PDA

View Full Version : bouw plan voor een westeren gitaar dreadnought model



gbrobert
31 maart 2009, 23:07
hallo

ik heb bijna vakantie en het leek me tof om een western gitaar te bouwen (dreadnought) model

maar waar kan je eigelijk zo'n bouw tekening halen ??
kan iemand me hier mee helpen ?

groeten robert

superfly
31 maart 2009, 23:25
Dag Robert
Kijk bijvoorbeeld hier eens:
http://www.ksdb.nl/
Bouwplannen, hout om te bouwen, en boeken waarin de volgorde van bouwen staat.
http://www.voxhumana.nl/ heeft ook redelijk wat acoustisch spul.
Je kan ook wat topics in het zelfbouwdeel doorlezen, dan vind je nog veel meer adressen en tips.

Succes
Wim

ernieman
1 april 2009, 04:31
Dag Robert, nog eens welkom op het forum.

Ik wil niet vervelend doen en je niet ontmoedigen, maar het lijkt er op alsof je bijna geen moeite doet om jezelf een beetje "in te lezen" in het gitaarbouw gebeuren.
Je stelling:
ik heb bijna vakantie en het leek me tof om een western gitaar te bouwen (dreadnought) model Klinkt mij net zo vaag als:
Ik heb dit weekend niks te doen, wie weet waar ik wat wielen en ijzer kan halen om een auto in elkaar te zetten...

Kijk eens rond hier op het forum, gebruik de zoekfunctie (er zijn al tientallen "bouwplan" topics) gebruik "Google" ook eens misschien?

Nogmaals, niet om je te ontmoedigen, maar volgens mij heb je niet echt het idee waar je aan gaat beginnen (ofwel hou je ons allemaal een beetje voor de domme).

Greetz en succes,

EJ

Enra
1 april 2009, 16:51
Dag Robert,

Bouwtekening, bouwtekening... Tja, persoonlijk heb ik nog nooit met een bouwtekening gebouwd. Ik heb wel vaak een veel literatuur geraadpleegd.

Een bouwtekening is weliswaar leuk, maar uit een tekening haal je geen 'know-how'. En dat is waar jij naar op zoek bent. Kortom, inversteer in twee of meer goede boeken en laat je inspireren.

Groet,

Enra.

Mattia
2 april 2009, 10:16
Dag Robert,

Bouwtekening, bouwtekening... Tja, persoonlijk heb ik nog nooit met een bouwtekening gebouwd. Ik heb wel vaak een veel literatuur geraadpleegd.

Een bouwtekening is weliswaar leuk, maar uit een tekening haal je geen 'know-how'. En dat is waar jij naar op zoek bent. Kortom, inversteer in twee of meer goede boeken en laat je inspireren.

Groet,

Enra.

+1

Guitarmaking: Tradition and Technology is op veel vlakken wat 'ouderwets' geworden, maar het stuk over het uittekenen van een gitaarbouwtekening is erg goed. Je begrijpt dan ook wat je aan het doen bent als je bouwt, waar je op moet letten, etc.

Yoshida
2 april 2009, 11:35
Plus daar nog maar eentje bij op. Ik ben nu een tekening aan het maken voor een Telecaster - Les Paul liefdesbaby (houtwerk volledig zelfbouw). Hoe doe ik dat? Zoeken naar onderdelen. Schaallengtes voor de toets uitzoeken. Positie van de brug bepalen. Met andere woorden: inlezen in de werking van een gitaar, en daaruit bepalen welke maat alles moet hebben en wat vanuit jouw persoonlijke inspiratie de meerwaarde is.
...en natuurlijk kan je een gitaar nabouwen om te kijken wat dat type zo bijzonder maakt. Je doet al heel veel kennis op tijdens het bouwen. Maar dan nog staat een slechte voorbereiding gelijk aan een geplande mislukking.

Je kan hier heel veel kennis vinden van mensen die zelf ervaring hebben opgedaan. Maar die zijn ook begonnen met het wiel opnieuw uitvinden.