PDA

View Full Version : Hoe doen jullie het? :)



NoName
19 maart 2003, 19:47
En dan bedoel ik je timingen goed krijgen van een nummer wat je na wilt spelen :smile:

Ik ben nu zelf aan het oefenen met californication, waarbij ik het nummer heb vertraagd, en dan zo de timing/ritme mee speel, totdat ik het op normale snelheid kan...

maar ben benieuwd hoe jullie het doen :smile: en of er nog betere manieren zijn...

Emeth
19 maart 2003, 20:01
eerst goed luisteren, dat met tab "droog" oefenen, dan proberen mee te spelen, moeilijke stukjes "droog" een aantal keer herhalen tot dat het beter gaat en dan de 3e stap herhalen. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. :wink:
(met droog oefenen bedoel ik zonder begelijding)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Emeth op 2003-03-19 20:03 ]</font>

bas tistje
19 maart 2003, 20:14
gewoon eerst traag spelen, tot je het vanbuiten kent, dan altijd sneller en sneller, en aandachtig luisteren naar de bas op het liedje, gewoon het tempo aanhouden met je voet zo verder spelen op het tempo dat het moet. snel/traag whatever, kspeel het liefste jazz tunedjes mja .. of tragere dingen :smile: ma snel is ook nog leuk, ma heeft meer oefenen nodig, oefenen tot je eelt op je vingers hebt, dan kunt ge sneller uw freds nemen. gewoon oefenen en luisteren naar het ritme !!

MxPx_Jos
19 maart 2003, 20:23
Ja, ik speel altijd eerst de tab. Het helpt ook om een beetje overdreven met het ritme mee te stampen. Of anders het liedje meespelen, maar op een simpele manier dus alle moeilijke stukjes niet spelen. En als een beetje weet hoe het liedje gaat dan kan je steeds meer proberen om de moeilijke stukjes te doen.

Droog oefenen is zeker slim, maar wel naar het liedje luisteren anders heb je kans dat je hem helemaal verkeerd speelt.

bassopotmus
19 maart 2003, 22:14
play until your finegrs bleed-flea. I second that

Easy Rider
19 maart 2003, 22:34
Bassopotmus said it.
Vertragen zou ik zelf nooit doen, dan verlies je de 'feel' van het nummer. Gewoon stukje bij beetje en herhalenherhalenherhalenherhalenherhalenherhalenhe rh... :wink:

EZ

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Easy Rider op 2003-03-19 22:37 ]</font>

NoName
19 maart 2003, 22:45
moet zeggen dat ik het voor sommige nummers, waar je de bas partij niet echt goed hoort een uitkomst is :smile:

niels_r
19 maart 2003, 22:51
Bij Californication is dat toch geen probleem? De bas is daar zeer duidelijk aanwezig.

Zelf luister ik het nummer eerst met koptelefoon en versterk de bas iets meer en 'cut' de treble en middle iets. Zo hoor je de bas over het algemeen perfect. Daarna nog een keertje luisteren met de tab erbij en de noten meelezen. Daarna een keertje of wat 'droog' en dan lukt het meestal wel.

Easy Rider
19 maart 2003, 23:23
NoName, wat bedoel je nou??? Ergens woordje vergeten denk ik! :smile:

Tja ik moet zeggen dat ik geen noot kan lezen en tabs eigenlijk alleen voor hele snelle partijen gebruik. Zodra er papier bij komt kijken moet ik me meer concentreren op wat er nu eigenlijk op het papier staat dan wat die gozer speelt op de CD. Dan gaat de creativiteit zo uit het proces en vind ik het vaak niet leuk meer...
Yeps, ik gebruik die twee gaatjes in de zijkanten van m'n hoofd gewoon...
Beetje stom, ik weet het, maar ik kan het (nog?) niet anders...

EZ

bassopotmus
20 maart 2003, 13:51
Ik probeer altijd eerst de groove goed te horen en te volgen..dus nog zonder me bas aan te hebben geraakt, dan bas erbij en "bloeden" maar

Joghy
20 maart 2003, 15:52
En als je ego ertegen bestand is: neem jezelf op terwijl je meespeelt met de plaat (vb. stereo, links de plaat en rechts jezelf) en vergelijk je eigen timing kritisch met het origineel. Moordend voor het zelfvertrouwen, maar fantastisch voor je spel als je specifieke gebreken gaat corrigeren - geeft na een paar dagen al een enorme vooruitgang. Doen !

bassopotmus
20 maart 2003, 15:54
Trouwens waar heb je die plaat mee vertraagd?
Ik zal eens kijken of ik Californiacation ff inspeel en als mp3 ergens post, heb je mischien wat aan?

Joghy
20 maart 2003, 15:58
Op 2003-03-19 22:34, schreef Easy Rider:
Vertragen zou ik zelf nooit doen, dan verlies je de 'feel' van het nummer.


Is misschien wel waar, maar als je het sowieso technisch niet aankan moet je wel eerst vertraagd spelen om aan je techniek te schaven. Bovendien hoor je bij een vertraagd stuk heel duidelijk wat er met de timing gebeurt (voor of na de tijd spelen, voor welke noten dit wel of niet gedaan wordt, etc.). Is beestig frustrerend in het begin, maar je leert enorm snel waarom een bepaalde groove niet lukt als je het zelf probeert.

Joghy
20 maart 2003, 16:00
Op 2003-03-20 15:54, schreef bassopotmus:
Trouwens waar heb je die plaat mee vertraagd?


Er zijn plug-ins voor WinAmp die dit doen (Pacemaker, vb). Ik gebruik nu Amazing SlowDowner; je moet wel registreren (kost 40 $), maar biedt een veel betere geluidskwaliteit http://www.ronimusic.com .

bassopotmus
20 maart 2003, 16:13
Das way to $$ for me, ik rip alles...mag ik je aanmeldings naam?;)

sniekie
20 maart 2003, 16:14
ik probeer nummers altijd van de cd of mp3 uit te zoeken dat lukt meestal wel. en dan inderdaad veel herhalen en dan na veel oefenen lukt het wel

Ruud
20 maart 2003, 17:45
Bassopotmus said it.
Vertragen zou ik zelf nooit doen, dan verlies je de 'feel' van het nummer. Gewoon stukje bij beetje en herhalenherhalenherhalenherhalenherhalenherhalenhe rh...

EZ

Heej, makkelijke rijder, die redenering snap ik niet helemaal, in feite kun je elk ritme versnellen en vertragen en dezelfde feel houden.. als je hem traag instudeert dan kun je hem vanzelf sneller, dus het lijkt mij een goede oefenmanier hoor..
jaa, oke, de meeste nummers klinken natuurlijk wel minder gaaf.., maar oke, goed om mee te leren

NoName
20 maart 2003, 18:54
Ik gebruik ook slowdowner om de muziek te vervagen, beetje zoeken op inet en je hoeft hem niet te kopen zullen we maar zeggen :smile:

daarnaast is het soms ook wel eens handig om met (bijvoorbeeld) Cooledit de bas eruit te filteren...

bassopotmus
20 maart 2003, 22:09
Dat lukt toch alleen met midi files??

NoName
21 maart 2003, 15:01
jah er helemaal uitfilteren wel :smile:

maar als je je .mp3 (of wav) bestand gewoon door een filter heenhaalt wat alle hoge frequenties eruit gooit, dan hoor je de bas ook super duidelijk...

bassopotmus
21 maart 2003, 15:07
aha..es proberen

Easy Rider
21 maart 2003, 16:36
Ja om nog eens op dat vertragen terug te komen...
Als je een nummer technisch nog niet aankan zoek je toch eerst een ander nummer wat je *wel* technisch aankan? Zo begin je met hele simpele muziek en ga je gaandeweg steeds complexere muziek spelen. Zo groeit je 'feel' gelijk met je techniek (ja ja da's niet hetzelfde!). Zo heb ik het mezelf geleerd. Ik heb ooit keyboardles gehad en sindsdien wilde ik nooit meer muziekles nemen, wat een afknapper was dat...

Tja ik heb eigenlijk ook nooit de mogelijkheid gehad om muziek te vertragen.
Ik ben nu Jazz (Pastorius vooralsnog) aan het bestuderen om wat meer afwisseling in mijn spel te brengen en vertragen zou af en toe best handig zijn... (Eens proberen...)
Maar in de vroege stadia waar NoName zo te horen in zit vind ik het beter als je op het juiste tempo meespeelt. 'Feel' is tenslotte belangrijker dan techniek, vind ik tenminste.

EZ

smaughster
21 maart 2003, 22:03
Ik gebruik zelf 2 programma's in combinatie om echt lastige partijen uit te zoeken: enerzijds wavelabs om de muziek na te spelen, selecties te maken en pitch-vast tempo aan te passen. Daarnaast finale 2003 om de noten op papier te krijgen (met finale kun je de partij die je invoert meteen laten naspelen, dus je hoort meteen of je je werk goed hebt gedaan). Het is wat werk maar is a) prima luisteroefening, b) prima notenlees oefening (je gaat ritmes en noten herkennen) en c) als je een half jaar later nogmaals het nummer wil spelen kun je ergens op terug vallen.

Richie
25 maart 2003, 14:11
ik speel thuis altijd met metronoom. Zo heb je veel meer controle op je strakheid en bouw je gestructureerd snelheid op. En je komt nooit voor de verassing te staan als je met een drummer speelt.
Zo heb je ook meer controle of je timing goed is!!

bassopotmus
25 maart 2003, 15:04
En neem jezelf op, heb ik laatste tijd veel gedaan, ai me groove was niet echt een switsers klokje...Maar aldoende leert men, toch?