PDA

View Full Version : Verschillende veren?



toon-
2 april 2009, 19:21
Ik ga dit weekend een setje dikkere snaren op m'n gitaar met floyd zetten, maar ben in de gitaarwinkel vergeten om een extra veer mee te nemen. Nu heb ik nog een oude gitaar met gewone tremolo (geen floyd dus) waar ik nooit meer op speel, en ik was van plan daar gewoon een veer uit te halen en die te gebruiken. Kan ik dat zonder probleem doen of bestaan er verschillende soorten veren?

Alvast bedankt.

bass blom
2 april 2009, 19:27
als ze passen lijkt het me geen enkel probleem.

mesaman
2 april 2009, 19:28
gewoon doen.geen probleem.de veren zijn nagenoeg het zelfde....

snaarplukker
2 april 2009, 23:21
De veren kunnen verschillend zijn qua trekkracht. Als ze meer trekkracht hebben hebt je minder veren nodig. Dus lijkt me wel vertandig om ze te vergelijken.

pasqual
3 april 2009, 00:31
hoeveel veren zitten er momenteel in? 3 is zat hoor, je hoeft de extra snaarspanning alleen maar te compenseren door de verenklauw iets verder naar binnen te draaien. ook als je er een extra veer bij zet zul je de floyd opnieuw moeten afstellen en dit kan ook zonder extra veer. van welke huidige snaardikte ga je naar toe? 009 naar 010?

groeten Pasqual.

Markbass
3 april 2009, 16:44
Gewoon die andere veer in het midden zetten, dan kan het nooit kwaad.

snaarplukker
3 april 2009, 17:32
hoeveel veren zitten er momenteel in? 3 is zat hoor, je hoeft de extra snaarspanning alleen maar te compenseren door de verenklauw iets verder naar binnen te draaien. ook als je er een extra veer bij zet zul je de floyd opnieuw moeten afstellen en dit kan ook zonder extra veer. van welke huidige snaardikte ga je naar toe? 009 naar 010?

groeten Pasqual.
+1. Je hebt alleen meer of sterkere veren nodig als de afstelmogelijkheden uitgeput zijn.

toon-
3 april 2009, 21:49
Ik ga van 0.009-0.046 naar 0.010-0.052. Zal er wel een veer aan toevoegen, kan nooit kwaad denk ik. Nog een bijkomend vraagje: denken jullie dat ik de hals zal moeten bijstellen als ik overstap naar bovengenoemde snaardikte?

pasqual
3 april 2009, 23:16
die mogelijkheid zit er wel in. er komt uiteraard meer spanning op de hals en deze zal gecompenseerd moeten worden. met deze set ( 010-052 ) zal je floyd niet lekker meer gaan hoor. ik heb het ooit geprobeerd, maar hij werd er erg stug van en onzuiver: hij kwam slecht terug op het nulpunt. waarom niet 010-046? zoveel maakt het niet uit qua sound. maar ik kan je uiteraard niet tegenhouden.

groeten Pasqual.

toon-
4 april 2009, 11:12
die mogelijkheid zit er wel in. er komt uiteraard meer spanning op de hals en deze zal gecompenseerd moeten worden. met deze set ( 010-052 ) zal je floyd niet lekker meer gaan hoor. ik heb het ooit geprobeerd, maar hij werd er erg stug van en onzuiver: hij kwam slecht terug op het nulpunt. waarom niet 010-046? zoveel maakt het niet uit qua sound. maar ik kan je uiteraard niet tegenhouden.

groeten Pasqual.

Er staat nu een set 009-046 op en dus zijn de bassen even dik als bij een set 010-046 en die bassen vind ik iets te losjes spelen.
En ik veronderstel dat ik de bout met de klok mee moet draaien als ik de hals afstel?