PDA

View Full Version : Nek maken uit Kaya mahonie



marc_olly
1 april 2009, 11:59
Hey all,

Ik wil een neckthrough maken, waarvan de wings uit walnut zijn en de nek en de middenbalk uit mahonie.

Ik heb nog een mooie plank kaya staan, maar ik hoor wat wisselende berichten over het gebruik en de stabiliteit voor een nek. Mijn idee was om de plank door te zagen en opnieuw te verlijmen, om wat extra stevigheid te krijgen, tegendraadse nerven?

Of is het verstandiger om er een strook tussen te maken, van bijvoorbeeld walnut of misschien iets anders?

En hoe zou de nerf moeten lopen voor de beste stabiliteit?

Thanks,

marc

Mattia
2 april 2009, 10:20
Het enige 'probleem' van Khaya is dat het een verzamelnaam is voor een aantal verschillende soorten hout, en er dus een enorma variatie inzit. Ik heb hier alleen maar relatief zwaar, stijf, vrij hard Khaya mahonie liggen, dat is uitermate geschikt voor halzen, nul problemen mee gehad. Moet ik wel erbij vertellen dat ik altijd carbon fibre in m'n halzen gebruik, maar toch.

De beste orientatie is kwartiers; als het al kwartiers is, zou ik het gewoon zo laten, niet verzagen en weer verlijmen. Als he dosse is, zeker verlijmen zodat het kwartiers wordt.