PDA

View Full Version : Nieuwe engl fireball



Thiez
1 april 2009, 19:32
ik keek net op de site van engl en daar hadden ze een nieuwe opener.
De nieuwe engl fireball 100 watt top.
http://www.engl-amps.com/pics/E635_Fireball_100_info_sheet.pdf

Ik ga mijn fireball verkopen omdat het niet mijn sound is. maar de looks van deze nieuwe bak zijn echt wel heel nice vind ik.
en een bijpassend engl cabinet met ZWARTE grill. heeele verbetering. ik vind die grill van fireball en powerball vreselijk. ze hadden het of metaal moeten laten of zwart maar dit is echt niks vind ik persoonlijk.

Jimwoud
1 april 2009, 21:12
Ziet er goed uit inderdaad. Ben benieuwd wat hij gaat kosten. Ik heb al een blackmore dus vind het wel prima. Maar goede simpele amp met goede features.

artnaz
1 april 2009, 21:17
Ik vind die zwarte look ook erg mooi i.c.m. dat mooie ENGL-logo.

Verder heb ik er geen belang bij, ik heb al een ENGL, en de volgende wordt zeer hoogstwaarschijnlijk een Invader. Maar daar zit geen haast bij.

Orpheo
1 april 2009, 21:24
ben benieuwd hoeveel ie gaat kosten uiteindelijk, en of het een vervanger of aanvulling wordt op de huidige fireball (lijn). vind 'm qua specs teveel lijken, eignelijk, op de blackmore. vind m dus niet een echt royale aanvulling. had liever een sovereign head gezien.

sjaak1990
1 april 2009, 21:29
Ziet er beter uit, vraag me af of hij anders klinkt vind dat engl altijd zo industrieel klinkt. Ziet er tenminste niet meer uit als een fabriek.

artnaz
1 april 2009, 21:32
Sound is compleet anders dan de Blackmore (de 50W Fireball dan), dus dan vind ik dat ze prima een Fireball met "Blackmore specs" kunnen plaatsen. Lekker simpel maar toch compleet, en dan kun je mooi je eigen sound kiezen.

Thiez
1 april 2009, 21:39
ik denk dat hij de oude zal gaan vervangen. ze hebbe alle min punten (volgens de meeste mensen) van de oude verbeterd. (gedeelde gain, te hoge mids, en te weinig low end).

de versterker staat op moment alleen nog in duitsland te koop (thomann en musicstore)
en kost 1249 euro

ook de nieuwe serie cabinets met een zwarte grill vind ik zeer fraai om te zien. veel beter dan die andere. ik had toch al een hekel aan die bruin/grijze/rare kleur van die grill. bij mijn fireball heb ik ook de grill zwart gemaakt. staat veel beter.

AART
1 april 2009, 23:31
Damn, moeten ze net nu ik denk dat ik klaar ben met GASsen zo'n amp uitbrengen? :listen:


Dat zwarte had BLOK182 (volgens mij?) al eens gedaan met een powerball, stond erg vet. Goede zet imo, vond dat zilver maar niks. De amp ziet er verder uit als een goede upgrade van de oude voor een zeer lekkere prijs. Goede 6505 concurrent.

artnaz
1 april 2009, 23:35
Waar kan ik foto's van die zwarte cabs vinden? :(

AART
1 april 2009, 23:36
2e pagina van de pdf.

Bl44t44p
2 april 2009, 00:48
Zeer brute looks zeg!!!

marter544
2 april 2009, 12:31
Nou moe, hadden ze ook wel iets eerder mee kunnen kopen, heb net een nieuwe Fireball :mad: Weet iemand al wat deze gaat kosten?

Thiez
2 april 2009, 14:46
vorige pagina. 1250 euro in duitsland. dus reken maar op een 1350 ofzo hier in nederland.

Marc Oblivian
2 april 2009, 14:53
Ben wel benieuwd wat nu uiteindelijk het verschil in sound zal zijn.
Hij ziet er goed uit, maar als het qua sound weinig verschil maakt met de oude versie, zou ik hem in ieder geval niet kopen.
Testen dus...het liefste met een oude ernaast.

iWishmaster
2 april 2009, 15:10
Wanneer ze 'em wat hebben revoiced wellicht een leuke amp: misschien wat meer richting de Invader. Maar aangezien hij nog steeds fireball heet zal dat wel hetzelfde gelaten zijn. Fireball en powerball klinken me echt te kil en doods, maar als ik 'em tegenkom wel leuk om even in te pluggen ...

Thiez
2 april 2009, 15:38
denk dat in hoofdlijnen de sound wel zelfde gebleven is. het zijn echt metal versterkers (de fireball en powerball) vind ik persoonlijk. Maar het zal wel wat veelzijdiger zijn qua sound aangezien je midboosknop en lowendpunch erbij hebt en de gedeelde gainknop is vervangen door 2 losse. is het al een stuk veelzijdiger als de oude fireball. maar als je nooit van fireball gehouden hebt zul je het bij deze denk ik ook niet ineens doen.

caliban
11 augustus 2009, 21:04
Even dit topic bumpen (vond het langs google). Iemand de nieuwe Fireball al getest? Op HC laatst een fragmentje gehoord, klonk vet, maar ik vraag me af of er een aanzienlijk verschil is met de 60-watter.
De low boost knop stond ook al op de Fireball60, kan wel zijn dat de functie ervan anders is geworden. Bij de 60 zat de low boost vooraan in de preamp (geloof ik), terwijl hij nu misschien in de EQ of in de feedbackloop (poweramp dus) zit.
Het stomme eraan vind ik de 100 watt. Ik heb de oude thuis en die gaat meer dan hard genoeg, en met de gain laag heel erg clean en nog altijd luid.

marter544
12 augustus 2009, 12:00
Even dit topic bumpen (vond het langs google). Iemand de nieuwe Fireball al getest? Op HC laatst een fragmentje gehoord, klonk vet, maar ik vraag me af of er een aanzienlijk verschil is met de 60-watter.
De low boost knop stond ook al op de Fireball60, kan wel zijn dat de functie ervan anders is geworden. Bij de 60 zat de low boost vooraan in de preamp (geloof ik), terwijl hij nu misschien in de EQ of in de feedbackloop (poweramp dus) zit.
Het stomme eraan vind ik de 100 watt. Ik heb de oude thuis en die gaat meer dan hard genoeg, en met de gain laag heel erg clean en nog altijd luid.

100 watt moet voor meer ballen zorgen.. Mijn ervaring is dat de huidige ballen zat heeft. Heb de gain meestal op één derde staan, hiermee heb ik op luid volume een redelijke clean en een brute scheur. Ik vind vooral de gedeelde EQ een nadeel, hoewel ik dit oplos met een coilsplit op mijn gitaar.

caliban
12 augustus 2009, 12:43
Het spijtige is dat op het cleankanaal de EQ achter de preamp blijft zitten, terwijl men in de meeste versterkers voor een goede clean deze EQ tussen gainstage 1 en 2 steekt.

Thiez
12 augustus 2009, 17:00
ik heb hem getest tijdje geleden uitgetest. Het blijft de fireball.
Vond hem exact zelfde als de oude. Kon hem in die muziekwinkel niet helemaal open draaien natuurlijk maar hij gaat in ieder geval hard zat.
En de gesplitste gain heeft groot voordeel.

Clean is heel steriel net als bij de oude. Niet echt warme klank vind ik.

caliban
12 augustus 2009, 17:14
Is er verschil in die low boost functies? De mid voicing knop lijkt me ook interessant, maar dat doet ENGL veel de laatste tijd (denk aan de Steve morse sig.). ENGL heeft bij veel mensen de connotatie van mid-scooped geluid, misschien willen ze daar van af....

Thiez
12 augustus 2009, 19:07
Fireball blijft echt metal amp wel. De low boost is beetje hetzelfde als de depth switch bij de eerste versie.

De midboost is beetje als de contourknop op mijn engl blackmore. Hij krijgt een wat warmere voicing vind ik. Maar als je deze aanzet gaat hij naar mijn inziens ook wat harder van volume.

Ik vind de zwarte cabinets die erbij gekomen zijn wel erg bruut eruit zien. Helaas heb ik die nog niet in real life gezien/geprobeerd.

caliban
12 augustus 2009, 20:36
Fireball blijft echt metal amp wel. De low boost is beetje hetzelfde als de depth switch bij de eerste versie.

De midboost is beetje als de contourknop op mijn engl blackmore. Hij krijgt een wat warmere voicing vind ik. Maar als je deze aanzet gaat hij naar mijn inziens ook wat harder van volume.

Ik vind de zwarte cabinets die erbij gekomen zijn wel erg bruut eruit zien. Helaas heb ik die nog niet in real life gezien/geprobeerd.

Die zwarte cabs zien er inderdaad super uit. Op harmonycentral was er iemand die de nieuwe Fireball op de SE vond lijken, maar dat lijkt me typische HCAF-praat. (En ik ben er overtuigd van dat de Fireball best hard op de SE kan lijken, leadkanaal weliswaar.)

@iro
13 augustus 2009, 22:56
Hier de review die we hebben gemaakt. Klinkt toch anders hoor de de vorige.

http://www.youtube.com/watch?v=KE4T9CaC_QI

caliban
14 augustus 2009, 00:34
Ik had pas dat filmpje bekeken, maar kan het zo niet vergelijken. We kunnen misschien 6 september bij de highgain shootout hem in de amplijst opnemen (ik denk dat Guitar-King de nieuwe heeft staan).
Hoe zou jij de nieuwe en de oude vergelijken, @iro?

@iro
14 augustus 2009, 10:01
De nieuwe is iets minder agressief, minder gain (maar nog meer dan genoeg) en heeft een meer sprankelend clean. Is iets meer gevoiced richting invader vind ik.
De amp heeft een betere basis klank. Niet zo fizzy zoals de vorige, die soms nogal steriel klonk en alleen eigenlijk maar goed was voor te scheuren. Op de review hoor je ook een tele en wat crunch klanken. Kan hij perfect af.

Jimwoud
14 augustus 2009, 10:15
Klinkt goed, heeft Engl denk ik heel goed gedaan.

Gothra
14 augustus 2009, 10:25
Deze ga ik waarschijnlijk kopen zodra ik het geld heb, en hem even flink getest heb:cheerup:

caliban
14 augustus 2009, 13:07
De crunch-klank lijkt er serieus op vooruit gegaan (alhoewel ik met een tubescreamer voor het cleankanaal ook een goeie crunch uit de ouwe krijg).
Ik denk dat deze fireball100 bedoeld is als poor-mans SE.

Tho
14 augustus 2009, 13:23
Hier de review die we hebben gemaakt. Klinkt toch anders hoor de de vorige.

http://www.youtube.com/watch?v=KE4T9CaC_QI

Hey gozer, is die muziekzaak in Heist Op Den Berg? Daar ben ik binnenkort weer namelijk.

@iro
15 augustus 2009, 02:06
Hey gozer, is die muziekzaak in Heist Op Den Berg? Daar ben ik binnenkort weer namelijk.

yup, that's my store !

Tho
15 augustus 2009, 09:16
yup, that's my store !

JOU winkel ook nog? Wat gaaf man. Heb je toevallig USA made Jacksons in huis?

BartL
15 augustus 2009, 12:37
http://www.thomann.de/nl/prod_bdb_AR_227053.html?image=0

http://www.thomann.de/nl/prod_bdb_AR_154407.html?image=8

Vergelijk de F-jes :)

HUESSEN
12 januari 2010, 13:38
yup, that's my store !

Beetje late reactie,
Is die zaak daar in de buurt van 't wit pjerd?

@iro
18 maart 2010, 11:10
Is idd in de buurt