PDA

View Full Version : Het geluid van James Hetfield



Silco
31 maart 2009, 20:54
Ik ben nu veel Metallica aan het luisteren.
De cleane ritme stukken van hen spreken mij zeer aan.

Alleen ik heb een vraag/opmerkingen. Op elk live stuk klinkt de gitaar van James als 1 met chorus, reverb en redelijk wat treble (clean ).

Nu vroeg ik mij af, komt dit puur door die EMG elementen, want in een interview in de Gitarist van een tijdje terug staat dat hij totaal niet van reverb en effecten houd.

Weten jullie hier meer over??

kevervolks
31 maart 2009, 21:30
Als jij het geluid mooi vind met chorus en reverb dan doe je dat toch gewoon, maakt toch niets uit als hij er niet van houdt...

Het zelfde geluid krijg je toch nooit, als ik Metallica stukken speel zet ik ook altijd de chorus en reverb aan!

robert-gitarist
31 maart 2009, 22:32
James speelt live over diverse mesa boogies maar voor de cleane stukken gebruikt hij en Roland Jazz Chorus versterker. In de studio weet ik zo niet want daar wemelt het van de versterkers van Fenders tot Mesa Boobies maar live gebruikt hij 100% een Jazz Chorus. En ja, de naam zegt het al CHORUS ;) met een goede cleane versterker en een chorus pedaal kom je echt een heel eind. EMG's spelen ook een rol daarbij want een EMG 60 (die hij o.a. gebruikt) klinkt clean (en met gain uiteraad) totaal anders als een Dimazio oid.

Ik hoop dat je hier mee wat kunt ;)

Diggerz
31 maart 2009, 23:28
Wat betreft de versterker eq settings stond in 'gitarist' een tijd geleden het volgende:

Treble en bass op max. Mid op 0.
hier wordt het geluid strakker en minder 'wollig' van.

robert-gitarist
31 maart 2009, 23:32
Mid op 0? Hmm...nee daar kan ik mij niet bepaald in vinden :D en bovendien, leuk dat soort stukjes maar je hebt er weinig aan dat soort settings ;) Het is namelijk niet universeel. NIet iedere versterker klinkt het zelfde als je de bas en treble op 10 zet en de mid op 0 dus daar zou ik sowieso niet te veel van afkijken. Gewoon eens klooien met de instellingen van je eigen versterker.
Mids eruit wordt het geluid inderdaad strakker van maar minder wollig en met de bass op 10, ik betwijfel het. Ik heb het zojuist eens uitgetest op m'n versterker en klonk echt ruk. Ik doe het heel simpel, bass op ong. 7/8, treble op 7 en mid's op 5/6 en een chorus er voor en spelen, bevalt me prima zo :) daarbij, het geluid en speel techniek van Hetfield heb ik gewoon weg niet en dat hoeft ook niet.