PDA

View Full Version : Nieuwe gitaar? Twijfel!



FruscianteFan
2 april 2009, 10:35
Ik was gisteren in Schreeven voor een gitaarhoes, maar ik zag daar een mooie Telecaster staan. Nu zit ik al heel lang te kijken naar wat gitaren, maar eigenlijk kom ik elke keer weer tot de conclusie dat ik zo verliefd ben op m'n Jaguar, dat ik geen gitaar meer erbij hoef (bovendien heb ik ook een Les Paul voor het dikkere werk en een prachtige akoestische gitaar).

Toen besloot ik om eens te kijken naar een soort van back up-gitaar. Ik zit nu in meerdere bands en eigenlijk voldoen de Les Paul en Jaguar prima als back up voor elkaar (het gaat er immers maar om dat we door kunnen spelen als ik een snaar breek, niet dat het geluid perfect hetzelfde blijft), maar het is ook wel erg leuk om een gitaar te hebben die veel dichter bij mijn Jaguar ligt dan de Les Paul.

Goed, ik wil dus niet teveel geld eraan uitgeven. Een echt goed instrument heb ik al, en het lijkt me verschrikkelijk om een gitaar erbij te hebben waar ik net zo graag op speel. Dan kan ik niet meer kiezen. Een ander punt is dat ik ook nog steeds overweeg om een Moogerfooger MuRF te kopen. Moet geweldig zijn om mee te experimenteren, maar het lijkt me lastig om dat goed toe te passen in mijn band. Heeft dus geen haast.

De gitaar waar het om gaat:
London City Comet, Telecaster dus. Prachtige tobacco sunburst. Veel te dunne hals, maar toch erg comfortable. Komt een mooi geluid uit - redelijke twang, maar een stuk 'vlakker' en minder schel dan de Road Worn Tele waar ik haar mee vergeleek. Al met al kreeg ik zeker het gevoel dat ik die gitaar wil hebben, dat ik erop zou spelen en dat het een waardige gitaar is naast mijn Jaguar, zonder dat het écht klikte. Als ik namelijk mijn Jaguar in m'n handen heb, voelt het als het verlengde van mezelf. Maar nogmaals, die gitaar heb ik al, zo'n gitaar hoef ik er dus ook niet meer bij.

Dus, wat moet ik doen? €250 (zal wel wat van af gaan) is toch een hoop geld, maar het is wel een gitaar. Ik moet er vooral niet aan denken dat ik er uiteindelijk helemaal nooit op speel omdat het een 'budgetgitaar' is ofzo. Ik weet ook niet hoe de gitaar zich houdt op het podium, met lichtshow en dergelijken. Kan het natuurlijk niet gebruiken als ik haar elk nummer bij moet stemmen voor het geval ik haar een keer nodig heb.

(Geen idee of de gitaarnetters hier wat mee kunnen, maar het is in elk geval voor mezelf wel handig om het dilemma even uit te schrijven).

bass blom
2 april 2009, 10:54
je geeft zelf eigenlijk antwoord.

je hebt hem niet nodig
je vindt de hals te dun
het geluid te vlak

dus hou die 250 in je zak.

Badman
2 april 2009, 11:00
Ruik ik GAS? :)

Typisch fenomeen dat je die Telecaster stiekem wel lekker vindt, niet echt nodig hebt, maar toch graag naast je verzameling zet. Ik ken het genoeg ;)

the sure thing
2 april 2009, 11:43
je geeft zelf eigenlijk antwoord.

je hebt hem niet nodig
je vindt de hals te dun
het geluid te vlak

Maar: je bent verliefd dus wil je m kopen! Dat heet GAS

FruscianteFan
2 april 2009, 11:58
Maar: je bent verliefd dus wil je m kopen! Dat heet GAS
Ik ben verliefd op mijn Jaguar, niet op de Tele.

Maar de nadelen die ik noemde zijn maar subtiel. Ik heb liever dikke halzen, maar deze ligt ook lekker in de hand. Ze klinkt wat 'vlakker' dan die Road Worn, maar die gitaar is absoluut geen optie (veel te duur en veel te zwaar). Op het halselement vond ik trouwens de LC mooier klinken. Heb ik de gitaar nodig? Niet écht. Maar dat is geen reden om een gitaar niet te kopen, als het kan. Het is eerder andersom: ik ben niet van plan om een gitaar te kopen als ik me er niet goed bij voel. Dat wil zeggen, ik koop geen Telecaster om maar een Telecaster te hebben. Ze moet wel fijn spelen, goed klinken etc. Er zijn namelijk tientallen gitaren die ik wel zou willen hebben, maar die koop ik ook niet als ze me niet goed liggen. Ook niet omdat ze een specifiek andere sound hebben dan ik al heb.

Ik denk dat ik vandaag nog eens ga, met m'n Jaguar. Noem het GAS, dat maakt me niet zoveel uit. Ik maak liever een weloverwogen keus :)

olaftheholy
2 april 2009, 12:03
ze branden gewoon in je zak die 250,- eypo's he?
Wedden dat jij thuiskomt met die tele?

Rude Perception
2 april 2009, 12:06
effe een weekje wachten, dan opnieuw bespelen, en heel veel meer gitaren bespelen. Wil je hem dan nog steeds echt wel hebben, gewoon kopen.

zeppo
2 april 2009, 12:12
Gewoon het geld in je zak houden. Meer dan twee, drie gitaren heb je als gitarist niet nodig .... ;)

bass blom
2 april 2009, 12:19
je eigen gitaar meenemen is een goed plan.

deed ik ook onlangs toen ik mijn special ging bekijken, gewoon de oude custom mee voor vergelijking.

olaftheholy
2 april 2009, 12:23
Gewoon het geld in je zak houden. Meer dan twee, drie gitaren heb je als gitarist niet nodig .... ;)


wat een gelul... en dat van jou zeppo;)

grayfink
2 april 2009, 12:32
Ik zou het niet doen, maar als je dan toch per sé eentje wil zou ik een tweedehandsje bij een particulier proberen te scoren. Dat geld haal je er dan wel weer uit bij een eventuele verkoop, kun je ondertussen doorsparen voor een ècht goede tele.
Dit misschien wat? http://link.marktplaats.nl/240340494

FruscianteFan
2 april 2009, 13:06
Ik zou het niet doen, maar als je dan toch per sé eentje wil zou ik een tweedehandsje bij een particulier proberen te scoren. Dat geld haal je er dan wel weer uit bij een eventuele verkoop, kun je ondertussen doorsparen voor een ècht goede tele.
Dit misschien wat? http://link.marktplaats.nl/240340494Dank voor de tip, maar dat is niet echt een optie. Voor €50 extra heb ik dan een gitaar die ik terug kan brengen voor onderhoud, die ik gratis kan laten afstellen op .012-.052, die in de goede kleur is (een mooie sunburst met rosewood toets) en die ik bovendien uitgebreid aan de tand heb kunnen voelen. Doorverkopen doe ik niet aan - dan koop ik haar liever helemaal niet.

Een goede Telecaster (nouja, een écht goede) zou ik eventueel kunnen kopen, ooit. Maar voorlopig is dat helemaal nergens voor nodig.

Hehe, ik weet dat ik eigenwijs overkom maar ik ben dankbaar voor de reacties :)

grayfink
2 april 2009, 13:32
Onderhoud?:chicken:

FruscianteFan
2 april 2009, 13:53
Onderhoud?:chicken:
Als er echt iets mis mee is, misschien wel ja.

rooiedirk
2 april 2009, 14:32
Gewoon prima gitaar als backup. Ik heb ook een tobaccoburst aangeschaft een paar weken terug voor naast mn gibson LP standard en mijn strat, en heerlijk voor backup.

Bij de groove-factory gaat hij geloof ik voor 220 weg, scheelt toch 30 euro.

De waarde van de tele's op de tweedehands markt ligt rond de €170,- Al speel je er een jaar op kost het je 50 euro, gewoon doen. Bovendien is hij wel bang for the bucks. Lekker veelzijdig gitaartje.

Met andere woorden, gewoon halen! Het G.A.S. vreet toch aan je.

Succes ermee.

Bernd Veenema
2 april 2009, 14:33
200 euro voor een tweedehands Comet vind ik erg veel. Ik vraag voor de mijne (ook een mk1) 150 euro en die is pas 4 maanden geleden nieuw aangeschaft.
Hij is momenteel even gereserveerd voor een potentiele koper.

Jay75
2 april 2009, 14:45
Ik zou het niet doen.

Ik spreek uit ervaring, ik heb meerder duurdere gitaren, had ook voor "back-up" wat goedkopere dingen gekocht, maar uiteindelijk is een echte gitaar ( die je al 2 hebt ) toch meer kwaliteit dan die gitaartjes van 250 euro.
( Niet dat daar iets mis mee is, begrijp me niet verkeerd, maar als je al 2 top instrumenten hebt, je gaat er niet op spelen denk ik )

Bernd Veenema
2 april 2009, 15:27
Ik zou het niet doen.

Ik spreek uit ervaring, ik heb meerder duurdere gitaren, had ook voor "back-up" wat goedkopere dingen gekocht, maar uiteindelijk is een echte gitaar ( die je al 2 hebt ) toch meer kwaliteit dan die gitaartjes van 250 euro.
( Niet dat daar iets mis mee is, begrijp me niet verkeerd, maar als je al 2 top instrumenten hebt, je gaat er niet op spelen denk ik )

Je hebt op zich wel gelijk. Ik heb de London City Comet vooral gebruikt om in de bus mee te nemen naar gitaarles. Ik vond/vind het niet zo'n prettig idee om met een duur instrument wekelijks in een overvolle stadsbus te reizen. De comet doet qua bespeelbaarheid niet echt onder voor een dure gitaar, maar je merkt wel dat de Comet wat minder stemvast is. Ook de elementen zijn niet super. Ik gebruik de LC nu dan ook te weinig om hem te houden. Heb nu ook al een 1984 MIJ Kawai gitaar die qua bouwkwaliteit/klank echt een stuk beter is.

FruscianteFan
2 april 2009, 15:57
Ik zou het niet doen.

Ik spreek uit ervaring, ik heb meerder duurdere gitaren, had ook voor "back-up" wat goedkopere dingen gekocht, maar uiteindelijk is een echte gitaar ( die je al 2 hebt ) toch meer kwaliteit dan die gitaartjes van 250 euro.
( Niet dat daar iets mis mee is, begrijp me niet verkeerd, maar als je al 2 top instrumenten hebt, je gaat er niet op spelen denk ik )
Nouja, topinstrumenten heb ook weer niet. Een Epiphone Les Paul Custom en een Fender CIJ Jaguar (bij beide alleen de brugzadels vervangen). Wel kunnen ze inderdaad prima meekomen in mijn bands en geven ze me het gevoel dat ze 'genoeg' zijn.

Maar ik denk wel dat je gelijk hebt. Het is ook tegenstrijdig om een gitaar te kopen die het net niet is, om maar te zorgen dat ik er niet over na hoef te denken dat ik vooral op m'n Jaguar wil spelen. Maar goed, tegenstrijdigheden zijn cool. Het is ook wel een gevoelskwestie.

Wat betreft het hebben van een gitaar om mee te nemen in een volle stadsbus, daar heb ik mijn Jaguar voor. Ben alleen voorzichtig met mijn Les Paul en met andermans gitaren ;)

Aimé
2 april 2009, 16:09
Koop er FX mee!

FruscianteFan
3 april 2009, 16:30
Het vervolg:

Ok, ik ben net weer bij Schreeven geweest, en heb dezelfde London City vergeleken met een Mexicaanse Nashville Tele, Highway One Tele en natuurlijk mijn eigen CIJ Jaguar.

Allereerst de LC eens akoestisch aan de tand gevoeld. Lekker gitaartje, klinkt een beetje dun, alsof je eigenlijk alleen de snaren zelf hoort. Maar goed, dat is een ongenuanceerde beschrijving van een klein deel van het geluid.

Na een minuut of 5, 10 heb ik de gitaar meegenomen naar de kelder, waar ik de London City kon inpluggen in een Fender Blues Deluxe (tweed) - heb zelf een Blues Junior. Daar voor het eerst ook mijn Jaguar erbij gepakt, en daar kwam de aap uit de mouw. De beste omschrijving is dat de Jag gewoon veel meer gitaar is. Echt veel bass en body op het halselement, scherp maar dik op het brugelement (ok, er zit .012-.052 op, denk dat de LC besnaard is met .009-.042). De LC klinkt kaler, leger, minder scherp en minder dik.

Toch maar een andere Telecaster erbij gepakt. In eerste instantie de Nashville omdat deze een palissander toets heeft, net als de Jag en LC. Wel is ze van Essen, en loodzwaar ook. Klinkt lekker dik en voor het eerst hoor ik echt een Telecaster. Vreemd genoeg vind ik echter met de Nashville erbij de LC ineens weer een stuk beter klinken. Misschien doordat ik inzie dat de Nashville en de Jaguar behoorlijk anders klinken, waardoor het normaler is dat de LC ook anders klinkt. Maar goed, die Nashville is niks voor mij. Lekkere twang, niet zo'n lekkere hals (ok, ook wat oudere snaren), véél te zwaar en een element teveel.

Ik was er zelf niet opgekomen, maar de man die me hielp raadde me aan om ook eens een Highway One uit te proberen. Zo gezegd, zo gedaan. Ondanks dat ik niet zo van de moderne gitaren ben, bevalt deze gitaar juist wel heel erg. Lekker volle hals die snel speelt, de grote frets zitten me niet eens in de weg. Ze voelt erg goed aan en klinkt erg lekker. Wel dun, maar een ander soort dun: het zijn gewoon de snaren zelf die te dun zijn (en dat is natuurlijk het eerste wat ik aanpas als ik een gitaar koop!). Ze voelt gewoon aan als een échte gitaar, eentje die ik waardig naast mijn Jaguar zou kunnen hebben.

En hiermee heb ik besloten dat ik niet zal gaan voor 'een gitaartje erbij'. De kans bestaat dat ik ga voor een Highway One, maar voorlopig pak ik de Les Paul als ik een snaar zou breken op de Jaguar. Het belangrijkste in dezen is dat de gitaren waar ik op speel, aanvoelen en klinken als echte gitaren, en als 'mijn' gitaren. En dan hoef ik echt geen American Vintage RI of 1962'er, ik heb dat gevoel ook met mijn Epiphone Les Paul Custom (en ach, ik gebruik m'n omgebouwde Squier Strat ook bij optredens). Ik heb dat gevoel niet bij de London City, die zeer zeker alle waar voor haar geld biedt. Uitstekende gitaar als je niet teveel te besteden hebt én een gitaar nodig hebt. Maar niet voor mij.

Ik heb dan ook gezegd dat áls ik een gitaar erbij koop, het een echt goede moet zijn. Of dat er de komende jaren van komt, weet ik niet.

snaarplukker
3 april 2009, 16:38
Ja OK, maar hebt je die gitaarhoes nog meegenomen waarvoor je daar kwam?
En....., bevalt ie wel?;)

Mr.Fingers
3 april 2009, 16:41
Je had de "classic '60" eens moeten proberen. Qua feel quasi gelijk aan de CIJ Jag, en een extreem degelijke telecaster.

FruscianteFan
3 april 2009, 17:17
Je had de "classic '60" eens moeten proberen. Qua feel quasi gelijk aan de CIJ Jag, en een extreem degelijke telecaster.Die had (en heb ik nog steeds) ook in gedachten, maar die hadden ze niet. Het viel me al eerder op bij Feedback dat de Classic 50 en de CIJ '62 Custom erg lekker spelen. Maar goed, ik ben helemaal niet serieus aan het kijken voor een nieuwe 'echte' gitaar!

En de gitaarhoes had ik woensdag al meegenomen ;)

Mitch
3 april 2009, 17:33
Verrassende wending! Gezien de vorige posts, waarin je eerst om meningen vraagt en vervolgens tegen iedere post die de aanschaf afraadt in de verdediging gaat zag ik je recht op een koop afstevenen. Maar nee!
Heel verstandig, kutgitaren zijn er genoeg, lekker laten hangen.

Noctiis
3 april 2009, 19:06
Verhaal gelezen, lijkt me inderdaad een verstandige keuze! Goed om eens een gitarist te zien die zelfbeheersing heeft :P

Heb je m'n oude rode Jackson trouwens nog? :)

FruscianteFan
4 april 2009, 01:42
Verhaal gelezen, lijkt me inderdaad een verstandige keuze! Goed om eens een gitarist te zien die zelfbeheersing heeft :P

Heb je m'n oude rode Jackson trouwens nog? :)Die heb ik nog, maar ze hangt werkloos aan de muur (er is nogal wat mis mee en ik speel geen metal meer), maar het is nog steeds een erg fijne gitaar. Ik moet haar ook nog eens opknappen, zonde eigenlijk!

edit: De Highway One Tele is denk ik een Highway Texas Tele, want ze heeft maar 21 frets, en niet zoveel schroeven in de slagplaat.