PDA

View Full Version : Ervaring met Larrivee ?



bommie
1 april 2009, 11:11
Ik heb mijn oog laten vallen op een Larrivee D-09E...
Wie heeft ervaring met deze gitaar?
Of goede suggesties voor een dreadnought van een ander merk in dezelfde prijsklasse of goedkoper?

alvast bedankt!

Jantje Poen
1 april 2009, 11:39
Ik heb geen ervaring met de D09-E, maar ik heb een tijdje geleden een Larrivee D05-E gekocht. Ik had er eerst 1 zonder p.u. uitgeprobeerd en die klonk fijn, de andere gitaren in dezelfde winkel klonken kut, dus dat fijn klinken is dan ook weer relatief. Ik wou er 1 met p.u., dus die moest besteld worden, dat heb ik in the UK gedaan, scheelde 350 euro!

Ik heb het gevoel dat door de p.u. systeem (Braggs), een flinke blok in de klankkast, het geluid iets minder wordt. Ik heb dit enigzins kunnen compenseren met een setje 013 snaren, dat speelt trouwens prima op Larrivee, want deze zijn (brug) afgesteld op 012/013 snaren, misschien dat je de hals nog een slag (boller) moet geven.

Concluderend: De Larrivee is technisch super, geluid: volume=gemiddeld, toon=prachtig (afhankelijk van houtsoort natuurlijk), prijs=super, afstellen hals=lastig, hals=niet te dik, niet te breed, body=lekker klein, nette afwerking, koffer=super, klantenservice=weet ik niet, ik moet ze nog mailen.

Succes ermee!

freddy
1 april 2009, 12:16
Ik heb tijdens mijn zoektocht naar een akoestische gitaar ook een aantal Larrivee's in handen gehad.
Dat zijn prachtige gitaren, Jean Larrivee staat bekend om zijn hout selectie de klank is een beetje lief, romantisch als ik zo mag noemen maar daarom niet minder mooi.
De enige reden waarom het geen Larrivee geworden is voor mij is dat de hals mij niet lag m.a.d.w. ik vond het niet lekker spelen, waarom dat zo was is mij ook niet helemaal duidelijk,is het de radius?is de hals te dik?ik zou het zo niet direct kunnen zeggen.
Ik heb een Taylor 410 met een Fishman Matrix Infinity en daar heb ik nog geen seconde spijt van gehad, de klank is anders dan een Larrivee en deze gitaar is zeer licht bespeelbaar.
Ik heb wel zeer veel Taylors in handen gehad ook de opgehemelde GS modellen die mij eigenlijk allemaal een beetje tegenvielen, uiteindelijk heb ik deze genomen die ik het beste vond klinken.
Samenvattend zou ik kunnen zeggen Larrivee heeft een prachtige eigen sound
en als je het lekker vind spelen dan is het een zeer goede keuze.

remcol
1 april 2009, 16:30
Ik heb zelf juist voor een L'arrivee gekozen in plaats van een Taylor. Dit omdat de hals van de L'arrivee mij juist prettiger in de hand ligt. Ook kon het expression system vond ik niet je van het.
Een Taylor wordt wat meer met de machine gemaakt in grotere oplages, en bij L'arrivee is het wat meer handwerk. Bij Taylor heb ik trouwens een beetje het gevoel dat je ook een klein beetje voor de naam betaald.
Ik wil niet zeggen dat een Taylor minder is dan een L'arrivee of anders om. Het is gewoon een kwestie van smaak. En als je dan met je hart kiest, kun je voor jezelf geen verkeerde keus maken.

edit t.a.v. Yanniick: Zou haast de klank vergeten;) Maar dat is natuurlijk ook weer persoonlijk, gewoon proberen dus!

Yanniick
1 april 2009, 16:57
Ik heb ook inderdaad L'arrivee verkozen boven Taylor, bij mij kwam dit voornamelijk door de klank. Ik vind de bespeelbaarheid van allebei de gitaren erg goed, de Taylor had een iets dunnere smallere hals, maar de hals van de Larrivee bevalt mij ook nog steeds zeer goed!

Ik vond de Taylor ( Dit was echter wel geen Dreadnought model ) een beetje te treblisch klniken ( Veel hoog en niet echt een warme klank ). De l'arrivee was echt het geluid waar ik naar op zoek was.

freddy
1 april 2009, 18:57
Ik begrijp de reden waarom Yanniick en Remcol voor Larrivee gekozen hebben
en ja Remcol ook ik vond het expression systeem niet top daarom heb ik gekozen voor de Fishman Matrix Infinity dat ik veel beter vond klinken.
Ook heb ik vernomen dat er al heel wat problemen geweest zijn met het expression systeem.
Het is juist dat een Taylor wat meer met de machine gemaakt word maar dat vind ik absoluut geen nadeel, het is juist de precisie waarmee gewerkt word die me aansprak.
Ik heb zeer veel top gitaren in mijn handen gehad maar een hals met een betere kwaliteit als Taylor ben ik nog niet tegen gekomen ook niet bij de high end gitaren.
Ik vind niet dat je teveel betaald voor een Taylor zeker niet voor de 2,3,en 4 serie voor de duurdere series is het misschien wel een beetje waar.
ik vind eerder dat je teveel betaald voor Martin zeker als je kijkt naar de manier waarop ze soms afgewerkt zijn, gewoon droevig.
Het prettig in de hand liggen van de hals is toch wel persoonlijk alsook de klank.
Ik vind elixir snaren op Taylor geen goede keuze, ik ben nog volop aan het testen momenteel ligt er gewoon Martin bronze op wat al veel beter is.
Ik ga ook nog d'addario phospor bronze proberen we zien wel wat het beste klinkt.
Zoals eerder gezegd heb ik zeer veel Taylors in handen gehad en heb ik ondervonden dat er toch belangrijke klankverschillen zijn ook bij gitaren van hetzelfde type.
Uiteindelijk heb ik gekozen voor degene die het warmste klonk omdat ook ik geen fan ben van het messcherpe gestoken geluid dat sommige en ik zeg wel met opzet sommige Taylors kenmerkt.
Remcol heeft gewoon gelijk wanneer hij zegt dat je met je hart moet kiezen,
als hij lekker speelt en je vind de klank mooi dan kies je gewoon voor Larrivee.
Ik vind wel dat je eerst wat verschillende gitaren moet proberen om uit te vinden wat voor jou het beste is.

hadv
6 april 2009, 12:50
Larrivee D-09 MR, prachtige gitaar, super geluid, speelt errug lekkah
(alleen erg duur vanwege het Madagascar Rosewood).
Gewoon veel vergelijken, heb ik ook gedaan. Een aantal gitaren die ik op het oog had vielen tegen. En toen kreeg ik deze in mijn handen gedrukt....

axmaster
6 april 2009, 16:10
Ik heb een OM-09 MR, prima gitaar! Ik heb er een standaard OM-09 voor ingeruild (Indian Rosewood), en eerlijk gezegd klinkt de MR niet echt beter. In ieder geval is het het prijsverschil niet waard. Ik heb in de winkel m'n gewone OM-09 meegenomen en de twee houtvarianten naast elkaar gespeeld. Wellicht is het feit dat m'n oude gitaar vier jaar was ingespeeld van groter belang dan het hout van de zij en achterkant. En nu maar hopen dat de MR over vier jaar nog beter klinkt!

Maar ik had zin in iets nieuws, kreeg een hele goede inruilwaarde (na vier jaar de aanschafprijs min €300) en dacht 'what the heck'.

Larrivee maakt hele prettige gitaren, goed afgewerkt, een voor mij perfect halsprofiel en een voor mij mooi geluid. Ik lees in andere forums echter dat Larrivee met name gewaardeerd wordt in de lagere prijsklassen (bijvoorbeeld een D-03RE). In die klasse hebben ze niet zoveel concurrentie. In de prijsklasse van de D-09 zijn er meerdere kapers op de kust. Het bekende verhaal dus....veel spelen! Maar als je voor Larrivee kiest heb je er zeer waarschijnlijk een hele fijne gitaar aan.

Succes met je zoektoch,

Peter