PDA

View Full Version : Tonesuck of tone-winst?



Jantje Poen
1 april 2009, 22:13
Vandaag voor het eerst in mijn leven eens een delay en een chorus pedaal in de effects loop van mijn versterker gedaan, ohhhhhhhh dat klinkt mooi, nooit geweten dat het zoveel uit maakt.

Maar nu krijg ik dus veel meer kabels:

Chorus en delay = 1 patch + 2 x 3 mtr gitaarkabel.

Gitaar > boost pedaal > 808 > OCD > versterker = 2 patch + 2 X 3 mtr gitaarkabel.

Als ik het goed heb gaat het me ongeveer 6mtr kabel tonesuck opleveren wanneer ik met een effects loop ga werken i.p.v. alle pedalen op rij tussen gitaar en versterker, of zie ik dit fout?

Omdat het geluid van de pedalen in effects loop zo goed is zou je bijna denken dat hier de kabels minder last hebben van tonesuck.

Na een flinke verkoudheid zitten mijn oren dicht en kan ik het even niet goed inschatten dus hoor ik graag wat meningen.

Rude Perception
1 april 2009, 22:26
Zoveel kabels vragen om een buffer.
Het kan zijn dat er een goede buffer in je pedaaltjes zit. Dan heb je inderdaad niet zo veel (geen?) tonesuck.
Het kan ook zijn dat alles toch al dof is in jouw oren en dat je straks, als je oren weer open zijn, een buffertje gaat zoeken.

Welke pedalen heb je?

Jantje Poen
1 april 2009, 22:46
Zoveel kabels vragen om een buffer.
Het kan zijn dat er een goede buffer in je pedaaltjes zit. Dan heb je inderdaad niet zo veel (geen?) tonesuck.
Het kan ook zijn dat alles toch al dof is in jouw oren en dat je straks, als je oren weer open zijn, een buffertje gaat zoeken.

Welke pedalen heb je?

In de effects loop komt een Excalibur Analog Delay en een Fulltone Choralflange. Deze zaten eerst tussen de gitaar en de versterker in, dus zeg maar voor de pre-amp en klonken toen minder open/minder aanwezig. Zelfs nu met mijn slechte gehoor neem ik dit waar.

Wat ik eigenlijk wil weten, geheel objectief, dus gebasseerd op feiten, of kabels in de effects loop minder tone suck geven?

future2future
1 april 2009, 23:09
Dat valt best wel mee, met de tonesuck. als je kwaliteit pedalen gebruikt met goede kabels zal je misschien iets verlies van hoog hebben, maar mijns inziens is het verwaarloosbaar

Mitch
1 april 2009, 23:35
Wat ik eigenlijk wil weten, geheel objectief, dus gebasseerd op feiten, of kabels in de effects loop minder tone suck geven?
Ja, dat gelul over kabellengtes, kwaliteit en goede of slechte epdalen kun je grotendeels achterwege laten, in de FX loop gelden heel andere wetten dan vóór de pre amp.




Enneuh...... hoe lang speelde je ook alweer gitaar dat je nu voor het eerst chorus en delay in de loop hebt gebruikt? :chicken:

BeeJee
2 april 2009, 01:35
De meeste fx-loops zijn gebufferd. Maak je in de loop maar niet al teveel zorgen over tonesuck. Al helemaal niet als je loop parallel is. Verder ben ik ook van mening, dat 'tonesuck' pas een issue is, als je er zelf merkbaar last van hebt. Speel je met kabels van 12 meter en vind jij je sound goed, dan is het prima. Dan is er verder niemand die 'tonesuck' hoort. Ook niet de beste oren in de zaal. Tonesuck is dus iets wat je zelf merkt en waar je zelf (al dan niet) last van hebt.
Je geluid is ineens anders (bijv. minder hoog, minder sprankeling, minder dynamisch etc.) met een bepaald pedaal of een kabel in je set-up.
Je publiek heeft de referentie van je sound voor en na je 'tonesuck' ervaring niet, en merkt hier dus ook niks van.
Er zijn gitaristen die met matig gebufferde fx-loops en pedalen fantastisch klinken en er zijn gitaristen die met de duurste boutique versterkers, tb-pedalen, super buffer en blablabla dure kabels gewoon toch een klotesound weten te produceren. Ze hebben dan wel geen 'tonesuck', maar klinken toch als een natte drol. Erg relatief dus allemaal (vind ik).
Aloud cliche: het zit vooral in je vingers. Gewoon lekker spelen!

Nitefly7
2 april 2009, 09:45
wat al eerder gezegd is, een fx-loop is juist een goede manier om "alle pedalen voor je amp-tonesuck" tegen te gaan; het ding is vaak gebufferd..
echte tonesuck merk je IMHO pas als je 10+ pedalen zonder al te veel buffers voor je amp zet, en vervolgens 2x6meter (of meer) tussen gitaar/1e pedaal en laatste pedaal/amp-input hebt..
als lengte gitaar->amp (met pedaaltjes ertussen) meer dan 10m wordt, kan het volgens mij tricky worden.. ik denk dat jij net aan 6,5m zit.. met goede gitaarkabels (en die kunnen ook van Cordial of Tasker zijn) zal het reuze meevallen..

wat je in feite hebt gedaan (en gehoord!) is dat de kabel-lengte voor je amp verkort is, wat theoretisch minder tonesuck zou opleveren..
bovendien heb je de fx-loop gebruikt, wat vaak een 'subtieler' geluid tot gevolg heeft, omdat je preamp en poweramp van je versterker als 2 aparte secties gebrukt..

chorus/delay/modulatie in de loop klinkt zo 'goed' omdat je de modulatie niet nog eens door de preamp-sectie van je amp jaagt.
delay -> amp = oversturen van vertragingen
amp -> delay -> poweramp = overstuurde geluid vertragen..




Vandaag voor het eerst in mijn leven eens een delay en een chorus pedaal in de effects loop van mijn versterker gedaan, ohhhhhhhh dat klinkt mooi, nooit geweten dat het zoveel uit maakt.

Maar nu krijg ik dus veel meer kabels:

Chorus en delay = 1 patch + 2 x 3 mtr gitaarkabel.

Gitaar > boost pedaal > 808 > OCD > versterker = 2 patch + 2 X 3 mtr gitaarkabel.

Als ik het goed heb gaat het me ongeveer 6mtr kabel tonesuck opleveren wanneer ik met een effects loop ga werken i.p.v. alle pedalen op rij tussen gitaar en versterker, of zie ik dit fout?

Omdat het geluid van de pedalen in effects loop zo goed is zou je bijna denken dat hier de kabels minder last hebben van tonesuck.

Na een flinke verkoudheid zitten mijn oren dicht en kan ik het even niet goed inschatten dus hoor ik graag wat meningen.

Jantje Poen
2 april 2009, 10:23
wat al eerder gezegd is, een fx-loop is juist een goede manier om "alle pedalen voor je amp-tonesuck" tegen te gaan; het ding is vaak gebufferd..
echte tonesuck merk je IMHO pas als je 10+ pedalen zonder al te veel buffers voor je amp zet, en vervolgens 2x6meter (of meer) tussen gitaar/1e pedaal en laatste pedaal/amp-input hebt..
als lengte gitaar->amp (met pedaaltjes ertussen) meer dan 10m wordt, kan het volgens mij tricky worden.. ik denk dat jij net aan 6,5m zit.. met goede gitaarkabels (en die kunnen ook van Cordial of Tasker zijn) zal het reuze meevallen..

wat je in feite hebt gedaan (en gehoord!) is dat de kabel-lengte voor je amp verkort is, wat theoretisch minder tonesuck zou opleveren..
bovendien heb je de fx-loop gebruikt, wat vaak een 'subtieler' geluid tot gevolg heeft, omdat je preamp en poweramp van je versterker als 2 aparte secties gebrukt..

chorus/delay/modulatie in de loop klinkt zo 'goed' omdat je de modulatie niet nog eens door de preamp-sectie van je amp jaagt.
delay -> amp = oversturen van vertragingen
amp -> delay -> poweramp = overstuurde geluid vertragen..


Duidelijk verhaal! Ik ga dus mijn hele manier van pedalen plaatsen overhoop gooien. Ik heb trouwens tientallen jaren vaak versterkers gehad zonder effects loop, daarom pas deze late ontdekking. Nu nog een goed drive pedaal vinden, ook jaren lang duizenden guldens en euro's besteed aan de "foute" scheur-pedalen.

Jantje Poen
2 april 2009, 14:08
Kan een tube screamer ook in de effects loop?

edje kadetje
2 april 2009, 14:22
Kan een tube screamer ook in de effects loop?

alles kan, maar of je het wil ...

EuroCinema
2 april 2009, 14:25
Als je hem gebruikt om je amp een schop te geven, zou ik hem niet in de loop zetten.

Mitch
2 april 2009, 18:47
Er is niet voor niets een volgorde FAQ...

Jantje Poen
2 april 2009, 21:49
Er is niet voor niets een volgorde FAQ...

Ik lees daar niets over tube screamers in de effect loop.

Dirk_Hendrik
3 april 2009, 10:57
Nope.
Er staat ook niets over Excalibur analoge delay's en Fulltone Choralflanges in de FAQ. Wat wel in die FAQ staat is geordend op soort effect. Tubescreamers horen dus tot de soort "overdrives".

Nielsje
3 april 2009, 10:58
fuzz toch?

Mitch
3 april 2009, 15:55
Ik lees daar niets over tube screamers in de effect loop.

Ik begin Louis van Gaal steeds beter te begrijpen :dontgeti:

Jantje Poen
3 april 2009, 22:39
Ik heb net een aantal tube screamers in de loop gezet en geweldig wat mooi, waarom zou je überhaupt nog iets voor de input zetten??

Kellet
3 april 2009, 23:33
He? Ik dacht dat TS in FX-Loop van een buizenbak altijd een no-no was.

arjanb01
4 april 2009, 09:02
Een tube screamer (of ander boostachtig pedaal) is bedoeld om de eindtrap een schop in volume te geven, dus ja hij moet in de loop..... Je wilt namelijk eindtrap buizen oversturing dus zet je hem na je pre-amp en voor je eindtrap.

Mitch
4 april 2009, 11:51
Ik weet niet of ik nu in een post-1 april grap trap of zo, maar dat TS'en in de loop zouden moeten omdat ze daarvoor bedoeld zijn is niet zo. Alles kan natuurlijk: het is zeker niet zo dat je alleen maar clean boosts of EQ's in de loop zou moeten hangen: probeer het uit en als het bevalt houden zo!
Het is ook een beetje kortzichtig om de hele pre amp maar over te slaan omdat het eigenlijk alleen maar zou gaan om de eindtrap. Een hardnekkig misverstand, net als speakers die beginnen te compressen. Je oren doen dat vaak al veel eerder.

Jantje Poen
4 april 2009, 12:57
Ik weet niet of ik nu in een post-1 april grap trap of zo, maar dat TS'en in de loop zouden moeten omdat ze daarvoor bedoeld zijn is niet zo. Alles kan natuurlijk: het is zeker niet zo dat je alleen maar clean boosts of EQ's in de loop zou moeten hangen: probeer het uit en als het bevalt houden zo!
Het is ook een beetje kortzichtig om de hele pre amp maar over te slaan omdat het eigenlijk alleen maar zou gaan om de eindtrap. Een hardnekkig misverstand, net als speakers die beginnen te compressen. Je oren doen dat vaak al veel eerder.

Nee, ik bedoel het echt serieus, wel is het zo dat ik het toch niet voor alle drive-pedalen lekker vindt. Een OCD klinkt vreselijk, fuzzy, maar een 808 of een Menatone klinkt beter er tussen dan ervoor, en boost pedalen heb ik weer liever voor de pre amp. Het zal ook wel iets te maken hebben met het type versterker. Voor dat ik nu weer een aantal pedalen de deur uit doe wil ik eerst weer mijn gehoor terug, mijn oren zitten na een flinke verkoudheid potdicht. Hoe dan ook ik dacht altijd dat het niet kon of niet mooi was, maar dat was dus niet waar.