Inloggen

View Full Version : Marshall 8100 bromt - ten einde raad!



wrvh
2 april 2009, 14:34
Ik heb een Marshall 8100 valvestate top staan, 12AX7 pre-amp, solid state power amp. Prima ding, maar hij bromt. Ik ben al een tijdje bezig om de oorzaak te achterhalen, maar dat wil - wellicht vanwege mijn gebrek aan technische kennis en vaardigheden - helaas nog niet echt lukken. En daar baal ik van! :(

Een samenvatting van het probleem:

- Zodra ik hem aanzet bromt hij. Onmiddelijk.
- Het maakt niet uit of er een kabel/gitaar in zit of niet.
- Ik heb de top met verschillende kabels/gitaren/cabinetten/etc. geprobeerd. Geen verschil.
- De buis vervangen haalde ook niets uit.
- Reverb tank loskoppelen (you never know) doet niets.
- Ook in andere kamers (zelfs een ander huis) getest, bromt ie ook. Geen aarde probleem bij de stopcontacten dus.
- Met alle knoppen dichtgedraait bromt hij nog steeds. Als je het volume omhoog zet wordt het brommen NIET harder!
- Ik heb een mp3-speler op de return van de effect loop gezet, met de knop volledig op 'effect'. Als ik me niet vergis by-passed hij dan de pre-amp. Hoe dan ook, hij bromt in dat geval nog steeds.
- Het klinkt als een 50Hz brom. Misschien een aarde-issue?

Hier zijn de schematics te vinden:

Pre-amp: http://www.drtube.com/schematics/marshall/pc0689.pdf
Power amp: http://www.drtube.com/schematics/marshall/pc0689p.pdf

Ik heb trouwens op aanraden van vrienden alle voedings-elco's (C62,C61,C41,C40,C53,C59) vervangen. Dat hielp helaas niets.

Mocht je hier iets mee kunnen: alle hulp wordt erg gewaardeerd! Ik ben nogal wanhopig ;)

cluseau
2 april 2009, 19:13
- Zodra ik hem aanzet bromt hij. Onmiddelijk.

Dit kan meerdere oorzaken hebben. Is het inderdaad een 50Hz brom of komt het meer in de buurt van 100Hz? In geval van 50Hz moet je zoeken in een massa verbinding open ingang oid. Hoor je wel audio als je het volume opendraaid of komt er alleen maar brom uit? In dat laatste geval zou het kunnen dat je voeding defect is maar het kan ook zijn dat je eindtrap veel stroom staat te trekken waardoor de voeding het niet kan bijbenen. In dat geval zou de eindtrap loeiheet moeten worden. Defecte opamp in de voortrap is ook mogelijk, kortom geen zinnig antwoord op te geven zonder onderzoek.

Frans.

edit
Pas op voor je speaker, als je eindtrap is overleden kan er gelijkspanning door je speaker lopen. Als dat zo is, is de kans rieel dat je de speaker opblaast.
/edit

wrvh
2 april 2009, 19:40
De top werkt verder prima. Het geluid is goed en alles werkt naar behoren. Je hoort dus NIET ALLEEN ruis.

Voor zover ik weet wordt de eindtrap niet te heet. De load resistors bij de buis (pre-amp) worden wel gloeiend heet. Maar volgens mij is dat niet zo vreemd (?).

Ik vermoed overigens dat het een 50Hz brom is. Ik heb het niet gemeten o.i.d., het lijkt zo te klinken. Misschien kan ik het eerst checken, maar dan zou ik eerst iemand moeten vinden met de geschikte apparatuur.

cluseau
2 april 2009, 20:07
De top werkt verder prima. Het geluid is goed en alles werkt naar behoren.
Dat is in ieder geval iets. Als je zeker bent van de 50Hz hoef je niet in de voeding te zoeken tenzij...... er een diode van je bruggelijkrichter onderbroken is. Je merkt daar niet zo gauw iets van omdat hij gewoon op de andere diode doorwerkt. Alleen de frequentie van de rimpel wordt 50Hz en de rimpel wordt ook groter, dus dat is een rieele mogelijkheid.



De load resistors bij de buis (pre-amp) worden wel gloeiend heet. Maar volgens mij is dat niet zo vreemd (?).

Is waarschijnlijk normaal en kan niet de oorzaak zijn omdat deze voor je regelaars zitten.



Ik vermoed overigens dat het een 50Hz brom is. Ik heb het niet gemeten o.i.d., het lijkt zo te klinken. Misschien kan ik het eerst checken, maar dan zou ik eerst iemand moeten vinden met de geschikte apparatuur.
Daar heb je geen apparatuur voor nodig, Trek de jack uit je gitaar en raak de center tip even aan. Je hoort dan een 50Hz brom welke duidelijk hoorbaar verschilt van een 100Hz brom.

wrvh
2 april 2009, 20:16
Dat is natuurlijk veel eenvoudiger ja :)

Ik heb het zojuist even geprobeerd.. De (50Hz) brom die ik krijg bij het aanraken van de jack tip lijkt een iets hogere 'noot' dan die van de amp brom, maar het verschil is minimaal. Sowieso vrij moeilijk te bepalen.

De grain/tikjes/ruis die in de brom zit, ik weet niet precies hoe je het beschrijft, de textuur van de brom zegmaar.. die klinkt bij beiden hetzelfde. Maar geen idee of dat iets betekent.

cluseau
2 april 2009, 20:25
Dat is natuurlijk veel eenvoudiger ja :)

Ik heb het zojuist even geprobeerd, en de 50Hz brom die je krijgt door het aanraken van de jack tip is vrij duidelijk een hogere 'noot' dan de amp brom.

Dus de brom heeft een lagere frequentie dan 50Hz?
Dat is dan wel bijzonder. Als je je niet vergist zou het alleen maar kunnen dat hij staat te oscilleren. Enig idee wat de frequentie is? 30Hz is al bijna niet meer hoorbaar dus als je een duidelijk verschil hoort ben ik benieuwd naar de frequentie. Misschien kun je een geluidsfragment plaatsen/mailen? Wat is ongeveer je lokatie, misschien is er iemand die je kan helpen.

Ga eigenlijk wel denken aan een massa verbinding of een lekke elko.

Frans.

wrvh
2 april 2009, 21:23
Hallo Frans, allereerst bedankt voor je replies tot nu toe. Ik heb net m'n laatste post wat aangepast, misschien kun je die nog even bekijken.

Helaas heb ik mijn enige redelijke microfoon uitgeleend, maar ik zou van het weekend een fragmentje op kunnen nemen.

Heb je misschien nog wat suggesties voor in de tussentijd? Dingen die ik kan testen/uitproberen?

Ik woon trouwens in Culemborg (vlakbij Utrecht) en heb een auto dus ben redelijk mobiel!

cluseau
2 april 2009, 22:21
Helaas heb ik mijn enige redelijke microfoon uitgeleend, maar ik zou van het weekend een fragmentje op kunnen nemen.

Heb je misschien nog wat suggesties voor in de tussentijd? Dingen die ik kan testen/uitproberen?


Had je aangepaste post al gelezen en krijg de indruk dat het verschil in frequentie niet zo groot is. Door de reutel die er mogelijk opstaat zou het wel eens kunnen dat er geen verschil is. Eerst maar eens een sampeltje horen. Voorlopig ga ik er maar vanuit dat het gewoon 50Hz is wat dus duid op een ingangsbrom of halve gelijkrichter pech.

Suggesties wat je zou kunnen doen weet ik zo gauw niet. Het is niet ongevaarlijk (voor de eindtrap dan) om in het cirquit te gaan rommelen. Als je ergens een kleine sluiting maakt zou je de hele zaak op kunnen blazen. Dit is geen buizenbak he. De eindtrap is namelijk gelijkspannings gekoppelt. Het zou zonde zijn als je het erger maakt door de boel naar de eeuwige jachtvelden te helpen. Ik kan zo gauw niet inschatten wat je technische niveau is vandaar mijn twijfel. Ik stuur je wel even een PM want niet alles wat ik kwijt wil wordt hier gewaardeerd.


Frans.

wrvh
2 april 2009, 22:35
Oke, ik zal zo snel mogelijk een sample opnemen en het hier posten.

Wat betreft mijn technisch niveau.. Ik ben technisch aangelegd en heb een redelijke kennis van natuurkunde, maar op het gebied van versterkers/elektrotechniek heb ik nog aardig wat te leren. Beetje meten en hier en daar wat componenten vervangen is in ieder geval geen probleem.

Ik ben me ook wel bewust van de 'gevaren' en ben ook vrij voorzichtig met het spul aanpassen. Met een beetje hulp zou het moeten lukken. Ik wacht je PM wel af. Thanks!:ok:

Klaster
6 april 2009, 16:55
Als ik je berichten lees dan denk ik aan een losse gerammelde voedingselco op de print. Dat heb ik vaker meegemaakt met dergelijke versterkers. Verder gaan die Valvestate versterkers niet zo snel stuk, meestal losgerammeld spul op de printplaten, meer niet, tenminste dat is mjn ervaring.

wrvh
6 april 2009, 22:53
Het probleem is inmiddels opgelost. Bleek inderdaad een loszittend contactje (aarde) te zijn! Thanks voor de replies :hippie: