 12:16
Ik weet het ook niet technisch gezien maar in de lp is ie gesplit ook gewoon stil. Je hebt wel die andere spoel ernaast.

Ik zou zeggen dat dat de hum ook nog bucked.

Als je in een HSH strat (of andere gitaar) op positie 2 split, staan de brug coil nog altijd in parallel met de middle coil. Voor positie 4 is dat dan de neck met de middle coil.
Bij een LP dan weer in de middelste positie staan ook de twee binnenste coils met elkaar in parallel. Waarmee je dus een singlecoilachtige klank krijgt maar geen ruis.

Als je dmv een miniswitch een humbucker split zodat er slechts 1 coil op zich werkt dan krijg je terug ruis.

Yoshida
3 april 2009, 12:33
Als je in een HSH strat (of andere gitaar) op positie 2 split, staan de brug coil nog altijd in parallel met de middle coil. Voor positie 4 is dat dan de neck met de middle coil.
Bij een LP dan weer in de middelste positie staan ook de twee binnenste coils met elkaar in parallel. Waarmee je dus een singlecoilachtige klank krijgt maar geen ruis.

Als je dmv een miniswitch een humbucker split zodat er slechts 1 coil op zich werkt dan krijg je terug ruis.

Klinkt zinnig.
Ben zelf ook een beetje aan het uitzoeken hoe je 2 humbuckers op een driestandenschakelaar zet met middelste positie ruisvrij (en natuurlijk 1 en 3)

snaarplukker
3 april 2009, 13:47
Dan deze (http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=2h_1v_1t_3w_2pp) optie.
Maar al je de split aan zet krijgt je wel voor helft zachter geluid.
Voor meerdere combinaties hebt je een 5-way switch nodig.

Di Stefano
3 april 2009, 15:04
Bij een 3 standen schakelaar zoals bij strats, rg's,... is het schema wel licht anders

Orpheo
3 april 2009, 21:44
Ho ho. Bij een gewone coiltwp heb je wel ruis, je hebt immers maar een spoel, en bij een humbucker heb je er twee. Dat zorgt voor de ruisonderdrukking.

Verder, bij een les paul heb je in de middenstand beide humbuckers aan, niet slechts de binnenste spoelen.

niekb
4 april 2009, 12:09
Een kwestie van goed shielden en aarden dus om dat zoveel mogelijk ruis te onderdrukken.