Inloggen

View Full Version : Headphone out = Line out?



HenkieKnip
31 maart 2009, 21:41
Hai allemaal,

Na lang zoeken op het forum me toch maar geregistreerd om mijn specifieke vraag hier voor te leggen. Ook mijn vraag gaat over het opnemen van elektrische gitaar op de pc (inderdaad, zoals zo vele andere vragen..).

Mijn opstelling:
Gitaar - Gitaarversterker - via headphone out, kabel naar mengpaneeltje - Line in van onboard geluidskaart van pc - Guitar Rig

Het geluid wat ik nu op de pc krijg vind ik echter te schel/schreeuwerig. Vooral in de hogere regionen. Zowel als ik het cleane geluid afluister als ook na het modellen van het geluid door Guitar Rig.

Ik probeer nu dus uit te vinden hoe ik het geluid beter kan krijgen. Mijn eerste vraag daarbij is: Kan de headphone out van de gitaarversterker op deze manier goed gebruikt worden als een soort line out richting mengpaneeltje?

Alvast bedankt,

Gr. Rob

Jimi Hendrix
31 maart 2009, 22:09
dat schelle geluid krijg je als je geen speakersimulator gebruikt of een mic voor je speaker zet....
een hoog-af-filter bij 7 a 8 khz kan ook goed werken.

je koptelefoonuitgang kan best als line-out worden gebruikt, ik zou hem dan alleen niet voluit zetten.

bass blom
31 maart 2009, 22:38
voor Grig beter een DI kopen, vanaf 25 euro tot sky is limit te krijgen

HenkieKnip
1 april 2009, 09:51
Beide mannen, bedankt voor het reageren!


Ik was sowieso al op zoek naar een DI om te kijken of dit het probleem zou oplossen. Het liefst ga ik dan voor een soort externe usb-geluidskaart. Op die manier omzeil ik de meeste componenten binnen de aansluitingen zoals ik ze nu heb.

Nogmaals, bedankt voor de reacties en de adviezen!

Gr. Rob

harrie-beton
1 april 2009, 10:30
Voor gitaristen is de Toneport de bom qua usb kaarten vind ik.

HenkieKnip
1 april 2009, 10:46
Ja, die produkten zien er inderdaad goed uit. En krijgen goede recensies. Ik had ook al gedacht aan een POD XT of zo, maar die zijn eigenlijk al te uitgebreid voor de functie die ik zoek, omdat ik mijn modelling via Guitar Rig doe en dus eigenlijk alleen maar een 'clean' signaal richting pc wil sturen. Dus hardwarematig op de POD heb ik dan geen amps of effecten nodig.