PDA

View Full Version : Elektronica doormeten



jsg1401
2 april 2009, 12:24
Is er misschien iemand die me kan vertellen hoe ik al mijn gitaarelektronica kan doormeten? En wat ben ik er precies voor nodig (Volt, ampere meter)??

Dirk_Hendrik
2 april 2009, 12:54
Wat wil je precies meten?

erwin_ve
2 april 2009, 13:21
Is er misschien iemand die me kan vertellen hoe ik al mijn gitaarelektronica kan doormeten? En wat ben ik er precies voor nodig (Volt, ampere meter)??
Dit is net zo'n speciefieke vraag als; waar kan ik het internet downloaden:crazyhappy:

Klaster
15 april 2009, 11:45
Is er misschien iemand die me kan vertellen hoe ik al mijn gitaarelektronica kan doormeten? En wat ben ik er precies voor nodig (Volt, ampere meter)??

Ik vrees dat zeer waarschijnlijk niemand je daarbij zo even op afstand mee kan helpen. Verder geldt meestal dat: hoe meer verstand van het electronisch circuit, hoe minder meetapparatuur nodig.

Als je een gewone gitaar met passieve elementen en zonder preamps etcetera bedoeld dan heb je voldoende aan een simpele multimeter die DC volts (gelijkspanning) en ohms (weerstand) kan meten.

Weerstand gebruik je voor controle van verbindingen, schakelaars, potmeters en elementen. Gelijkspanning meting kun je gebruiken om fase van de elementen te bepalen, indien nodig.

Succes.

fredjuh
15 april 2009, 16:50
Gelijkspanning meting kun je gebruiken om fase van de elementen te bepalen, indien nodig.

Ik vraag me af hoe jij dat doet dan. Ga je er een elektromagneet voor hangen ofzo? En dan kijken of ie positief of negatief uitslaat? Meestal bepaal ik de fase van een element door naar de kleuren van de draadjes te kijken:seriousf:

Chris Winsemius
15 april 2009, 17:09
Meten hoe hard 'n amp gaat: versterker op 10 of 11 zetten, stopwatch aanzetten en checken hoe snel de buren en/of politie aanbellen.

Meten hoeveel 'n amp weegt; zelf te doen: licht, per se roadie nodig: zwaar.

Meten Hendrix-nivo van je Strat: meet hoeveel liters Zippo benzine je nodig hebt voor totale ont- of verbranding.

Boutiquegehalte meten: point-to-point 1 punt, truebypass 1 punt, blauwe LED 1 punt en/of 'n hoge prijs weer 'n punt.

Verder weet ik het niet.

Klaster
15 april 2009, 17:38
Ik vraag me af hoe jij dat doet dan. Ga je er een elektromagneet voor hangen ofzo? En dan kijken of ie positief of negatief uitslaat? Meestal bepaal ik de fase van een element door naar de kleuren van de draadjes te kijken:seriousf:

Persoonlijk vind ik donkergroen een erg mooie kleur en daar kijk ik ook graag naar. Fase (relatief met meerdere spoelen/elementen gezien dan) check ik gewoon met een schroevendraaier en dan kijken welke polaritiet de voltmeter aangeeft bij ""aanplakken en wegtrekken". Ach, we zijn toch allemaal met niks begonnen....

Dirk_Hendrik
15 april 2009, 17:48
P0wned :D..

fredjuh
15 april 2009, 18:02
Kon je niet kiezen tussen p of o? het is owned of pwned:roll::D Ik moet wel zeggen, inventief trucje, al heb je t zo'n beetje nooit nodig.

Dirk_Hendrik
15 april 2009, 18:46
Weet ik veel:dontgeti:

fredjuh
15 april 2009, 19:58
geintje hoor, je bent heel grappig:D