PDA

View Full Version : verkleurde fender decal



Rick trodat
1 april 2009, 10:27
Hieronder zie je zo'n voorbeeld. Helaas heb ik nog niet nog niet op een gitaar gezien die ik ook in het echt heb gezien. Wat ik me afvraag is: Hoe kan dit zo verkleuren. Ik weet dat het een sticker is onder een laklaag. Maar komt het door het licht. Of omdat de laklaag dunner wordt. Hoe zit dat? En voel je ook dat je over een sticker gaat?

http://www.maxguitarstore.com/store/products_pictures/457sonichead.jpg

Mr.Fingers
1 april 2009, 10:37
Oude Fenders (van voor 1968 ) hadden de logo BOVEN de laklaag liggen, zonder bedekkende lak erboven. De kop werd gespoten in nitrocelluloselak (tot 1968 werd alles gespoten in nitro, daarna alleen de kop, omdat de decals, op basis van glucose, aangevreten werden door de polyesterlak (en ook door bacteriën, daardoor dat ze nu vaak half afgevreten zijn)), dewelke verkleuren o.i.v. U.V. licht. De decal verhinder dit, waardoor er minder U.V. onder de lak van de decal terecht komt, en het dus onder de decal "lichter" is dan de gewone blote lak. Omgekeerd kan ook, maar vaak komt dit dan door vuiligheid (de decal houdt stof, rook & andere vunzigheden beter vast dan de gewone lak). De AVRI-series ('57 & '62-ReIssue) hebben ook zo'n decalplaatsing. Het valt vrij hard op, want je ziet duidelijk de randen lopen als je ze zowat tegen het licht inhoudt.

olaftheholy
1 april 2009, 10:44
heb laatst een paar nagelnieuwe usa fender strat's in handen gehad die de decal precies zo hadden als op de foto van de ts.
er waren er ook een paar uit de cs

Rick trodat
1 april 2009, 11:01
Dus eigenlijk is het een sticker bovenop de kop geplakt zonder bescherming eroverheen? Valt me nog mee dat de sticker er dan in 1965 nog niet afviel, wanneer de gitaar in 1962 was gemaakt.

Dus als je de gitaar nieuw kocht kon je met alle gemak gewoon de sticker eraf krabben?

Stratman70
1 april 2009, 13:20
Ja, bij de Tokai strats is dat ook. De decal ligt op de lak en die kun je er dus zo vanaf krabben. Vandaar dat een Tokai erg gemakkelijk om te toveren is in een oude Fender.

barno
1 april 2009, 13:26
Dus eigenlijk is het een sticker bovenop de kop geplakt zonder bescherming eroverheen? Valt me nog mee dat de sticker er dan in 1965 nog niet afviel, wanneer de gitaar in 1962 was gemaakt.

Dus als je de gitaar nieuw kocht kon je met alle gemak gewoon de sticker eraf krabben?

decal zit op de lak, maar wordt geseald met een soort laklaagje (dat de decal unlike cellulose, niet opvreet), anders zou hij er idd heel snel afzijn.

stratie
1 april 2009, 16:26
Hieronder zie je zo'n voorbeeld. Helaas heb ik nog niet nog niet op een gitaar gezien die ik ook in het echt heb gezien. Wat ik me afvraag is: Hoe kan dit zo verkleuren. Ik weet dat het een sticker is onder een laklaag. Maar komt het door het licht. Of omdat de laklaag dunner wordt. Hoe zit dat? En voel je ook dat je over een sticker gaat?

http://www.maxguitarstore.com/store/products_pictures/457sonichead.jpg



Ohh man, ikv idn dit er altijd zooo geyl uitzien! haha, maar even ontopic: Wat al gezecht is komt het door de reactie van de lak :)

maar even...ik vind het er super uitzien, lekker vintage!

Rick trodat
1 april 2009, 16:43
Ik vind het ook mooi en grappig tegelijk. Dat een foutje zo mooi kan zijn.

zeppo
1 april 2009, 17:39
.... geyl ....
ok, dit is des Geenstijls.

.... gezecht ....
ik wist niet dat het nivo van het onderwijs zo ver gezakt was.

barno
1 april 2009, 18:13
Ik vind het ook mooi en grappig tegelijk. Dat een foutje zo mooi kan zijn.

BTW Gezecht moet echt gezegt zijn.

tip: anderen niet verbeteren als je zelf fouten schrijft, in hetzelfde woord nogwel :)

j3r03n
1 april 2009, 18:16
Ik vind het ook mooi en grappig tegelijk. Dat een foutje zo mooi kan zijn.

BTW Gezecht moet echt gezegt zijn.

gezecht en gezegt moeten gezegd zijn!

Beide -1

Bah...

Rick trodat
1 april 2009, 18:18
tip: anderen niet verbeteren als je zelf fouten schrijft, in hetzelfde woord nogwel :)

Hahah you got me. Laten we het even goed hebben gezegd.

livepulse
1 april 2009, 19:14
Zo ziet mijn kop er inmiddels uit...

http://lh4.ggpht.com/_Ot5fphobp2c/SbPgD5M9NCI/AAAAAAAACYY/2XcXOGBkndY/s800/_MG_1494.JPG

Er ligt al een nieuwe decal klaar om erop te gaan maar ik twijfel nog omdat dit de originele decal is...

humbucker
1 april 2009, 19:38
heeft ie ooit in de fik gestaan?

j3r03n
1 april 2009, 21:54
heeft ie ooit in de fik gestaan?

Heel stoer: peukje tussen je snaren:soinnocent:

bass blom
1 april 2009, 22:01
Zo ziet mijn kop er inmiddels uit...

http://lh4.ggpht.com/_Ot5fphobp2c/SbPgD5M9NCI/AAAAAAAACYY/2XcXOGBkndY/s800/_MG_1494.JPG

Er ligt al een nieuwe decal klaar om erop te gaan maar ik twijfel nog omdat dit de originele decal is...

gewoon zo laten!

guitarkid
5 mei 2009, 12:20
Zo ziet mijn kop er inmiddels uit...

http://lh4.ggpht.com/_Ot5fphobp2c/SbPgD5M9NCI/AAAAAAAACYY/2XcXOGBkndY/s800/_MG_1494.JPG

Er ligt al een nieuwe decal klaar om erop te gaan maar ik twijfel nog omdat dit de originele decal is...

Helemaal niets aan doen...!!!! Ook al is het een USA VI. Mooi...!
Net als de foto van de TS, echt heel mooi..!!
Ik houd wel van natural relic. :)

Gr. C.

Riky
5 mei 2009, 12:25
Heel stoer: peukje tussen je snaren:soinnocent:

ja of gewoon heel praktisch.

frander
5 mei 2009, 12:44
Ik heb direct het kleine stickertje (contour body) van mijn vintage 62 gekrapt. Vond ik zo lelijk...

mesaman
6 mei 2009, 13:37
gewoon kop er afzagen nieuwe hals kopen en ook de zaag er in en dan goed vast lijmen.zit je ook niet te pielen met dat stickertje.