PDA

View Full Version : Goedkoopste( legale!!) manier om aan pro tools te komen



gitaarhaantje
2 april 2009, 14:57
Omdat ik mij toch meer wil verdiepen in Protools ( heb ik straks ook op stage) ben ik van plan om Pro tools te kopen.
Nu heb ik al rond gezocht en het blijkt dat dit altijd in combinatie met een interface moet.
Heb al gezien dat er interfaces bestaan van m-box en focusrite.. maar nu vroeg ik mij af is er nog een manier die goedkoper is.. ( niet alleen de dongle)..

Heb nu een line 6 toneport KB 37 en gebruik veel pod farm.. Is het ook mogelijk om dit hele zaakje te verkopen en daar een protools LE + audio interface + midi keyboard weer voor te kopen.. en kan ik dan ook nog steeds gebruik maken van pod farm of is dit gekoppeld aan de toneport? dit is mij namelijk niet duidelijk..

Alle suggesties zijn van harte welkom!!!

Groeten Laurens

Martien
2 april 2009, 18:59
M-audio heeft ook midi keyboars die tegelijkertijd pro tools powered zijn. Ik geloof de Oxygen serie. Deze heeft aan de achterkant van het keyboard ook line in/out, mic in enz.

berolios
2 april 2009, 21:30
verschil tussen software van M-Powered en de normale Digi 003 is vrijwel niks. Je kunt dus gerust een M-powered PTLE versie nemen, die heb ik ook.

Goedkoopste is de dongle die je noemt, maar daar kun je alleen een hoofdtelefoon op aansluiten.

gitaarhaantje
3 april 2009, 11:00
Dan zou ik in principe gewoon een mbox mini moeten kopen...
maar wat ik mij dan afvraag is het handiger om die toneport dan te verkopen ( heb anders twee audio interfaces, beetje zonde) en er een andere keyboard bij kopen bijvo de oxygen serie...

En de belangrijkste vraag ik heb nu pod farm is deze gekoppeld aan de toneport of kan ik die ook gewoon in pro tools gebruiken zonder toneport?

harrie-beton
3 april 2009, 11:16
ik vind 300 euro een koopje, koop maar eens een prof mengtafel :-)

gitaarhaantje
3 april 2009, 11:33
ik vind 300 euro een koopje, koop maar eens een prof mengtafel :-)

Dat is wel misschien wel zo maar blijf toch een nederlander he..;)...

Wat ik me net nog zat te bedenken.. is het mogelijk om twee audio interfaces te hebben zonder dat er een conflict optreed?

Ik zou die toneport dan alleen gebruiken voor pod farm en af en toe het midi keyboard..
Zou het, om problemen te voorkomen, makkelijker zijn om die toneport in te ruilen/verkopen en vervolgens een mbox met een los midi keyboard te kopen?

Wat ik tot nu toe gezien heb zou een mbox mini tot de mogelijkheden behoren.. maar ik zag zojuist dat de audiokaarten(audiophile) van mbox ook compatible zijn met pro tools.. weliswaar moet je pro tools dan wel los kopen...

Graag jullie mening of suggesties. Ik vind dat digidesign het niet echt overzichtelijk heeft staan..:S
Als ik er voor mezelf uit ben dan zal ik eens naar een muziekwinkel stappen om daar ook eens wat informatie te vragen....

Humedo
3 april 2009, 13:18
Normaal gesproken kun je meerdere audio interfaces combineren. Alleen werkt het niet altijd goed door beroerd geprogrammeerde drivers... Je zou dit dus moeten testen in jouw situatie.

harrie-beton
3 april 2009, 16:27
Ik zou wel heel voorzichtig zijn met 2 interfaces, zorg dat als je een 2e koopt met de winkel afspreekt dat hij retour kan als het niet werkt.
Veel interfaces kunnen niet samen van hetzelfde merk en type. Ik heb een Maya gehad (4 in 4 out) en deze kon je niet stapelen. Mijn Terratecs gaan niet goed samen met de podx3, in Audition wel maar in rifftracker loopt hij vast tenzij ik de terratec's uitschakel.

Veel moederborden hebben vaak maar 2 pci sloten en dat is vaak krapjes, ook goed opletten of het wel past.

hb

berolios
6 april 2009, 07:01
In PTLE kun je alleen maar met Digidesign/ M-Audio hardware werken.

gitaarhaantje
6 april 2009, 16:09
In PTLE kun je alleen maar met Digidesign/ M-Audio hardware werken.

Oke maar dus ook met die audiophile kaarten..?

Ik heb al een kaartje voor 80 euri's gezien en pro tools kan ik ook wel aankomen.. dat is beduidend goedkoper dan dat ik een complete interface moet kopen.. en dit vind ik ook wel jammer aangezien ik nu die toneport nog niet zo lang heb....

bert k
6 april 2009, 17:11
Hm, ik heb wel met Pro-tools gewerkt, en ik vind het niet beter of handiger dan Cubase, om er maar eens eentje te noemen. Ook de geluidskwaliteit maakt helemaal niets uit, zeker als je met een gewone M-Audio kaart gaat werken. (Die geen drol kost en prima klinkt.)

gitaarhaantje
7 april 2009, 14:55
Hm, ik heb wel met Pro-tools gewerkt, en ik vind het niet beter of handiger dan Cubase, om er maar eens eentje te noemen. Ook de geluidskwaliteit maakt helemaal niets uit, zeker als je met een gewone M-Audio kaart gaat werken. (Die geen drol kost en prima klinkt.)

Het gaat mij ook niet erom dat het beter is of dat de geluidskwaliteit beter is. De bedoeling is alleen om wat meer ervaring om te doen met pro tools aangezien dit op mijn toekomstige stage adres gebruikt wordt.

Maar u zegt dus dat bijvoorbeeld de M-audio audiophile wel met Pro tools moet werken? Ik zou dan namelijk via de onofficiele manier aan pro tools kunnen komen.....
En op deze manier scheelt me dat nogal wat knaken..
Enige nadeel wat Harrie Beton ook al zegt is dat die toneport en die m-audio kaart misschien niet samen kunnen werken.. Is er wel een manier om dit op te lossen dan?


Groeten Laurens

bert k
7 april 2009, 15:34
Oei, dat laatste heb ik niet gezegd! Dat weet ik niet zeker.

berolios
7 april 2009, 16:19
Heb je UBERHAUPT wel eens op de website van Digidesign gekeken? Daar staat nl ook een lijst met compatible hardware die je met PTLE kunt gebruiken.

Daar staat precies de info die je zoekt, succes ermee!

gitaarhaantje
7 april 2009, 16:49
Jazeker heb ik daar op gekeken.. maar ik hoor het altijd graag van mensen die er ervaring mee hebben.. Vind ik persoonlijk wat betrouwbaarder..

op de website van digidesign en m-audio staan beide dat die m-audio audiophile compatible is met pro tools LE..

Nog even een xtra vraagje:

Ik heb dus die toneport is het mogelijk om deze via spdif te koppelen aan die audiophile kaart.. zodat ik als mainkaart die audiophile kan gebruiken?

gitaarhaantje
14 april 2009, 22:03
Omdat ik toch graag verder wil in de audio wereld heb ik besloten om meer te investeren in de apparatuur.. ( Mede doordat ik er op stage ook mee ga werken)

Ik ben nu van plan om een M-audio projectmix aan te schaffen..
Reden hiervan is dat er Pro tools bij zit en dat ik toch wel graag met een mengpaneel ipv muis wil mixen.
Nu heb ik nog een volgende vraag:

Kan ik de gitaar rechtstreeks aansluiten op de projectmix , ik meen van wel maar ik wil dit gewoon voor de zekerheid weten..

Daarnaast heb ik nu een toneport met in combinatie een pod farm plugin. Dit werkt naar behoren maar ik heb zojuist geconstateerd dat ik die plugin los zal moeten kopen( 99 dollar).
Nu lees ik ook veel over guitarrig. Is dit programma gekoppeld aan een interface of kun je die ook gewoon los in pro tools gebruiken..
Ik denk dat qua snelheid het moet kunnen aangezien de projectmix met firewire werkt..

Graag hoor ik snel van jullie aangezien ik dit op korte ga realiseren.. ( Ik wil de projectmix tweedehands gaan kopen..)

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Met vriendelijke groet,

Laurens

gitaarhaantje
15 april 2009, 19:54
Helemaal niemand die hier antwoord op weet, of er wat over kan zeggen? Ik zou er heel erg mee geholpen zijn!

Gr laurens

Martien
15 april 2009, 20:56
Projectmix is een mooie tafel/controller. Goede dingen over gehoord, Guitarrig ben ik persoonlijk niet zo weg van, maar je zal geen of minimaal delay ondervinden icm je projectmix. Dus dat kan prima!

kevaho
16 april 2009, 00:53
Projectmix is inderdaad mooi, maar het principe is lachwekkend. Je wil graag met faders mixen zeg je, maar in principe doe je dat ook niet met een projectmix. Je blijft mixen in de box! Ok, je hebt wel faders onder ze vingers, maar vergeet niet dat deze toestellen vaak met midi time code of midi machine code werken en dan heb je maar 127 stappen om een fader te besturen. Een echte fader heeft oneindig veel stappen. Mijn advies is om, aangezien he verder wil in de pro-audio industrie, Investeer wat meer geld en bijvoorbeeld een Motu24io en een 24 kanaals analoge mengtafel en dan ben je ook met echte faders aan het mixen! En bovendien klinkt analoog summen echt wel beter dan digitaal summen. Uiteindelijk zal je dan zo'n 2500€ betalen. Dat is tamelijk veel, dat begrijp ik, maar dat is nog maar een peulenschil in vergelijking met super materiaal. In de professionele audio is 2500€ een begin, vergis je daar niet in. Normaal geef ik niet een dergelijk advies, maar je zegt zelf dat je verder wil in de pro-audio, vandaar dus... Succes!!

harrie-beton
16 april 2009, 09:44
Ik kan niet in de toekomst kijken maar ik denk zelf dat de toekomst niet uit analoog mixen bestaat. Daar wil ik wel een kratje bier op zetten. De computer heeft ongekende mix mogelijkheden, als je maar wel weet wat je doet.

Han S
16 april 2009, 11:15
Harrie heeft gelijk, de toekomst is niet analoog. Analoog zal er altijd blijven, de vinylplaat is ook behoorlijk aan het terugkomen, maar digitaal is de toekomst. Het mixen op een analoog mengpaneel is ook alleen goed te doen met tenminste mute en fader automatisering. Heb je dat niet dan is het altijd een compromis mix.

kevaho
16 april 2009, 14:11
Ik heb een analoge mengtafel met vca automatisatie op faders, mutes en inserts (on/off). Jullie hebben gelijk, de resterende automatisatie doe ik in mijn DAW. dus eigenlijk mix ik niet compleet analoog maar zowel analoog als digitaal. Best of both worlds, nietwaar? Hoe dan ook, ik ben en blijf een fanatieke voorstander van analoog en ik hoor echt wel verschil hoor. Ik begrijp niet dat sommige mensen dat niet horen. Maar mischien ligt dat wel aan mij...

gitaarhaantje
16 april 2009, 15:11
Ik snap wel wat je zegt maar is dit dan ook analoog?
http://www.digidesign.com/index.cfm?langid=100&navid=152

En waarom werkt "iedereen" met dit soort apparatuur als het allemaal net niet is..

Groeten Laurens

bert k
16 april 2009, 15:51
Voor zover ik weet is dat spul volkomen digitaal, op de I/O na uiteraard.

Ik denk dat heel veel mensen best digitaal willen mixen, maar dat ze graag het hands-on gevoel van echte faders willen. En daar is keus genoeg in.

Han S
16 april 2009, 16:10
We hebben enorme discussies gehad over het fenomeen mixen in the box en out of the box, dus met een analoge mengtafel, op een aantal forums als HC, GS etc en de meesten vinden het mixen itb niet makkelijker. Persoonlijk heb ik daar wel een paar theorieën over, maar het komt neer op het verschijnsel dat een mix itb platter klinkt. Met andere woorden, het summen is het probleem. Een analoge mengtafel lacht om 72 sporen en als je dat wegschrijft naar 24/96 dan klinkt dat prima, maar dan heb je het dus over twee sporen digitaal en dat is toch weer wat anders dan 32 of meer sporen digitaal mixen.